Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 26200 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #150 Gepost op: 19 januari 2020, 11:50:37 »
Is de ruimte helemaal vrij beschikbaar of moet er nog een werkruimte in?

Gr KOen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #151 Gepost op: 19 januari 2020, 11:57:52 »

Aansluitend op de doorgang bij de Hefbrug moet nog een ruimte komen, maar maten hiervoor bepaal ik later.

Ik kom op Google een wisselstraat tegen van Roco maar die is niet meer te koop. Nummers 4560 t/m 4562.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 09:56:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5889
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #152 Gepost op: 19 januari 2020, 12:07:22 »
Ik zou de railsoorten die je in Nederland makkelijk kan krijgen op een rijtje zetten en daar de keuze uit maken.
In google komen vanzelf de winkels erbij.
Weet niet of je perse een railstaafcode ambieert of gewoon toegankelijke railsoort

Roco en Peco worden veel gebruikt.

Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #153 Gepost op: 19 januari 2020, 12:08:02 »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3901
    • Modeltrein projecten
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #154 Gepost op: 19 januari 2020, 13:38:48 »
Je kunt bestaande wissels natuurlijk prima inkorten om hetzelfde resultaat te bereiken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #155 Gepost op: 21 januari 2020, 07:04:04 »
Ik kan natuurlijk zoals ingenium terecht zegt in wissels gaan zagen om de sporen dichter bij elkaar te krijgen, echter daar wilde ik mij als (her)starter niet aan gaan wagen, en heb besloten gewoon standaard materiaal te gaan gebruiken.
Maar in de Roco catalogus stonden wat voorbeeld tekeningen van wisselcombinaties en daar staat steeds bij Roco Line de steek tussen 2 sporen van 61,6 mm vermeld. 
Omgerekend is dat 5,36m.
Echter op de originele sporenplan tekeningen van Dordrecht lijken ze dichter op elkaar te liggen.
Nu weet ik dat ivm de soms krappe bogen, scherpe wissels en lange rijtuigen je de werkelijkheid meestal niet kunt benaderen.
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #156 Gepost op: 21 januari 2020, 07:54:06 »
Een zgn "Lederhose" wordt ook nog al eens zelf samengesteld uit losse wissels en rails.

Gr Koen.

een lederhose is wat anders ;) dit noemen we een "Hosentrager" ;)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #157 Gepost op: 21 januari 2020, 09:20:19 »
Mijn vraag is nu of deze maat tussen sporen een standaard is in modelspoorland of zijn er ook merken die een kleinere tussenruimte aanhouden?
De standaard tussenmaat van Märklin K-rail is 64,6 mm, terwijl met het gebruik van slanke wissel de tussenmaat 57 mm wordt.

Van andere merken weet ik het niet, maar er zal wel een norm voor zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #158 Gepost op: 21 januari 2020, 11:02:46 »
Zeker is er een Norm:
NEM 112 - zie hier: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Kort gezegd, voor h0 in stations 52 mm hart tot hart, op vrije baan 46 mm.
Bij bogen moet de afstand groter zijn, afhankelijk van boogstraal en ingezet materieel (wordt verwezen naar ander NEM norm).

In stations moet er ruimte zijn voor zaken tussen de sporen is de gedachte (seinen, vrijbalken, bovenleidingsportalen)

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #159 Gepost op: 21 januari 2020, 11:13:18 »
 Ik meet 4,50 meter tussen de sporen 1 en 2 in Dordt.(Google Earth ).
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1144
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #160 Gepost op: 21 januari 2020, 13:17:54 »
4.5 m gedeeld door 87 is 51,7 mm, dus de Norm van 52 mm is dan precies goed.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #161 Gepost op: 21 januari 2020, 14:56:08 »
De norm is dus redelijk overeen met het voorbeeld (hoe anders).

Nu de realiteit, fabrikanten hanteren hun eigen hart op hart afstanden op basis van "logische" wissel en bocht geometrie.
met andere woorden, gegeven de lengte van het materieel wat er doorheen moet is de parallel afstand van de sporen bij de met name wat krappere boogstralen van belang. Daar kiezen ze een afstand zodat het meeste (zo niet alle) materieel elkaar daar ongestoord kan passeren.

Verder hebben ze daar ook keuzes gemaakt ten opzichte van de wissel lengtes, wisselhoeken en het aantal passtukjes wat nodig is om de wissels goed te kunnen laten aansluiten aan de sporen.

Het gevolg is een per fabrikant iets afwijkende hart op hart afstand.

Wil je de hart op hart afstand verkleinen, dan kan dat maar dat houdt wel in dat je zelf je rails moet gaan aanpassen of helemaal zelf leggen.
Verder zijn de normen er niet voor niets, bij juiste toepassing van de normen, kom je nergens in de knoop met dat je materieel er niet doorheen komt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2606
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #162 Gepost op: 21 januari 2020, 16:27:55 »
Dan zal je dus de wissels moeten inkorten (Het deel na het puntstuk ) en flexibele rails gaan leggen.
 Peter

Aanvulling :
Tussen een paar andere sporen , b.v. 7-8 of 8-9 meet ik 4meter. Tussen 1 en 2 ligt een loop paadje.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2020, 18:44:55 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Aan bouw van een model van lok 3737 wordt in dec '19 gestart

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #163 Gepost op: 21 januari 2020, 22:04:44 »
Als je nog info zoekt over het station Dordrecht is dit wellicht iets:

KLIK


Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #164 Gepost op: 22 januari 2020, 09:09:36 »
Ik had hem reeds gevonden, maar toch bedankt voor het meespeuren Ponytail (y).
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !