Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 15:21:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:29:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 76975 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8935
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #150 Gepost op: 19 January 2020, 11:50:37 »
Is de ruimte helemaal vrij beschikbaar of moet er nog een werkruimte in?

Gr KOen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #151 Gepost op: 19 January 2020, 11:57:52 »

Aansluitend op de doorgang bij de Hefbrug moet nog een ruimte komen, maar maten hiervoor bepaal ik later.

Ik kom op Google een wisselstraat tegen van Roco maar die is niet meer te koop. Nummers 4560 t/m 4562.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 09:56:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8935
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #152 Gepost op: 19 January 2020, 12:07:22 »
Ik zou de railsoorten die je in Nederland makkelijk kan krijgen op een rijtje zetten en daar de keuze uit maken.
In google komen vanzelf de winkels erbij.
Weet niet of je perse een railstaafcode ambieert of gewoon toegankelijke railsoort

Roco en Peco worden veel gebruikt.

Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #153 Gepost op: 19 January 2020, 12:08:02 »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #154 Gepost op: 19 January 2020, 13:38:48 »
Je kunt bestaande wissels natuurlijk prima inkorten om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #155 Gepost op: 21 January 2020, 07:04:04 »
Ik kan natuurlijk zoals ingenium terecht zegt in wissels gaan zagen om de sporen dichter bij elkaar te krijgen, echter daar wilde ik mij als (her)starter niet aan gaan wagen, en heb besloten gewoon standaard materiaal te gaan gebruiken.
Maar in de Roco catalogus stonden wat voorbeeld tekeningen van wisselcombinaties en daar staat steeds bij Roco Line de steek tussen 2 sporen van 61,6 mm vermeld. 
Omgerekend is dat 5,36m.
Echter op de originele sporenplan tekeningen van Dordrecht lijken ze dichter op elkaar te liggen.
Nu weet ik dat ivm de soms krappe bogen, scherpe wissels en lange rijtuigen je de werkelijkheid meestal niet kunt benaderen.
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #156 Gepost op: 21 January 2020, 07:54:06 »
Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

een lederhose is wat anders ;) dit noemen we een "Hosentrager" ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #157 Gepost op: 21 January 2020, 09:20:19 »
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
De standaard tussenmaat van Märklin K-rail is 64,6 mm, terwijl met het gebruik van slanke wissel de tussenmaat 57 mm wordt.

Van andere merken weet ik het niet, maar er zal wel een norm voor zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #158 Gepost op: 21 January 2020, 11:02:46 »
Zeker is er een Norm:
NEM 112 - zie hier: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Kort gezegd, voor h0 in stations 52 mm hart tot hart, op vrije baan 46 mm.
Bij bogen moet de afstand groter zijn, afhankelijk van boogstraal en ingezet materieel (wordt verwezen naar ander NEM norm).

In stations moet er ruimte zijn voor zaken tussen de sporen is de gedachte (seinen, vrijbalken, bovenleidingsportalen)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #159 Gepost op: 21 January 2020, 11:13:18 »
 Ik meet 4,50 meter tussen de sporen 1 en 2 in Dordt.(Google Earth ).
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #160 Gepost op: 21 January 2020, 13:17:54 »
4.5 m gedeeld door 87 is 51,7 mm, dus de Norm van 52 mm is dan precies goed.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #161 Gepost op: 21 January 2020, 14:56:08 »
De norm is dus redelijk overeen met het voorbeeld (hoe anders).

Nu de realiteit, fabrikanten hanteren hun eigen hart op hart afstanden op basis van "logische" wissel en bocht geometrie.
met andere woorden, gegeven de lengte van het materieel wat er doorheen moet is de parallel afstand van de sporen bij de met name wat krappere boogstralen van belang. Daar kiezen ze een afstand zodat het meeste (zo niet alle) materieel elkaar daar ongestoord kan passeren.

Verder hebben ze daar ook keuzes gemaakt ten opzichte van de wissel lengtes, wisselhoeken en het aantal passtukjes wat nodig is om de wissels goed te kunnen laten aansluiten aan de sporen.

Het gevolg is een per fabrikant iets afwijkende hart op hart afstand.

Wil je de hart op hart afstand verkleinen, dan kan dat maar dat houdt wel in dat je zelf je rails moet gaan aanpassen of helemaal zelf leggen.
Verder zijn de normen er niet voor niets, bij juiste toepassing van de normen, kom je nergens in de knoop met dat je materieel er niet doorheen komt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #162 Gepost op: 21 January 2020, 16:27:55 »
Dan zal je dus de wissels moeten inkorten (Het deel na het puntstuk ) en flexibele rails gaan leggen.
 Peter

Aanvulling :
Tussen een paar andere sporen , b.v. 7-8 of 8-9 meet ik 4meter. Tussen 1 en 2 ligt een loop paadje.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 18:44:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #163 Gepost op: 21 January 2020, 22:04:44 »
Als je nog info zoekt over het station Dordrecht is dit wellicht iets:

KLIK


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #164 Gepost op: 22 January 2020, 09:09:36 »
Ik had hem reeds gevonden, maar toch bedankt voor het meespeuren Ponytail (y).
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0