Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 67939 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #150 Gepost op: 19 januari 2020, 11:50:37 »
Is de ruimte helemaal vrij beschikbaar of moet er nog een werkruimte in?

Gr KOen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #151 Gepost op: 19 januari 2020, 11:57:52 »

Aansluitend op de doorgang bij de Hefbrug moet nog een ruimte komen, maar maten hiervoor bepaal ik later.

Ik kom op Google een wisselstraat tegen van Roco maar die is niet meer te koop. Nummers 4560 t/m 4562.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 09:56:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #152 Gepost op: 19 januari 2020, 12:07:22 »
Ik zou de railsoorten die je in Nederland makkelijk kan krijgen op een rijtje zetten en daar de keuze uit maken.
In google komen vanzelf de winkels erbij.
Weet niet of je perse een railstaafcode ambieert of gewoon toegankelijke railsoort

Roco en Peco worden veel gebruikt.

Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #153 Gepost op: 19 januari 2020, 12:08:02 »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #154 Gepost op: 19 januari 2020, 13:38:48 »
Je kunt bestaande wissels natuurlijk prima inkorten om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #155 Gepost op: 21 januari 2020, 07:04:04 »
Ik kan natuurlijk zoals ingenium terecht zegt in wissels gaan zagen om de sporen dichter bij elkaar te krijgen, echter daar wilde ik mij als (her)starter niet aan gaan wagen, en heb besloten gewoon standaard materiaal te gaan gebruiken.
Maar in de Roco catalogus stonden wat voorbeeld tekeningen van wisselcombinaties en daar staat steeds bij Roco Line de steek tussen 2 sporen van 61,6 mm vermeld. 
Omgerekend is dat 5,36m.
Echter op de originele sporenplan tekeningen van Dordrecht lijken ze dichter op elkaar te liggen.
Nu weet ik dat ivm de soms krappe bogen, scherpe wissels en lange rijtuigen je de werkelijkheid meestal niet kunt benaderen.
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #156 Gepost op: 21 januari 2020, 07:54:06 »
Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

een lederhose is wat anders ;) dit noemen we een "Hosentrager" ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #157 Gepost op: 21 januari 2020, 09:20:19 »
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
De standaard tussenmaat van Märklin K-rail is 64,6 mm, terwijl met het gebruik van slanke wissel de tussenmaat 57 mm wordt.

Van andere merken weet ik het niet, maar er zal wel een norm voor zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #158 Gepost op: 21 januari 2020, 11:02:46 »
Zeker is er een Norm:
NEM 112 - zie hier: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Kort gezegd, voor h0 in stations 52 mm hart tot hart, op vrije baan 46 mm.
Bij bogen moet de afstand groter zijn, afhankelijk van boogstraal en ingezet materieel (wordt verwezen naar ander NEM norm).

In stations moet er ruimte zijn voor zaken tussen de sporen is de gedachte (seinen, vrijbalken, bovenleidingsportalen)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #159 Gepost op: 21 januari 2020, 11:13:18 »
 Ik meet 4,50 meter tussen de sporen 1 en 2 in Dordt.(Google Earth ).
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #160 Gepost op: 21 januari 2020, 13:17:54 »
4.5 m gedeeld door 87 is 51,7 mm, dus de Norm van 52 mm is dan precies goed.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #161 Gepost op: 21 januari 2020, 14:56:08 »
De norm is dus redelijk overeen met het voorbeeld (hoe anders).

Nu de realiteit, fabrikanten hanteren hun eigen hart op hart afstanden op basis van "logische" wissel en bocht geometrie.
met andere woorden, gegeven de lengte van het materieel wat er doorheen moet is de parallel afstand van de sporen bij de met name wat krappere boogstralen van belang. Daar kiezen ze een afstand zodat het meeste (zo niet alle) materieel elkaar daar ongestoord kan passeren.

Verder hebben ze daar ook keuzes gemaakt ten opzichte van de wissel lengtes, wisselhoeken en het aantal passtukjes wat nodig is om de wissels goed te kunnen laten aansluiten aan de sporen.

Het gevolg is een per fabrikant iets afwijkende hart op hart afstand.

Wil je de hart op hart afstand verkleinen, dan kan dat maar dat houdt wel in dat je zelf je rails moet gaan aanpassen of helemaal zelf leggen.
Verder zijn de normen er niet voor niets, bij juiste toepassing van de normen, kom je nergens in de knoop met dat je materieel er niet doorheen komt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #162 Gepost op: 21 januari 2020, 16:27:55 »
Dan zal je dus de wissels moeten inkorten (Het deel na het puntstuk ) en flexibele rails gaan leggen.
 Peter

Aanvulling :
Tussen een paar andere sporen , b.v. 7-8 of 8-9 meet ik 4meter. Tussen 1 en 2 ligt een loop paadje.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 18:44:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #163 Gepost op: 21 januari 2020, 22:04:44 »
Als je nog info zoekt over het station Dordrecht is dit wellicht iets:

KLIK


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #164 Gepost op: 22 januari 2020, 09:09:36 »
Ik had hem reeds gevonden, maar toch bedankt voor het meespeuren Ponytail (y).
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0