Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kerstbaantjes of winterbanen.. door Jeronimos
Vandaag om 20:04:29
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 19:59:57
Videoserie: Rocrail voor beginners door Overet
Vandaag om 19:59:56
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door BCh
Vandaag om 19:57:17
Digikeijs DR4018 aansluiten. door Norway13
Vandaag om 19:56:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:53:34
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 19:51:05
Beneluxspoor op NMD 2020 te Rijswijk door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:46:57
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 19:19:30
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 19:18:37
rijpe modellen door GD
Vandaag om 19:17:42
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:44:41
locadres achterhalen door henk
Vandaag om 18:44:31
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:40:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 18:26:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:26:05
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:22:11
True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning door Peter Kleton
Vandaag om 18:07:20
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Ronald-tt
Vandaag om 18:02:48
MB-module: Hielan Ware door T.Spat
Vandaag om 17:56:47
Lima 1310 locomotief heeft onderhoud nodig, hoe kap demonteren? door Carl
Vandaag om 17:49:10
Spanning meten digitale baan door NS1220
Vandaag om 17:27:41
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door ANDREUS
Vandaag om 16:50:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ANDREUS
Vandaag om 16:49:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 16:33:38
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door becasse
Vandaag om 16:16:14
Stationsgeluiden van NL-stations gezocht. door ATB
Vandaag om 16:14:57
Backer & Rueb in LGB door roadster36
Vandaag om 16:14:56
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Rondje_HO
Vandaag om 16:12:39
Roco NS 1002 of 1008, welk logo is correct? door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:51:27
  

Auteur Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)  (gelezen 1481 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Gepost op: 05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten... :-[
Opgepast: bekentenislectuur! :police: Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...     

Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat... ::)


Alle onderdelen waren goed te demonteren.


Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...


Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken. Disclaimer: niets uit deze box is te koop...



De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk  lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.


En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...


Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.

Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.


Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.


Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.


Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.


Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.  (y) Binnenkort meer...
 
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9229
    • aersch der visch.
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
    • Biesje.nl
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?

Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta :P

Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?

Mvg,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet. 


Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Ja, papa heeft er weer zin in! ;D
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3115
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Ork ork ork, styreen snij je met een...