Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 367926 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #525 Gepost op: 12 May 2025, 17:42:38 »
Ja vanmorgen besteld. Wel weer twee bankies lichter geworden
« Laatst bewerkt op: 13 May 2025, 11:19:39 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #526 Gepost op: 13 May 2025, 09:26:48 »
Mooi verslag weer.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #527 Gepost op: 13 May 2025, 11:30:44 »
Ja, dankjewel Hans voor de moeite die je voor ons allen neemt! Ben er zeer blij mee! En ik lijd ook met je mee als het gaat om de bankjes die door oogproblemen worden opgegeten. Ik ben vorig jaar mijn twee harde lenzen kwijtgeraakt: dat was ook een duur grapje!

Die afgekruisde "Überwachungssignale" zijn voor meerdere kleine overwegen tussen Berge en Hoogstede (volgens mij in Scheerhorn) die nu actief worden beveiligd.

En in Veldhausen gaat de Bentheimer Eisenbahn nog een extra spoor bouwen zodat treinen elkaar daar kunnen kruisen (het spoor wordt op foto 1310-0917 helemaal rechts in het gras gebouwd).
« Laatst bewerkt op: 13 May 2025, 11:38:56 door Bertholdowitsch »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #528 Gepost op: 13 May 2025, 11:40:32 »
Gisteren tijdens het fotograferen mijn (lees)bril verloren!
Helaas de bril niet gevonden.

Hans, gouden tip.....:

Kost veeeeeeeel minder dan een leesbril  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #529 Gepost op: 13 May 2025, 19:10:51 »
Moesten wij vanmiddag niet in Nordhorn zijn ,dan had ik waarschijnlijk van het bestaan van deze trein niet afgeweten.

1320-0928 Rijdend over de Euregiostrasse zag ik na het passeren van de overweg met de Ootmarsumerweg , dit is de enige overweg  die met alsluitbomen beveiligd is ,  in een flits de achter het dichte struweel op het raccordement van GHF= Gussek Haus Franz  & CoGm enkele van deze Fsccns zelflossers staan.

1321-0927 Deze Fsccns-ers staan bij de GHF te wachten om gelost te worden .

1322-0929 Op het terrein van de GHF stond de als rangeerlocomotief dienstdoende 159 103-1 D ITZ van Captrain. De loc stond er met gestreken pantografen en met rustig ronkende diesel motoren te wachten totdat hij weer een stukje verder kon opschuiven.

1324-0930  Haverwege de trein is nog net de stortgoot te zien waarin de Fsccns-ers hun lading droppen.

1325-0931 De hele trein bestaat uit dit typen  Fsccns wagens en doen dienst voor de firma “Elbekies”. Wanneer het konvooi weer richting Bad Bentheim vertrekt, dat weet ik niet.

PS, bedankt Ronald voor de tip,  ik zou er zelf echt niet opgekomen zijn ::)
« Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 12:09:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #530 Gepost op: 13 May 2025, 20:03:10 »
Ik heb de kont nog nie keert of het gedonder begint al.

1326-GN Eerste werkzaamheden aan het oude stationsgebouw in Laarwald: Een loods achter het station wordt gesloopt. Foto: Marcel Brandt

De reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden in Nederland is in de zak: medio december 2026 zullen de eerste treinen van de voortgezette "Regiopa" via Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim en - als laatste station aan de Duitse kant - Laarwald het buurland binnenrollen. Daar, in Laarwald, staat nog steeds het historische stationsgebouw uit vroegere tijden. Plannen voor de herinrichting van de omgeving in de loop van de reactivering liggen al enige tijd vast. En nu, in een eerste stap, beginnen daar ook de bouwwerkzaamheden - met de sloop.
Sinds maandag 12 mei is de oude opslagloods op het stationsterrein van Laarwald gesloopt en zijn de voormalige weegschalen, die vroeger werden gebruikt om het gewicht van geladen goederen te bepalen, verwijderd. Beide waren lange tijd niet gebruikt en waren in verval. "Het terrein is eigendom van de Bentheimer Spoorweg", verduidelijkt Mirko Breukelman, gemeentedirecteur van de gemeente Laar. Met de sloop van de loods en weegschalen wordt de bouwplaats als het ware vrijgemaakt voor de komende herinrichtingswerken.
Als dit eenmaal is gebeurd, zullen de bouwwerkzaamheden aan het gebouw of in de omgeving echter niet direct doorgaan - dit zal naar verwachting pas eind 2025 gebeuren.
bron"Grafschafter Nachrichten

1327-GN Een indicatie waar het station van Laarwald te vinden is. In ieder geval Niet in Laarwald zelf!!!!
« Laatst bewerkt op: 15 May 2025, 15:11:38 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #531 Gepost op: 17 May 2025, 11:14:28 »
Ik ben in het bezit van "Planungssstand,  Lageplan Bahnhofsumfeld van de gemeente Laar. Helaas stammendeze nog van voor de Corona tijd. De tekening bestuderende roept dit naar de huigege stand van het sporenplan toch de nodige vragen op..
Ik ben er mee bezig!

