Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Duikeend
Vandaag om 14:47:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:42:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 212804 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #510 Gepost op: 14 januari 2021, 16:49:26 »
Buis: diameter 12mm, lengte 47mm en eindplaten op de draaibank. Aan elkaar solderen, glad vijlen en poetsen met een schuurblokje op de draaibank ;D 
IMG_9309 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 17:10:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #511 Gepost op: 14 januari 2021, 19:16:19 »
Half november begonnen en nu half januari is de basis van de loc klaar. Met enige marge 400 uur (en die tijd heb ik gelukkig).
Vanaf nu is het “knippen en plakken” met onderdelen en ik verwacht daar nog meer tijd voor nodig te hebben. Ik ben ook afhankelijk van leveranties. De hoeveelheid werk per dag gaat dus dalen.
Maar tot nu toe 100% tevreden (met klein ups en downs) al zou je dat aan de verbeterlijst voor een eventuele vervolg productie niet afzien. Die circa 40 (marginale en wat grotere) correcties/verbeteringen zitten er nu allemaal al in verwerkt en ook al hadden we kinderziektes, die zijn onzichtbaar opgelost. Het ontwerp, waar we dik een jaar aan bezig zijn geweest,  was dus eigenlijk best goed en daar zijn Edwin en ondergetekende eigenlijk wel trots op.

Nu dus een inventaris maken van wat er allemaal op en aan moet komen en waar dat vandaan moet komen. Sommige onderdelen moeten we samen met John ook nog 3D tekenen. Ik verwacht daar allemaal geen echte problemen mee. Het is gewoon nu even  “de knop om” en anders werken.

Dit is dus het resultaat van 2 maanden bouwplezier. De bak M1,4 boutjes heb ik er niet op staan.  ;D
IMG_9311 by Nulpunt0, on Flickr

49945
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 23:01:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #512 Gepost op: 15 januari 2021, 12:46:43 »
Pas als je de aslade en de luchttank bij elkaar gemonteerd ziet, zie je dat de tank te laag hangt en de stoombuizen in de weg zal gaan zitten. Bestudering van de tekening bevestigd dat. Ook meegenomen dat ik nog moest uitzoeken hoe ik de tank moest vastzetten én rekening moest houden met spuiten, heb ik iets radicaals besloten.... steunen er af en demontabele maken.

Buis 12 mm met daarin 2 sleuven gefreesd. L-profiel met tapje 1,4 en rond gat. 2,5-3,0 mm
IMG_9312 by Nulpunt0, on Flickr

Steunen van binnenuit solderen. Twee stripjes 0,5 tussen frame en tank als afstandhouder.
IMG_9314 by Nulpunt0, on Flickr

en dit heb je dan,
IMG_9313 by Nulpunt0, on Flickr

Zie je de boutjes? (ik kan ze nog inkorten naar 2 mm.)
IMG_9316 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9317 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9315 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9318 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9319 by Nulpunt0, on Flickr

50138
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 13:15:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #513 Gepost op: 15 januari 2021, 15:20:44 »
Ik kon het niet laten om de loc (in wording) even op de baan te zetten.

IMG_9323 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9322 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #514 Gepost op: 15 januari 2021, 21:17:00 »
Hoe lopen nou de stoombuizen en de waterleiding precies? En waar zitten de bevestigingspunten? Tijd voor diepgaande research.
-door de taats boven elkaar
-onderzijde naast elkaar.
-waterleiding onder alles door.
Dus in de op/neergaande stukken ga je zijdelings schuiven.
Bevestigingspunten zitten aan de voorste Y-plaat en aan de dwarssteun onder het machinistenhuis. In model zal er ook nog een (twee) komen vlak voor de taats. En dat moet allemaal demontabel zijn...... leuk brainstormen.

IMG_9325 by Nulpunt0, on Flickr

Om te beginnen het gat in het zadel voor de stoombuis met afgewerkte stoom. Gat van 3,0 mm lijkt me voldoende om te beginnen.
IMG_9324 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9326 by Nulpunt0, on Flickr

en dan een leermoment......daar zit iets in de weg.
IMG_9327 by Nulpunt0, on Flickr

Even de voetplat er af. Stukken beter.
Zo kan je de bocht naar boven (schoorsteen) aanleggen.
IMG_9331 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere kant zit die strip niet in de weg, maar ik denk er vanuit te kunnen aan dat die er niet zit.
IMG_9328 by Nulpunt0, on Flickr

Zie je nog wat door het gat bij de rookkast?...nee. Ook met een lamp blijft het een zwart gat. Daar kan ik dus mooi gebruik van maken om de buizen vast te zetten.
IMG_9332 by Nulpunt0, on Flickr

Zie je nog wat van onderen ? Bedenk wel dat de remcylinders nog geplaats moeten worden.
IMG_9343b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 11:17:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #515 Gepost op: 15 januari 2021, 22:34:00 »
De zwarte leiding is de verse stoom. Daarvan zijn er dus twee separate naar ieder draaistel en komen vanaf de afsluiters naast de rookkast.

IMG_9333 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9335 by Nulpunt0, on Flickr

Straks zowat helemaal uit het zicht.....
IMG_9334 by Nulpunt0, on Flickr

De afsluiters hebben als gietstuk een lange buis naar onder. Misschien nog niets langer maken of een aansluiting voor een gebogen (losse) pijp... nog even over denken. (Vandaar dat die nog niet in de Shapeways winkel staat).
Schermopname (372) by Nulpunt0, on Flickr

50500
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 22:44:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #516 Gepost op: 16 januari 2021, 11:02:27 »
Op zich is de "loop" van de leidingen niet zo moeilijk, maar maak het maar even.
Begonnen met twee steunen vast te zetten. Dan merk je al gauw dat als je aan een demontabel systeem denkt, dat een compleet gebogen messing buis voor problemen zal gaan zorgen. Zie het maar door de steunen te krijgen  ???
Demontabel of juist niet  ??? Spuiten zal denk ik het probleem niet zijn.
IMG_9339 by Nulpunt0, on Flickr

Zie ook dat de buis voor de afgewerkte stoom, ook nog een kleine S-bocht heeft (rode lijn). Die moet dus vanaf de zijkant naar het midden. Ook op tekening te zien.
IMG_9342b by Nulpunt0, on Flickr

50672
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 11:10:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #517 Gepost op: 16 januari 2021, 11:37:14 »
Dit ook nog even in gedachten houden
1. pijpenbuiger. (buis eerst uitgloeien is noodzakelijk, anders knikt hij toch)
2. dun electradraad vroegtijdig inbrengen (of niet  ??? ) voordat het zich niet door de gebogen pijp laat duwen.

IMG_9344 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #518 Gepost op: 16 januari 2021, 11:59:07 »
Vergelijk,

De waterleiding helemaal onderaan is het probleem niet ;D

IMG_9345 by Nulpunt0, on Flickr

Henschel Hefte IMG_5072 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #519 Gepost op: 16 januari 2021, 13:05:40 »
Frits  (y) (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #520 Gepost op: 16 januari 2021, 16:23:59 »
Prachtig! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #521 Gepost op: 16 januari 2021, 20:38:30 »
Dit wordt echt Triall and (hopelijk geen of weinig) Error. Maar het moet en zal gaan lukken.

De stoomleiding is 3,0 mm buis. Uitgegloeid, roodgloeiend en langzaam laten afkoelen.
IMG_9350 by Nulpunt0, on Flickr

Uit plaat/profiel heb ik steunen gemaakt. Als geleiders dienen stukjes buis 4,0 mm die passend zijn gemaakt rond de buis van 3,0 mm.
Ze zouden redelijk op maat moeten zijn, maar beoordelen doe ik later. Eerst buigen.
IMG_9348 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9349 by Nulpunt0, on Flickr

Tussen de buigpunten komen buisverbindingen. Die moeten er NU dus in ieder geval opgeschoven worden. Rondjes 4,0 buis met inkeping.
IMG_9351 by Nulpunt0, on Flickr

En dan kan het feest beginnen....
Bocht 1: gelukt, maar dat is appeltje eitje
Bocht 2:  goed vergeleken met de zwarte electradraad.

IMG_9352 by Nulpunt0, on Flickr
 
Gelukt. Komt goed uit bij de taats.
IMG_9355 by Nulpunt0, on Flickr

Voor het overzicht, ook dat van mezelf.
De electradraden ben ik dus niet vergeten.
Maar nog net op tijd bij het bekijken van deze foto... ik werk ondersteboven dus OEPS, de buis in het verkeerde gat. Net op tijd ... pfffffffffffffff
IMG_9356b by Nulpunt0, on Flickr

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #522 Gepost op: 16 januari 2021, 20:44:26 »
PFFF

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #523 Gepost op: 16 januari 2021, 20:54:58 »
Nou..pfffffffffffffffffffff (en koffie)  na dit bericht.

Onvoorzien, maar wel logisch, de buis is te lang en moet doorgezaagd worden.. Oeps, elactradraad. Maar met de slijpschijfjes van Michiel en "metaalmoeheid" is het eigenlijk goed en snel gegaan. Draadjes onbeschadigd ! ;D
Wel enig duw en trekwerk met butsjes bij het maken van de kleine S-bochtjes, maar daar is de polijstschijf voor.
En bedenk....functionele taats.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
IMG_9357 by Nulpunt0, on Flickr

Draaistel er op en wat zie je dan nog van de opgepoetste buis.....niks.
Buisje door/naar het zadel richting de schoorsteen komt nog.
IMG_9358 by Nulpunt0, on Flickr

Dit zie je wel  ;D
En ik zie dat de hoogte en de aslade nog afgesteld moeten worden. De maat heb ik nu in ieder geval.
IMG_9359 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9362 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9361 by Nulpunt0, on Flickr

al was het een eerste proef (die goed gelukt is overigens)...... pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
KOFFIE.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 21:13:53 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #524 Gepost op: 16 januari 2021, 23:18:27 »
Waarom uitgloeien en langzaam laten afkoelen? Moet het hard worden dan? Om het zacht te krijgen moet je het uitgloeien en plots afkoelen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).