Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Niekleair
Vandaag om 23:19:52
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door VvKan
Vandaag om 23:08:24
Het makke van een gebruikte sprinter door denobis
Vandaag om 22:44:36
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door MOVisser
Vandaag om 22:40:31
Camera(s) in een modeltrein door MOVisser
Vandaag om 22:36:41
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 22:36:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:35:30
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:30:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 22:29:12
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door MOVisser
Vandaag om 22:27:46
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
Vandaag om 22:22:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:38:13
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 21:27:30
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 21:24:40
Overweg in overweg door RikM
Vandaag om 21:20:32
Hoe geef je een Zimo-decoder een lineaire snelheidscurve? door Biesje
Vandaag om 21:11:34
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 21:08:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:04:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 20:23:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:17:36
Gezocht: Lima H0 motors door Richey
Vandaag om 19:12:30
Update: baan in de tropen door Frycio82
Vandaag om 17:40:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
Vandaag om 17:30:53
Weg met de fel glimmende wielen onder wagons en rijtuigen! door prutser
Vandaag om 16:19:03
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door naoorlogsNS
Vandaag om 15:53:37
Welke seinen Ks, hulp gevraagd bij plaatsing seinen, en seinbeelden. door Jelmer
Vandaag om 15:38:37
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Benelux795
Vandaag om 15:17:34
Croppers Yard, iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 14:41:39
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Rob Ellerman
Vandaag om 14:35:33
An der Zonengrenze door GD
Vandaag om 14:27:50
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 159838 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #585 Gepost op: 08 november 2020, 17:41:25 »
Geen paniek Bas. Ze zijn weg, beneden langs de muren in de woonkamer geplakt.

Dat dus ruim voor de Kerst klaar (dat was de opdracht).. morgen dus lekker een dagje aan de baan bouwen

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #586 Gepost op: 08 november 2020, 20:42:44 »
Avondje iTrain instellingen bijwerken...



Blokken en bezetmelders van de eerste hellingbaan.

Vraag me trouwens af waarom deel van de blokken gele achtergrond heeft en andere deel witte achtergrond?

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #587 Gepost op: 08 november 2020, 20:56:13 »
Vraag me nu alleen af waarom ik 2 melders per blok op de hellingbaan aan het maken ben  ???

Hele opzet van schaduw station is dat alle sporen die straks toch maar in èèn richting bereden worden alleen een in/stop melder krijgen. Omdat mijn melders allemaal ca 46 cm zijn en ik toch met vrij lage snelheid ga rijden (ik hou niet van die laag rondvliegende treinen) werkt dat prima.

En dan kom ik ook uit met de 4 bezetmelders die nu (op strategische plekken) onder de baan hangen.
Morgen maar even een paar groene aansluitdraden (bezetmelders) rood maken (niet gedetecteerde delen).  Zijn er 6 dus “schade” is te overzien.
En we stomen door....

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #588 Gepost op: 08 november 2020, 21:13:22 »
Hallo Frank,

Waarom in die blokken niet gewoon één melder met volle bloklengte en dan op positie rijden?

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #589 Gepost op: 08 november 2020, 21:52:00 »
Op zich goed idee Bert.. maaaaaar......

Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...



Optimale bedrijfszekerheid maar als ik nu alle blokken geheel wil detecteren op deze laag.......
(Ik snapte die man al niet die zij dat digitaal rijden lekker eenvoudig was, 2 draadjes aansluiten en gaan.. ;D).

Station op de zijlijn wil ik trouwens wel op positie gaan rijden zodat trienen netjes in midden van perron stoppen....
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #590 Gepost op: 09 november 2020, 10:48:23 »
Einde nadert van eerste hellingbaan. Merk je wel dat je na 6 meter rechte rails leggen toch wat uitloopt. Deels ook bewust zodat ik her en der wat ruimte tussen de rails heb zodat ze wat kunnen uitzetten als het hier boven in de zomer weer richting 30° gaat.

Laatste rechte rails dus even pas maken zodat de boog op de geplande maat komt

De lijn (rood op de kurkbedding) is de geplande start van de boog. Bovenste spoor is al op maat gemaakt. Gaat om mm maar kan maar goed liggen.
En we stomen door....

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #591 Gepost op: 09 november 2020, 13:17:05 »
Citaat
Dan moet ik iets te veel bedrading gaan aanpassen.... heb elk railstuk NL gevoed...

Je kunt die voedingsdraden toch per blok gewoon doorverbinden? Voor iTrain is het dan gewoon 1 blok en je hebt volledige detectie.

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #592 Gepost op: 09 november 2020, 14:02:50 »
Hoi Bert,

Klopt maar aangezien ik mijn aansluitpunten op de ringleiding om de 60 cm heb zitten en de blokken gemiddeld een meter of 3 lang zijn gaan de voedingsdraden per blok naar 2 tot 4 aansluitpunten op de ringleiding. Dat nu dus gaan aanpassen wordt me iets te veel. Vooral omdat iTrain met 1 in/stop melder ook prima overweg kan.

Intussen wel besloten om niveau 1 in zijn geheel 3 cm te laten zakken zodat de stijging op de 2 hellingbanen op ca 2,7% op het rechte deel en 2% in de bocht. Dit om te voorkomen dat er straks iets de helling niet op zou komen.

Wel even wat extra werk om dat alle draadeinden ingekort moeten worden...

..., zijn er maar 56  ::)... maar ja, ik heb geen haast....
En we stomen door....

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #593 Gepost op: 09 november 2020, 14:13:49 »
Frank, beter nu als op een later moment als je er niet meer bij kunt. Of erger, als de rest er al op gebouwd is. Dan is dit echt een goede beslissing :)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #594 Gepost op: 09 november 2020, 14:52:47 »
Helemaal gelijk Ronald.

Nog bedankt voor je input in deze. Mede door jou opmerking nog even goed nagedacht over de hoogtes en percentages.  (y)
En we stomen door....

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #595 Gepost op: 09 november 2020, 16:15:41 »
Dank je, graag gedaan ;) Zelf geen echte ervaring in het werken met hoogtes maar er inmiddels heel veel over gelezen.... en bij iedereen kom je tot dezelfde conclusie; 2,5% is eigenlijk ideaal als max en 3% is zo'n beetje de max bij onze treintjes.

Ik blijf je bouw met veel interesse volgen, ook omdat ik ergens inde nabije toekomst iets groters thuis wil gaan bouwen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #596 Gepost op: 10 november 2020, 20:50:26 »
Op een plaats is de vrije hoogte boven de hellingbaan mogelijk te beperkt voor omhoog staande pantograaf.
Daarom voor de zekerheid maar geleiding maken van stuk koperdraad.



Krijg deze dikte alleen niet gesoldeerd met mijn soldeerstation van 40 watt. En die oude soldeerbout van 100 watt is natuurlijk bij de laatste voorjaarsopruiming naar de recycling gegaan. Want die gebruikte ik toch niet meer  >:(

Deze week maar even bij de A C Tion langs want voor die paar soldeertjes hoef ik geen exotische soldeerbout (daar stopt dus mijn principe over goed gereedschap).

En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21409
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #597 Gepost op: 10 november 2020, 20:54:05 »
Hoe dik is die draad? ik schat 1,5 mm, dat moet te doen zijn met 40W.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #598 Gepost op: 10 november 2020, 21:12:00 »
Hoi Klaas,

Is gewoon installatie draad (2,5 mm2). Krijg hem met de 40 watt niet gesoldeerd.. mogelijk omdat ik er alleen een dunne punt op heb....

Goedkope soldeerbout halen is dan denk ik goedkoopste en snelste oplossing.......
En we stomen door....

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #599 Gepost op: 10 november 2020, 21:21:05 »
Het is een kwestie van geduld...  Punt er tegenaan, soldeer tegen de punt laten vloeien en het verwarmbare oppervlak wordt daardoor groter. Op een bepaald moment gaat het echt wel aan het koper hechten.
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche