Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:27:35
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn1974
Vandaag
om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield?
door
bask185
Vandaag
om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:35:09
Br 38 Piko Superen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:05:35
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo
door
MOVisser
Vandaag
om 15:19:56
TEE / Rheingold
door
Benelux795
Vandaag
om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 14:50:23
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang
door
AB 7216
Vandaag
om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:45:53
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
34
35
[
36
]
37
38
39
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 173705 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #525 Gepost op:
03 May 2025, 09:17:03 »
Met de start van de bouw zal de Regiopa II eindelijk zichtbaar worden
De afgelopen maanden is er veel aangekondigd. Er zijn financieringsberichten binnengekomen, vergunningen verleend, conflicten opgelost en onzekerheden opgehelderd. Stap voor stap zijn de verantwoordelijken dichter bij de reactivering van het regionale spoorvervoer van Neuenhaus naar Coevorden gekomen.
Met de start van de werkzaamheden aan en aan de lijn, die is aangekondigd voor mei, wordt het project nu eindelijk zichtbaar voor de burgers. Bij de haltes worden nieuwe perrons gebouwd, rails moeten worden versterkt, wissels moeten worden geïnstalleerd of vernieuwd en overwegen moeten worden beveiligd. Vanaf 13 december rijdt de Regiopa- dan over het nieuwe traject.
En er was onlangs nog meer goed nieuws uit ons buurland: de Nederlandse regering wil ongeveer 1,9 miljard euro investeren in de aanleg van de zogenaamde "Nedersaksenlijn" om een directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen mogelijk te maken. Als het ook lukt met de reactivering van de lijn Bentheim – Gildehaus – en de kans is groot – is het waarschijnlijk mogelijk om met één overstap in tien jaar met de trein van Gildehaus naar Groningen te reizen. Een aantrekkelijke kans voor bijvoorbeeld jonge inwoners van de provincie die geïnteresseerd zijn in een studie in Groningen. Een dergelijke verbinding zou ook een winst zijn voor het toerisme in de provincie.
Langs de route Neuenhaus – Coevorden zullen de buurgemeenten in de toekomst profiteren. Dit is een ervaring die Neuenhaus al heeft gehad na de eerste reactiveringsfase, omdat bijvoorbeeld de woonwijken interessanter worden door een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Met al het gejuich over de Regiopa mag Uelsen echter niet vergeten worden. Daar voelen mensen zich vaak achtergelaten, (ik niet) omdat de gezamenlijke gemeente noch aan het spoor, noch aan een snelweg ligt. Hier moeten het stadsdeelbestuur en de politiek oplossingen vinden om de structurele achterstand te compenseren.
(Persoonlijk vind ik het niet aan een snelweg liggen geen bezwaar)
Bron GN, foto Hans Reints
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
AP3737
«
Reactie #526 Gepost op:
03 May 2025, 10:00:44 »
Beste Hans
Ten eerste wil ik je bedanken voor je informatieve en uitgebreide berichten. Omdat de bouw (Coevorden, Gronau) nog wel een tijdje gaat duren, hoop ik ook in de toekomst dergelijke verhalen te mogen lezen.
Als ik de bouwactiviteiten van de BE zie, dan zijn die voor mijn gevoel van een vergelijkbare orde als die voor de Nedersaksen lijn. In beide gevallen moet bestaande infrastructuur vernieuwd worden, en nieuw spoor worden aangelegd. Ik lees echter ook dat het kabinet 1,9 miljard voor de Nedersaksen lijn uittrekt, en dat de BE een opdracht van 23,5 Miljoen aan Stefen GMBH heeft gegund. Kan je aangeven waar deze verschillen vooral in zitten?
Groet, Aiko
Bertholdowitsch
«
Reactie #527 Gepost op:
05 May 2025, 08:30:46 »
Beste AP3737,
de bouwactiviteiten van de BE ter heropening van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden zijn niet van een vergelijkbare orde als die voor de Nedersaksenlijn. Aangaande de Nedersaksenlijn mist er tussen Emmen en Stadskanaal nog ongeveer 30 km spoor, terwijl op de 28 km tussen Neuenhaus en Coevorden al spoor ligt, en de afgelopen jaren al veel is geïnvesteerd in spoorstaven, bielzen, seinen en actieve beveiliging van overwegen. Tot kort na de Tweede Wereldoorlog waren Emmen en Stadskanaal via een spoorlijn met elkaar verbonden, maar die is stukje bij beetje opgebroken. Nieuwbouw is vanwege het nodige opkopen van land en alle procedures die eromheen hangen veel duurder, en duurt langer. Bovendien zijn de eisen die in Nederland worden gesteld hoger dan in Duitsland. In Nederland moeten bijvoorbeeld alle actief beveiligde overwegen van spoorbomen worden voorzien, in Duitsland niet.
