Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 01:10:16
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
24 januari 2021, 22:15:43
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
24 januari 2021, 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
24 januari 2021, 21:03:59
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door Fritsprt
24 januari 2021, 21:01:50
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 94675 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #585 Gepost op: 08 november 2020, 17:41:25 »
Geen paniek Bas. Ze zijn weg, beneden langs de muren in de woonkamer geplakt.

Dat dus ruim voor de Kerst klaar (dat was de opdracht).. morgen dus lekker een dagje aan de baan bouwen

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #586 Gepost op: 08 november 2020, 20:42:44 »
Avondje iTrain instellingen bijwerken...



Blokken en bezetmelders van de eerste hellingbaan.

Vraag me trouwens af waarom deel van de blokken gele achtergrond heeft en andere deel witte achtergrond?

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #587 Gepost op: 08 november 2020, 20:56:13 »
Vraag me nu alleen af waarom ik 2 melders per blok op de hellingbaan aan het maken ben  ???

Hele opzet van schaduw station is dat alle sporen die straks toch maar in èèn richting bereden worden alleen een in/stop melder krijgen. Omdat mijn melders allemaal ca 46 cm zijn en ik toch met vrij lage snelheid ga rijden (ik hou niet van die laag rondvliegende treinen) werkt dat prima.

En dan kom ik ook uit met de 4 bezetmelders die nu (op strategische plekken) onder de baan hangen.
Morgen maar even een paar groene aansluitdraden (bezetmelders) rood maken (niet gedetecteerde delen).  Zijn er 6 dus “schade” is te overzien.
En we stomen door....

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #588 Gepost op: 08 november 2020, 21:13:22 »
Hallo Frank,

Waarom in die blokken niet gewoon één melder met volle bloklengte en dan op positie rijden?

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #589 Gepost op: 08 november 2020, 21:52:00 »
Op zich goed idee Bert.. maaaaaar......

Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...



Optimale bedrijfszekerheid maar als ik nu alle blokken geheel wil detecteren op deze laag.......
(Ik snapte die man al niet die zij dat digitaal rijden lekker eenvoudig was, 2 draadjes aansluiten en gaan.. ;D).

Station op de zijlijn wil ik trouwens wel op positie gaan rijden zodat trienen netjes in midden van perron stoppen....
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #590 Gepost op: 09 november 2020, 10:48:23 »
Einde nadert van eerste hellingbaan. Merk je wel dat je na 6 meter rechte rails leggen toch wat uitloopt. Deels ook bewust zodat ik her en der wat ruimte tussen de rails heb zodat ze wat kunnen uitzetten als het hier boven in de zomer weer richting 30° gaat.

Laatste rechte rails dus even pas maken zodat de boog op de geplande maat komt

De lijn (rood op de kurkbedding) is de geplande start van de boog. Bovenste spoor is al op maat gemaakt. Gaat om mm maar kan maar goed liggen.
En we stomen door....

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #591 Gepost op: 09 november 2020, 13:17:05 »
Citaat
Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...

Je kunt die voedingsdraden toch per blok gewoon doorverbinden? Voor iTrain is het dan gewoon 1 blok en je hebt volledige detectie.

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #592 Gepost op: 09 november 2020, 14:02:50 »
Hoi Bert,

Klopt maar aangezien ik mijn aansluitpunten op de ringleiding om de 60 cm heb zitten en de blokken gemiddeld een meter of 3 lang zijn gaan de voedingsdraden per blok naar 2 tot 4 aansluitpunten op de ringleiding. Dat nu dus gaan aanpassen wordt me iets te veel. Vooral omdat iTrain met 1 in/stop melder ook prima overweg kan.

Intussen wel besloten om niveau 1 in zijn geheel 3 cm te laten zakken zodat de stijging op de 2 hellingbanen op ca 2,7% op het rechte deel en 2% in de bocht. Dit om te voorkomen dat er straks iets de helling niet op zou komen.

Wel even wat extra werk om dat alle draadeinden ingekort moeten worden...

..., zijn er maar 56  ::)... maar ja, ik heb geen haast....
En we stomen door....

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11758
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #593 Gepost op: 09 november 2020, 14:13:49 »
Frank, beter nu als op een later moment als je er niet meer bij kunt. Of erger, als de rest er al op gebouwd is. Dan is dit echt een goede beslissing :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #594 Gepost op: 09 november 2020, 14:52:47 »
Helemaal gelijk Ronald.

Nog bedankt voor je input in deze. Mede door jou opmerking nog even goed nagedacht over de hoogtes en percentages.  (y)
En we stomen door....

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11758
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #595 Gepost op: 09 november 2020, 16:15:41 »
Dank je, graag gedaan ;) Zelf geen echte ervaring in het werken met hoogtes maar er inmiddels heel veel over gelezen.... en bij iedereen kom je tot dezelfde conclusie; 2,5% is eigenlijk ideaal als max en 3% is zo'n beetje de max bij onze treintjes.

Ik blijf je bouw met veel interesse volgen, ook omdat ik ergens inde nabije toekomst iets groters thuis wil gaan bouwen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #596 Gepost op: 10 november 2020, 20:50:26 »
Op een plaats is de vrije hoogte boven de hellingbaan mogelijk te beperkt voor omhoog staande pantograaf.
Daarom voor de zekerheid maar geleiding maken van stuk koperdraad.



Krijg deze dikte alleen niet gesoldeerd met mijn soldeerstation van 40 watt. En die oude soldeerbout van 100 watt is natuurlijk bij de laatste voorjaarsopruiming naar de recycling gegaan. Want die gebruikte ik toch niet meer  >:(

Deze week maar even bij de A C Tion langs want voor die paar soldeertjes hoef ik geen exotische soldeerbout (daar stopt dus mijn principe over goed gereedschap).

En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20357
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #597 Gepost op: 10 november 2020, 20:54:05 »
Hoe dik is die draad? ik schat 1,5 mm, dat moet te doen zijn met 40W.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #598 Gepost op: 10 november 2020, 21:12:00 »
Hoi Klaas,

Is gewoon installatie draad (2,5 mm2). Krijg hem met de 40 watt niet gesoldeerd.. mogelijk omdat ik er alleen een dunne punt op heb....

Goedkope soldeerbout halen is dan denk ik goedkoopste en snelste oplossing.......
En we stomen door....

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #599 Gepost op: 10 november 2020, 21:21:05 »
Het is een kwestie van geduld...  Punt er tegenaan, soldeer tegen de punt laten vloeien en het verwarmbare oppervlak wordt daardoor groter. Op een bepaald moment gaat het echt wel aan het koper hechten.