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #532 Gepost op: 19 May 2025, 14:49:26 »
Vandaag, 19 mei, even in Laarwald wezen kijken hoe of dat het er daar bij stond. De Dacia netjes aan de schaduwkant van de voormalige losweg gezet en aanstalten gemaakt om een en ander op de plaat vast te leggen. Helaas was dit niet naar de zin van een net aan zijn lunch begonnen shoveltje chauffeur (Lunchtijd is hier nog altijd van 1200 tot 1400 uur en dan zijn ook de meeste winkels gesloten). Die met veel bombarie te kennen gaf dat ik van hem niet te dicht bij het spoor mocht komen en zeker geen foto’s mag maken. Volgens hem is dat levens gevaarlijk ondanks dat er op maandag geen treinen rijden! Hem zijn zin maar gegeven, heeft die thuis ook weer wat te vertellen. Het blijven Duitsers! Heb hem zijn zin maar gegeven en omgelopen. Volgende keer ga ik wel op zondag want dan zie je geen hond!!

1328 0939 Voordat ik de auto parkeerde eerste maar eens een plaatje van de landelijke ligging van het station gemaakt.

1329-0936 Hier heb ik het plaatje wat dichterbij getrokken. Al alles naar plan verloopt blijkt er van deze idylle weinig over.

1330-0935 Aan de voorkant van het stationsgebouw was de aannemer, die weer een andere was als die van de shovel en busje, bezig met de restanten van het “Lager”gebouw  en van de weegbrug weg te halen.

1331-0935 Als je de tekening bestudeerd zal je zien dat het perron spoor anders komt te lopen als hier in 1 op 1

1332-0933 Deze plaat is genomen staande tussen de rails van het hoofdspoor! Opvallend is dat het wissel in de afbuigende stand naar het inhaalspoor staat? En ook is het verloop van hoofdspoor naar het station te zien.

1333-0939 Hier kijken we van Eimlichhein in de richting van de Heeg. Ook hier ligt het wissel in de afbuigende stand.

1334-0932 Tijdens het “omlopen” kwam ik aan de rand van het terrein, bij de overweg, deze drie objecten tegen. Wat en waarvoor deze geweest zijn? Wie het weet mag het zeggen.

En zo ziet Jan Dul's zijn Laarwald er in model uit.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2025, 14:51:46 door Hans Reints »

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #533 Gepost op: 19 May 2025, 15:23:14 »

1334-0932 Tijdens het “omlopen” kwam ik aan de rand van het terrein, bij de overweg, deze drie objecten tegen. Wat en waarvoor deze geweest zijn? Wie het weet mag het zeggen.

Het doet mij denken aan de fundatie van een mast.

Martijn

emmenaar

• Offline Offline
« Reactie #534 Gepost op: 20 May 2025, 15:43:44 »
Bedankt voor de update over de werkzaamheden. Zo kort na de ondertekening van de aanbesteding wordt er dus al flink gewerkt op verschillende delen van het traject. En we worden goed op de hoogte door je gehouden.Ik ga binnenkort in een weekend ook eens een kijkje nemen. 👍🏻

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #535 Gepost op: 22 May 2025, 08:45:55 »
@emmenaar: Dat er nu al wordt gewerkt komt omdat er verschillende aanbestedingen zijn. De aanbesteding die onlangs is gemaakt is nog niet in uitvoering: die betreft vooral spoorstaven, bielzen en de ondergrond. Wat nu bij station Laarwald gebeurd valt buiten die aanbesteding omdat het iets is dat niet noodzakelijk is voor de heropening van het personenvervoer. De opbouw van de actieve beveiliging bij niet-actief beveiligde overwegen tussen Berge en Hoogstede gebeurt ook buiten die aanbesteding om en is al jaren geleden gepland. De vernieuwing van overwegen die al actief beveiligd zijn valt weer binnen de aanbesteding omdat die vernieuwing nodig is in verband met de koppeling van die overwegen aan KS-seinen, die bij Hoogstede zullen worden opgebouwd.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #536 Gepost op: 23 May 2025, 18:29:22 »

