Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door rhberk
Vandaag om 10:21:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 10:20:00
Toon hier je (model)treinfoto's door ingenium secundus
Vandaag om 10:18:29
The Summer of 69 door Rolando
Vandaag om 10:17:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 10:15:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Rolando
Vandaag om 10:12:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 10:10:50
SLT in H0 voor Kleindrecht door DBCargo
Vandaag om 10:09:36
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Hennik
Vandaag om 10:08:21
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 09:27:25
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:49:08
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:09:57
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 00:03:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door roadster36
17 april 2021, 23:44:55
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
17 april 2021, 23:25:48
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 80779 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #525 Gepost op: 17 januari 2021, 00:06:31 »
Je ziet, het is gelukt want het was toch heel buigzaam. Buigzamer dan een "nieuwe" buis.
ik moet nog een 2e buis buigen ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5256
  • Team Mitropa

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #527 Gepost op: 17 januari 2021, 14:35:17 »
Op de achtergrond zijn  we nog druk met onze 3D printer (Anycubic Photon-S) bezig. De getekende onderdelen staan straks wel bij Shapeways, maar we willen ze ook in resin printen voor controle en zelf nagieten in messing. Maar dan moet helt wel gaan zoals je zou willen.

Om onverklaarbare reden weigert de printer de verticale spaken in het handwiel te printen. Supports (ook verticaal) gaan wel goed. Waar ligt dat aan?. En als je het niet weet, dan doe je 10 stappen terug en dan weer stap voor stap verder tot je het probleem tegenkomt of opgelost ziet.
Resultaat is dat het probleem opgelost en herleidbaar is. Na zoeken op internet gevonden...een bug in de software. Maar we hebben ook een weg gevonden om er omheen te lopen. ;D

Probleem waren de handwielen waar de verticale spaken dus niet werden geprint.
9s_Foto3_e by Nulpunt0, on Flickr

We hebben 2 dingen aangepast:
1. een wiel 45 graden draaien zodat de spaken niet meer op "12-3-6-9 uur" stonden maar wat later.    Succes.  ;D
Foto1_AlleenWieltje_45Gr by Nulpunt0, on Flickr

2. het hele onderdeel kantelen en de handwielen origineel 12-3-6-9 uur gelaten. Succes  ;D
Foto1_Hoek_25Gr by Nulpunt0, on Flickr

Komende dagen gaan we weer verder met het printen in (dure) resin die geschikt is voor messing afgieten.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #528 Gepost op: 17 januari 2021, 16:57:55 »
Loc 2 heeft nu ook een stoomleiding (zonder butsen  ;D) en het is ook gelukt om de dubbele electradraad door de buis te trekken.

IMG_9368 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9369 by Nulpunt0, on Flickr

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #529 Gepost op: 17 januari 2021, 17:09:15 »
oud trucje
draadje met perslucht er door blazen (als het met een gewone elektrische draad niet lukt)

Cor

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #530 Gepost op: 17 januari 2021, 17:41:23 »
Bij het vastzetten van de stoompijp ook nog de aansluiting op de schoorsteen gemaakt. Op de foto is het te zien, maar met het blote oog moet je wel heel goed kijken. Daar ligt dus mijn "bouwgrens".

IMG_9374b by Nulpunt0, on Flickr

51389

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #531 Gepost op: 17 januari 2021, 19:29:37 »
Jouw bouwgrens ligt in ieder geval voorbij die van mij. Knap werk!
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #532 Gepost op: 17 januari 2021, 21:33:12 »
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....al doende leert men. ;D

De pijpen kan je ook in delen maken. Alleen dan niet zoals 1:1 op de zichtbare punten koppelen (dat blijven imitatiekoppelingen), maar in het buisje in de steunen. Ik heb ze nu 2 mm, maar 3 mm is dan te overwegen.

Electradraden zijn dan ook perfect als buigmal.
IMG_9376 by Nulpunt0, on Flickr

Bij de proefplaatsing kan je makkelijk aantekenen  waar de pijp moet worden afgesneden.
IMG_9377 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9378 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9379 by Nulpunt0, on Flickr

De voorste stukken zijn lastiger. Die moeten aansluiten op de afsluiter op de rookkast en die heb ik helaas nog niet in bezit. Gaat komen.

51515
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:17:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #533 Gepost op: 17 januari 2021, 22:48:16 »
Hebben beide buizen nu dezelfde diameter?
Mvrgr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #534 Gepost op: 17 januari 2021, 23:02:57 »
in het echt niet, hier wel.
heel eenvoudig... ik heb geen buis van 2,5 .

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #535 Gepost op: 17 januari 2021, 23:45:03 »
De verbindingspijp tussen de watertanks van de twee draaistellen hangt aan de voorkant in een V-vormig hoeklijntje.
Aan de achterzijde een modelbouwcompromis. Daar lijkt een ophangbeugel aan de aslade te hangen, maar omdat die demontabel moet zijn, heb ik vooralsnog gekozen voor een oogje aan de al bestaande ophangbeugel.

IMG_9382 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9383 by Nulpunt0, on Flickr

Aan beide zijden komt vanzelfsprekend een flexibele slang naar de aansluitpunten op het draaistel.
IMG_9384 by Nulpunt0, on Flickr

51577
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 23:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #536 Gepost op: 18 januari 2021, 00:09:11 »
Het was weer een leuke modelbouwdag waarbij kenmerkende elementen zijn toegevoegd. Meer dan dat ik verwacht had. :D.  Maar nog belangrijker was het kunnen omzeilen van de problemen met de 3D printer.

IMG_9385 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 00:11:03 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5256
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #537 Gepost op: 18 januari 2021, 01:39:58 »
lijkt het nou zo dat hij voor iets hoger staat dan achter?
moeten natuurlijk nog veertjes en busjes tussen draaistel en voetplaat  ;D

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #538 Gepost op: 18 januari 2021, 10:00:54 »
Jan,

Lijkt op bovenstaande foto maar zo. Loc staat waterpas.
Op ander foto's kan het zijn dat er in een draaistel wielen zitten en in de  andere niet en dan staat de loc natuurlijk scheef.

Uiteindelijk komen er nog 2 veertjes tussen draaistel en brug. Die zijn  al op maat geslepen, dus ook dan waterpas. Zouden die echt nodig zijn om wiebelen tegen te gaan?.. Nee. De brug ligt al zo stabiel als maar kan. Kennelijk voor een zeer robuuste oplegging gezorgd. ;D. Die is helemaal niet volgens 1:1, maar werkt wel.

IMG_9386 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 10:06:09 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 6059
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #539 Gepost op: 18 januari 2021, 11:45:52 »
Van de taats zie je strak niks, noppes meer. Dan maar hier even een detailopname van de stoombuizen die DOOR de taats lopen.
IMG_9390 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de andere zijde zit direct achter de taats de beweegbare stoomkoppeling. In model, tja... (dat gaat de bouwgrens overschrijden).
Je ziet de trekdraad nog zitten, al kan die achteraf ook nog ingebracht worden.
IMG_9389 by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (630) by Nulpunt0, on Flickr

Ander detail is de extra ophangbeugel voor de stoompijp met verse stoom.
IMG_9387 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9388 by Nulpunt0, on Flickr

Ach, gewoon voor de lol,
IMG_9392 by Nulpunt0, on Flickr

51783



« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:25:00 door FritsT »