Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 22:02:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 22:02:19
Verlichting e.d. eerst handmatig, later automatisch aansturen mogelijk en hoe? door 72sonett
Vandaag om 21:58:19
DDM-1 afscheid door Eric B
Vandaag om 21:54:26
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
Vandaag om 21:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
Vandaag om 21:44:05
DIGSIGHT decoder 5313 door Ronald Koerts
Vandaag om 21:44:04
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door André82
Vandaag om 21:27:56
Fleischmann 1306 probeersels door Joost O
Vandaag om 21:24:54
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 21:15:30
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 21:02:43
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:58:04
LS Models 2019 door mardig23
Vandaag om 20:34:08
Piko 2019 door Bob R.
Vandaag om 19:40:36
Veerboten door Maurice K
Vandaag om 19:32:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door gdh
Vandaag om 19:28:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:05:12
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door Den Zoeterdam
Vandaag om 18:24:48
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:36:13
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door rjr
Vandaag om 17:30:14
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door MathynK
Vandaag om 17:25:16
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door lokmuis
Vandaag om 17:12:14
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Josephes
Vandaag om 16:55:12
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Marcvd
Vandaag om 16:48:07
OBB Nightjet, wie herkent de rijtuigen? door Rondje_HO
Vandaag om 16:19:37
Goede plantenspuit door barry1972
Vandaag om 16:13:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 16:08:08
Seinhuis Roosendaal aan het bouwen door zuylen
Vandaag om 14:14:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:20
DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk door Edgar
Vandaag om 11:53:42
  

Auteur Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)  (gelezen 1348 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Gepost op: 05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten... :-[
Opgepast: bekentenislectuur! :police: Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...     

Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat... ::)


Alle onderdelen waren goed te demonteren.


Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...


Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken. Disclaimer: niets uit deze box is te koop...



De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk  lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.


En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...


Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.

Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.


Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.


Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.


Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.


Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.  (y) Binnenkort meer...
 
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9205
    • aersch der visch.
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
    • Biesje.nl
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?

Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta :P

Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?

Mvg,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8448
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet. 


Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Ja, papa heeft er weer zin in! ;D
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3052
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Ork ork ork, styreen snij je met een...