Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 16:53:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 16:28:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 196300 keer)

deBult

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #585 Gepost op: 16 July 2025, 08:26:21 »
Wellicht al eerder gepost (dit kreeg ik aangereikt op het buur-forum)

Baanplannen Coevorden (scroll naar beneden)https://www.nols-maatschappij.info/Stations/NOLS_coevorden_v1.php

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #586 Gepost op: 19 July 2025, 18:25:23 »
Bouwwerkzaamheden in het stationsgebied van Nordhorn vorderen gestaag.

2481 Rechts op de foto gaat het allemaal gebeuren. Bij de auto’s in het midden van de foto ligt de bedoelde overweg in de Bernhardstrasse

De stad Nordhorn houdt zich bezig met de herinrichting van de toegangsweg naar het voormalige NINO-terrein, en onder toezicht van de Bentheimer Eisenbahn (BE) wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het stationsplein. Voor deze uitgebreide herinrichting werkzaamheden is de rijbaan van de Frensdorfer Ring versmald tot één rijstrook in elke richting. Het gemeentelijke bouwproject bevindt zich momenteel nog in de eerste van vijf bouwfasen. Vertragingen worden op dit moment niet verwacht, dus het stadsbestuur verwacht dat de bouwwerkzaamheden in juli 2024 klaar zullen zijn
Terwijl de werkzaamheden aan de ingang van de Nino-Allee bedoeld zijn om het individuele verkeer voor auto's en fietsers te vereenvoudigen, wordt er ook op het aangrenzende terrein van de Bentheimer Eisenbahn meer ruimte gecreëerd voor het busverkeer. De bestaande uitrit wordt verplaatst, zodat de verkeerslichten, die het busverkeer naar de Frensdorfer Ring op dit punt regelen, in een latere bouwfase worden verwijderd. De BE voert momenteel grondwerken uit voor de uitbreiding van de geplande twee extra stopplaatsen Men verwacht dat ook deze werkzaamheden in de zomer van 2024 gerealiseerd zijn.
Het stationsgebied van Nordhorn wordt verder opgewaardeerd met de aanleg van een doorlopende verbinding tussen de Denekamperstrasse en de Paulstrasse. Deze weg komt ten zuidwesten van het bestaande BE perron.
De nieuwe eenrichtingsstraat wordt zo'n 450 meter lang. Langs de weg komen ongeveer 150 fietsparkeerplaatsen.
Er zal ongeveer 1,5 miljoen euro worden geïnvesteerd in deze bouwprojecten. De opdrachtgever is de Bentheimer Eisenbahn (BE). De kosten worden gedragen door de stad Nordhorn. De vakscholen in dit gebied worden in het geheel geïntegreerd in het totaalconcept van de stationsomgeving. Op middellange termijn is ook de bouw van een nieuwe overweg voor voetgangers- en fietsverkeer aan de oostkant van het stationsterrein gepland. Deze overweg in de Bernhard-Niehues-Straße, zal in de toekomst volledig “uitgerangeerd” worden.
Vooraf was er aan de naamgeving van deze straat een levendige discussie ontstaan. Met negen stemmen tegen en vier onthoudingen stemde de gemeenteraad van Nordhorn in zijn speciale Vergadering op 18 September. Juni voor de naam "Ladestraße". In bedoelde vergadering had de commissaris voor gelijke kansen, Anja Milewski, zich opnieuw duidelijk uitgesproken tegen dit besluit. Ze wees erop dat de gemeente Nordhorn in 2018 in een fundamenteel besluit had besloten om te werken aan een evenwicht in de verhouding van 80 mannelijke en zes vrouwelijke straatnamen. Nieuwe straten moeten daarom uitsluitend naar vrouwen worden vernoemd. Anja Milewski voerde aan dat er geen enkele redenen te bedenken is voor een uitzondering op dit besluit. De nieuwe verbinding tussen de Denekamper Straße en de Paulstraße Gaat dan ook “Ladestrasse” worden. Dit komt uit de wens om een verwijzing naar het verleden te maken, aangezien de weg heel dicht langs het station loopt en in het verleden werd gebruikt om goederen te laden, te lossen en overteslaan. Eerder had " Milewski” in de commissie voor stedelijke ontwikkeling de naam Clara-Jaschke-Straße voorgesteld. Clara Jaschke was nauw betrokken bij de vooruitgang van de vrouwenbeweging bij de spoorwegen en een van de eerste vrouwelijke spoorwegarbeiders in Duitsland.

2482  Zicht op de binnenkort definitief verdwenen overweg in de Bernhardstrasse. Deze overweg zal vervangen worden door een fiets en voetgangersoverweg.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #587 Gepost op: 20 July 2025, 13:27:51 »
Zondag 20-07-2025
Het is een warme dag en lekker rustig op de weg. Na in Wilsum getankt te hebben (1.49 de liter) doorgereden naar Hoogstee zoal Hoogstede in het Plat Duits bekent staat.

2483-1144 Niet veel verschil te zien met een week geleden. De betonnenperronwanden zijn wat verder doorgetrokken. Op en tussen de rails” zag ik enkele groene markeringen.

2484-1145  Deze dus! Ik weet niet waar die markeringen voor dienen, waarschijnlijk moet ik dit zien in combinatie met de “put” links van het spoor. (contacten voor een lichtsein of overweg?)

2485-1150 Enkele betonnen DB putwanden die nog op hen plaats in het zand aangebracht moeten worden

2486-1143 Gezien in de richting van Meligheid. Het getoonde sein is nog niet buiten werking en zal eerdaags vervangen worden, net zo als de overwegmarkeringen.

2487-1153 gezien vanaf de Brandweerkazerne.

2488-1151 Overzicht

2489-1146 Op het toekomstige “stationsplein” is de verharding al aangebracht

2490-1149 Zou dit het nieuwe station zijn?

2491-1147 Zomaar, staat gewoon langs de ladestrasse.

2492-1148 Wel erg klein He.

2493 -1152 Zo dat was het weer voor Hoogstee.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2025, 13:32:16 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #588 Gepost op: 21 July 2025, 10:41:20 »
Ten aanzien van 2484-1145 : Als ik de mij ter beschikking zijnde tekeningen goed begrijp komen daar inderdaad assentellers o.i.d. te liggen.

Ten aanzien van 2486-1143: Achter deze overweg komt (net als achter de overweg aan de andere kant) iets verderop een KS-sein (rood-geel-groen) te staan, waardoor de overwegen onder dekking van deze seinen komen, de Überwachungssignale worden verwijdert en de actieve beveiliging van de overwegen wordt vernieuwd (omdat de bestane beveiliging niet compatibel is met de KS-seinen).
« Laatst bewerkt op: 21 July 2025, 10:45:29 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #589 Gepost op: 23 July 2025, 13:32:25 »
Ik ben gisteren weer eens na twee jaar eraan toegekomen om foto's te maken van werkzaamheden tussen Bentheim en Coevorden. Ik heb besloten om naar Nordhorn te gaan om wat actuele foto's te maken in aansluiting op het bericht van Hans over de geplande bouwwerkzaamheden aan de achterkant van station Nordhorn Centraal.

Men is bezig om de oude straat aan de achterkant op te breken. Hier komt dus een nieuwe straat die in richting van mij als fotograaf gaat doodlopen. Er worden daarnaast een strook voor voetgangers, parkeerplaatsen en 150 plekken voor fietsen gecreëerd.

Links naast de shovel kun je helemaal op de achtergrond de spoorwegoverweg zien die Hans op foto 2482 heeft laten zien. De slagbomen schijnen nu permanent omlaag te zijn. Deze overweg wordt dus opgeheven. Ik vermoed dat op de plek van de shovel de parkeerplekken en de fietsenstalling zullen komen. Rechts naast de shovel zie je één van de gebouwen van Erfo: het laatste grotere textielbedrijf van de textielstad Nordhorn, dat helaas vorig jaar door onder andere een cyberaanval failliet is gegaan.

Aan het hier zichtbare einde van het perron zal in plaats van de zojuist getoonde spoorwegoverweg een nieuwe overweg worden gecreëerd, maar dan alleen voor fietsers en voetgangers.

Hier de recentelijk gebouwde fietsenstallingen aan de voorkant van het station.

Er is ook een nieuwe kiosk in het stationsgebouw gekomen.

Ik ben ook nog in Hoogstede en Esche geweest, maar daar was niets verandert ten opzichte van het laatste berichten van Hans, en er was ook niemand aan het werk. Misschien hebben ze nu ook in Duitsland de bouwvak ingevoerd?
« Laatst bewerkt op: 24 July 2025, 11:07:01 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #590 Gepost op: 26 July 2025, 16:45:15 »
Dit vond ik vandaag (zaterdag 26-07-25) in de zondagskrant van 27-07-2025

2495

2496

« Laatst bewerkt op: 28 July 2025, 15:25:10 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #591 Gepost op: 02 August 2025, 18:41:20 »
Zaterdag 02-08-2025