1335 Samen drukken ze op de "zoemer": Het startsein voor de reactivering van de lijn tussen Neuenhaus en Coevorden wordt gegeven (vooraan van links naar rechts) door staatssecretaris Chris Jansen, dr. Carla Eickmann (staatssecretaris in het ministerie van Economische Zaken van Nedersaksen), Henk Jumelet (staatssecretaris in Nederland) en districtsbestuurder Uwe Fietzek. Foto: Jürgen Lüken

Een groot station voor een grensoverschrijdende verbinding: Symbolisch gezien is het sein voor het lokale personenvervoer per spoor tussen de provincie Bentheim en Nederland vrijdagochtend veranderd van rood naar groen. Dit betekent dat het vanaf eind 2026: “Vrij reizen” is voor de RegiopaII van het Duitse Bad Bentheim via Neuenhaus naar het Nederlandse Coevorden.
Twee jaar na de ondertekening van de "Letter of Intent" gaat het eindelijk van start. "Op 11 december 2026 zal de Nederlandse Koning Willem Alexander de lijn officieel openen", aldus Joachim Berends, hoofd van de Bentheimer EisenBahn (BE)
Ook liggen de verdere plannen voor het personenvervoer per spoor ter inzage. Op zaterdag 12 december 2026 is er aan beide zijde van de grens  de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief met de trein te reizen. Een dag later, op zondag 13 december 2026, beginnen de officiële operaties.
Ik denk dat iedereen de meerwaarde van deze reactivatie heeft ingezien. Joachim Berends
Last but not least kwam deze beoordeling ook tot uiting in de aanwezigheid van hooggeplaatste gasten op vrijdag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van Nederland en de provincie Drenthe hadden vertegenwoordigers naar de ceremonie gestuurd, evenals de deelstaat Nedersaksen, de regionale vervoersmaatschappij (LNVG), het district Nedersaksen en de Grafschaft Bentheim en ook ProRail als spoorvervoerder in Nederland.
Alle aanwezigen waren het erover eens dat het project een grote uitdaging vormt op technisch, juridisch en organisatorisch gebied, aangezien twee staten bij de uitvoering betrokken zijn. Maar "de goede samenwerking kan als een goed voorbeeld dienen", verzekerde Henk Jumelet, minister van Buitenlandse Zaken in Nederland en voorzitter van de stuurgroep. "We zullen binnenkort economisch en cultureel nog nauwer met elkaar verbonden zijn", benadrukte hij. De wielen grijpen hier in elkaar, volgens zijn credo. Chris Jansen, staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, glimlacht: "Waar een wil is, is een spoorlijn."

1336 Korte stop bij het treinstation van Laarwald. Het stationsgebouw wordt de komende maanden gerestaureerd. Foto: Jürgen Lüken

De voortzetting van de lijn via Neuenhaus naar Coevorden zal ook zorgen voor een aansluiting op de geplande Nedersaksenlijn in Nederland. Dit om in een paar jaar de verbinding tussen de Nederlandse noordelijke en oostelijke provincies tot stand te brengen. De vrijgave van de 1,9 miljard euro voor de realisatie van deze lijn werd pas vorige maand vrijgegeven in Den Haag. Het geld kwam oorspronkelijk uit de begroting voor de Lelylijn, een veelbesproken hogesnelheidsverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2025, 13:29:39 door Hans Reints »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #537 Gepost op: 23 May 2025, 19:14:58 »
Ik hoop dat dit welkom is hier.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,11108296,11108664

Nieuwe foto's verweven met oude foto's.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 12:48:19 door Jeronimos. Reden: witregels verwijderd »
Jeroen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Jeroen

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #539 Gepost op: 24 May 2025, 12:58:58 »
Dankje voor de link
Als BNLS rapporteur van de BE renovatie heb ik dat document natuurlijk al een tijdje in mijn bezit.  (y)
Maar heb je naar de datum van presenteren gekeken!, 2023.
Ondertussen is er al zoveel veranderd  dat dit document haast bij het oud papier gezet kan worden.
Ik ben hard bezig om wat meer recentere gegevens boven water te krijgen. ::)
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 13:03:37 door Hans Reints »