Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:25:26
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 07:17:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Noordpool
Vandaag om 05:25:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 23768 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #30 Gepost op: 13 January 2020, 20:24:59 »
Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was.
Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn.

Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.

Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #31 Gepost op: 13 January 2020, 20:25:44 »
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning.  25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.

Zou je nog een keer de link naar de zuiderburen kunnen mailen?

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #32 Gepost op: 13 January 2020, 20:35:23 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #33 Gepost op: 13 January 2020, 20:36:25 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #34 Gepost op: 13 January 2020, 20:41:10 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.

Dank allen en speciaal Klaas.

Ik zal eens een ontwerp sturen met raamwerk. Kijken of ik alles goed begrepen heb ;)

...en dank voor de link
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 20:43:18 door Luc2000 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6414
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #35 Gepost op: 13 January 2020, 20:41:30 »
Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....
Hoi Luc, heb je al een idee/wens inzak de scenery van de baan? Dit kan namelijk mede bepalen of het slimmer alles opnieuw op te bouwen of wat je nu hebt te laten liggen en aan de onderzijde 5e verstevigen (als ik het zo zie zou ik dan een partij CLS balken van 48x89 mm halen en die ca 600 mm hart op hart onder het mdf maken.

Persoonlijk zou ik het anders opbouwen, en dat zou ik ook zeker overwegen als je nog een beetje de hoogte in wil met je scenery. Vraagt natuurlijk wel een extra investering. Maar een goede basis heb je zeker veel plezier tijdens de opbouw van je baan ( en dan maar een locje minder is mijn motto)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #36 Gepost op: 13 January 2020, 20:47:37 »
Ik heb al een scenery plan, zal binnenkort wat posten.

Is CLS hout hetzelfde als vurenhout?

...en verstevigen in de lengte (Rail) of breedterichting? Krijg het gevoel dat daar anders over wordt gedacht.

...of gewoon beide richtingen?

Ter hoogte van de versteviging is het dus wel lastiger om gaten te boren of iets van onderbouw te maken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #37 Gepost op: 13 January 2020, 20:52:31 »
CLS staat voor Canadian Lumber standard. Dat zijn balken met afgeronde randen. Dat wordt veel in de houtskeletbouw gebruikt omdat je daar minder snel je handen aan open haalt dan aan balken met scherpe randen.

Maar de afmeting die Frank noemt vind ik nogal fors. Die 48 mm mag ook wel 18 mm zijn, breed genoeg. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ze hoogkant zet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2020, 20:55:47 »
In vervolg op mijn vraag over de richting van de versterking. Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is. Dus dan zou in mijn geval een lengte versteviging voldoende zijn.

Geldt dat ook voor populieren triplex, of buigt dat sneller door in de breedte dan MDF?

En vurenhout kan ook ipv CLS? Is dat bij handhaven MDF net zo goed en stevig als U profielen?
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 20:58:46 door Luc2000 »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #39 Gepost op: 13 January 2020, 21:16:21 »
Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is.

Ik waag dat te betwijfelen. MDF buigt al krom als je het een paar dagen schuin tegen de muur parkeert. Je mag eenmaal raden hoe ik dat weet. Leg maar eens een (rechte!) lat over je baan. Wedden dat de baan doorbuigt?
Reinier

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2020, 21:17:28 »
Verstevigingsplan (zwarte lijnen) met huidig MDF en versteviging met U profiel of vuren hout




Verstevigigingsplan (zwarte lijnen) o.b.v. populieren triplex en vuren latten

« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 21:29:24 door Luc2000 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2020, 21:18:39 »
CLS is vurenhout. CLS slaat alleen op de afgeronde randen en de gestandaardiseerde afmetingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2020, 21:21:11 »
Zo maak ik mijn baan, welliswaar in modules: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221705256#msg3221705256

En verder zijn er tal van meningen over de beste constructie en de beste materialen. Er zijn meerdere goede oplossingen, maar aan een raamwerk ontkom je niet.
Reinier

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #43 Gepost op: 13 January 2020, 21:29:22 »
Hoi Luc,

Als je later toch nog problemen krijgt met je MDF als de baan in een vergevorderd stadium is heb je echt een probleem. Dus gewoon wegdonderen en triplex kopen. Anders krijg je later spijt dat je door bent gegaan met die waardeloze rommel.

Om te kunnen werken met water houtlijm mix om groen en ballast te lijmen moet je MDF ook in een paar flinke lagen verf zetten.

Doorhangen is al een probleem en opzwellen door vocht is het tweede probleem. Ik koop geen snipper MDF meer.

MDF gebruiken voor een spoorbaan is vragen om ellende. ( Voor anderen die willen beginnen met bouwen van een baan; voor spaanplaat geldt hetzelfde.) Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 21:31:25 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #44 Gepost op: 13 January 2020, 21:32:49 »
Ruud (en anderen)


Rationeel gezien kan ik het helemaal volgen.....zie alleen een beetje op tegen het werk en de zooi met afvoeren ;)