Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 18148 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2020, 21:47:33 »
hoi,

Buiten dat de constructie behoorlijk zwaar is en nog zwaarder zal worden.

En hoeveel steunlatten of U profielen in de lengte richting adviseer je bij een breedte van van de 18mm MDF plaat van 60 tot 100 cm (zijkant ligt al op lat die gemonteerd is aan de muur)?

Steunlatten onder het sporendeel aanbrengen. Dus waar je sporen liggen. In de lengte aanbrengen. De grootste overspanning heeft de ondersteuning nodig. Dat moet verstevigd worden. Standaard (vuren) latten van bijvoorbeeld 18x27mm gebruiken. Goed verlijmen en schroeven.

Persoonlijk zou ik overstappen op een andere constructie. Iets met een berken of peppelmultiplex. Geen MDF in je bakken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2020, 22:25:50 »
Het aanbrengen van een raster zoals op de voorgaande foto's werkt beter als ondersteuning dan uit te gaan van een plaat.
Zoals je ook op de foto ziet is er veel open ruimte tussen de platen (wegen, berg etc. ). waarom zou je dus alles dicht willen leggen?
MDF brengt het geluid "ver weg" en dempt het niet

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2020, 10:18:58 »
Ik zal binnenkort eens een schema maken van mijn baanpan, en dan mn. de planken. Incl wat foto's van de huidige situatie.

Kreeg overigens nog een tip voor OSB platen, kennen jullie dat?

En bij praxis zie ik wel populieren triplex, maar geen populieren multiplex. Is populieren triplex (12mm) goed?


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2020, 10:23:34 »
Yep. De kreten multiplex en triplex worden in de doe-het-zelf handel door elkaar gebruikt.
No dress rehearsel, this is our life.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2020, 10:34:42 »
OSB is erg grof van structuur. Wel een constructieve plaat maar omdat hij zo grof is niet lekker om mee te werken.

Verder is multiplex en triplex in feite zelfde, triplex is alleen een officiële gepatenteerde merknaam van de club die ooit bedacht heeft om gelamineerde houtplaten te maken.

Op website van praxis staat (als ik het me nog goed herinner) dat populierenmultiplex alleen online beschikbaar is maar onze lokale praxis (Alphen aan den Rijn) heft het gewoon in de winkel liggen en zaagt het ook nog (gratis) voor je.

Ik heb zelf mijn frame gemaakt van 18mm, maar dit is ook afhankelijk van de afmetingen die je wilt gaan maken. Ik heb een raster van 600x750 mm als je dat met 12 mm zou doen dan wordt het niet stabiel. En beetje extra dikte geeft ook wat meer ‘vlees’ voor het vastzetten van bv de plaat waarop je rails komt (hiervoor gebruik ik dus 9 mm dikte)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2020, 11:03:41 »
Uithuilen en opnieuw beginnen.

Ja, je kunt met veel geploeter en gevloek de boel gaan ondersteunen.
Nee, dat moet je niet willen. Want die ondersteuning zit goddeloos in de weg aan de onderkant, zodra je servo's wisselaandrijvingen, bedrading en de hele bliksemse reut wilt aanbrengen.

En nee, in de allesbrander is ook geen goed idee wegens de harsen en lijmen en andere drab in de mdf.

In de kliko met die meuk.
Of anders een slagje stort maken.

Het volk wil daarvan trouwens graag plaatjes.

groeten
Hendrik Jan

Multiplex moet toch ook ondersteund worden? Dus ook veel latten onder de plaat? Of is ondersteuning aan de randen voldoende bij breedtes van 60 a 80 cm?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2020, 11:04:51 »
Maak er een zgn sandwich constructie van, wordt veel in de jacht- botenbouw toegepast voor lichte en toch sterke constructies.
Lijm op de mdf plaat van dat 4 mm piepschuimen platen en daar boven op weer een plaat mdf.
Dat wordt een lichte sterke constructie die geen klankkast wordt. Als je het helemaal goed wilt lijmen stop dan de gelijmde delen in een plastiekzak en zuig die “vacuüm”. Of gebruik zakjes zand om eea aan te drukken.

Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2020, 11:16:38 »
Sterkte van het materiaal is bij modelbanen eigenlijk nooit een probleem, wèl de stijfheid van de constructie. Met andere woorden het moet niet doorbuigen. Dit bereik je niet door hele dikke platen te gebruiken maar wel door ‘doosjes’ te bouwen. Neem een dunne multiplex topplaat en breng aan de onderzijde dwarsschotten aan van eveneens multiplex. Daarmee bouw je een hele lichte en stijve constructie.
Ter illustratie. Op een eerdere baan had is een verhoging gebouwd uit 5 mm foamboard met de nodige dwarsschotjes. Daar kon ik met mijn 90kg gewoon op staan,
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2020, 13:58:57 »
Ik zal binnenkort eens een schema maken van mijn baanpan, en dan mn. de planken. Incl wat foto's van de huidige situatie.
Lijkt me een goed plan. Ik krijg nu de indruk dat je helemaal geen raamwerk onder de plaat hebt. Alleen een lat tegen de muur en twee poten op de voorste hoeken. Maar een paar fotoos kunnen de zaak verhelderen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2020, 15:10:10 »
wèl de stijfheid van de constructie. Met andere woorden het moet niet doorbuigen.
Zolang het geen speakerboxen worden, prima.

Ik gebruik 6 mm populier triplex op alu-frame (volière spul, zeg maar). Licht, stijf en degelijk.
Ieder moddert maar wat aan, ik in het bijzonder.  ;D
Schuine zijden zijn wat lastiger, i.v.m. beperkt aantal types verbindingshoekjes.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 15:17:36 door Te 2/2. Reden: vervangen beletsel »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2020, 18:01:33 »
Lijkt me een goed plan. Ik krijg nu de indruk dat je helemaal geen raamwerk onder de plaat hebt. Alleen een lat tegen de muur en twee poten op de voorste hoeken. Maar een paar fotoos kunnen de zaak verhelderen.

Klaas, jouw analyse klopt ;)

Bijgaand een schema (op basis van nieuwe maten) en wat foto's
- panorama is iets vervormd
- planken staan op tijdelijke blokjes op de ladekasten. Ik zou graag een zelfdragende constructie hebben.
- rondjes zijn de locatie van de palen/poten
- aan de randen rusten de planken op vuren latjes die tegen muur geschroefd zijn

--> ik hoef er niet op te kunnen lopen
--> baan hoeft niet (in delen) verplaatst te kunnen worden
--> bij voorkeur zo min mogelijk vervangen, maar als het niet anders kan...
--> bij voorkeur geen constructie die gebruik maakt van de (tijdelijke) blokjes tussen de plaat en de ladekasten. Maar is ook geen NO GO

Huidige plan
- de grote platen rechts verbreden door er een extra strook van 15cm aan te zetten
- overige planken vervangen
- U profielen ipv de "blokjes"
- op de MDF platen komt 2mm kurk

Maten zijn helaas moeilijk leesbaar. Lengte maat rechts is totaal 415 cm, lengte maat boven totaal 282 cm











« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:13:40 door Luc2000 »

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2020, 18:14:19 »
...o ja...

en ik wil nog een verschuifbare plank toevoegen (scenery) van ongeveer 40x120, zie het groen gemarkeerde deel. De plank schuif ik alleen op, als ik bij de achterste ladekast moet zijn (2x per jaar). Deze plank moet ondersteund worden door de andere planken erom heen.

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:13:49 door Luc2000 »

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Verstevigen MDF NU MET FOTO'S
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2020, 18:52:17 »
....en zwart de mogelijke locatie van de U profielen (in combinatie met MDF)

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:14:00 door Luc2000 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2020, 19:26:11 »
Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was.
Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn.

Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.

Zilte

  • Gast
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2020, 20:01:46 »
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning.  25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.