Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Hendrik Jan
Vandaag om 15:46:08
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Karst Drenth
Vandaag om 15:43:28
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Hirschsprung
Vandaag om 15:41:15
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:36:35
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 15:36:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:34:18
Aankoop via forum door EddyK
Vandaag om 15:34:17
Een opklabare treintafel voor iemand anders door tijgernootje
Vandaag om 15:30:33
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 15:28:14
Baanbouw Bosje77 door tijgernootje
Vandaag om 15:26:26
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:25:01
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Luc2000
Vandaag om 15:20:46
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Jeronimos
Vandaag om 15:11:24
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 15:10:24
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 15:07:54
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door gvandersel
Vandaag om 15:03:37
Station Rekerdam door Railhopper
Vandaag om 15:01:46
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 14:38:10
Trix C-Gleis ballast kleur door cor_b
Vandaag om 14:17:45
Vroomshoop 1950 (HO) door Ferdy
Vandaag om 13:51:43
Probleem met Cobalt IP digital wisselmotoren door Martin Welberg
Vandaag om 13:40:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:28:26
PIKO Ns 2205 digitale koppeling problemen. door tod
Vandaag om 13:22:46
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 13:20:11
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door 008200
Vandaag om 13:02:41
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert V
Vandaag om 12:50:59
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:33:10
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Remunj
Vandaag om 12:29:56
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 11:42:42
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Marc tramt
Vandaag om 11:32:14
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 6949 keer)

Luc2000

  • Online Online
  • Berichten: 1132
Verstevigen MDF
« Gepost op: 10 januari 2020, 16:34:07 »
Ik ben bezig met een update van mijn baan, wil daarbij ook het houtwerk aanpakken. Ik heb MDF platen van 18mm, (met een breedte tot 70 a 80cm) die ondersteund worden door een plank die bevestigd is aan de muur en aan de andere kant poten om de 1.00 a 1.20 meter. Dit laatste i.v.m. bereikbaarheid kastjes met lades.

Tussen de poten zie je dat de MDF platen toch wel doorbuigen.

Ik wil de platen niet ondersteunen op de onderliggende kastjes.

Nou denk ik aan L/U profielen van 1.5m onder de plaat, of vurenhouten balkjes van 1.00m x 2.5x2.5cm.

Wat zou jullie advies zijn?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19740
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 16:48:20 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 16:58:52 »
Ik heb overal 4mm MDF plaatjes 61x122 met onderstel van 22x44 vuren latjes gebruikt. Alles met houtlijm ,schroeven en spijkertjes vastgezet. Oersterk en toch licht.



« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 17:12:14 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
    • Onze site
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 17:05:11 »
ik heb mijn grote spiraal in MDF 12 mm en blijft lekker stabiele en niks doorhangen.Wel voldoende ondersteunen maar dat moet je met multiplex ook.Voor grotere vlakke stukken is multiplex inderdaad beter en heb ik ook gebruikt.De goedkoopste soort is al voldoende in 10 mm.Voor een lange rechte steigende helling ondersteun ik gewoon in het midden met een vaste lat extra.Nooit doorbuigen dan.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 17:11:51 »
Als je de MDF platen wilt behouden is een ondersteuning met L of U profielen beter dan met een vurenhouten lat. 18mm dik MDF is heel zwaar en de balk zal onder het gewicht van de plaat snel meebuigen. Stalen L of U profielen zijn dan beter.
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

Maar ik ben het eens met Klaas. MDF is n.m.m. ongeschikt als basisplaat voor een baan.
- het is keihard;
- het geleid (daardoor) heel goed geluid;
- het vraagt stevige ondersteuning, want buigt makkelijk door;
- het is veel zwaarder dan veel even dikke multiplex platen;
- het zwelt op als het vochtig wordt (tenzij je speciale platen voor vochtige ruimten hebt)
- bij zagen, schuren en boren komt meer (fijn)stof vrij dan bij zachtere houtsoorten.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Luc2000

  • Online Online
  • Berichten: 1132
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 17:37:34 »
Mijn advies is om dat MDF weg te gooien en er multiplex voor in de plaats te nemen. Maar dat hoeft dan geen 18 mm dik te zijn. 9 of 12 mm is dik zat. Een raamwerk rondom onder de randen en steunlatten tussenin. Niet dwars, maar in de lengterichting onder de sporen.


Dank allen.

