Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Stoomverwarmingswagen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:09:52
Railkeuze door Overet
Vandaag om 15:04:43
Nummering blokken door everh003
Vandaag om 14:33:48
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door MacArthur
Vandaag om 14:07:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 14:04:04
Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud) door Joshua
Vandaag om 13:53:41
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 13:51:31
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:59:04
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Remunj
Vandaag om 12:57:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Edgy
Vandaag om 12:17:57
De kleine modellen met het grote voorbeeld door Floris Dilz
Vandaag om 12:08:14
Seinen in het station. door boxsizers
Vandaag om 11:09:31
Hoofdafmetingen van Wagon Lit materieel gezocht door Peter Kleton
Vandaag om 11:02:06
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door borotof
Vandaag om 09:44:44
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:39:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door MOVisser
Vandaag om 09:27:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door PMBW
Vandaag om 09:24:51
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door VvKan
Vandaag om 09:14:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:49
Falkenheim door Arjan6511
Vandaag om 07:46:40
Scannen streepjescode door roco
Vandaag om 07:30:41
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Frycio82
Vandaag om 07:29:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
15 juli 2020, 23:43:40
Spoor op industrieterrein Lage Weide door raymond erdtsieck
15 juli 2020, 23:14:28
Toekomst van modeltreinbeurzen? door MOVisser
15 juli 2020, 23:12:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 juli 2020, 23:04:03
VERPLAATST: Fleischmann driewegwissel door 44
15 juli 2020, 22:32:04
Starten met messing kits door HaHoHo
15 juli 2020, 22:04:05
Doornvliet door BartvD
15 juli 2020, 21:35:14
Aachenau West door NS264
15 juli 2020, 21:18:01
  

Auteur Topic: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)  (gelezen 2072 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Gepost op: 05 oktober 2019, 16:49:00 »
Nu het boek 85-86, deze dus, bijna af is, is er weertijd voor modelbouw. Deze keer weer een viertje mat 46, de 702 zoals deze rond 1980 dienst deed bij NS. Een project dat al meer dan 10 jaar ligt te wachten... :-[
Opgepast: bekentenislectuur! :police: Ik smokkel een beetje met deze ombouw, dat doe ik eigenlijk al jaren... Het stel wordt net niet 1:87. Ik laat de kopbakken de lengte van de tussenbakken bepalen. Daar waar de kap afbuigt naar binnen, set ik de zaagsnede. Eigenlijk moet de tussenbak zo'n 7 mm langer worden. Waarom ik dat niet doe? Het dak moet dan verlengd worden, de kano's verplaatst en dus twee zaagsnedes extra en dan gaan die fraaie dakleidingen, die toch al niet juist waren, verloren. De schortplaten kloppen bij mij ook al niet, ik bedoel daarmee de exacte paneelindelingen. Er zijn fijnproevers die de mat 46-vier exact na bouwen, hulde en respect! Maar ik heb ook modelbouwers hierop stuk zien lopen... Wat voor mij telt, is dat het model er goed in moet zitten en het moet wel leuk blijven om zo'n ding te bouwen, vandaar...     

Basismateriaal is niet kurk maar drie Lima tweetjes. Ik heb drie mooie stellen tot mijn beschikking die niet zijn verknald met lijm tussen de ramen of ander goedbedoeld gepruts zoals schakelaars voor binnenverlichting dwars door het dak gestoken... Vreselijk is dat... ::)


Alle onderdelen waren goed te demonteren.


Alles keurig gesorteerd en die bril is van de buren...


Onderdelen in de Roosendaalse box om later weer te gebruiken. Disclaimer: niets uit deze box is te koop...



De kappen worden geselecteerd op geschiktheid met als criterium kleine beschadigingen die je naar redelijkheid echt wel mag verwachten van modellen die bijna 30 jaar oud zijn. De 238 stamt uit december 1990.
De beste Bk 238 wordt Bk 702, de beste ABDk 238 wordt BDk 702. Bij de tussenrijtuigen A en B worden de daken een belangrijk selectiecriterium. De Bk wordt B, de ABDk wordt A, dit vanwege de leidingen die dan over het hele stel doorlopen. Die kap met het gebroken neusje wordt daarom A en niet de derde ABDk. Die derde ABDk heeft weliswaar een gave neus, maar tegelijk  lijmschade op het dak... De "slechtste" kappen worden als eerste versnipperd.


En dus wordt ie kap onderdelenleverancier, het leed is bijna geleden...


Dit blijft over, we gebruiken alleen de zijwanden en de vouwbalgkopwand.

Dat kopwandje schuren we helemaal vlak, uiteraard alleen aan de binnenzijde.


Van de toekomstige A zagen we de kop af langs de deur, dat is lekker gemakkelijk.


Als de kop verwijderd is en de kap aan deze zijde geheel recht is afgesneden en geschuurd kan de vouwbalgkopwand de open plek innemen.


Met modelbouwlijm lijmen we die kopwand op de plek. Niet meteen met secondenlijm want we kunnen nu nog een schuiven. Bovendien gaan de zijwanden er later nog uit.


Leuk hè? Net begonnen en nu al een echte tussenbak.  (y) Binnenkort meer...
 
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Floris Dilz

  • in verband met de quarantainemaatregelen bij voorkeur alleen binnen gier uitrijden.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9599
    • belse roestkraam
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:06:52 »
Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
    • Biesje.nl
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:44:13 »
Altijd super interessant om dit te zien. Hoewel ik één van die gasten ben die zich stukbijt op die laatste 7 millimeter. Dak verlengen en kano's verplaatsen vind ik prima, maar waar tussen zit die 7 mm in de raamindeling?

Ik moet hem toch een keer afmaken, mat.'46 beslaat een groot deel van mijn jeugdige treinreizen naar mijn tante in Ede. Hoewel ik het toen maar 'stom' vond dat er niet zo'n mooie verse Koploper aan kwam rijden maar zo'n gammele groene bak. Het was toch een belevenis. Grappig dat ik toevallig morgen een reünie heb met de familie in Ede, maar ik ga toch stiekum met de auto. Sorry Greta :P

Gebruik je straks de Lima aandrijving? Of komt er wat anders in?

Mvg,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2019, 12:04:29 »
Bij de A is het verschil van die 7 mm bijna onzichtbaar weg te smokkelen, bij de B gaat dat iets lastiger. Ik kom daar tijdens de samenstelling van de zijwanden op terug.
Voorlopig oude aandrijving, hij rijdt de eerste tijd toch nog niet. 


Ah, weer aan t hakken en zagen daar, heel goed!  (y)

Ja, papa heeft er weer zin in! ;D
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Drie keer twee is 702 (mat 46-4)
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2019, 17:23:08 »
Ha, dit is fijn om te lezen! Hakken en plakken met Lima bakken alsof het 1988 is. Ga zo door!
Ork ork ork, styreen snij je met een...