Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 14:00:05
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Een leuke vrachtwagen door Scratchbuilt
Vandaag om 13:30:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:08
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 12:48:00
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 12:03:58
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 11:48:02
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 09:52:23
Liliput verpakking en motor door grossraumwagen
Vandaag om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 09:25:51
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 534018 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1995 Gepost op: 14 August 2022, 21:25:09 »
Zo, herziene baanplan (ter info: gemaakt met Anyrail) op schaal (1:10) uitgeprint en met stukje ouderwets carbonpapier de contouren van de 3 niveaus hierop gezet (van de 1:10 zaagtekening die ik hiervoor gebruikt heb en gelukkig nog had).



Eerste conclusie: aangepast station met werkplaats gaan passen op de basisplaten zoals deze al grotendeels gemaakt zijn (ik moet allen de rechter-plaat van niveau 2 nog maken).

Nu maar eens kijken of ik op basis van dit plan de scenery en nog op een leuke manier in kan passen.

Ter info:
 - groene sporen zijn station (lichtgroen) en goederen/industrie sporen (donker groen)
 - rode sporen zijn (uiteraard) van de werkplaats
- de blauwe sporen zijn de baanvakken


Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1996 Gepost op: 14 August 2022, 22:32:29 »
Ik ga de spiraal maken van 6 mm multiplex. Hoogte per wikkeling wordt 70 mm (kom je op ca 2,4% steiging). Ik heb met al mijn locs en wagons gemeten en ik heb dan net genoeg hoogte.


Waarom ga je met een aantal locs die je al hebt meten?
Je sluit zo uit, dat je in de toekomst mogelijk nieuwe locs kan kopen, neem de volgende keer de NEM102 norm: https://www.morop.eu/images/NEM_register/NEM_D/nem102_de_2019.pdf
en gelukkig gaat het geheel dus passen, want 70mm - materiaaldikte van 6mm is nog altijd 64mm ter beschikking en dus voldoende  (y).

Voor bogen is er overigens ook een norm, NEM103: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem103_d.pdf

Groeten,

Christoph
die het toch zonden vind, als je een rijtuig koopt en deze niet vrij kunt laten rijden omdat hij ergens tegenaan rijd.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1997 Gepost op: 14 August 2022, 23:04:27 »
Hoi Christoph,

De reden dat ik ben gaan meten is dat ik de NEM norm net niet kan halen. Wil me stijgingspercentage onder de 2,5% en liefst nog lager. Omdat mijn ervaring is dat er meestal wel wat marge zit tussen het vrije ruimte profiel in de NEM en de modellen ben ik dus gaan meten.
De NEM norm ga ik niet halen als ik onder die 2,5% wil blijven, tenzij ik de 4 mm kurk bedding weg laat. Dat heeft echter niet mijn voorkeur ivm geluid en hoogte verschil onder- en bovenaan de spiraal die je dan weer op moet lossen.
Maar volgens mijn metingen gaat het lukken als ik een hoogteverschil van 70mm per omwenteling aanhou. Heb ik 60 mm tussen bovenkant kurkbedding en onderkant multiplex. Rocoline is volgens mij bijna 5 mm dik, heb je dus nog 55 mm vrije hoogte vanaf bovenkant railstaaf (versus 57 mm in NEM).

Overigens hoeft niet al het materieel over deze klimspiraal. Is extra rijweg die ik voor meer variatie in het treinverkeer ga toevoegen. Mocht er ooit een locomotief (of wagon) komen die hoger is dan krijgt deze gewoon een uitsluiting op dit deeltje van de baan.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1998 Gepost op: 15 August 2022, 09:36:06 »
Hoi Ton,

Het lijkt op de laatste foto‘s inderdaad anders maar ik heb mijn baan niet tegen de schuine kap staan. Staat in het midden van de ruimte met een deel van één van de lange zijden tegen de wand.

Frank,
Ik zie het op jouw foto’s. Voor een achterwand moet de baan inderdaad tegen de (schuine) wand staan


Ton





Ik zit er wel aan te denken om daar waar de baan tegen de wand aan staat een achtergrond (foto) te gaan aanbrengen maar die kan ik dan eenvoudig tegen de wand plakken.

