Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
Vandaag om 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
Vandaag om 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
Vandaag om 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
Vandaag om 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:57:25
Rondom Charlois door Forever Rocofan
Vandaag om 21:16:51
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 82411 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #150 Gepost op: 19 January 2020, 11:50:37 »
Is de ruimte helemaal vrij beschikbaar of moet er nog een werkruimte in?

Gr KOen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #151 Gepost op: 19 January 2020, 11:57:52 »

Aansluitend op de doorgang bij de Hefbrug moet nog een ruimte komen, maar maten hiervoor bepaal ik later.

Ik kom op Google een wisselstraat tegen van Roco maar die is niet meer te koop. Nummers 4560 t/m 4562.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 09:56:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9087
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #152 Gepost op: 19 January 2020, 12:07:22 »
Ik zou de railsoorten die je in Nederland makkelijk kan krijgen op een rijtje zetten en daar de keuze uit maken.
In google komen vanzelf de winkels erbij.
Weet niet of je perse een railstaafcode ambieert of gewoon toegankelijke railsoort

Roco en Peco worden veel gebruikt.

Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #153 Gepost op: 19 January 2020, 12:08:02 »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #154 Gepost op: 19 January 2020, 13:38:48 »
Je kunt bestaande wissels natuurlijk prima inkorten om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #155 Gepost op: 21 January 2020, 07:04:04 »
Ik kan natuurlijk zoals ingenium terecht zegt in wissels gaan zagen om de sporen dichter bij elkaar te krijgen, echter daar wilde ik mij als (her)starter niet aan gaan wagen, en heb besloten gewoon standaard materiaal te gaan gebruiken.
Maar in de Roco catalogus stonden wat voorbeeld tekeningen van wisselcombinaties en daar staat steeds bij Roco Line de steek tussen 2 sporen van 61,6 mm vermeld. 
Omgerekend is dat 5,36m.
Echter op de originele sporenplan tekeningen van Dordrecht lijken ze dichter op elkaar te liggen.
Nu weet ik dat ivm de soms krappe bogen, scherpe wissels en lange rijtuigen je de werkelijkheid meestal niet kunt benaderen.
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #156 Gepost op: 21 January 2020, 07:54:06 »
Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

een lederhose is wat anders ;) dit noemen we een "Hosentrager" ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3155
  • DB Tijdperk III
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #157 Gepost op: 21 January 2020, 09:20:19 »
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
De standaard tussenmaat van Märklin K-rail is 64,6 mm, terwijl met het gebruik van slanke wissel de tussenmaat 57 mm wordt.

Van andere merken weet ik het niet, maar er zal wel een norm voor zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #158 Gepost op: 21 January 2020, 11:02:46 »
Zeker is er een Norm:
NEM 112 - zie hier: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Kort gezegd, voor h0 in stations 52 mm hart tot hart, op vrije baan 46 mm.
Bij bogen moet de afstand groter zijn, afhankelijk van boogstraal en ingezet materieel (wordt verwezen naar ander NEM norm).

In stations moet er ruimte zijn voor zaken tussen de sporen is de gedachte (seinen, vrijbalken, bovenleidingsportalen)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #159 Gepost op: 21 January 2020, 11:13:18 »
 Ik meet 4,50 meter tussen de sporen 1 en 2 in Dordt.(Google Earth ).
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1670
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #160 Gepost op: 21 January 2020, 13:17:54 »
4.5 m gedeeld door 87 is 51,7 mm, dus de Norm van 52 mm is dan precies goed.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #161 Gepost op: 21 January 2020, 14:56:08 »
De norm is dus redelijk overeen met het voorbeeld (hoe anders).

Nu de realiteit, fabrikanten hanteren hun eigen hart op hart afstanden op basis van "logische" wissel en bocht geometrie.
met andere woorden, gegeven de lengte van het materieel wat er doorheen moet is de parallel afstand van de sporen bij de met name wat krappere boogstralen van belang. Daar kiezen ze een afstand zodat het meeste (zo niet alle) materieel elkaar daar ongestoord kan passeren.

Verder hebben ze daar ook keuzes gemaakt ten opzichte van de wissel lengtes, wisselhoeken en het aantal passtukjes wat nodig is om de wissels goed te kunnen laten aansluiten aan de sporen.

Het gevolg is een per fabrikant iets afwijkende hart op hart afstand.

Wil je de hart op hart afstand verkleinen, dan kan dat maar dat houdt wel in dat je zelf je rails moet gaan aanpassen of helemaal zelf leggen.
Verder zijn de normen er niet voor niets, bij juiste toepassing van de normen, kom je nergens in de knoop met dat je materieel er niet doorheen komt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #162 Gepost op: 21 January 2020, 16:27:55 »
Dan zal je dus de wissels moeten inkorten (Het deel na het puntstuk ) en flexibele rails gaan leggen.
 Peter

Aanvulling :
Tussen een paar andere sporen , b.v. 7-8 of 8-9 meet ik 4meter. Tussen 1 en 2 ligt een loop paadje.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 18:44:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #163 Gepost op: 21 January 2020, 22:04:44 »
Als je nog info zoekt over het station Dordrecht is dit wellicht iets:

KLIK


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #164 Gepost op: 22 January 2020, 09:09:36 »
Ik had hem reeds gevonden, maar toch bedankt voor het meespeuren Ponytail (y).
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0