Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Fritsprt
Vandaag om 10:57:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Marc tramt
Vandaag om 10:52:22
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:46:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Marc tramt
Vandaag om 10:44:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:36:42
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:27:59
Werkplaats - (Baanplan H0) door AB 7216
Vandaag om 10:27:18
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:22:24
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door rhberk
Vandaag om 10:21:17
Toon hier je (model)treinfoto's door ingenium secundus
Vandaag om 10:18:29
The Summer of 69 door Rolando
Vandaag om 10:17:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 10:15:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Rolando
Vandaag om 10:12:42
SLT in H0 voor Kleindrecht door DBCargo
Vandaag om 10:09:36
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Hennik
Vandaag om 10:08:21
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 80813 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #540 Gepost op: 19 januari 2021, 13:40:17 »
De lijst met "things to do" is lang, circa 100 regels. Daarbij de vraag, waar te beginnen? Om te beginnen dan maar, de handgrepen. Dat is niet al te moeilijk, wel arbeidsintensief en heel secuur. Veel koffiepauze en oogjes tot rust laten komen na het boren op exact de goede plekken zonder "weglopen".

Voorzijde draaistel. Draad 0,5.
IMG_9393 by Nulpunt0, on Flickr

Kolenbak,
-Handgreep 0,7
-Deurknop 0,5.
IMG_9394 by Nulpunt0, on Flickr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5116
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #541 Gepost op: 19 januari 2021, 15:24:29 »
De lijst met "things to do" is lang, circa 100 regels.
Lijkt me dat je je daar niet zo druk om maakt.  ;)  Slechts 100. Als er maar niet iedere keer weer 10 bijkomen nadat je er een aantal hebt uitgevoerd.

Volgens mij wordt het weer een prachtige lok en vooral ook goed gebouwd  (y)

mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #542 Gepost op: 19 januari 2021, 17:05:04 »
@Ivo,

Het ketelfront heb ik vooralsnog als 1 regel opgenomen en jij weet als geen ander hoeveel je daar weer in kwijt kunt.
Daarbij heb ik geen haast en wil dat ketelfront ook maken met goede/passende appendages en niet "look-a-like". Daar zal nog het nodig 3D tekenwerk in gaan zitten. Vandaar dat we nu aan het oefenen zijn met onze 3D printer en afgieten via VSH, want duidelijk is dat we onder de garantiegrens van Shapeways willen gaan werken. Wat we daar nu hebben ondergebracht is prima, maar we willen verder. Een mens moet nu eenmaal wat te dromen hebben.

Dus de basislijst is 1-100. Daarna mogelijk een veelvoud, maar stap voor stap. En het blijft hobby. ;D

De klepkast (en lekker klein en gedetailleerd onderdeel) staat in het winkeltje (nog niet zichtbaar) bij Shapeways. Juist gisteren hebben we na vele proefsessies en printerinstellingen een acceptabel wasmodel in Powercast 0% Shrinkage klaar. We maken deze dagen nog wat meer onderdelen bij en gaan dan die testsessie weer in.
KetelKlepKast_6 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #543 Gepost op: 19 januari 2021, 19:35:07 »
In mijn geval 16, maar ook bij 8 "identieke" boorgaatjes is een boormal aan te raden. Al moet ik wel zeggen, de aller rechtse is toch ietsje pietsje verschoven.
IMG_9395b by Nulpunt0, on Flickr

draad 0,5.
De aller rechtse...recht. ;D
IMG_9396 by Nulpunt0, on Flickr

52300
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 19:47:07 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10813
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #544 Gepost op: 19 januari 2021, 19:58:49 »
Prachtig Frits. Wat een details! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #545 Gepost op: 19 januari 2021, 20:50:33 »
Het zijn letterlijk en figuurlijk van die kleine dingen..... maar je ziet ze wel. ;D

Het hekje (0,7 mm) van onder solderen en de onderlegplaatjes met 10-secondenlijm want ik wil geen soldeer zien op de ruitplaat.
afstand voetplaat-onderkant hekje: 15,0 mm. (een malletje maken, ook hier)
IMG_9398 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 20:54:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #546 Gepost op: 19 januari 2021, 23:47:51 »
Beetje van "hak op de tak", maar toch. Zijn van de leuke eenvoudige karwijtjes.

De waterleiding tussen de watertanks aan beide zijden van het draaistel. Ik zou nog afsluiters aan de tank verwachten om ze los te kunnen koppelen, maar ik zie ze niet op de tekening.
De waterleiding tussen de beide draaistellen heeft wel en afsluiter, vandaar.

2mm draad en onderlegplaatjes. In 3 delen solderen.
IMG_9399 by Nulpunt0, on Flickr

52472
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 23:53:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #547 Gepost op: 20 januari 2021, 13:55:44 »
Op verzoek een wateraftappunt gemaakt. ;D
Flenzen om de drie secties te verbinden ...... alles kan, maar dan zou je er ook weer microboutjes in moeten zetten. Die onder de watertank zien er zeker kaal uit, maar daar heb ik ze uiteindelijk wel gezet. Die andere ....jammer dan. Ik zou er minimaal 16 nodig hebben  :-\  Er zijn grenzen, maar misschien iets voor de etsplaat bij een volgende keer.
IMG_9400 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #548 Gepost op: 21 januari 2021, 00:06:34 »
Ik dacht.. even de waterleiding tussen de draaistellen maken...niet dus. Maar uiteindelijk is het gelukt.  In dit bericht stap voor stap bekijken hoe het wel kan en hoe niet.

Om te beginnen de afsluiter. Paul Petau heeft een prachtig exemplaar, artikel 1561
Schermopname (267) by Nulpunt0, on Flickr

Wat je op zijn site niet ziet is dat het handwiel apart wordt bijgeleverd. Op zich prima, maar het asje van het handwiel is wel erg (te) summier. Zie dat maar gesoldeerd te krijgen zonder soldeerschade. Daar zeg ik zelfs van...anders aanpakken.
Ik heb een plat wiel (uit een willekeurige etsplaat) genomen en in het midden een gaatje 0,4 geboord. In het gietdeel heb ik het gaatje verder geboord tot circa 4 mm met 0,5 zodat ik het nieuwe handwiel/asje daar later makkelijk in kan lijmen.
IMG_9403 by Nulpunt0, on Flickr

Dat probleem is dus opgelost.  ;D

De buis is staf 1,5 mm en loopt van het gietdeel naar.................. Je denkt dan dat dat makkelijk is om tegenover de buis onder de lok te komen of zoals de tekening laat zien iets hoger (waarom? maar daarover later meer), maar niets is minder waar. Ook nog een steun achterop het draaistel aanbrengen. Vorm en formaat staat nergens op tekening. U-profiel, L-profiel, handrailknopje?
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (4) - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Een heel aantal uren Triall and Error, veeeeeeeeeeeeeeeeeeel Error.  :'(

Een U-profiel als steun, circa 4x4. Ziet er niet uit tov de rest.
IMG_9405 by Nulpunt0, on Flickr

Een rubber slang aangebracht.
IMG_9406 by Nulpunt0, on Flickr

De uitslag is dan heel beperkt en de slang werkt een soepele draai tegen.
IMG_9407 by Nulpunt0, on Flickr

Een langere slang en een fors formaat handrailknopje (maar ziet er eigenlijk ook niet uit). Begint er wel op te lijken.
IMG_9424 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9425 by Nulpunt0, on Flickr

Hoe verder de uitslag van het draaistel, hoe meer de slang gaat knikken op de uiteinden van de messing staf (aan beide uiteinden). Inkorten, afronden...Triall and Error.
Werd wel duidelijk dat de slang nooit kaarsrecht geplaatst moet worden, maar in een curve,. Vandaar dat de uiteinden van de staf ook niet op gelijk niveau moet.
De tekening heeft dus gelijk.

De curve in de slang (en dus de lengte er van) kan je terugbrengen door de uitslag te meten op een wissel en dan zie je ineens dat het gewoon kan.
IMG_9428 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9425 by Nulpunt0, on Flickr


De buis heb ik scheef, omlaag en omhoog omgebogen aan het eind, maar gewoon recht toe recht aan horizontaal met een oog vastgezet is dé oplossing.
Zo dus.
IMG_9427 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb verschillende maten slang geprobeerd. Vastlijmen op 1 en 2 uiteinden, allemaal geprobeerd. Rubber met een buitendiameter van 2 mm klemt zichtzelf mooi vast op  1,5 staf en is goed rekbaar.
IMG_9428b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #549 Gepost op: 21 januari 2021, 13:14:19 »
Maar waar zit nu de aftakkende leiding van de watervoorraad naar machinistenhuis /ketel? Dat wordt zoeken, passen en meten naar de meest waarschijnlijke plek want de tekening.....

