Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schakelrail werkt niet meer door Cor--24
Vandaag om 06:55:08
M rail - kortsluiting door Cor--24
Vandaag om 06:51:59
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:07:58
Vraag over Loksound V5, 4 tot 32 ohm luidspreker door Reinout van Rees
17 June 2024, 23:42:25
Kadee en NEM 362 door Reinout van Rees
17 June 2024, 23:41:38
Roco 2024 door KNed
17 June 2024, 23:00:05
Les Billards du Vivarais door Frank 123
17 June 2024, 22:53:29
Mehano G1206 met ESU loksound: gek probleem door KNed
17 June 2024, 22:42:06
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
17 June 2024, 22:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 June 2024, 22:33:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
17 June 2024, 22:26:12
BNLS Module “Wijhe” door nighttrain1
17 June 2024, 22:25:54
op zoek naar trainbase door Ferdinand Bogman
17 June 2024, 22:17:22
Maasmuiden Haven door Peter Kleton
17 June 2024, 21:50:13
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door Marlon Hübner
17 June 2024, 21:15:35
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Hans1963
17 June 2024, 21:12:55
Ikea wandmeubel treinbaankast door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
17 June 2024, 20:59:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
17 June 2024, 20:33:06
19 Toen door lrrw
17 June 2024, 20:29:16
Tachowagon door AP3737
17 June 2024, 20:22:38
Project Jules meettrein bouwen door ronaldvd2000
17 June 2024, 20:15:00
Webcam ombouw emplacement Leeuwarden door Menno 1846
17 June 2024, 20:10:43
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
17 June 2024, 20:07:37
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
17 June 2024, 20:01:41
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door BartvD
17 June 2024, 19:56:40
Rijnstraat door ingenium
17 June 2024, 19:04:40
Modelbaan: Station Haren in de jaren 80/90 door JeroenM.
17 June 2024, 19:03:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
17 June 2024, 18:48:56
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 June 2024, 17:46:33
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
17 June 2024, 17:39:40
  

Auteur Topic: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,  (gelezen 1129 keer)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
dan weet je nu wat er komen gaat! Mijn verslag van hoe ik ze aan het rollen krijg.



4 bouwpakketten,
MK-175Eh HSM Snelgoedwagen 8501..     Bouwjaar 1898
MK-221 HSM D 1501...1530              Bouwjaar 1883
MK-222 HSM D 1501, 1513 post           Verbouw  1886/1887
Seinarm Dg 2301..Ex serie HSM 1656   Bouwjaren 1898/1899

Als eerste gaat de Seinarm Dg 1656 onder de soldeerbout. mijn eerste Seinarm. De  nummers op de ets geven  de keuze uit  1672 / 1781 / 1726 / 1812 en deze zal het nummer D 1672 krijgen.

De onderwagen, met enkelzijdige beremming.

Waarschijnlijk foutje in de ets, de gecompenseerde as zit onder het buikje en dat maakt het modelleren van de beremming lastig. Oplossing, demontabel hefboom mechanisme zodat het compensatiegedeelte van de as gemonteerd kan worden na het spuiten.

Wordt vervolgd, Caspar





« Laatst bewerkt op: 12 September 2023, 21:48:06 door Mar-Cas. Reden: Foutje gecorrigeerd »
Greetz Caspar

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2023, 22:54:00 »
Zitten die remschoenen wel op de juiste plek ?
( Kan het niet goed zien op die foto )

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2023, 10:52:11 »
Ronald, als je bedoeld of het reliëf van de remblok  omgekeerd zit? nee alle zitten correct naar de buitenzijde idd idd niet goed te zijn met al dat glinsteren van dat messing.


weer verder, treeplanken eraan en dan blijkt dat de boventredens te ver naar buiten steken, zie voorste trede.
Aansluit nok op de tree beugel wat weg geslepen en dat oogt ’n stuk beter, zie midden trede.


Dan het buikje die in de HSM tijd een goot kende met regenpijpen die v.a. 1923 door de NS verwijderd werden. In de hoeken ruimte gemaakt  en na enig experimenteren met ingelegde profieltjes die veel te grof waren toch maar van dun materiaal wat gebogen. De uiteinden uit laten steken (nog 1 te gaan) waar ik de holle regenpijp adapters heb omsloten. De regenpijpen kan ik er later zo insteken, nu nog iets verzinnen om deze pijpen aan de wand te monteren.


Een leuk accent welke ik wil gaan aanbrengen is de lijnspanner die rechtsvoor in de rijrichting is gemonteerd.
Deze spanners zitten volgens de tekeningen alleen op goederentrein bagagewagens (ook in de serie 1532+) Dus de bagagewagens zonder dak uitkijk.
Geen idee hoe die werden gebruikt?
Als je uitgaat van de situatie  dat ze voor aan de lok zaten dan lijkt het meer een kolenbak rammelaar of cabine tikker.
Hang je de wagens achteraan dan zie ik niet hoe je de lijn spant gezien de hoek van de spanarm?

Iemand die het weet mag het uitleggen



 Groet Caspar
Greetz Caspar

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2023, 12:07:12 »
Verder met de wanden van de laadruimte


----------------------------------

Alles samengevoegd en dan blijkt dat de bak op het chassis kiert, reden is dat de treeplankhouders te ver uitsteken waardoor de rail van de deur op de houders rust. Rail van de schuifdeur naar binnen afgeschuind, de profielen lichtelijk naar buiten gebogen en de treeplankhouders wat ingeslepen, net genoeg blijft er oven om nog wat stevigheid over te houden

--------------------------------

Bordes vond ik met het proefpassen wat ielig, zeker wanneer ik er de lijnspanners op wil monteren.
Heb de staanders van het bordes wat grover uitgevoerd met U profiel 1x0.6 en hiervan de opstaande flanken afgeslepen voor de montage op de buffers. Tevens is de montage van  de sluitseinlantaarn wat robuster.


Oogt wel goed zo. Alles in de soda voor 'n nachtje daarna in de ultrasoonreiniger, wpl opgeruimd, verder na de vakantie.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2023, 12:10:22 door Mar-Cas. Reden: Zin toegevoegd »
Greetz Caspar