Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:58:03
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)  (gelezen 7566 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • Hengelooo 1:160
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Gepost op: 05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten... :-[
Opgepast: bekentenislectuur! :police: Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...     

Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat... ::)


Alle onderdelen waren goed te demonteren.


Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...


Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken. Disclaimer: niets uit deze box is te koop...



De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk  lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.


En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...


Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.

Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.


Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.


Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.


Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.


Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.  (y) Binnenkort meer...
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?

Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta :P

Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?

Mvg,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • Hengelooo 1:160
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet. 


Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Ja, papa heeft er weer zin in! ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Boomshanka!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • Hengelooo 1:160
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2023, 21:13:13 »
Dit weekend eindelijk weer verder gegaan met het viertje. Ik dacht echt dat het ongeveer twee jaar geleden was dat ik voor het laatst gepost had... ::)





De donor Bk versnipperd voor de zijwanden en de vlakke kopwand voor de toekomstige B.







Vervolgens de Bk die deze toekomstige B moet gaan worden onthoofd en daarna van de vlakke kopwand voorzien. We hebben nu beide tussenbakken hun vorm gegeven, wat schroot voor bij deze loods en een kippenhok voor de Flevohof. 

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2023, 21:17:59 »
hehe, eindelijk  ;)

Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is,

 je volgende boek is zeker bijna af  ;D
Maar ik zit met smart om dit soort beschrijvingen te wachten dus kom maar op!
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 21:19:55 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2023, 23:06:29 »
Ben benieuwd hoe je er de wc ruimte er in krijgt en de drie ramen van de restauratie. Zal wel een grote verhakseling  worden van de zijwand.

Ik had zelf eerder de 2e klasse afdeling en uiteinde van ABDk gebruikt voor de restauratie. Dat je dan de stroomlijn kano's kwijtraakt is niet erg want ze zijn toch te breed. Kan je de afgietsels van FRIE gebruiken en die mooie BBC stroomafnemers.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2023, 23:55:21 »
Ik heb het zo gedaan bij mijn laatste viertje;



Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2023, 12:06:31 »
Zeker niet mis poes. Welke motor(en) stop je in het viertje? Een interessante topic om te volgen.
Succes met de bouw van het treinstel 702.

Vriendelijke groet, Bruntendijk.
Friesland,    Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • Hengelooo 1:160
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2023, 18:03:26 »
Hier komt de standaard motor in Kees, later verrijkt met een CD-motortje uit Suomi Finland.

je volgende boek is zeker bijna af  ;D

Klopt, al een tijdje, maar uitgevertje ook druk met mooie boeken van andere auteurs...

Zal wel een grote verhakseling  worden van de zijwand.

Dat je dan de stroomlijn kano's kwijtraakt is niet erg want ze zijn toch te breed.

Het komt er ongeveer uit te zijn als de B van Marcel (Drent), alleen komen de kleine keukenramen bij mij uit de binnenkant van de bagageruimte en dan moet het er ongeveer zo uit komen te zien:



De kano's blijven gewoon gehandhaafd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2023, 19:35:42 »
Oeh.....interessant draadje Mispoes. Die ga ik zeker volgen......mede ook omdat ik zelf ook een 4-tje in aanbouw in de remise heb.
Ben benieuwd naar je aandrijving, want daar schort het bij mij nog aan......ik heb het geprobeerd met een BR215 motor (ook een draadje hier ergens op het forum) maar loopt allemaal niet lekker......momenteel ga ik toch maar met de pannenkoek motor van Lima verder, verbeterd met een G&S motortje.

Maar......ik zal je zeker volgen.

Gr. Mario

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2023, 19:48:45 »
Kijk even in het draadje van Rob Bennis. Die heeft een perfecte oplossing!
Boomshanka!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2023, 21:49:27 »
Deze dus https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98565.msg3222223976#msg3222223976

Maar dat is nogmaals mijn invulling, wat je zou kunnen overwegen van de Piko hondekop het losse motordraaistel en een bodemplaat te organiseren en deze in te bouwen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • Hengelooo 1:160
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2023, 20:31:50 »
Inmiddels is een zijwand voor de A samengesteld (toe maar!).
Hiervoor wordt eerst een zijwand uit de A gesneden:


Daarna een zijwand uit de ABDk (= toekomstige BDk):


Rechts moet meer uit de bak gesneden worden dan links vanwege de a-symetrische  positie van de kleine ramen in de bagageafdeling naast de 1e klas:


Met het zijwandmateriaal dat nu is vrijgekomen, kan een complete nieuwe zijwand voor de A worden samengesteld:


Ik lijm de zijwanden niet meer met secondelijm, maar met Revell Plasticlijm. Een proef wees uit dat de zijwanden soepeler blijven en toch stevig. Het duurt allemaal wel wat langer, maar het schoot toch al niet op.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.