Gr Frank.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1999 Gepost op: 15 August 2022, 09:44:04 »
Tempo zit er weer lekker in Frank!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26844
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2000 Gepost op: 15 August 2022, 09:49:31 »
Rocoline is volgens mij bijna 5 mm dik, heb je dus nog 55 mm vrije hoogte vanaf bovenkant railstaaf (versus 57 mm in NEM).
Op mijn baan heb ik een viaduct waar ook maar 55 mm vrije hoogte is. Daar heb ik voor gekozen omdat ik niet met bovenleiding rijdt. Dieselmaterieel heeft ruimte genoeg. Houd er wel rekening mee dat e-locs daar met gestreken stroomafnemers maar net onder passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2001 Gepost op: 15 August 2022, 12:17:34 »
Bedankt voor de info Klaas.

Dit deel van de baan gaat ook automatisch bereden worden. Ik gebruik iTrain en daarin kun je aangeven (per loc en per blok) of deze voorzien van bovenleiding zodat de de elocs niet op de baanvakken zonder bovenleiding komen.

Ik zal voor de zekerheid ook nog opvangconstructie bij het begin en einde van de spiraal maken zodat als er onverhoopt toch een eloc met opstaande pantografen de klimspiraal op gaat de schade in iedegeval zoveel mogelijk beperkt wordt.

Hoop vandaag te beginnen met aftekenen van de segmenten voor de klimspiraal. Wordt vervolgd.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2002 Gepost op: 15 August 2022, 17:45:36 »
Baanplan nog klein beetje aangepast.



Onder de vorige versie, daarboven de aangepaste.

Bedacht me dat bij het al gebouwde gedeelte een paar zaken gewijzigd zijn tijdens de bouw. Hierdoor moest (vooral) het eindstation (op hoogste niveau) gewijzigd worden.

Daarnaast was er te weinig ruimte tussen het bovenste spoor van het “grote” station en het spoor dat aan de buitenkant van de baan naar het kopstation loopt.
Hele station daarom een paar graden gedraaid zodat hier voldoende ruimte is om landweg te maken.
Werkplaats ook meteen maar wat aangepast zodat de rondloods op een wat betere plek komt.

Komende periode de scenery maar eens beetje bij beetje intekenen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2003 Gepost op: 15 August 2022, 18:58:25 »
Frank,

Tipje : Gebruik flexrails welke je in de lengte doorknipt/slijpt en lijm die tegen de bovenkant van je spiraal. Liefst n spoor rails die zijn lager dan H0 rails. Elke mm. is verdient nietwaar.  Je kunt de einden laten uitsteken en als panthograaf opvang gebruiken. De halve flexen kun je makkelijk verbinden met railasjes. Heb ik ook gedaan en gaat prima. 

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 15 August 2022, 19:01:12 door Zsjoske »
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26844
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2004 Gepost op: 15 August 2022, 19:55:04 »
Jos, leuk idee, en ook wel vaker toegepast. Maar bij Frank gaat dat niet werken. Hij heeft te weinig hoogte. Bij mijn viaduct bekeken en als je van die 55 mm nog 4 mm gaat opofferen door een flexrail tegen het plafond te lijmen, dan lopen bovenleidinglocs hopeloos vast. Het gaat gewoon niet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2005 Gepost op: 15 August 2022, 20:56:16 »
Leuk idee Jos.. maar denk inderdaad dat dit niet gaat passen.

Zit er aan te denken om een stripje in te frezen in de onderkant van multiplex stroken. Die kan er dan net een mm onder uit steken. Moet alleen even kijken of ik iets kan vinden in de goed maat (en of de stroken dan niet te veel verzwakt worden, zijn immers maar 6 mm dik.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2006 Gepost op: 15 August 2022, 20:58:44 »
In tussen maar wat invulling geven aan de inrichting van de ruimte rond de sporen. Om te beginnen bij het eind station(netje) op hoogste niveau.



Betekend niet dat het exact zo gaat worden maar geeft wel idee of alles een beetje gaat passen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2007 Gepost op: 16 August 2022, 16:36:00 »
Bob Ross zn broer in actie  ;D  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6359
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2008 Gepost op: 16 August 2022, 16:44:43 »
Wat een eer (niet dat ik weet wie de broer van Bob Ross is  ;D)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26330
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #2009 Gepost op: 16 August 2022, 17:19:42 »
Net als jij een aardige kunstenaar  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim