Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nürnberg 2021 door Jelmer
Vandaag om 17:32:57
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Ivo tB
Vandaag om 17:16:19
REE 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 17:03:36
Voor achterkant ? door Reinier Z.
Vandaag om 17:02:38
VERPLAATST: Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Reinout van Rees
Vandaag om 16:56:32
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 16:48:27
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Martin Welberg
Vandaag om 16:47:21
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
Vandaag om 16:27:00
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 16:19:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:52:53
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 15:34:13
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door VAM65
Vandaag om 15:28:58
To sound of niet to sound door rjr
Vandaag om 15:24:06
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 15:21:20
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Peter Soonius
Vandaag om 15:08:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:47:54
Gezocht catalogusnummer Fleischmann bananen wagon H0 door MartOnTheWeb
Vandaag om 14:28:52
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door spoor0
Vandaag om 14:04:37
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 13:59:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 13:56:30
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Jeronimos
Vandaag om 13:21:33
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:17:08
Een opklabare treintafel voor iemand anders door NS264
Vandaag om 13:05:55
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door dh3201
Vandaag om 12:45:13
De Hef in N schaal... door Looney Tunes
Vandaag om 12:33:56
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:16:53
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:09:34
Baanbouw Bosje77 door NS264
Vandaag om 12:06:28
Roßnitz door mass am see
Vandaag om 10:50:53
Alle CV waardes in 1x uitlezen DR5000? door Ronaldp
Vandaag om 10:12:45
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 6936 keer)

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7814
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2020, 21:47:33 »
hoi,

Buiten dat de constructie behoorlijk zwaar is en nog zwaarder zal worden.

En hoeveel steunlatten of U profielen in de lengte richting adviseer je bij een breedte van van de 18mm MDF plaat van 60 tot 100 cm (zijkant ligt al op lat die gemonteerd is aan de muur)?

Steunlatten onder het sporendeel aanbrengen. Dus waar je sporen liggen. In de lengte aanbrengen. De grootste overspanning heeft de ondersteuning nodig. Dat moet verstevigd worden. Standaard (vuren) latten van bijvoorbeeld 18x27mm gebruiken. Goed verlijmen en schroeven.

Persoonlijk zou ik overstappen op een andere constructie. Iets met een berken of peppelmultiplex. Geen MDF in je bakken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2020, 22:25:50 »
Het aanbrengen van een raster zoals op de voorgaande foto's werkt beter als ondersteuning dan uit te gaan van een plaat.
Zoals je ook op de foto ziet is er veel open ruimte tussen de platen (wegen, berg etc. ). waarom zou je dus alles dicht willen leggen?
MDF brengt het geluid "ver weg" en dempt het niet

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2020, 10:18:58 »
Ik zal binnenkort eens een schema maken van mijn baanpan, en dan mn. de planken. Incl wat foto's van de huidige situatie.

Kreeg overigens nog een tip voor OSB platen, kennen jullie dat?

En bij praxis zie ik wel populieren triplex, maar geen populieren multiplex. Is populieren triplex (12mm) goed?


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9318
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2020, 10:23:34 »
Yep. De kreten multiplex en triplex worden in de doe-het-zelf handel door elkaar gebruikt.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2020, 10:34:42 »
OSB is erg grof van structuur. Wel een constructieve plaat maar omdat hij zo grof is niet lekker om mee te werken.

Verder is multiplex en triplex in feite zelfde, triplex is alleen een officiële gepatenteerde merknaam van de club die ooit bedacht heeft om gelamineerde houtplaten te maken.

Op website van praxis staat (als ik het me nog goed herinner) dat populierenmultiplex alleen online beschikbaar is maar onze lokale praxis (Alphen aan den Rijn) heft het gewoon in de winkel liggen en zaagt het ook nog (gratis) voor je.

Ik heb zelf mijn frame gemaakt van 18mm, maar dit is ook afhankelijk van de afmetingen die je wilt gaan maken. Ik heb een raster van 600x750 mm als je dat met 12 mm zou doen dan wordt het niet stabiel. En beetje extra dikte geeft ook wat meer ‘vlees’ voor het vastzetten van bv de plaat waarop je rails komt (hiervoor gebruik ik dus 9 mm dikte)
En we stomen door....

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2020, 11:03:41 »
Uithuilen en opnieuw beginnen.

Ja, je kunt met veel geploeter en gevloek de boel gaan ondersteunen.
Nee, dat moet je niet willen. Want die ondersteuning zit goddeloos in de weg aan de onderkant, zodra je servo's wisselaandrijvingen, bedrading en de hele bliksemse reut wilt aanbrengen.

En nee, in de allesbrander is ook geen goed idee wegens de harsen en lijmen en andere drab in de mdf.

