Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 11187 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:34:58 »
Dat gaas zit hier in Middelburg ook om de isolatoren. Ik vermoed dat ze dat doen om te voorkomen dat er kleine graafbeestjes tussen kruipen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:41:33 »
Dat was ook mijn idee Klaas, alleen zit het hier in Amr dusdanig ruim omheen dat die er zo tussendoor kunnen...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2019, 18:50:25 »
Nee het zijn geen trillingsrubbers. Uit de documentatie die ik heb gekregen blijkt dat het echt isolatoren zijn.
Net op Rotterdam even bekeken, je hebt gelijk. Zijn van keramiek gemaakt. Las ook iets over aarding van die kasten. Aan de buitenkant is daar niks van te zien. Heb wat foto’s gemaakt van die kasten, kan ze je wel per mail toesturen als je dat wilt?
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2019, 20:45:34 »
Joop, foto's heb ik niet nodig. Er staan hier 2 van die kasten waar ik heel dicht bij kan  komen zonder op verboden terrein te komen.
De aardaansluiting zit aan de binnenkant, aardkabel komt via de onderplaat binnen. Maar waar die vandaan komt is voor mij nog even een mysterie. Ik dacht dat die aan de spoorstaaf zou zitten maar dat is niet te zien bij de kasten waar ik bij kan. Er zit wel een aardkabel aan de spoorstaaf, maar die gaat naar de seinpaal.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:21:34 »
Klaas, er zit geen aardverbinding aan de ATB-Vv-kast. De enige verbinding met aarde is via een weerstand van (uit mijn hoofd) 10 MOhm tussen de twee kastdelen. Er zit wel een aardrail in de kast, maar meer dan de litze naar de kastdeur mag daar niet op aangesloten worden.

Er wordt niets "geaard" aan de spoorstaaf omdat de spoorstaaf niet aan aarde ligt. Het is de bedoeling dat de retourstroom terugloopt via de spoorstaven en niet via de aarde, voornamelijk om zwerfstromen die schade kunnen veroorzaken aan metalen geleiders in de grond zoals gas- en waterleidingen, loodmantels en armeringen van kabels. Grote objecten langs het spoor langs het spoor worden wel voorzien van een paalspoorstaafverbinding die ervoor zorgt dat als het object geraakt wordt door de bovenleidingsspanning de boel wordt kortgesloten en de kortsluitbeveiliging van de 1500V-installatie aanspreekt.

Groeten,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #35 Gepost op: 11 oktober 2019, 00:16:48 »
Peter, dat van die 10 Mohm tussen de kast en de fundatiesokkel had ik in een ander geschrift ook gelezen.
En aarden aan de spoorstaaf kan inderdaad niet, vandaar dat ik in dat verband "geaard" soms tussen aanhalingstekens zet.
Ik snap ook dat men wil vermijden dat de retourtractiestroom gaat "zwerven".
Maar het hele concept snap ik nog steeds niet. Als de kast niet geaard wordt, waarom dan zo veel moeite doen om de deur met de kast te verbinden? En als de apparatuur in de kast geen verbinding heeft met de kast zelf, en via de bekabeling ook niet met de spoorstaaf, waarom moet die kast dan toch op isolatoren staan?
In de documenten die ik heb gekregen wordt uitgebreid beschreven hoe een en ander gemonteerd moet worden, maar het hele aardingsgebeuren wordt maar heel vaag beschreven. Ik probeer gewoon te doorgronden wat de filosofie hier achter is, maar dat lukt me nog steeds niet.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2019, 08:41:10 »
Een "zwevende" kooi van Farraday creëren?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2019, 10:48:28 »
Een kooi van Faraday is het sowieso, maar zwevend heeft dat weinig zin.
Overigens vind ik de "aardverbinding" via een weerstand van 10 Mohm alleen bij de WAK (wisselaansluitkast) en niet bij de ATB-vv kast.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #38 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:45:14 »
Bij 10MΩ denk je aan afleiden statische lading.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #39 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:54:58 »
Ik volg dit draadje ook ,als oud monteur Sw. ;)
Ik  kan hier niets over zeggen ,maar mijn vraag is  nu toch wel :
  Waarop is die 10 MOhm weerstand dan aangesloten ?
Gewoon aan de "Echte "aarde ?
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #40 Gepost op: 11 oktober 2019, 13:13:06 »
Volgens de beschrijving zit die 10 Mohm tussen de kast en de fundatie. Feitelijk overbrugt hij de isolatoren. Aangezien de fundatie is ingegraven kan je die als echte aarde beschouwen.
Peter, in jouw tijd deden ze volgens mij nog niet zo moeilijk over geïsoleerd opgestelde kasten.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #41 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:04:26 »
 Nee ,Klaas ,

Helemaal niet.  ;D
 Het zal wel door ervaring komen ,dat zoiets  als isolatoren en een weerstand nodig zijn ,maar jij schrijft het al , er komt allen maar een kabel uit de kast die naar een spoel gaat. ???
 Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:17:46 »
Peter, er zitten nog wel meer kabels aan. O.a. naar de 3 bakens, naar de lus die in het spoor ligt, naar de seinpaal en naar de voeding  (110V).
De weerstand van 10 Meg wordt overigens alleen genoemd bij de wisselaansluitkast, bij de ATB-vv kast niet. Ik krijg steeds meer de indruk dat die kasten geïsoleerd staan en verder nergens aan vast zitten, zwevend dus.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2019, 14:30:34 »
Hoi Klaas ,
Daar ziet het wel naar uit dan.
Natuurlijk zijn er nog veel meer kabels naar spoelen ,helaas bestond dat  ATB vv nog niet in " mijn  "  tijd ,  ik heb er  dus  ook geen schema's van.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #44 Gepost op: 11 oktober 2019, 15:01:31 »
Ik heb er ook geen echte schema's van. Het belangrijkste onderdeel in die kast is een stuurunit. Die krijgt informatie van de seinpaal welke lamp er brandt. Afhankelijk van de seinkleur zenden de bakens een signaal uit dat wordt opgepikt door de spoelen onder de trein. Dat signaal kan zijn: "je moet stoppen" of "je mag doorrijden". Dat is simpelweg het principe, meer weet ik er ook niet van.