Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1600, versie 2022 door Ascona
Vandaag om 00:03:14
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
24 mei 2022, 23:43:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
24 mei 2022, 23:33:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 mei 2022, 22:54:14
Raadplaatje door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 22:38:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
24 mei 2022, 21:52:14
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Olav
24 mei 2022, 21:49:55
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Roco 2242 rijdt belabberd door Hielke Breider
24 mei 2022, 21:41:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Benelux795
24 mei 2022, 21:14:49
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
24 mei 2022, 20:30:07
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
TEE RAm of DE4 door borotof
24 mei 2022, 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
24 mei 2022, 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
24 mei 2022, 18:55:34
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
24 mei 2022, 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
24 mei 2022, 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 mei 2022, 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
24 mei 2022, 17:25:51
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
24 mei 2022, 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
24 mei 2022, 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
24 mei 2022, 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
24 mei 2022, 13:14:02
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
24 mei 2022, 11:24:06
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 10:47:05
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 159506 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Gepost op: 04 augustus 2019, 19:27:14 »
Afgelopen weken was ik bezig met het prototype van de NCS-7 Maffei tramloc. Die is nu klaar en ik ben in afwachting van materiaal voor het bouwen van de vervolgserie. En dan ga je als modelbouwer niet stilzitten. Onafgemaakte projecten zat, maar er deed zich afgelopen vrijdag geheel onverwacht een ontwikkeling voor waarbij er geroepen werd... de Garratt van de LTM. Ik ken de loc alleen van plaatjes dus ik zeg.... ok, zal me er in verdiepen.
De loc leek me vrij gecompliceerd als ik de bouwtekening bekeek maar met een papieren A4 print van een etsplaat (gevonden op internet) en met wat styreenplaat en PVC buis ben ik een heel eind gekomen met de voorstudie voor mijn eigen ontwerp.

Zo ver als ik nu ben had ik niet kunnen vermoeden. Het is maar een voorstudie, maar toch. Let wel, de Maffei's gaan straks voor.

De wielen met juiste afmeting zijn verkrijgbaar bij Slaters en de Slaters SG4 aandrijving lijkt te passen of passend te maken.
Model gaat in Spoor-0 circa 44 cm lang worden.
Schaal van dit model (meer pastte er niet op een A4) = 1:50

Info over de loc:
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/artikel/31

IMG_3055 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3051 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3056 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3057 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 20:26:50 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2019, 20:34:10 »
nu heb je mijn aandacht, altijd al een mooi en apart model gevonden.
heb al een kit van een Engelse variant liggen die nog een keer gebouwd moet worden.
Cor

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:19:42 »
De originele LTM Garratt is in de oorlog verdwenen; heeft iemand een idee waar deze unieke loc naar toe gegaan is?

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:27:43 »
Harry Kaffa (Ϯ) heeft een h0 model hiervan gebouwd.

Gr, Rob

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:30:45 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2019, 22:53:02 »
Ik ken ze niet, maar de NVM tekeningen zijn voor een Live-Steam model en dat is een andere tak van sport dan dat ik van plan ben.

Voor al mijn modellen werk ik met (copie) originele fabrieks bouwtekeningen en/of algemeen plan tekeningen om fout op fout te voorkomen. Ik hoor het graag wie er wat heeft.

En ja, wat is de levensloop van de lok in WO2 ? Ik weet het niet.


« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 22:55:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2019, 23:13:28 »
Nog meer informatie over de lok en een tekening uit 1932. De Ingenieur, 1932, nummer 35.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=dts:2967098:mpeg21:pdf

Ik ben nog niet klaar met het achterste deel, maar hij staat op zijn pootjes. Mij is nu wel heel duidelijk waarom aan beide zijden van de oplegging veren nodig zijn....kantelen.

IMG_3058 by Nulpunt0, on Flickr

245
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2019, 23:17:46 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2019, 23:24:27 »
Die Ingenieur tekening is vertekend door het litho proces. Eerder heb ik al mijn H0 versie laten zien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61834.msg3221635583#msg3221635583
Die NVM tekeningen van het stoommodel zijn steengoed en zeer gedetailleerd, het lijkt er op dat de auteur meer tekeningen ter beschikking heeft gehad dan het algemeen plan alleen.
Warm aanbevolen!
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2019, 10:42:01 »
De bogie's zijn nog niet klaar maar heb ik wel geplaatst en nu zie ik dat de leidingen aandacht moeten gaan krijgen want met name bij de rookkast zie je het conflict ontstaan.

IMG_3059 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3060 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3061 by Nulpunt0, on Flickr

De onderzijde van de rookkast, bogie en leidingen vallen in dit punt samen. Tijd om de tekening te gaan bestuderen....en het is koffietijd.
IMG_3062 by Nulpunt0, on Flickr

LTM Garratt nr 51 by Nulpunt0, on Flickr

379

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2019, 11:03:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2019, 11:16:07 »
Koffie wacht nog even want dit intrigeert me.

Tunnelvisie en verkeerd lezen van de tekening...oeps.
Bij "normale" stoomlocs loopt de beplating van de rookkast door de voetplaat. Dat had ik hier met de beschikbare onderdelen dus ook gedaan, maar dat is niet correct. Er komt uit de ronde rookkast alleen een pijp aan de onderkant uit en de onderdelen die ik daar had geplaatst moeten dus de voor en achterzijde van de vuurkist te zijn. Daarvan had ik aangenomen dat die zelf uit plaat gesneden moesten worden.

Weer wat wijzer..

en nu koffie en dan het model corrigeren.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2019, 12:03:48 »
Die ogenschijnlijk vertikale plaat is alleen maar een hoekstaal wat het vaste gedeelte waterleiding vasthoudt.
Er lopen daar twee leidingen, de stoomleiding en de leiding tussen de waterbakken, die zit met rubberslang op beide einden aan de wagens vast
en het stalen gedeelte moet dus apart worden opgehangen.
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2019, 12:10:57 »
Ok, .

Ik neem aan dat je dit onderdeel bedoeld.
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie (2) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2019, 12:14:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2019, 12:11:06 »
Zo, dat ziet er beter uit.

IMG_3063 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3064 by Nulpunt0, on Flickr

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2019, 13:54:16 »
geen idee of het nu al belangrijk is, maar het lijkt me dat het draaipunt dichter bij de middelste as ligt
Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2019, 14:14:18 »
@Cor,
Dat maakt voor dit moment niks uit. Ik wil eerst een globaal overzicht krijgen en dan per item uitwerken. Vandaar ook het bouwtempo en de "perfecte" afwerking.
Tegenwoordig doet men dat met 3D-design, maar ik doe het dus zo. Ook leuk, old school net zoals het maken van het prototype van een auto met klei.

Waterleidingen:
IMG_3065 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_3067 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2019, 15:25:41 door FritsT »