In de kliko met die meuk.
Of anders een slagje stort maken.

Het volk wil daarvan trouwens graag plaatjes.

groeten
Hendrik Jan

Multiplex moet toch ook ondersteund worden? Dus ook veel latten onder de plaat? Of is ondersteuning aan de randen voldoende bij breedtes van 60 a 80 cm?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Marco Roede
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2020, 11:04:51 »
Maak er een zgn sandwich constructie van, wordt veel in de jacht- botenbouw toegepast voor lichte en toch sterke constructies.
Lijm op de mdf plaat van dat 4 mm piepschuimen platen en daar boven op weer een plaat mdf.
Dat wordt een lichte sterke constructie die geen klankkast wordt. Als je het helemaal goed wilt lijmen stop dan de gelijmde delen in een plastiekzak en zuig die “vacuüm”. Of gebruik zakjes zand om eea aan te drukken.

Succes, Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster. Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9318
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2020, 11:16:38 »
Sterkte van het materiaal is bij modelbanen eigenlijk nooit een probleem, wèl de stijfheid van de constructie. Met andere woorden het moet niet doorbuigen. Dit bereik je niet door hele dikke platen te gebruiken maar wel door ‘doosjes’ te bouwen. Neem een dunne multiplex topplaat en breng aan de onderzijde dwarsschotten aan van eveneens multiplex. Daarmee bouw je een hele lichte en stijve constructie.
Ter illustratie. Op een eerdere baan had is een verhoging gebouwd uit 5 mm foamboard met de nodige dwarsschotjes. Daar kon ik met mijn 90kg gewoon op staan,
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19730
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2020, 13:58:57 »
Ik zal binnenkort eens een schema maken van mijn baanpan, en dan mn. de planken. Incl wat foto's van de huidige situatie.
Lijkt me een goed plan. Ik krijg nu de indruk dat je helemaal geen raamwerk onder de plaat hebt. Alleen een lat tegen de muur en twee poten op de voorste hoeken. Maar een paar fotoos kunnen de zaak verhelderen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Metrop-Märklin
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2020, 15:10:10 »
wèl de stijfheid van de constructie. Met andere woorden het moet niet doorbuigen.
Zolang het geen speakerboxen worden, prima.

Ik gebruik 6 mm populier triplex op alu-frame (volière spul, zeg maar). Licht, stijf en degelijk.
Ieder moddert maar wat aan, ik in het bijzonder.  ;D
Schuine zijden zijn wat lastiger, i.v.m. beperkt aantal types verbindingshoekjes.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 15:17:36 door Te 2/2. Reden: vervangen beletsel »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2020, 18:01:33 »
Lijkt me een goed plan. Ik krijg nu de indruk dat je helemaal geen raamwerk onder de plaat hebt. Alleen een lat tegen de muur en twee poten op de voorste hoeken. Maar een paar fotoos kunnen de zaak verhelderen.

Klaas, jouw analyse klopt ;)

Bijgaand een schema (op basis van nieuwe maten) en wat foto's
- panorama is iets vervormd
- planken staan op tijdelijke blokjes op de ladekasten. Ik zou graag een zelfdragende constructie hebben.
- rondjes zijn de locatie van de palen/poten
- aan de randen rusten de planken op vuren latjes die tegen muur geschroefd zijn

--> ik hoef er niet op te kunnen lopen
--> baan hoeft niet (in delen) verplaatst te kunnen worden
--> bij voorkeur zo min mogelijk vervangen, maar als het niet anders kan...
--> bij voorkeur geen constructie die gebruik maakt van de (tijdelijke) blokjes tussen de plaat en de ladekasten. Maar is ook geen NO GO

Huidige plan
- de grote platen rechts verbreden door er een extra strook van 15cm aan te zetten
- overige planken vervangen
- U profielen ipv de "blokjes"
- op de MDF platen komt 2mm kurk

Maten zijn helaas moeilijk leesbaar. Lengte maat rechts is totaal 415 cm, lengte maat boven totaal 282 cm











« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:13:40 door Luc2000 »

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2020, 18:14:19 »
...o ja...

en ik wil nog een verschuifbare plank toevoegen (scenery) van ongeveer 40x120, zie het groen gemarkeerde deel. De plank schuif ik alleen op, als ik bij de achterste ladekast moet zijn (2x per jaar). Deze plank moet ondersteund worden door de andere planken erom heen.

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:13:49 door Luc2000 »

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2020, 18:52:17 »
....en zwart de mogelijke locatie van de U profielen (in combinatie met MDF)

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:14:00 door Luc2000 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19730
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2020, 19:26:11 »
Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was.
Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn.

Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2020, 20:01:46 »
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning.  25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.