Berthold
«
Laatst bewerkt op: 05 May 2025, 09:39:33 door Bertholdowitsch
»
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #528 Gepost op:
10 May 2025, 14:57:45 »
Op deze mooie en warme zaterdag van de 10e mei, weer eens een rondje langs het spoor gemaakt. Ik ben deze keer begonnen bij het station van Laarwald en heb voor het gemak het baanvak Laarwald-Coevorden maar overgeslagen. Dit komt wel weer ter sprake als de ombouw van de Heeg aan bod komt
1286—0893 Bahnhof Laarwald stond er, ondanks zijn beschermde status nog even desolaat bij als het jaar daarvoor. De door de centrale post bediende hoofdseinen zijn allemaal werkende.
1287-0895-Overzicht van de voormalige openbare los en laadplaats aan de Bahnhofstrasse, Deze plaats dient nu als opslag van de nog te plaatsen schakelkasten van de overwegbevieligingscomponenten.
1288-0897 Dit is een van de schakelkasten met netjes onder de folie verborgen overwegbeveiligingsseinen
1289-0894 Op de achtergrond is zo’n kast te zien. We kijken hierin de richting van het beloofde land….
1290…Het tussen de spoorstaven weelderig tierende onkruid laat zien dat hier de laatste tijd, nauwelijks tot geen spoorbewegingen geweest zijn.
1291-0898 Er lag wel een grote hoop oude ballast op de plek waar ooit de locomotievenloods van de Bentheimer Kreis- en Eisenbahn gestaan heeft.
Hierna heb ik de spoorbaan nog een stukje gevolgd tot aan de Bundesstrasse 403 en deze verder gevolgd tot in Eimlichheim.
1292-0899 Daar aangekomen ben ik doorgereden tot aan het einde van de Raiffeissen opstallen en heb daar deze plaat in de richting van Laarwald genomen. Alleen het hoofdspoor was vrijgegeven. Alle andere aftakkingen zoals die naar Emsland-Starke en Winterhal, de voormalige oliesporen waren gespert door middel van een bord signal.
1293-0900 Hier kijken we in de richting van Neuenhaus. Het spoor rechts loopt dood op wat nu nog het “Sinterklaas” perron is. De donkere vlakken zijn de loodsen van de Raiffeissen.
1294-0903 Het is zomer, de “Fietsenbus” is weer van stal gehaald!
1295-0904 Als ik mij omdraai heb ik een mooi zicht op een villa die hiervoor niet of slecht te vinden was. Oorzaak was een dichte bebouwing tussen het object en het spoor.
1296-0906 Hier en op de volgen de plaatjes is duidelijk te zien hoe of dat er hart gewerkt wordt om het nieuwe stationsplein smoel te geven.
1297-0901
1298-0902
1299-0905
1300-0907 Ik sta hier met mijn rug naar de overweg in de Bahnhofstrasse en kijk in de richting waar het nieuwe station met midden perron moet komen. Links is de K&K supermarkt en rechts onder buigt het spoor af naar het industriegebied Emsland-Starke
1301-0909 Duidelijk is te zien dat het raccordementspoor naar de staalfabriek nog bereden word Zie de schades aan het wegdek
1302-0910 Daar in de diepte ligt een spoorstaaf. Hoe zou het tog komen dat er schade gereden word?
1303-0908 Bij de voormalige olie laadplaats EXXON is opslagtank 10 al een tijdje verdwenen. Nu zijn ook de aan en afvoer leidingen naar de instalies n de beurd.
1204-0911 In Hoogstede zijn op de voormalige plaats van de Vechteland Agrarhandel de laatste restjes van het goederenspoor verleden weg gehaald, Zie daartoe plaatje 1282-0852
«
Laatst bewerkt op: 11 May 2025, 08:54:04 door Hans Reints
»
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #529 Gepost op:
11 May 2025, 14:48:58 »
Gisteren tijdens het fotograferen mijn (lees)bril verloren! Vandaag tijdens het zoeken op de aangedane plekken gelijk even op de Heeg wezen kijken. Ook daar nog niets bijzonders gezien dan alleen een grote hoeveelheid aan gesloten en containerwagens. Bruggen stonden open, er stond nog 1 rode VT en enkele IC rijtuigen die door het weelderige groen nauwelijks te zien waren.
