Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinspotten - Camera instellingen door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:32:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 13:28:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:22:43
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:12:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Menno
Vandaag om 12:52:10
De Hef in N schaal... door NS264
Vandaag om 12:48:42
Westlandbaan door basjuh1981
Vandaag om 12:36:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:34:22
Buitenlust door DE-II
Vandaag om 12:32:35
Rangeren op Kijfhoek door Arjan6511
Vandaag om 12:26:43
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door Remunj
Vandaag om 12:17:27
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 12:14:15
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door bollen neus
Vandaag om 12:01:26
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door zuylen
Vandaag om 11:57:07
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door 1795
Vandaag om 11:37:28
Waldberg : Revived. door Gerard
Vandaag om 11:36:52
Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:32:00
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Bob R.
Vandaag om 11:23:58
Handleiding Liliput L100503 door Peter74
Vandaag om 11:21:11
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe door Noordernet
Vandaag om 11:10:52
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Ronald Halma
Vandaag om 09:47:39
6-polige decoder vs 8-polige door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:20
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 09:29:11
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door AlbertG
Vandaag om 09:22:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:10:34
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 07:57:18
Schaffhausen Herblingen industriespoor door Tulpendaal
Vandaag om 07:53:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 07:50:16
Werking relais door Ronaldp
Vandaag om 07:15:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:57:55
  

Auteur Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)  (gelezen 2311 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Gepost op: 05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten... :-[
Opgepast: bekentenislectuur! :police: Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...     

Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat... ::)


Alle onderdelen waren goed te demonteren.


Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...


Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken. Disclaimer: niets uit deze box is te koop...



De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk  lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.


En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...


Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.

Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.


Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.


Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.


Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.


Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.  (y) Binnenkort meer...
 
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Biesje.nl
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?

Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta :P

Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?

Mvg,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet. 


Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Ja, papa heeft er weer zin in! ;D
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Boomshanka!