Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 408854 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #585 Gepost op: 08 november 2020, 17:41:25 »
Geen paniek Bas. Ze zijn weg, beneden langs de muren in de woonkamer geplakt.

Dat dus ruim voor de Kerst klaar (dat was de opdracht).. morgen dus lekker een dagje aan de baan bouwen


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #586 Gepost op: 08 november 2020, 20:42:44 »
Avondje iTrain instellingen bijwerken...



Blokken en bezetmelders van de eerste hellingbaan.

Vraag me trouwens af waarom deel van de blokken gele achtergrond heeft en andere deel witte achtergrond?


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #587 Gepost op: 08 november 2020, 20:56:13 »
Vraag me nu alleen af waarom ik 2 melders per blok op de hellingbaan aan het maken ben  ???

Hele opzet van schaduw station is dat alle sporen die straks toch maar in èèn richting bereden worden alleen een in/stop melder krijgen. Omdat mijn melders allemaal ca 46 cm zijn en ik toch met vrij lage snelheid ga rijden (ik hou niet van die laag rondvliegende treinen) werkt dat prima.

En dan kom ik ook uit met de 4 bezetmelders die nu (op strategische plekken) onder de baan hangen.
Morgen maar even een paar groene aansluitdraden (bezetmelders) rood maken (niet gedetecteerde delen).  Zijn er 6 dus “schade” is te overzien.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #588 Gepost op: 08 november 2020, 21:13:22 »
Hallo Frank,

Waarom in die blokken niet gewoon één melder met volle bloklengte en dan op positie rijden?

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #589 Gepost op: 08 november 2020, 21:52:00 »
Op zich goed idee Bert.. maaaaaar......

Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...



Optimale bedrijfszekerheid maar als ik nu alle blokken geheel wil detecteren op deze laag.......
(Ik snapte die man al niet die zij dat digitaal rijden lekker eenvoudig was, 2 draadjes aansluiten en gaan.. ;D).

Station op de zijlijn wil ik trouwens wel op positie gaan rijden zodat trienen netjes in midden van perron stoppen....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #590 Gepost op: 09 november 2020, 10:48:23 »
Einde nadert van eerste hellingbaan. Merk je wel dat je na 6 meter rechte rails leggen toch wat uitloopt. Deels ook bewust zodat ik her en der wat ruimte tussen de rails heb zodat ze wat kunnen uitzetten als het hier boven in de zomer weer richting 30° gaat.

Laatste rechte rails dus even pas maken zodat de boog op de geplande maat komt

De lijn (rood op de kurkbedding) is de geplande start van de boog. Bovenste spoor is al op maat gemaakt. Gaat om mm maar kan maar goed liggen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #591 Gepost op: 09 november 2020, 13:17:05 »
Citaat
Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...

Je kunt die voedingsdraden toch per blok gewoon doorverbinden? Voor iTrain is het dan gewoon 1 blok en je hebt volledige detectie.

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #592 Gepost op: 09 november 2020, 14:02:50 »
Hoi Bert,

Klopt maar aangezien ik mijn aansluitpunten op de ringleiding om de 60 cm heb zitten en de blokken gemiddeld een meter of 3 lang zijn gaan de voedingsdraden per blok naar 2 tot 4 aansluitpunten op de ringleiding. Dat nu dus gaan aanpassen wordt me iets te veel. Vooral omdat iTrain met 1 in/stop melder ook prima overweg kan.

Intussen wel besloten om niveau 1 in zijn geheel 3 cm te laten zakken zodat de stijging op de 2 hellingbanen op ca 2,7% op het rechte deel en 2% in de bocht. Dit om te voorkomen dat er straks iets de helling niet op zou komen.

Wel even wat extra werk om dat alle draadeinden ingekort moeten worden...

..., zijn er maar 56  ::)... maar ja, ik heb geen haast....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #593 Gepost op: 09 november 2020, 14:13:49 »
Frank, beter nu als op een later moment als je er niet meer bij kunt. Of erger, als de rest er al op gebouwd is. Dan is dit echt een goede beslissing :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #594 Gepost op: 09 november 2020, 14:52:47 »
Helemaal gelijk Ronald.

Nog bedankt voor je input in deze. Mede door jou opmerking nog even goed nagedacht over de hoogtes en percentages.  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #595 Gepost op: 09 november 2020, 16:15:41 »
Dank je, graag gedaan ;) Zelf geen echte ervaring in het werken met hoogtes maar er inmiddels heel veel over gelezen.... en bij iedereen kom je tot dezelfde conclusie; 2,5% is eigenlijk ideaal als max en 3% is zo'n beetje de max bij onze treintjes.

Ik blijf je bouw met veel interesse volgen, ook omdat ik ergens inde nabije toekomst iets groters thuis wil gaan bouwen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #596 Gepost op: 10 november 2020, 20:50:26 »
Op een plaats is de vrije hoogte boven de hellingbaan mogelijk te beperkt voor omhoog staande pantograaf.
Daarom voor de zekerheid maar geleiding maken van stuk koperdraad.



Krijg deze dikte alleen niet gesoldeerd met mijn soldeerstation van 40 watt. En die oude soldeerbout van 100 watt is natuurlijk bij de laatste voorjaarsopruiming naar de recycling gegaan. Want die gebruikte ik toch niet meer  >:(

Deze week maar even bij de A C Tion langs want voor die paar soldeertjes hoef ik geen exotische soldeerbout (daar stopt dus mijn principe over goed gereedschap).


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #597 Gepost op: 10 november 2020, 20:54:05 »
Hoe dik is die draad? ik schat 1,5 mm, dat moet te doen zijn met 40W.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #598 Gepost op: 10 november 2020, 21:12:00 »
Hoi Klaas,

Is gewoon installatie draad (2,5 mm2). Krijg hem met de 40 watt niet gesoldeerd.. mogelijk omdat ik er alleen een dunne punt op heb....

Goedkope soldeerbout halen is dan denk ik goedkoopste en snelste oplossing.......

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #599 Gepost op: 10 november 2020, 21:21:05 »
Het is een kwestie van geduld...  Punt er tegenaan, soldeer tegen de punt laten vloeien en het verwarmbare oppervlak wordt daardoor groter. Op een bepaald moment gaat het echt wel aan het koper hechten.
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche