Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:01:44
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MR
Vandaag om 19:54:57
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 19:52:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door puntenglijder
Vandaag om 19:48:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 19:46:03
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
Vandaag om 19:45:42
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
Vandaag om 19:30:49
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 19:29:31
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
Vandaag om 19:08:32
Piko 2020, nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 19:04:20
Ledlampjes in serieschakeling door bellejt
Vandaag om 19:03:19
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 19:03:08
Buitenlust door Huib
Vandaag om 18:55:35
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 18:41:33
The Intercontinental Railroad Company door Erik_en_kids
Vandaag om 18:40:11
Treinverkeer in/rond Vierheim door 44
Vandaag om 18:21:28
Orient Express : ervaringen gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 18:10:35
Märklin 7051 hijskraan: magneet aansluiten? door Bahn-AG
Vandaag om 18:04:31
Bouw Bührtal III door tijgernootje
Vandaag om 18:01:25
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 17:58:35
Langstraatspoorlijn modulebaan door Martin Hornis
Vandaag om 17:47:15
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit F
Vandaag om 17:45:11
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 17:02:21
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 17:00:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 16:51:04
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 16:15:34
Val Sibley overleden door zuylen
Vandaag om 15:27:25
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:18:31
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 15:05:01
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Domburg
Vandaag om 14:09:51
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 36093 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6355
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #150 Gepost op: 19 januari 2020, 11:50:37 »
Is de ruimte helemaal vrij beschikbaar of moet er nog een werkruimte in?

Gr KOen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #151 Gepost op: 19 januari 2020, 11:57:52 »

Aansluitend op de doorgang bij de Hefbrug moet nog een ruimte komen, maar maten hiervoor bepaal ik later.

Ik kom op Google een wisselstraat tegen van Roco maar die is niet meer te koop. Nummers 4560 t/m 4562.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 09:56:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6355
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #152 Gepost op: 19 januari 2020, 12:07:22 »
Ik zou de railsoorten die je in Nederland makkelijk kan krijgen op een rijtje zetten en daar de keuze uit maken.
In google komen vanzelf de winkels erbij.
Weet niet of je perse een railstaafcode ambieert of gewoon toegankelijke railsoort

Roco en Peco worden veel gebruikt.

Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #153 Gepost op: 19 januari 2020, 12:08:02 »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4024
    • Modeltrein projecten
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #154 Gepost op: 19 januari 2020, 13:38:48 »
Je kunt bestaande wissels natuurlijk prima inkorten om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #155 Gepost op: 21 januari 2020, 07:04:04 »
Ik kan natuurlijk zoals ingenium terecht zegt in wissels gaan zagen om de sporen dichter bij elkaar te krijgen, echter daar wilde ik mij als (her)starter niet aan gaan wagen, en heb besloten gewoon standaard materiaal te gaan gebruiken.
Maar in de Roco catalogus stonden wat voorbeeld tekeningen van wisselcombinaties en daar staat steeds bij Roco Line de steek tussen 2 sporen van 61,6 mm vermeld. 
Omgerekend is dat 5,36m.
Echter op de originele sporenplan tekeningen van Dordrecht lijken ze dichter op elkaar te liggen.
Nu weet ik dat ivm de soms krappe bogen, scherpe wissels en lange rijtuigen je de werkelijkheid meestal niet kunt benaderen.
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4234
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #156 Gepost op: 21 januari 2020, 07:54:06 »
Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

een lederhose is wat anders ;) dit noemen we een "Hosentrager" ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #157 Gepost op: 21 januari 2020, 09:20:19 »
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
De standaard tussenmaat van Märklin K-rail is 64,6 mm, terwijl met het gebruik van slanke wissel de tussenmaat 57 mm wordt.

Van andere merken weet ik het niet, maar er zal wel een norm voor zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #158 Gepost op: 21 januari 2020, 11:02:46 »
Zeker is er een Norm:
NEM 112 - zie hier: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Kort gezegd, voor h0 in stations 52 mm hart tot hart, op vrije baan 46 mm.
Bij bogen moet de afstand groter zijn, afhankelijk van boogstraal en ingezet materieel (wordt verwezen naar ander NEM norm).

In stations moet er ruimte zijn voor zaken tussen de sporen is de gedachte (seinen, vrijbalken, bovenleidingsportalen)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #159 Gepost op: 21 januari 2020, 11:13:18 »
 Ik meet 4,50 meter tussen de sporen 1 en 2 in Dordt.(Google Earth ).
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #160 Gepost op: 21 januari 2020, 13:17:54 »
4.5 m gedeeld door 87 is 51,7 mm, dus de Norm van 52 mm is dan precies goed.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #161 Gepost op: 21 januari 2020, 14:56:08 »
De norm is dus redelijk overeen met het voorbeeld (hoe anders).

Nu de realiteit, fabrikanten hanteren hun eigen hart op hart afstanden op basis van "logische" wissel en bocht geometrie.
met andere woorden, gegeven de lengte van het materieel wat er doorheen moet is de parallel afstand van de sporen bij de met name wat krappere boogstralen van belang. Daar kiezen ze een afstand zodat het meeste (zo niet alle) materieel elkaar daar ongestoord kan passeren.

Verder hebben ze daar ook keuzes gemaakt ten opzichte van de wissel lengtes, wisselhoeken en het aantal passtukjes wat nodig is om de wissels goed te kunnen laten aansluiten aan de sporen.

Het gevolg is een per fabrikant iets afwijkende hart op hart afstand.

Wil je de hart op hart afstand verkleinen, dan kan dat maar dat houdt wel in dat je zelf je rails moet gaan aanpassen of helemaal zelf leggen.
Verder zijn de normen er niet voor niets, bij juiste toepassing van de normen, kom je nergens in de knoop met dat je materieel er niet doorheen komt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #162 Gepost op: 21 januari 2020, 16:27:55 »
Dan zal je dus de wissels moeten inkorten (Het deel na het puntstuk ) en flexibele rails gaan leggen.
 Peter

Aanvulling :
Tussen een paar andere sporen , b.v. 7-8 of 8-9 meet ik 4meter. Tussen 1 en 2 ligt een loop paadje.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 18:44:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #163 Gepost op: 21 januari 2020, 22:04:44 »
Als je nog info zoekt over het station Dordrecht is dit wellicht iets:

KLIK


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #164 Gepost op: 22 januari 2020, 09:09:36 »
Ik had hem reeds gevonden, maar toch bedankt voor het meespeuren Ponytail (y).
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !