Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:26
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 10:03:33
Albert Modell 2025 door Arjan6511
Vandaag om 09:46:28
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:43:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:08:45
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:00:24
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 08:51:40
Roco 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:22:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 07:16:03
loc rijdt niet met multimaus. door Martijn193
Vandaag om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Martijn193
Vandaag om 06:19:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 22905 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #30 Gepost op: 13 January 2020, 20:24:59 »
Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was.
Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn.

Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.

Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #31 Gepost op: 13 January 2020, 20:25:44 »
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning.  25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.

Zou je nog een keer de link naar de zuiderburen kunnen mailen?

Josephes

  • Online Online
  • Berichten: 311
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #32 Gepost op: 13 January 2020, 20:35:23 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #33 Gepost op: 13 January 2020, 20:36:25 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #34 Gepost op: 13 January 2020, 20:41:10 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.

Dank allen en speciaal Klaas.

Ik zal eens een ontwerp sturen met raamwerk. Kijken of ik alles goed begrepen heb ;)

...en dank voor de link
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 20:43:18 door Luc2000 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6253
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #35 Gepost op: 13 January 2020, 20:41:30 »
Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....
Hoi Luc, heb je al een idee/wens inzak de scenery van de baan? Dit kan namelijk mede bepalen of het slimmer alles opnieuw op te bouwen of wat je nu hebt te laten liggen en aan de onderzijde 5e verstevigen (als ik het zo zie zou ik dan een partij CLS balken van 48x89 mm halen en die ca 600 mm hart op hart onder het mdf maken.

Persoonlijk zou ik het anders opbouwen, en dat zou ik ook zeker overwegen als je nog een beetje de hoogte in wil met je scenery. Vraagt natuurlijk wel een extra investering. Maar een goede basis heb je zeker veel plezier tijdens de opbouw van je baan ( en dan maar een locje minder is mijn motto)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #36 Gepost op: 13 January 2020, 20:47:37 »
Ik heb al een scenery plan, zal binnenkort wat posten.

Is CLS hout hetzelfde als vurenhout?

...en verstevigen in de lengte (Rail) of breedterichting? Krijg het gevoel dat daar anders over wordt gedacht.

...of gewoon beide richtingen?

Ter hoogte van de versteviging is het dus wel lastiger om gaten te boren of iets van onderbouw te maken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2020, 20:52:31 »
CLS staat voor Canadian Lumber standard. Dat zijn balken met afgeronde randen. Dat wordt veel in de houtskeletbouw gebruikt omdat je daar minder snel je handen aan open haalt dan aan balken met scherpe randen.

Maar de afmeting die Frank noemt vind ik nogal fors. Die 48 mm mag ook wel 18 mm zijn, breed genoeg. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ze hoogkant zet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2020, 20:55:47 »
In vervolg op mijn vraag over de richting van de versterking. Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is. Dus dan zou in mijn geval een lengte versteviging voldoende zijn.

Geldt dat ook voor populieren triplex, of buigt dat sneller door in de breedte dan MDF?

En vurenhout kan ook ipv CLS? Is dat bij handhaven MDF net zo goed en stevig als U profielen?
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 20:58:46 door Luc2000 »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #39 Gepost op: 13 January 2020, 21:16:21 »
Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is.

Ik waag dat te betwijfelen. MDF buigt al krom als je het een paar dagen schuin tegen de muur parkeert. Je mag eenmaal raden hoe ik dat weet. Leg maar eens een (rechte!) lat over je baan. Wedden dat de baan doorbuigt?
Reinier

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2020, 21:17:28 »
Verstevigingsplan (zwarte lijnen) met huidig MDF en versteviging met U profiel of vuren hout




Verstevigigingsplan (zwarte lijnen) o.b.v. populieren triplex en vuren latten

« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 21:29:24 door Luc2000 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2020, 21:18:39 »
CLS is vurenhout. CLS slaat alleen op de afgeronde randen en de gestandaardiseerde afmetingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2020, 21:21:11 »
Zo maak ik mijn baan, welliswaar in modules: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221705256#msg3221705256

En verder zijn er tal van meningen over de beste constructie en de beste materialen. Er zijn meerdere goede oplossingen, maar aan een raamwerk ontkom je niet.
Reinier

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2020, 21:29:22 »
Hoi Luc,

Als je later toch nog problemen krijgt met je MDF als de baan in een vergevorderd stadium is heb je echt een probleem. Dus gewoon wegdonderen en triplex kopen. Anders krijg je later spijt dat je door bent gegaan met die waardeloze rommel.

Om te kunnen werken met water houtlijm mix om groen en ballast te lijmen moet je MDF ook in een paar flinke lagen verf zetten.

Doorhangen is al een probleem en opzwellen door vocht is het tweede probleem. Ik koop geen snipper MDF meer.

MDF gebruiken voor een spoorbaan is vragen om ellende. ( Voor anderen die willen beginnen met bouwen van een baan; voor spaanplaat geldt hetzelfde.) Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 21:31:25 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #44 Gepost op: 13 January 2020, 21:32:49 »
Ruud (en anderen)


Rationeel gezien kan ik het helemaal volgen.....zie alleen een beetje op tegen het werk en de zooi met afvoeren ;)