Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:00:49
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 110674 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #165 Gepost op: 25 mei 2021, 14:28:13 »
Ik zie dat je het weer meehad ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #166 Gepost op: 25 mei 2021, 15:48:43 »
Klopt: ik ben gisterochtend tussen 11 en 12 uur in Emlichheim geweest, en toen was het droog.  :angel:

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #167 Gepost op: 25 mei 2021, 17:37:22 »
Wat mij op blijft vallen is de (schijnbaar) willekeur in gebruik van spoorbielzen en die rare metalen dwars dinges tussen de spoorstaven  ???
Je zou een structuur verwachten in gebruik van e.e.a. ,dat is "deutsche grundlichkeit",maar die lijkt hier uitverkocht  ;D
Is er toch een verborgen structuur waar ik niks van zie of snap ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #168 Gepost op: 25 mei 2021, 18:38:24 »
Dit zijn zogeheten Y Schwellen, die in Duitsland op veel meer plekken liggen dan alleen bij de BE. Ook op dubbelsporige hoofdbanen. Het geeft een meer stabiele bovenbouw en de inbouwhoogte is geringer, waardoor ze vaak ook in tunnels zijn te vinden. Nadeel is dat ze duurder zijn dan betonnen dwarsliggers.
Groet, Frank

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #169 Gepost op: 25 mei 2021, 21:52:03 »
Gisteren was ik in het Grafschaft Bentheim, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe ver de werkzaamheden op station Emlichheim gevorderd zijn. Wat mij opviel is dat niet alleen de twee buitenste wissels van handbediening op afstandsbediening worden omgezet, maar dat 4 van de 6 wissels naar afstandsbediening gaan.
Dank voor de plaatjes en tekst! Wordt het wissel richting Wintershall ook op afstand bediend, of blijft dit handbediend? Dat laatste zou zomaar kunnen met oog op het stoppen van het olievervoer in de nabije toekomst.
Groetjes, Bart

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #170 Gepost op: 27 mei 2021, 13:34:03 »
Na aanleiding van de vraag van Bart hier nog drie andere foto's van station Emlichheim. De eerste is helaas niet ingezoomd, maar je kunt wel ongeveer zien hoe de situatie is.




4 De wissel richting Wintershall, Emsland-Stärke etc. is tot mijn verbazing naar afstandsbediening omgezet, en hetzelfde gaat met de wissel richting het nieuwe rangeerspoor gebeuren (de afstandsbediening is nog niet ingebouwd maar ligt naast de handbediening).


5 Ook één van de twee wissels die naar een ander rangeerspoor gaan is omgezet.


6 De tweede wissel echter niet (is wel vernieuwd). Blijkbaar wil de BE in toekomst dit rangeerspoor vooral van de andere kant berijden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #171 Gepost op: 27 mei 2021, 18:11:12 »
Dit zijn zogeheten Y Schwellen, die in Duitsland op veel meer plekken liggen dan alleen bij de BE. Ook op dubbelsporige hoofdbanen. Het geeft een meer stabiele bovenbouw en de inbouwhoogte is geringer, waardoor ze vaak ook in tunnels zijn te vinden. Nadeel is dat ze duurder zijn dan betonnen dwarsliggers.
De benaming is me nieuw,die wist ik nog niet.
Dat ze vaker worden gebruikt in D,dat wist ik wel omdat ik ze al jaren tegenkom tijdens diverse tripjes naar Duits grondgebied vanwege treinen,de achterliggende rede was me echter onbekend.
Dat weet ik nu dus wel,wat wel verbaasd,is dat ik lees dat ze duurder zijn dan betonnen dwarsliggers,terwijl het ogenschijnlijk zulke simpele goedkope stukjes staal zijn wat zou betekenen ,minder arbeids intensief,als betonnen dwarsliggers instaleren.
Dat rijmt voor mij op t moment dus even niet met elkaar  ???
Wel bedankt voor de uitleg en info  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #172 Gepost op: 27 mei 2021, 18:41:19 »
Een heel belangrijke reden om deze lichte "Y-Schwellen" te gebruiken heeft te maken met de ondergrond. Je zal deze lichte constructies veelal tegen komen in die gebieden waar veel drassige veengronden te vinden zijn. De BE loopt voornamelijk door deze gebieden..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #173 Gepost op: 27 mei 2021, 18:58:28 »
@Floris,

De prijs van de rail hangt heel erg af van de prijs van staal. Dus zeg maar stallen rails met stalen dwarsliggers zijn duurder dan stalen rails en houten of betonnen dwarsliggers.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnschwelle#Y-Schwelle .

Een stalen dwarsligger heeft een langere levensduur dan hout. Dit staat in een paragraaf naar boven in dit wiki-artikel.


