Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

fotowedstrijd 2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:39:03
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:36:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
MLF Fielschmann motor kit door knar46
Vandaag om 14:18:32
Piko blauwe 1000 door Bahn-AG
Vandaag om 14:17:44
Nieuw huis, nieuwe baan door Dash 8
Vandaag om 13:56:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door NSTim2008
Vandaag om 13:20:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:09:07
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 572826 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #585 Gepost op: 08 November 2020, 17:41:25 »
Geen paniek Bas. Ze zijn weg, beneden langs de muren in de woonkamer geplakt.

Dat dus ruim voor de Kerst klaar (dat was de opdracht).. morgen dus lekker een dagje aan de baan bouwen

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #586 Gepost op: 08 November 2020, 20:42:44 »
Avondje iTrain instellingen bijwerken...



Blokken en bezetmelders van de eerste hellingbaan.

Vraag me trouwens af waarom deel van de blokken gele achtergrond heeft en andere deel witte achtergrond?

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #587 Gepost op: 08 November 2020, 20:56:13 »
Vraag me nu alleen af waarom ik 2 melders per blok op de hellingbaan aan het maken ben  ???

Hele opzet van schaduw station is dat alle sporen die straks toch maar in èèn richting bereden worden alleen een in/stop melder krijgen. Omdat mijn melders allemaal ca 46 cm zijn en ik toch met vrij lage snelheid ga rijden (ik hou niet van die laag rondvliegende treinen) werkt dat prima.

En dan kom ik ook uit met de 4 bezetmelders die nu (op strategische plekken) onder de baan hangen.
Morgen maar even een paar groene aansluitdraden (bezetmelders) rood maken (niet gedetecteerde delen).  Zijn er 6 dus “schade” is te overzien.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #588 Gepost op: 08 November 2020, 21:13:22 »
Hallo Frank,

Waarom in die blokken niet gewoon één melder met volle bloklengte en dan op positie rijden?

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #589 Gepost op: 08 November 2020, 21:52:00 »
Op zich goed idee Bert.. maaaaaar......

Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...



Optimale bedrijfszekerheid maar als ik nu alle blokken geheel wil detecteren op deze laag.......
(Ik snapte die man al niet die zij dat digitaal rijden lekker eenvoudig was, 2 draadjes aansluiten en gaan.. ;D).

Station op de zijlijn wil ik trouwens wel op positie gaan rijden zodat trienen netjes in midden van perron stoppen....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #590 Gepost op: 09 November 2020, 10:48:23 »
Einde nadert van eerste hellingbaan. Merk je wel dat je na 6 meter rechte rails leggen toch wat uitloopt. Deels ook bewust zodat ik her en der wat ruimte tussen de rails heb zodat ze wat kunnen uitzetten als het hier boven in de zomer weer richting 30° gaat.

Laatste rechte rails dus even pas maken zodat de boog op de geplande maat komt

De lijn (rood op de kurkbedding) is de geplande start van de boog. Bovenste spoor is al op maat gemaakt. Gaat om mm maar kan maar goed liggen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #591 Gepost op: 09 November 2020, 13:17:05 »
Citaat
Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...

Je kunt die voedingsdraden toch per blok gewoon doorverbinden? Voor iTrain is het dan gewoon 1 blok en je hebt volledige detectie.

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #592 Gepost op: 09 November 2020, 14:02:50 »
Hoi Bert,

Klopt maar aangezien ik mijn aansluitpunten op de ringleiding om de 60 cm heb zitten en de blokken gemiddeld een meter of 3 lang zijn gaan de voedingsdraden per blok naar 2 tot 4 aansluitpunten op de ringleiding. Dat nu dus gaan aanpassen wordt me iets te veel. Vooral omdat iTrain met 1 in/stop melder ook prima overweg kan.

Intussen wel besloten om niveau 1 in zijn geheel 3 cm te laten zakken zodat de stijging op de 2 hellingbanen op ca 2,7% op het rechte deel en 2% in de bocht. Dit om te voorkomen dat er straks iets de helling niet op zou komen.

Wel even wat extra werk om dat alle draadeinden ingekort moeten worden...

..., zijn er maar 56  ::)... maar ja, ik heb geen haast....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18467
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #593 Gepost op: 09 November 2020, 14:13:49 »
Frank, beter nu als op een later moment als je er niet meer bij kunt. Of erger, als de rest er al op gebouwd is. Dan is dit echt een goede beslissing :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #594 Gepost op: 09 November 2020, 14:52:47 »
Helemaal gelijk Ronald.

Nog bedankt voor je input in deze. Mede door jou opmerking nog even goed nagedacht over de hoogtes en percentages.  (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18467
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #595 Gepost op: 09 November 2020, 16:15:41 »
Dank je, graag gedaan ;) Zelf geen echte ervaring in het werken met hoogtes maar er inmiddels heel veel over gelezen.... en bij iedereen kom je tot dezelfde conclusie; 2,5% is eigenlijk ideaal als max en 3% is zo'n beetje de max bij onze treintjes.

Ik blijf je bouw met veel interesse volgen, ook omdat ik ergens inde nabije toekomst iets groters thuis wil gaan bouwen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #596 Gepost op: 10 November 2020, 20:50:26 »
Op een plaats is de vrije hoogte boven de hellingbaan mogelijk te beperkt voor omhoog staande pantograaf.
Daarom voor de zekerheid maar geleiding maken van stuk koperdraad.



Krijg deze dikte alleen niet gesoldeerd met mijn soldeerstation van 40 watt. En die oude soldeerbout van 100 watt is natuurlijk bij de laatste voorjaarsopruiming naar de recycling gegaan. Want die gebruikte ik toch niet meer  >:(

Deze week maar even bij de A C Tion langs want voor die paar soldeertjes hoef ik geen exotische soldeerbout (daar stopt dus mijn principe over goed gereedschap).

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27003
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #597 Gepost op: 10 November 2020, 20:54:05 »
Hoe dik is die draad? ik schat 1,5 mm, dat moet te doen zijn met 40W.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6502
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #598 Gepost op: 10 November 2020, 21:12:00 »
Hoi Klaas,

Is gewoon installatie draad (2,5 mm2). Krijg hem met de 40 watt niet gesoldeerd.. mogelijk omdat ik er alleen een dunne punt op heb....

Goedkope soldeerbout halen is dan denk ik goedkoopste en snelste oplossing.......
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #599 Gepost op: 10 November 2020, 21:21:05 »
Het is een kwestie van geduld...  Punt er tegenaan, soldeer tegen de punt laten vloeien en het verwarmbare oppervlak wordt daardoor groter. Op een bepaald moment gaat het echt wel aan het koper hechten.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche