Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Loof soorten
door
Voske
Vandaag
om 22:06:57
Wisselsymbool veranderen Ecos2
door
Hasenwald
Vandaag
om 22:05:35
Knooppunt aan de Twentelijn
door
1200blauw
Vandaag
om 22:02:43
Railtalk Magazine Latest Issue
door
Erik Mijd
Vandaag
om 22:00:40
Bezetmelding voor gevorderden?
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:53:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bosje77
Vandaag
om 21:52:22
Beneluxforum Kalender 2021
door
bosje77
Vandaag
om 21:51:16
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 21:47:00
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers?
door
Remunj
Vandaag
om 21:45:45
Welke Roco koppelingen heb ik nodig?
door
Hans Gvz
Vandaag
om 21:43:31
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:38:30
Werkplaats - (Baanplan H0)
door
martijnhaman
Vandaag
om 21:34:55
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
door
mDDM
Vandaag
om 21:34:05
Blok kleurt niet mee in Koploper.
door
Rinuswaardenburg
Vandaag
om 21:32:03
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
henk
Vandaag
om 21:30:12
Drukke spoorlijn Den Dolder?
door
richardvandijk
Vandaag
om 21:16:19
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
door
CC72067
Vandaag
om 21:02:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:55:35
Waar is kurkplaat te koop ?
door
Frank 123
Vandaag
om 20:35:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
ingenium secundus
Vandaag
om 20:24:08
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk
door
jerrytrein
Vandaag
om 20:00:27
Falkenheim
door
Falcon10
Vandaag
om 19:50:19
EifelBurgenBahn
door
Wim Hesselink
Vandaag
om 19:46:48
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Rolando
Vandaag
om 19:42:38
Situatie Eurostar kritisch
door
Joshua
Vandaag
om 19:37:04
Projekt 083-338
door
Wim Hesselink
Vandaag
om 19:18:29
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
door
Juroen
Vandaag
om 19:09:07
Restauratie TEE treinstel
door
Dwergsein
Vandaag
om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's!
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:45:33
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig?
door
Ronald Koerts
Vandaag
om 18:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4) (gelezen 2626 keer)
Mispoes
Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
Offline
Berichten: 8453
Wer fährt denn da noch Märklin...
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
«
Gepost op:
05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86,
deze
dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten...
Opgepast: bekentenislectuur!
Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...
Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat...
Alle onderdelen waren goed te demonteren.
Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...
Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken.
Disclaimer: niets uit deze box is te koop...
De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.
En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...
Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.
Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.
Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.
Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.
Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.
Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.
Binnenkort meer...
Gelogd
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9759
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
«
Reactie #1 Gepost op:
05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
\|/
Biesje
Offline
Berichten: 1566
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
«
Reactie #2 Gepost op:
05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?
Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta
Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?
Mvg,
Robert.
Gelogd
Mispoes
Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
Offline
Berichten: 8453
Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
«
Reactie #3 Gepost op:
18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet.
Citaat van: Floris Dilz op 05 oktober 2019, 17:06:52
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!
Ja, papa heeft er weer zin in!
Gelogd
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk
Pauldg
Offline
Berichten: 4473
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
«
Reactie #4 Gepost op:
18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Gelogd
Boomshanka!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)