IMG_9433 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9432 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9431 by Nulpunt0, on Flickr

Jos...
stel dat er een "vereenvoudiging" in de tekening zit en dat de flexibele slang korter is (net zoals in model). Ik heb  met groen de framebuis iets verlengd en de koppeling naar het draaistel verplaatst.. Met electradraad krijg ik in het model een route, door de ophangbeugel, naar boven. Verklaard gelijk het gat dat er in is getekend en dat de ophanging van de horizontale buis verder naar voren aan de aslade zit. Dan kan je er makkelijker bij.
waterleiding hoe by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9435 by Nulpunt0, on Flickr

De koppeling in de rode cirkel is "dun". Het gebied in de groene cirkel is veel "dikker". Ik zou zeggen dat als je rechts een dunne koppeling bedenkt, dat je verder in het zwarte gebied de aftakking van de watertoevoer naar boven kan zien (gele pijl).
Schieten maar..... ;D
1.Henschel Hefte IMG_5072b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 14:22:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #550 Gepost op: 21 januari 2021, 14:58:02 »
Het past dus echt, maar alleen als ik het (toch al geïmproviseerde) ophanghaakje weg haal of verplaats. Maar ik zei al, daarom zit die verder naar voren. In model kan dat dan alleen als dummie.

IMG_9436 by Nulpunt0, on Flickr

53210
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 15:12:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #551 Gepost op: 21 januari 2021, 23:14:31 »
Secuur klusje is het uitmeten en boren van de gaten voor de handrailknopjes bij de deuren.
De gaatjes voor de onderste twee zitten bewust wat hoger dan 1:1 omdat aan de achterzijde de massieve vloer van 2,0 mm ligt. Gaatjes zijn op 2,5 geboord.

Ivm spuiten en biezen trekken monteer ik de knopjes na het spuiten.
Gietdelen: Paul Petau 387a
IMG_9437 by Nulpunt0, on Flickr

53355


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #552 Gepost op: 22 januari 2021, 17:04:52 »
Men neme een inwendige dubbele klinknagelstrip en buigen die, na uitgloeien, rond de vuurkist. ;D
IMG_9438 by Nulpunt0, on Flickr

en dan met veel geduld positioneren,
IMG_9439 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9440 by Nulpunt0, on Flickr

Er zit nog strip de apparatenkast in de weg...
Als je nu gaat werken met een tangetje en/of een vijl maak je zeer waarschijnlijk krassen op het zichtbare deel van de vuurkist...niet doen dus
Wat zeker kan, is met "fingerspitzengefühl", met de microslijpschijfjes, het overschot strip weghalen 
Michiel, daar gaan we weer  (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y).
Krasjes maken niet uit want die komen onder de apparatenkast.
IMG_9442 by Nulpunt0, on Flickr

en dan heb je de tochtstrip er op zitten.
IMG_9441 by Nulpunt0, on Flickr

53645

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #553 Gepost op: 22 januari 2021, 19:52:35 »
De linkerzijde, met de deur naar de voetplaat, ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
IMG_9454 by Nulpunt0, on Flickr

Maar als je het machinistenhuis naar achter schuift, zie je dat ik een extra sierstrip op de deur heb aangebracht. De originele viel grotendeels achter de tochtstrip. Op de tekening staat de tochtstrip niet en er is ook geen ruimte voor vrij gehouden.....tja.
IMG_9455 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 19:59:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #554 Gepost op: 22 januari 2021, 21:22:15 »
en omdat de strip bij 1:1 alleen aan het machinistenhuis zit EN ik in model een concessie moet doen, slijp ik de klinknagels tegen de ketel weg. Blijft uiteindelijk een L-profiel over met aan 1 zijde klinknagels.

Doe dan niet wat ik deed en de "goede" klinknagels onbedoeld meenemen. Doe ik al die moeite en moest ik uiteindelijk toch zelf éénzijdig geklonken 1,5 L-profiel maken. Je hebt van die dagen. :'(

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 22:46:47 door FritsT »