Ik denk dat ik op basis van deze eerste adviezen toch maar voor een complete vernieuwing ga. Naast doorbuigen vond ik geluid ook belangrijk.

Dus wellicht multiplex 12 mm. Maar welke (materiaal) latten adviseren jullie dan ter versteviging? en om de hoeveel cm? Of is bij 60 a 100 cm breetdte, 1 lat aan de wand, 1 in het midden en aan de zijkant poten om de 1 a 1.2m voldoende?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 17:50:31 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.
Hiervan heb ik frames gemaakt van 2418x 1476 mm die per frame op 4 poten staat. De buitenrand is gemaakt van stroken van 150 mm hoog, raster er in is van stroken van 130mm hoog,
Staat als een huis, is nog steeds beperkt in gewicht, je kan er van alles in schroeven en voordeel tov merantimultiplex dat het veel minder plintert.
Sporen liggen vervolgens op mplex plaat van 9 mm dik.
Is voor mij de beste manier.
En we stomen door....

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 19:15:45 »
Gelezen op het buurforum 'Modelspoormagazine'. Reactie 8673

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 19:26:57 »
Ik heb als basis een raster dat is gemaakt van populierenmultiplex van 18 mm.

Hééél mooi gemaakt! Complimenten.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 23:16:29 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 19:34:28 »

Bedankt. Voor details zie draadje Bahnstrecke 5867
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 21:01:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
En we stomen door....

Luc2000

  • Online Online
  • Berichten: 1132
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2020, 21:17:04 »
Buigt de plaat alleen in de lengte door, of ook in de breedte?

De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor. Overspanning tussen poten is ruim 1 meter.

Ik twijfel toch nog tussen handhaven MDF met versteviging (al vind ik sommige L of U profielen relatief duur) of multiplex (met vurenhouten latten eronder).....

Welke L of U profielen adviseren jullie bij MDF? Deze zijn bijvoorbeeld goed geprijsd:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-blank-1-m-x-0-6-cm/5534984?channable=e28099.NTUzNDk4NA&gclid=Cj0KCQiAgebwBRDnARIsAE3eZjRkxtU0G_mGQN9n_fhqGuD27N9llFIv3GtfOiHIhLPmveoXoKblAM8aAg7qEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-natuur-1-m-x-1-cm-x-1-5-cm/5608584

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 23:17:30 door Reinout van Rees. Reden: citaat ingekort »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19740
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2020, 21:20:58 »
De plaat buigt door in de lengterichting van het spoor.
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2020, 21:28:36 »
Mijn bakken zijn 120 cm lang en 60 breed worden door stroken 9mm multiplex ondersteund.
Ik heb als maximale afstand tussen de stroken dus 60 centimeter aangehouden.

Ik heb ook twee bakken van 90 x 90 en daar heb ik diagonaal een extra strook onder moeten lijmen, de 90 centimeter bleek een te grote afstand tussen de stroken te zijn

Geen spijt van.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Luc2000

  • Online Online
  • Berichten: 1132
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2020, 21:32:02 »
Het hangmateffect. Dat veroorzaakt een knik naar boven op de frame-overgangen. Het is daarom dat ik adviseerde om steunlatten in de lengterichting te leggen, onder de sporen.

@Klaas

Dank.

Steunlatten of U profielen. Bijvoorbeeld deze?

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/profielen-platen/profielen/gah-alberts-u-profiel-aluminium-grijs-2-m-x-1-6-cm/5535049

Welk materiaal (steunlatten) en lengte (steunlatten of U profiel) adviseer je?

En hoeveel steunlatten of U profielen in de lengte richting adviseer je bij een breedte van van de 18mm MDF plaat van 60 tot 100 cm (zijkant ligt al op lat die gemonteerd is aan de muur)?


@allen, ook dank voor het meedenken

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 6077
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2020, 21:42:56 »
Wat zou jullie advies zijn?

Uithuilen en opnieuw beginnen.

Ja, je kunt met veel geploeter en gevloek de boel gaan ondersteunen.
Nee, dat moet je niet willen. Want die ondersteuning zit goddeloos in de weg aan de onderkant, zodra je servo's wisselaandrijvingen, bedrading en de hele bliksemse reut wilt aanbrengen.

En nee, in de allesbrander is ook geen goed idee wegens de harsen en lijmen en andere drab in de mdf.

In de kliko met die meuk.
Of anders een slagje stort maken.

Het volk wil daarvan trouwens graag plaatjes.

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa