Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 18:39:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:04:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 173970 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #540 Gepost op: 19 May 2025, 14:49:26 »
Vandaag, 19 mei, even in Laarwald wezen kijken hoe of dat het er daar bij stond. De Dacia netjes aan de schaduwkant van de voormalige losweg gezet en aanstalten gemaakt om een en ander op de plaat vast te leggen. Helaas was dit niet naar de zin van een net aan zijn lunch begonnen shoveltje chauffeur (Lunchtijd is hier nog altijd van 1200 tot 1400 uur en dan zijn ook de meeste winkels gesloten). Die met veel bombarie te kennen gaf dat ik van hem niet te dicht bij het spoor mocht komen en zeker geen foto’s mag maken. Volgens hem is dat levens gevaarlijk ondanks dat er op maandag geen treinen rijden! Hem zijn zin maar gegeven, heeft die thuis ook weer wat te vertellen. Het blijven Duitsers! Heb hem zijn zin maar gegeven en omgelopen. Volgende keer ga ik wel op zondag want dan zie je geen hond!!

1328 0939 Voordat ik de auto parkeerde eerste maar eens een plaatje van de landelijke ligging van het station gemaakt.

1329-0936 Hier heb ik het plaatje wat dichterbij getrokken. Al alles naar plan verloopt blijkt er van deze idylle weinig over.

1330-0935 Aan de voorkant van het stationsgebouw was de aannemer, die weer een andere was als die van de shovel en busje, bezig met de restanten van het “Lager”gebouw  en van de weegbrug weg te halen.

1331-0935 Als je de tekening bestudeerd zal je zien dat het perron spoor anders komt te lopen als hier in 1 op 1

1332-0933 Deze plaat is genomen staande tussen de rails van het hoofdspoor! Opvallend is dat het wissel in de afbuigende stand naar het inhaalspoor staat? En ook is het verloop van hoofdspoor naar het station te zien.

1333-0939 Hier kijken we van Eimlichhein in de richting van de Heeg. Ook hier ligt het wissel in de afbuigende stand.

1334-0932 Tijdens het “omlopen” kwam ik aan de rand van het terrein, bij de overweg, deze drie objecten tegen. Wat en waarvoor deze geweest zijn? Wie het weet mag het zeggen.

En zo ziet Jan Dul's zijn Laarwald er in model uit.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2025, 14:51:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #541 Gepost op: 19 May 2025, 15:23:14 »

1334-0932 Tijdens het “omlopen” kwam ik aan de rand van het terrein, bij de overweg, deze drie objecten tegen. Wat en waarvoor deze geweest zijn? Wie het weet mag het zeggen.

Het doet mij denken aan de fundatie van een mast.

Martijn

emmenaar

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #542 Gepost op: 20 May 2025, 15:43:44 »
Bedankt voor de update over de werkzaamheden. Zo kort na de ondertekening van de aanbesteding wordt er dus al flink gewerkt op verschillende delen van het traject. En we worden goed op de hoogte door je gehouden.Ik ga binnenkort in een weekend ook eens een kijkje nemen. 👍🏻

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #543 Gepost op: 22 May 2025, 08:45:55 »
@emmenaar: Dat er nu al wordt gewerkt komt omdat er verschillende aanbestedingen zijn. De aanbesteding die onlangs is gemaakt is nog niet in uitvoering: die betreft vooral spoorstaven, bielzen en de ondergrond. Wat nu bij station Laarwald gebeurd valt buiten die aanbesteding omdat het iets is dat niet noodzakelijk is voor de heropening van het personenvervoer. De opbouw van de actieve beveiliging bij niet-actief beveiligde overwegen tussen Berge en Hoogstede gebeurt ook buiten die aanbesteding om en is al jaren geleden gepland. De vernieuwing van overwegen die al actief beveiligd zijn valt weer binnen de aanbesteding omdat die vernieuwing nodig is in verband met de koppeling van die overwegen aan KS-seinen, die bij Hoogstede zullen worden opgebouwd.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #544 Gepost op: 23 May 2025, 18:29:22 »

1335 Samen drukken ze op de "zoemer": Het startsein voor de reactivering van de lijn tussen Neuenhaus en Coevorden wordt gegeven (vooraan van links naar rechts) door staatssecretaris Chris Jansen, dr. Carla Eickmann (staatssecretaris in het ministerie van Economische Zaken van Nedersaksen), Henk Jumelet (staatssecretaris in Nederland) en districtsbestuurder Uwe Fietzek. Foto: Jürgen Lüken

Een groot station voor een grensoverschrijdende verbinding: Symbolisch gezien is het sein voor het lokale personenvervoer per spoor tussen de provincie Bentheim en Nederland vrijdagochtend veranderd van rood naar groen. Dit betekent dat het vanaf eind 2026: “Vrij reizen” is voor de RegiopaII van het Duitse Bad Bentheim via Neuenhaus naar het Nederlandse Coevorden.
Twee jaar na de ondertekening van de "Letter of Intent" gaat het eindelijk van start. "Op 11 december 2026 zal de Nederlandse Koning Willem Alexander de lijn officieel openen", aldus Joachim Berends, hoofd van de Bentheimer EisenBahn (BE)
Ook liggen de verdere plannen voor het personenvervoer per spoor ter inzage. Op zaterdag 12 december 2026 is er aan beide zijde van de grens  de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief met de trein te reizen. Een dag later, op zondag 13 december 2026, beginnen de officiële operaties.
Ik denk dat iedereen de meerwaarde van deze reactivatie heeft ingezien. Joachim Berends
Last but not least kwam deze beoordeling ook tot uiting in de aanwezigheid van hooggeplaatste gasten op vrijdag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van Nederland en de provincie Drenthe hadden vertegenwoordigers naar de ceremonie gestuurd, evenals de deelstaat Nedersaksen, de regionale vervoersmaatschappij (LNVG), het district Nedersaksen en de Grafschaft Bentheim en ook ProRail als spoorvervoerder in Nederland.
Alle aanwezigen waren het erover eens dat het project een grote uitdaging vormt op technisch, juridisch en organisatorisch gebied, aangezien twee staten bij de uitvoering betrokken zijn. Maar "de goede samenwerking kan als een goed voorbeeld dienen", verzekerde Henk Jumelet, minister van Buitenlandse Zaken in Nederland en voorzitter van de stuurgroep. "We zullen binnenkort economisch en cultureel nog nauwer met elkaar verbonden zijn", benadrukte hij. De wielen grijpen hier in elkaar, volgens zijn credo. Chris Jansen, staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, glimlacht: "Waar een wil is, is een spoorlijn."

1336 Korte stop bij het treinstation van Laarwald. Het stationsgebouw wordt de komende maanden gerestaureerd. Foto: Jürgen Lüken

De voortzetting van de lijn via Neuenhaus naar Coevorden zal ook zorgen voor een aansluiting op de geplande Nedersaksenlijn in Nederland. Dit om in een paar jaar de verbinding tussen de Nederlandse noordelijke en oostelijke provincies tot stand te brengen. De vrijgave van de 1,9 miljard euro voor de realisatie van deze lijn werd pas vorige maand vrijgegeven in Den Haag. Het geld kwam oorspronkelijk uit de begroting voor de Lelylijn, een veelbesproken hogesnelheidsverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2025, 13:29:39 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #545 Gepost op: 23 May 2025, 19:14:58 »
Ik hoop dat dit welkom is hier.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,11108296,11108664

Nieuwe foto's verweven met oude foto's.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 12:48:19 door Jeronimos. Reden: witregels verwijderd »
Jeroen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Jeroen

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #547 Gepost op: 24 May 2025, 12:58:58 »
Dankje voor de link
Als BNLS rapporteur van de BE renovatie heb ik dat document natuurlijk al een tijdje in mijn bezit.  (y)
Maar heb je naar de datum van presenteren gekeken!, 2023.
Ondertussen is er al zoveel veranderd  dat dit document haast bij het oud papier gezet kan worden.
Ik ben hard bezig om wat meer recentere gegevens boven water te krijgen. ::)
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 13:03:37 door Hans Reints »

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #548 Gepost op: 24 May 2025, 20:32:12 »
Het meest recente document aangaande station Laarwald dat ik heb kunnen vinden is van 12 januari 2024, zie onder https://emlichheim.gremien.info/search.php?suchbegriffe=Bahnhof&kriterium=si&datum_von=2003-10-28&datum_bis=2026-03-10&entry=30

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #549 Gepost op: 30 May 2025, 15:49:14 »
Uelsen 30 mei 2025
Op deze fraaie vrijdag een rondje Ober grafschaft gemaakt met een uitstapje naar het Buitenland.
Het weer zat gelukkig mee al kan ik dat van het wegverkeer niet zeggen. Alles werd opgehouden door een file van voertuigen met gele kentekenplaten
De eerste stop was Laarwald en vandaar even door naar Coevorden de Heeg. Maar daar kom ik later op terug

1337  Bahnhof Laarwald zoals het er vandaag bij staat.

1338  Het VVV bord zit nog steeds bij de voordeur.

1339  Laarwald zoals Dieter Riehemann het met BE D22 op 3 juni 1980 aantrof. Dit was nog in de hoogtij dagen van het goederenvervoer

1340 Een ietsje eerder legde Dieter Riehemann dit tafereel vast. Alles is er nog. Rechts is het station met nog nauwlijks zichtbaar het magazijngebouw. Links een stukje van de locomotievenloods en daartussenin is de kolenopslag met kraan zichtbaar.

1341 Van de loc-loods is dit alleen over.

1342 Zo trof ik twee weken terug de ingang met weegbrug tegen. De aannemer/sloper heeft het magazijn al tegen de vlakte gewerkt. Helaas zal eerdaags een groot deel van de fraaie bomen in het kader van de vooruitgang het loodje moeten leggen! Parkeerplaatsen

1343 Van achter naar voren genomen met alles nog op zijn plaats

1344 De toestand op 30-05-2025

1345 Helaas het is niet meer!

1346 De slagboom staat er ook als Jan met de korte achternaam bij.

1347 Deze zal weinig of niets meer tegenhouden!

1348 Zo ken ik het al jaren. Fleurtje had het er toen best naar de zin

1349 Zo ziet het er in ieder geval aantrekkelijker uit

1350  Overzicht van het 30 mei gemaaide emplacement

Hierna ben ik doorgereden naar Coevorden de Heeg, maar daarover later.

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #550 Gepost op: 30 May 2025, 20:46:50 »
Dankjewel Hans!

Als ik het elders goed heb gelezen/gezien gaat de aanbouw op foto 1346 ook tegen de vlakte.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #551 Gepost op: 31 May 2025, 08:46:31 »
Mooie update weer Hans.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

emmenaar

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #552 Gepost op: 31 May 2025, 09:28:28 »
Het was vroeger erg druk op het station in Laar met cement vervoer. Is dat nu helemaal verdwenen of gaat het nu via de nieuwe terminal in Coevorden Europark?

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #553 Gepost op: 31 May 2025, 13:41:05 »
Na Laarwald doorgereden naar de Heeg in Coevorden. Wat mij onmiddellijk opviel was dat er op de hele container laad- en los plaats geen wagen te bekennen viel. Het enige rijtuig wat is zag staan is een Bistro rijtuig wat gezien de sluitseinen net aangekomen moet zijn.

1351 Zo hoort de Euroterminal eruit te zien. Alleen op het meest rechts gelegen spoor stond dat Bordbistro rijtuig afgesteld.

1352-0960 Het bedoelde Bordbistro rijtuig wat alleen op deze manier te fotograferen was.

1353-0967-2 Normaal staan er naast een grote hoeveelheid containerdraagwagens regelmatig deze Habilliss® van o.a. de FS.

1354-0968-2 Voor de duidelijkheid wat dichterbij gehaald.

1355-0962-2 En ja hoor zij stond er nog steeds. Door de afwezigheid van voornoemde Habilliss® kon het rijtuig, zij het door de tralies vanaf de openbare weg wat beter aanschouwd worden.

1356-0963 Helaas het rijtuig is er niet op vooruit gegaan

1357-0969 Nog eentje van uit een andere hoek genomen.

1358-0966 Wat mij ook opviel was de enorme hoeveelheid boomstammen die daar opgeslagen lagen. Of deze ook voor het spoorvervoer bestemd zijn, ik weet het niet.

1359-0965 Toch wel leuk om te zien! Seinen van twee aparte spoorwegmaatschappijen broederlijk naast elkander

1360-0964 en als we Zwolle gebeld hebben gaan we door naar het volgende project.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 15:18:07 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #554 Gepost op: 31 May 2025, 14:41:08 »
Het cementvervoer is tussen Laarwald en Nornhorn na zeker 2.000.000 ton in 2006 gestopt. Het project waarvoor het cement nodig was is gerealiseerd en het cement niet meer nodig.
Mocht er nog wat nodig zijn dan gaat dat rechtstreeks met een container op een vrachtwagen naar de overslag in Nordhorn.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 14:55:50 door Hans Reints »