2497 Met behulp van spierkracht werden afgelopen vrijdag, zij het op symbolische wijze de Regiopa in het grensoverschrijdende verkeer tussen Duitsland en Nederland. aan het rollen gebracht –Foto: Henrik Hille

Afgelopen vrijdagmorgen heeft, Olaf Lies, premier van Nedersaksen en Arne Jan Helweg, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Bentheimer Eisenbahn op ludieke wijze hun verbondenheid met de reactivering van de lijn van Neuenhaus over de grens naar Coevorden kracht bij te zetten door op de toekomstige halte Veldhausen, met een pomplorrie, symbolisch een paar meter van deze route af te leggen. Het ligt in de bedoeling, en daar ziet het ook naar uit, dat de Regiopa op 11 december 2026 gaat rijden. Maar zowel de premier van Nedersaksen, Olaf Lies, als. Arne Jan Helweg, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Bentheimse Spoorwegen, herinnerde zich het begin van het Regiopa-project.

2498 Met de pomplorrie in de richting van Nederland. Premier Olaf Lies zwaait vanaf de spoorlijn Foto: Henrik Hille

Nadat de treinverbinding tussen Nederland en Duitsland in 1939 werd stopgezet, "is de ongeveer 30 kilometer lange reactivering van de lijn een waardering in het grensoverschrijdende samenwerking".  Wino Aarnink, directeur van het Nederlandse ministerie van Openbaar Vervoer en Spoorvervoer, legde nogmaals het belang uit van grensoverschrijdende routereactivering voor Nederland. Oliver Wolff, directeur van de VDV (Vereniging van Duitse Transportbedrijven), liet premier Olaf Lies even glimlachen met zijn opmerking : "Wat hier in de provincie nog ontbreekt, is een metro", zei hij. "Maar als je BE-directeur Joachim Berends in het vooruitzicht zou stellen dat hij VDV-president zou worden met een metrorealisatie, dan zou hij dat zeker ook doorvoeren." Tegelijkertijd herinnerde Wolff zich dat Berends zelf precies 40 jaar geleden als leerling bij de Bentheimer Spoorwegen begon. Wolff: "Je kunt zien welke kansen je hebt op de BE als je jezelf bewijst."

2499 De Bentheimer Spoorwegen (BE) hadden vrijdag tal van genodigden uitgenodigd in de feesttent op het station van Veldhausen voor de start van het SPNV-project. Foto: Henrik Hille

Gelijk werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om Lies een verlanglijstje te presenteren, met hoop op staatssteun voor de verbinding van Gildehaus naar Gronau, de elektrificatie van de hele spoorlijn en ook een extra regionale express.

2500 Ik kon er vandaag niet bij, De feesttent werd net afgebroken, om een plaatje te maken waar de heren met de pomplorrie gereden hebben. Hier dus.

2501 Daar de regen met bakken uit de hemel kwam, een plaatje door de voorruit genomen Er viel in Veldhausen nog niet veel te zien dan alleen een grote hoop ballast.

2502 En een stapel rails!

2503 Op de achtergrond is een Nederlands verhuurbedrijf in tenten, bezig de tent die vrijdag gebruikt is voor het evenement, op te ruimen

2504 Toen het niet meer zo hard regende even buiten de auto geweest, ik schrok mij wezenloos toen ik over de weegplaat liep en het rode licht zag branden!

Hierna nog even door de zondvloed naar Hoogstede, maar ook van daar valt niets nieuws te melden. Vacantie zeker!
« Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 22:39:22 door Hans Reints »

Trein033

• Offline Offline
« Reactie #592 Gepost op: 03 August 2025, 02:47:35 »
Ik zag laatst foto's van 2 rode Bentheimer Linten die tijdelijk onderweg zijn op de RE 31 (Duisburg-Xanten) bij Rheinruhrbahn. Weet iemand of deze er nog steeds rijden? Of überhaupt meer over?

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #593 Gepost op: 03 August 2025, 07:53:57 »
Je hebt er bijna een dag taak aan om daar de nieuwe ontwikkeling bij te houden Hans. ;D

Maar we weer een mooie update, en ik vind het toch vreemd dat jij als vliegende reporter niet bij de notabele mocht zijn
op de pomp lorrie. ;D

Kees.

Ps, is die ban nu al weg ?
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #594 Gepost op: 03 August 2025, 10:37:30 »
Nee, staat nog steeds onder mijn avatar, net zoals bij jou. Ook bij de BE zijn ze ons hobbyisten liever kwijt dan rijk. Kijk maar de afgelopen rit met de 1200!
« Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 10:41:32 door Hans Reints »

dennie

• Offline Offline
« Reactie #595 Gepost op: 06 August 2025, 00:25:50 »
Reportage van het gebeuren op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=b1rMJliaD4I

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #596 Gepost op: 09 August 2025, 15:55:30 »
Zaterdag 9 aug. 2025

Vandaag weer eens een update rondje gemaakt.
Coevorden en Loar overgeslagen ,daarvan is net zo als Emmelkamp, niets te melden

In Hoogstee is de bouwvak over en zijn er wat vorderingen aan het perron gemaakt , Zie de plaatjes.

2505-1175 Met de zon mee. In de richting van Emmelkamp gezien

2506-1173  In de richting van Nijnhuus wordt het perron wel erg smal

2507-1178 De nieuwe op en afgang naar het perron

2508-1174  Zo op het oog is er voldoende ruimte . Er is hier duidelijk met het goederenvervoer rekening gehouden.

2509-1177 Wees blij dat er nog niet bestraat was!

2510-1179 Dit is er nog over van de vroegere los en laadplaats bij de Hoodsteeder Agrar handel

2511-1180 Het blijft wel landelijk!

2512-1181 Mijn vroegere toegang tot onze geliefde hobby in Sud Notthoarn is nu helemaal afgesloten en onbegaanbaar gemaakt.

2513-1182 Maar niet voor Sobat. Klein stukje klimmen en dan heb je riant uitzicht op al het spoorgebeuren

2514-1183 Op het vorige plaatje zag ik al iets bijzonders staan, even wat dichterbij gehaald.

2515-1190 Het is een van de rijtuigen van de MEC met nummer 202 BE

2516-1192 Zo dus

2517-1191 De 202 stond gekoppeld aan de 151 BE. Zij staan hier waarschijnlijk voor onderhoud en keuring

2518-1187 Nadat ik om gereden was zag ik vanaf het viaduct deze jongens nog staan. Niks sloop dus!

2519-1193 Na mij te voet door het bronsgroen kreupelhout geworsteld te hebben, kon ik deze plaatjes schieten.

2520-1188 Zoals deze van zijn goede kant

2521-1185 Tussendoor zag ik ook dat deze stopontspoorblokken vernieuwd en electries gemaakt zijn

2522-1186 Net zoals deze wisselstellers.

Ik was net bij het station van Notthoarn aangekomen en bezig mijn auto te parkeren, toen er om exact 12.56 uur uit de richting Nijenhuuss een Blauwe BE diesel met een lange trein, bestaande uit beladen vierassige  zeildoekcontainerdraagwagens door het station donderde. Ik zat nog achter het stuur dus geen gelegenheid om een plaatje te maken. Van de werkzaamheden bij het station is nog weinig nieuws te melden.

2523-1195 Nordhorn station

2524-1197 Notthoarn station
« Laatst bewerkt op: 09 August 2025, 16:05:01 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #597 Gepost op: Vandaag om 14:23:07 »
Zaterdag 16 augustus ‘25

Het was een druilige dag vandaag, geen zon en maar we de nodige regen.
Ik ben direct naar Coevorden gereden. Alles was nog zoals ik het ken op zaterdag. Stil en doods. Het Panoramarijtuig stond nog steeds op zijn oude plekje en de in opslag staande rijtuigen waren ook nog geen meter opgeschoven.
In Laarwald was weer eens wat te zien, nee geen rijtuigen of wagens, maar het spoor langs het perron en de oude los en laadplaats is helemaal uitgebroken. Hier was wel geweld aan te pas gekomen.

2525-1201 Als je de slagboom voorbij rij kom je een van de twee stapels oude bielsen tegen die van de week zijn uitgebroken.

2526-1206 De opstaande rand verraadt waar het einde van de laad- en los weg was.

2527-1202 Overzicht van wat er nog over van Laarwald is. Op de achtergrond staat nog een afgekuist sein.

2528-1207 Het wissel is nog niet zo heel lang geleden vernieuwd en nu is het spoor weggebroken. Het kan verkeren.

2529-1209 Langs het hele stuk tussen Eimlichheim en Laarwald staan net zoals hier dicht bij Laarwald, nieuwe afgekruiste seinen.

2530-1214. de veiligheid staat hoog in het vaandel bij de SPNV Neuenhaus-Coevorden.

2531-1213 Perron Hoogstede

2532-1219 De verlichting zit er aan te komen.

2533-1271 Mijn vriendjes en vriendinnetjes zijn er ook nog!

2534-1221 Eimlichheim was niets te zien maar in Esche, bij de voormalige oliesporen was weer heel wat werkmaterieel te vinden.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:29:42 door Hans Reints »