 
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #174 Gepost op: 29 mei 2021, 12:36:21 »
Na aanleiding van de vraag van Bart hier nog drie andere foto's van station Emlichheim. De eerste is helaas niet ingezoomd, maar je kunt wel ongeveer zien hoe de situatie is.
Dank je wel! Mijn vermoeden is dat het lange spoor, tegenover Vechteland (boerenbond) als kruisingsspoor gebruikt zal worden met mogelijk een eilandperron ernaast. Geen idee hoe de takt uitpakt wanneer men naar Coevorden gaat doorrijden met personentreinen, dan lijkt Emlichheim als kruisingslocatie wel handig. Het spoor waar op je foto de D5 staat zal mogelijk als afstelspoor voor personentreinen gebruikt worden en daarom een op afstand bediend wissel hebben gekregen.
Groetjes, Bart

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #175 Gepost op: 29 mei 2021, 15:20:38 »
Als ik kijk naar foto 6 in reactie 195 van Bertholdowitsch meen ik al de bevestigingsplaten voor een wisselmotor te zien. Wellicht wordt dat wissel nog omgebouwd.
Groet, Frank

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #176 Gepost op: 29 mei 2021, 21:08:46 »
@Bart: Er is inderdaad een eilandperron tussen het nieuwe rangeerspoor en het hoofdspoor gepland, waarbij ook een nieuwe toegang vanuit de straat "Am Bahnhof" gepland is. Daar was vroeger al een mini-doorgang in het hek, waardoor mijn oud-oom en ik in de jaren 90 over het spoor heen gingen om bij de treindienstleider in het station te gaan kijken. Goed mogelijk dat het andere rangeerspoor als afstelspoor wordt gebruikt. Ik heb ergens gelezen dat Emlichheim "Zugbildungsbahnhof" wordt, dus een station waar de BE treinen wil samenstellen.

@spoorzeven: Ik ben me vrij zeker dat geen wisselmotor naast de wissel op foto 6 lag.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #177 Gepost op: 30 mei 2021, 10:29:19 »
Het Zugbildungsbahnhof kan betekenen, dat van hier treinen ingezet worden. Nu al heeft de BE hier een standplaats voor hun bussen, maar of er ook infrastructuur voor het personeel is (denk aan een kantine, wasgelegenheid, toiletten) weet ik niet. Die toegang vanaf Am Bahnhof vind ik verstandig, daarmee wordt passagiers een grote omweg via de nu bestaande overwegen bespaard.
Het doorgangetje waarover jij het hebt zal ongeveer tegenover het voormalige station geweest zijn, bij de weegbrug ongeveer?
Groetjes, Bart

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #178 Gepost op: 30 mei 2021, 10:50:26 »
wat het in en uit stappen betreft is het heel makkelijk  daar voor word  gewoon het huidige perron gebruikt.
ja het is toen voor de nikolaus fahrten van graf mec aan gelegt  met in het achter hoofd de reactivering van het personen vervoer
regards wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #179 Gepost op: 30 mei 2021, 13:02:07 »
Daar ik vandaag even in Osterwald moest zijn, gelijk maar gebruik gemaakt van het mooie weer om op het station Veldhausen te kijken naar de evt moderniseringen werkzaamheden.




369 Kijkend in de richting Hoogstege lijkt er niet veel veranderd te zijn. Er is een nieuw uitloopspoor aangebracht en het straatspoor is nog steeds aanwezig, al lijkt het (en dat is ook zo) een eeuwigheid geleden dat hier nog een spoorwiel gepasseerd is. Terplekke van de zandhoop lag het wissel naar het nu opgebroken spoor uit plaatje 379




370 Omgedraaid zien we dat de sporen, uitloop en straatspoor eindigen tegen het juk. Voor het juk is maar net plaats voor een locomotief. Aan de “bewaakte” overgang is nog niet veel veranderd. Het vaste lokaalsein is vervangen door een gloednieuw lichtsein



371  Het bedoelde juk. Het is geen permanent modern juk. Misschien dat in de toekomst het spoor aangesloten gaat worden op het doorgaande spoor?



372 De verbinding naar het stukje stootjukspoor.



373 Nogmaals zicht op het straatspoor dat hier in zijn vrije loop belemmerd word door een hoop zand . Het spoor slingert hier naar rechts en gaat vlak langs de loodsen



374 De dicht geslipte groefrail van het straatspoor.



375 Helaas net in de schaduw is het omzetmechanisme van het wissel nog te onderscheiden. Rechtdoor loopt het spoor dood tegen de blauwe container, links gaat naar het gerenoveerde wissel naar het hoofdspoor



376 Helaas loopt ook hier het spoor vast in een enorme berg grond




377 Je kan wel zien dat het zondag is! Op de achtergrond de vandaag werkeloze schoolbussen van de Bentheimer Eisenbahn



378 De aansluitingen met al zijn merken en tekens in de richting van Esche met de Exxon aansluiting.



379 Het restant van een overbodig geworden goederenspoor
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 14:09:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.