Helaas de bril niet gevonden.
Bertholdowitsch
«
Reactie #530 Gepost op:
12 May 2025, 09:09:13 »
Ik zie op plaatje 1204-0911 dat ze al bezig zijn om overwegen van actieve beveiliging te voorzien: er staat al een afgekruisd "Überwachungssignal" achter de overweg.
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #531 Gepost op:
12 May 2025, 17:20:28 »
Dat ik dat afgedekte sein in Hoogstede gemist heb zit mij toch niet lekker. Daar het vandaag, warm in om de tuin te werken, maar meer een rondje via Veldhausen en Berge vv gedaan. In Veldhausen leek op het eerste gezicht niet veel veranderd sinds de laatste keer. Het voormalige spoorterrein was alleen nog maar bereikbaar via de ingang bij het tankstation van de Raiffeissen en de toegangsweg die ook de bussen van de BE gebruiken. Alle overpaden die naar het “achterland” leiden van de Raiffeissen leiden waren weggehaald en ontoegankelijk gemaakt.
1305-0912 Kijken hier in de richting van Neuenhausen. In het voormalige overpad, links, is nog net een stukje van het opgebroken raccordementspoor te zien.
1306-0913 We kijken hier naar de richting Hoogstede, rechts is nog net een klein stukje van een nieuwbouw pand te zien.
1307-0914 In een van mijn vorige berichten heb ik de twijfel uitgesproken dat tijdens de bouw van dit RWG object over over dit straatspoorer ooit nog een rail gebonden voertuig zal passeren. Het blijkt dus toch te kunnen.
1308-0916 Nog niet zo lang geleden zag dit straatwissel er als nooit meer te gebruiken uit, maar niets is minderwaar.
1309-0915 Het wissel is schoon en gangbaar gemaakt. Al het vuil wat het bewegen van de tongen tegen hield is verwijderd. Behandeld zijn ook het omstelmechanisme en het bijbehorende wisselsein.
1310-0917 Nog een overzichtje in de richting van Neuenhaus
1311-0918 en hier in de richting van Coevorden. Het vele groen tussen de rails blijkt geen belemmering te zijn voor een goede en zekere treinenloop.
1312-GN Overzicht zoals het er toen uitzag
1313-0921 Zo ziet het er nu uit als men via de bus ingang binnen komt. De villa is verdwenen en de hoge bomen zijn vervangen door veel kleinere “kerstbomen”
1314-0919 De fietsenbus op de vaste BE parkeerplaats bij het toekomstige station.
1315-0920 Ook de dubbelasser voor het schoolvervoer heeft hier zijn plekje.
1316-0923 Bij de lokale overweg in berge stond dit afgekruist sein
1317-0922 Net voor het sein staat dit bord
1318-0924 en dit bord stond in de tegengestelde richting (Esche) en dekte de overweg in de drukke Hauptstrasse
1319-026 De overweg in de Hauptstrasse bij Scheerhorn/Berge .Ondanks die gele plaat t is echt in Duitsland
«
Laatst bewerkt op: 12 May 2025, 18:13:57 door Hans Reints
»
Silvolde
«
Reactie #532 Gepost op:
12 May 2025, 17:33:36 »
Hans, Leuk al dat nieuws wat je als trouwe reporter ons voorschotelt. Heb je inmiddels al weer een nieuwe bril waarmee te lezen valt?
Rob
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #533 Gepost op:
12 May 2025, 17:42:38 »
Ja vanmorgen besteld. Wel weer twee bankies lichter geworden
«
Laatst bewerkt op: 13 May 2025, 11:19:39 door Hans Reints
»
Montanbahn
Steel is king!
«
Reactie #534 Gepost op:
13 May 2025, 09:26:48 »
Mooi verslag weer.
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Bertholdowitsch
«
Reactie #535 Gepost op:
13 May 2025, 11:30:44 »
Ja, dankjewel Hans voor de moeite die je voor ons allen neemt! Ben er zeer blij mee! En ik lijd ook met je mee als het gaat om de bankjes die door oogproblemen worden opgegeten. Ik ben vorig jaar mijn twee harde lenzen kwijtgeraakt: dat was ook een duur grapje!
Die afgekruisde "Überwachungssignale" zijn voor meerdere kleine overwegen tussen Berge en Hoogstede (volgens mij in Scheerhorn) die nu actief worden beveiligd.
