Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 21:46:45
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:46:29
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door grossraumwagen
Vandaag om 21:22:15
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:18:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:49:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:48:24
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 522304 keer)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6302
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1230 Gepost op: 30 June 2021, 23:04:50 »
Zoals nu naar uitziet persoonlijk geen schade. Geluk gehad dat ik geen tegenligger geraakt heb (aan achterzijde aangereden waardoor ik over middenberm op andere weghelft gekomen ben)..

Dus als het bij spierpijn blijft hoor je mij niet klagen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1231 Gepost op: 01 July 2021, 08:53:46 »
Vervelend Frank. In ieder geval een spoedig herstel toegewenst.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4298
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1232 Gepost op: 01 July 2021, 09:02:23 »
Dat is schrikken! Geen whiplash hopelijk, maar wel een mooie trein.
Ik heb al een trein

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4438
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1233 Gepost op: 01 July 2021, 09:28:58 »
Zo dat is ook een domper op de dag…
Hopelijk hou je er zelf niks aan over, die auto is vervelend maar te vervangen.


P.S. Ik zei toch dat ze goed verpakt zitten  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1234 Gepost op: 01 July 2021, 10:38:37 »
Zo! Dat is even schrikken lijkt me. Zo van achteren aangereden worden en dan op de andere weghelft belanden. Ik denk dat je geluk hebt gehad. Ook wat betreft de spierpijn.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26245
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1235 Gepost op: 01 July 2021, 10:43:44 »
Hoe gaat het een dag na het ongeluk Frank??
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1236 Gepost op: 01 July 2021, 13:26:09 »
Zo dat moet een heftige klap zijn geweest!
Ten eerste hoop ik dat je er goed gezond van af komt, ten tweede sterkte met alle afwikkelingen... Hopelijk ook geen verdere gewonden in het ongeluk.

Nu terug naar je aanwinsten, mooie stam "silberlingen", staat ook goed bij de BR23. Gaat deze ook als trek/duw stam functioneren? De BR23 kan het, de silberlingen ook (hoewel je nog geen stuurstand lijkt te hebben). Wel de BR23 met de ketel dan tegen de rijtuigen zetten, op een of andere manier was dat de gebruikelijke manier van keertrein inzet.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6302
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1237 Gepost op: 01 July 2021, 13:26:45 »
Bedankt heren,

Gaat naar omstandigheden goed. Vanmiddag nog even check-up (voor de zekerheid). Rest van de week even bijkomen.

Gr Frank.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6302
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1238 Gepost op: 01 July 2021, 13:29:45 »
Hoi Jelmer,

Stuurstand heb ik er inderdaad (nog) niet bij. Winkel die de 3 verschillende rijtuigen had had deze niet. Ga nog even zoeken of ik deze nog ergens kan vinden (nu tijd genoeg voor).

Dat van de omgekeerde loc wist ik niet.. ga ik wel doen (even de koppelingen wisselen).
 (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1239 Gepost op: 01 July 2021, 21:15:10 »
Voor de keertreinsamenstelling, zie Marklin Br23+Silberlinge
Daar zie je hoe de boel gekoppeld werd.
De groeten van Rob

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6302
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1240 Gepost op: 01 July 2021, 21:26:51 »
Bedankt Rob,

Weet iemand wat de reden was om de loc achterstevoren voor de trein te plaatsen. Zicht wordt nog steeds belemmert (door tender)... dus enige voordeel dat ik zie is minder last van stoom en rook...

Morgen dagje verplicht vrij (ze willen mij op mijn werk deze week niet meer zien 🤔) ga dan de losse deken maar eens op de wagon zetten en deze samenstelling maken.

Kan de bijpassende stuurstand (Brawa) helaas nog niet vinden op dit moment, maar goed de zijlijn waar hij over zou moeten gaan pendelen is er de eerste 2 jaar ook nog niet.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1241 Gepost op: 01 July 2021, 21:32:11 »
Precies, die set van Marklin heeft mij ook inspiratie gegeven voor de aanschaf van mijn BR23 en Silberlingen (trouwens niet als set, maar goed).

Tegenwoordige Marklin modellen (maar ook Piko) hebben zelfs sluitlichten op enkele stoomloks, maakt het wendezuggebeuren nog realistischer.

Goed Marklin kan wel zo'n set uitbrengen, ik kijk waar mogelijk graag naar het voorbeeld.
Ulrich Budde van Bundesbahnzeit heeft daar een informatieve pagina aan gewijd aan de BR23 en wendezug.

https://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=211

Vooral de op deze pagina afgebeelde "bild 18" is daarbij erg informatief.


Bild 18, Ulrich Budde, Bundesbahnzeit

Mag ik mij trouwens gelijk corrigeren, deze had dus wel tender tegen de rijtuigen. Nog even doorzoeken naar jouw vraag Frank

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1242 Gepost op: 01 July 2021, 21:37:46 »
Inderdaad (y) En uit deze foto (en meerdere op die webpagina) blijkt dat de 23'ers niet met de ketel tegen de trein stonden. Of zijn dit de uitzonderingen op de regel ???

Die conclusie trekt Jelmer inmiddels ook zie ik nu .....

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1243 Gepost op: 01 July 2021, 22:11:00 »
Ik heb zelf een BR 78 (tenderlokomotief) en daar kwam ik wel eigenlijk altijd tegen met de ketel tegen de rijtuigen. Daar zit natuurlijk niet zo'n hele getrokken/geduwde tender voor, dus misschien is dat het wel, dat je niet je tender los mag duwen en de rest trekken..

Of er is iets met de indusimagneet positie.... nou ja, voor mij morgen verder zoeken...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1244 Gepost op: 01 July 2021, 22:42:33 »
Kon het niet laten..

Hier wat interessante links en suggesties;

https://www.stummiforum.de/t41554f35-Wendezug-er.html

Als ik het allemaal zo doorlees wordt er niet heel veel gezegd of tender aan rijtuigen nou de gebruikelijke configuratie was. Er wordt door de eerder aangehaalde Ulrich Budde gezegd dat hij zowel tender aan rijtuigen heeft gezien als ketel aan rijtuigen. Dit zou verklaard kunnen worden dat de BR 23 door zijn as indeling vooruit en achteruit dezelfde topsnelheid had.

Voor een lokomotief serie als de P8 (BR 38.0) was dat anders. Deze had vooruit een hogere topsnelheid dan achteruit. Alleen in het geval dat de tender aan de rijtuigen gekoppeld zat mocht een hogere topsnelheid aangehouden worden dan 50 km/u met alleen de tender vooruit.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 10:53:49 door Jelmer. Reden: Link aangevuld met commentaar »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel