Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211151 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #525 Gepost op: 17 januari 2021, 00:06:31 »
Je ziet, het is gelukt want het was toch heel buigzaam. Buigzamer dan een "nieuwe" buis.
ik moet nog een 2e buis buigen ;D

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #527 Gepost op: 17 januari 2021, 14:35:17 »
Op de achtergrond zijn  we nog druk met onze 3D printer (Anycubic Photon-S) bezig. De getekende onderdelen staan straks wel bij Shapeways, maar we willen ze ook in resin printen voor controle en zelf nagieten in messing. Maar dan moet helt wel gaan zoals je zou willen.

Om onverklaarbare reden weigert de printer de verticale spaken in het handwiel te printen. Supports (ook verticaal) gaan wel goed. Waar ligt dat aan?. En als je het niet weet, dan doe je 10 stappen terug en dan weer stap voor stap verder tot je het probleem tegenkomt of opgelost ziet.
Resultaat is dat het probleem opgelost en herleidbaar is. Na zoeken op internet gevonden...een bug in de software. Maar we hebben ook een weg gevonden om er omheen te lopen. ;D

Probleem waren de handwielen waar de verticale spaken dus niet werden geprint.
9s_Foto3_e by Nulpunt0, on Flickr

We hebben 2 dingen aangepast:
1. een wiel 45 graden draaien zodat de spaken niet meer op "12-3-6-9 uur" stonden maar wat later.    Succes.  ;D
Foto1_AlleenWieltje_45Gr by Nulpunt0, on Flickr

2. het hele onderdeel kantelen en de handwielen origineel 12-3-6-9 uur gelaten. Succes  ;D
Foto1_Hoek_25Gr by Nulpunt0, on Flickr

Komende dagen gaan we weer verder met het printen in (dure) resin die geschikt is voor messing afgieten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #528 Gepost op: 17 januari 2021, 16:57:55 »
Loc 2 heeft nu ook een stoomleiding (zonder butsen  ;D) en het is ook gelukt om de dubbele electradraad door de buis te trekken.

IMG_9368 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9369 by Nulpunt0, on Flickr

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #529 Gepost op: 17 januari 2021, 17:09:15 »
oud trucje
draadje met perslucht er door blazen (als het met een gewone elektrische draad niet lukt)

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #530 Gepost op: 17 januari 2021, 17:41:23 »
Bij het vastzetten van de stoompijp ook nog de aansluiting op de schoorsteen gemaakt. Op de foto is het te zien, maar met het blote oog moet je wel heel goed kijken. Daar ligt dus mijn "bouwgrens".

IMG_9374b by Nulpunt0, on Flickr

51389

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #531 Gepost op: 17 januari 2021, 19:29:37 »
Jouw bouwgrens ligt in ieder geval voorbij die van mij. Knap werk!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #532 Gepost op: 17 januari 2021, 21:33:12 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....al doende leert men. ;D

De pijpen kan je ook in delen maken. Alleen dan niet zoals 1:1 op de zichtbare punten koppelen (dat blijven imitatiekoppelingen), maar in het buisje in de steunen. Ik heb ze nu 2 mm, maar 3 mm is dan te overwegen.

Electradraden zijn dan ook perfect als buigmal.
IMG_9376 by Nulpunt0, on Flickr

Bij de proefplaatsing kan je makkelijk aantekenen  waar de pijp moet worden afgesneden.
IMG_9377 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9378 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9379 by Nulpunt0, on Flickr

De voorste stukken zijn lastiger. Die moeten aansluiten op de afsluiter op de rookkast en die heb ik helaas nog niet in bezit. Gaat komen.

51515
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:17:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #533 Gepost op: 17 januari 2021, 22:48:16 »
Hebben beide buizen nu dezelfde diameter?
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #534 Gepost op: 17 januari 2021, 23:02:57 »
in het echt niet, hier wel.
heel eenvoudig... ik heb geen buis van 2,5 .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #535 Gepost op: 17 januari 2021, 23:45:03 »
De verbindingspijp tussen de watertanks van de twee draaistellen hangt aan de voorkant in een V-vormig hoeklijntje.
Aan de achterzijde een modelbouwcompromis. Daar lijkt een ophangbeugel aan de aslade te hangen, maar omdat die demontabel moet zijn, heb ik vooralsnog gekozen voor een oogje aan de al bestaande ophangbeugel.

IMG_9382 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9383 by Nulpunt0, on Flickr

Aan beide zijden komt vanzelfsprekend een flexibele slang naar de aansluitpunten op het draaistel.
IMG_9384 by Nulpunt0, on Flickr

51577
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 23:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #536 Gepost op: 18 januari 2021, 00:09:11 »
Het was weer een leuke modelbouwdag waarbij kenmerkende elementen zijn toegevoegd. Meer dan dat ik verwacht had. :D.  Maar nog belangrijker was het kunnen omzeilen van de problemen met de 3D printer.

IMG_9385 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 00:11:03 door FritsT »

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #537 Gepost op: 18 januari 2021, 01:39:58 »
lijkt het nou zo dat hij voor iets hoger staat dan achter?
moeten natuurlijk nog veertjes en busjes tussen draaistel en voetplaat  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #538 Gepost op: 18 januari 2021, 10:00:54 »
Jan,

Lijkt op bovenstaande foto maar zo. Loc staat waterpas.
Op ander foto's kan het zijn dat er in een draaistel wielen zitten en in de  andere niet en dan staat de loc natuurlijk scheef.

Uiteindelijk komen er nog 2 veertjes tussen draaistel en brug. Die zijn  al op maat geslepen, dus ook dan waterpas. Zouden die echt nodig zijn om wiebelen tegen te gaan?.. Nee. De brug ligt al zo stabiel als maar kan. Kennelijk voor een zeer robuuste oplegging gezorgd. ;D. Die is helemaal niet volgens 1:1, maar werkt wel.

IMG_9386 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 10:06:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #539 Gepost op: 18 januari 2021, 11:45:52 »
Van de taats zie je strak niks, noppes meer. Dan maar hier even een detailopname van de stoombuizen die DOOR de taats lopen.
IMG_9390 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere zijde zit direct achter de taats de beweegbare stoomkoppeling. In model, tja... (dat gaat de bouwgrens overschrijden).
Je ziet de trekdraad nog zitten, al kan die achteraf ook nog ingebracht worden.
IMG_9389 by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (630) by Nulpunt0, on Flickr

Ander detail is de extra ophangbeugel voor de stoompijp met verse stoom.
IMG_9387 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9388 by Nulpunt0, on Flickr

Ach, gewoon voor de lol,
IMG_9392 by Nulpunt0, on Flickr

51783



« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:25:00 door FritsT »