En in Veldhausen gaat de Bentheimer Eisenbahn nog een extra spoor bouwen zodat treinen elkaar daar kunnen kruisen (het spoor wordt op foto 1310-0917 helemaal rechts in het gras gebouwd).
«
Laatst bewerkt op: 13 May 2025, 11:38:56 door Bertholdowitsch
»
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #536 Gepost op:
13 May 2025, 11:40:32 »
Citaat van: Hans Reints op 11 May 2025, 14:48:58
Gisteren tijdens het fotograferen mijn (lees)bril verloren!
Helaas de bril niet gevonden.
Hans, gouden tip.....:
Kost veeeeeeeel minder dan een leesbril
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #537 Gepost op:
13 May 2025, 19:10:51 »
Moesten wij vanmiddag niet in Nordhorn zijn ,dan had ik waarschijnlijk van het bestaan van deze trein niet afgeweten.
1320-0928 Rijdend over de Euregiostrasse zag ik na het passeren van de overweg met de Ootmarsumerweg , dit is de enige overweg die met alsluitbomen beveiligd is , in een flits de achter het dichte struweel op het raccordement van GHF= Gussek Haus Franz & CoGm enkele van deze Fsccns zelflossers staan.
1321-0927 Deze Fsccns-ers staan bij de GHF te wachten om gelost te worden .
1322-0929 Op het terrein van de GHF stond de als rangeerlocomotief dienstdoende 159 103-1 D ITZ van Captrain. De loc stond er met gestreken pantografen en met rustig ronkende diesel motoren te wachten totdat hij weer een stukje verder kon opschuiven.
1324-0930 Haverwege de trein is nog net de stortgoot te zien waarin de Fsccns-ers hun lading droppen.
1325-0931 De hele trein bestaat uit dit typen Fsccns wagens en doen dienst voor de firma “Elbekies”. Wanneer het konvooi weer richting Bad Bentheim vertrekt, dat weet ik niet.
PS, bedankt Ronald voor de tip, ik zou er zelf echt niet opgekomen zijn
«
Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 12:09:03 door Hans Reints
»
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #538 Gepost op:
13 May 2025, 20:03:10 »
Ik heb de kont nog nie keert of het gedonder begint al.
1326-GN Eerste werkzaamheden aan het oude stationsgebouw in Laarwald: Een loods achter het station wordt gesloopt. Foto: Marcel Brandt
De reactivering van de spoorlijn tussen Neuenhaus en Coevorden in Nederland is in de zak: medio december 2026 zullen de eerste treinen van de voortgezette "Regiopa" via Veldhausen, Hoogstede, Emlichheim en - als laatste station aan de Duitse kant - Laarwald het buurland binnenrollen. Daar, in Laarwald, staat nog steeds het historische stationsgebouw uit vroegere tijden. Plannen voor de herinrichting van de omgeving in de loop van de reactivering liggen al enige tijd vast. En nu, in een eerste stap, beginnen daar ook de bouwwerkzaamheden - met de sloop.
Sinds maandag 12 mei is de oude opslagloods op het stationsterrein van Laarwald gesloopt en zijn de voormalige weegschalen, die vroeger werden gebruikt om het gewicht van geladen goederen te bepalen, verwijderd. Beide waren lange tijd niet gebruikt en waren in verval. "Het terrein is eigendom van de Bentheimer Spoorweg", verduidelijkt Mirko Breukelman, gemeentedirecteur van de gemeente Laar. Met de sloop van de loods en weegschalen wordt de bouwplaats als het ware vrijgemaakt voor de komende herinrichtingswerken.
Als dit eenmaal is gebeurd, zullen de bouwwerkzaamheden aan het gebouw of in de omgeving echter niet direct doorgaan - dit zal naar verwachting pas eind 2025 gebeuren.
bron"Grafschafter Nachrichten
1327-GN Een indicatie waar het station van Laarwald te vinden is. In ieder geval Niet in Laarwald zelf!!!!
«
Laatst bewerkt op: 15 May 2025, 15:11:38 door Hans Reints
»
Hans Reints
Moderator
«
Reactie #539 Gepost op:
17 May 2025, 11:14:28 »
Ik ben in het bezit van "Planungssstand, Lageplan Bahnhofsumfeld van de gemeente Laar. Helaas stammendeze nog van voor de Corona tijd. De tekening bestuderende roept dit naar de huigege stand van het sporenplan toch de nodige vragen op..
Ik ben er mee bezig!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
Volgende
-
1
...
34
35
[
36
]
37
38
39
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.