Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 182995 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #120 Gepost op: 13 April 2021, 18:34:27 »
Het weer zag er vandaag veel belovend uit om foto’s te gaan maken. Hier in Uelsen schijnt de zon maar het is wel verdomd koud. De Dacia gepakt en eens gaan kijken in Nordhorn of dat er al wat vooruitgang geboekt is.


235 De propaganda machine van de Bentheimer draait op volle toeren. Zij zijn met recht trots op wat er de laatste jaren zoal bereikt is.


236 Volgens de Artist Impression spandoeken moet het iets moois gaan worden! We zullen zien.


237  Het was wel even schrikken bij de eerste aanblik van het station. Snel gezien zou je denken dat het pand volledig uitgebrand is.



















238 tot 246 enkele plaatjes van de geplande verbouwing 








247- 249 De verbouwing van het station is geen reden om het reguliere personenverkeer in de war te schoppen. De leerlingen van de vlak bij het station gelegen middelbare scholengemeenschap maken graag gebruik van de trein en daarom moet hij wel op tijd rijden..


250 De overweg in de Denekamperweg is naar Nederlandse begrippen vrij lang gesloten voor de aankomende trein. Over enkele momenten zal de trein uit de richting Neuenhaus de overweg passeren.


251 Het tweetje uit Neuenhaus komt binnen op het rechter spoor en zal halteren aan het 2e perron.


252 Aan het 1e perron staat de uit Bad Bentheim aangekomen trein te wachten op de binnenkomst van het Neuenhaus stel. Na een korte stop voor in en uitstappen vertrekt de uit Bad Bentheim gekomen trein weer naar waar hij vandaan gekomen is. Bad Bentheim dus!


253 Gelijk met het vertrek van het Bad Bentheim stel gaat ook het uit Neuenhaus gekomen stel weer terug. Alleen het treinstel heeft nu een dubbele lengte gekregen!




254 255 Hier is goed te zien dat het enkel stel een Dubbel tweetje geworden is.


256 Daar gaat ze. Nog een klein stukje en dan buigt het spoor af naar links en gaat dan met een grote tegenboog richting Neuenhaus.


257 Dit is de reden dat de foto’s af en toe wat donker zijn. Zo is het licht en zo is het donder!


258 Tussen de komende en gaande treinen door mijn rondje gemaakt. Alleen bij de Boerenbond is nog een heel klein stukje van het voormalige verleden van de BE te zien. Het goederenspoor is hier rücksichtsloos van het hoofdspoor afgesneden en ligt er overbodig bij. Weg halen is duurden dan het gewoon laten leggen!


259 Die plaat tussen de kinderkopjes zal ook wel iets uit het verleden zijn


260 Naderonderzoek leert ons dat dit een dicht gestrate ex weegbrug geweest moet zijn.


261 Bij die hoop ballast lagen nog geen jaar geleden de voormalige uithaalsporen van het goederenverkeer (plaatje 047)


262  Hier stond nog geen jaargeleden een echte duitse ho-houwer (zie mijn vorige plaatjes048-051)


263 Dit is het enige wat ik nog uit het verleden heb kunnen vinden. Wat het is? Wie het weet mag het zeggen!


264 Zover zitten we nu van de grens af. Let op; zonder prikkeboekje kom je vandaag de dag niet ver in de Heimatt!


265 Kunnen we bij de meeste grote stations dubbeldeks garages vinden, hier moeten we het voorlopig met een  openlucht dubbeldeks fietsenstalling doen.


266 Vernuftige constructie.


267 Dit komt in ieder geval (nooit) meer terug. (Op doek aan het afzet hekwerk)


268 Zal nog wel even duren voor dat het klaar is


269 Maar de ambities van de BE liggen hoog.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2021, 18:43:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #121 Gepost op: 13 April 2021, 18:41:23 »
Hans, is de dienst nu onderbroken in Nordhorn? Men reed toch Bad Bentheim - Neuenhaus v.v. rechtstreeks? Bedankt trouwens voor je verslagen steeds.
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #122 Gepost op: 13 April 2021, 18:46:37 »

266 Vernuftige constructie.
Heb je die serieus nog nooit gezien? Nederland staat er al vol mee hoor ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #123 Gepost op: 13 April 2021, 19:29:02 »
Ik kijk ook even naar Nordhorn, Hans.

Hier nog wat foto's op de oude site van Railgoed. nordhorn nino (railgoed.nl)

Geen idee of je er wat aan hebt, maar Verlag Ingrid Zeunert is uitgever van het boekje Moderne Privatbahn in der Grafschaft Bentheim (Subtitel: Bentheimer Eisenbahn AG) geschreven door Wolfgang Herzog ISBN 3-924335-12-5.
Leuk boekje met oude foto's, tekeningen van gebouwen, sporenplannen, beschrijving van het traject. Exacte uitgifte datum kan ik niet vinden.
Maar ik denk ruim voor 2000.
Moderne Privatbahn in der Grafschaft Bentheim Bentheimer Eisenbahn AG. - Zeunert's Webshop
Persoonlijk vind ik dat er veel instaat, maar weet niet of het de vraag beantwoordt van jouw foto nr 263

Oh ja, had nog foto's  en tekeningen van de vermoedelijke weegbrug uit bovenstaande boek, als voorbeeld bij 260



« Laatst bewerkt op: 13 April 2021, 20:41:16 door Jeronimos »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #124 Gepost op: 13 April 2021, 20:31:19 »
De BE heeft zelf een boek uitgegeven ter ere van het 100-jarig bestaan in 1995. Titel 100 Jahre Bentheimer Eisenbahn. Helaas beperkte oplage van 5000 stuks. geen isbn.
Jeroen

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #125 Gepost op: 13 April 2021, 20:56:05 »


Hee, dat lijkt wel op een broertje / zusje van de NS 8600: Hohenzollern Crefeld


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #126 Gepost op: 14 April 2021, 19:23:25 »
Naar aanleiding van een tip van het forum lid Bertholdowitsch, en het goede weer, ben ik tussen de middag even naar Eimlichheim gereden om een klein onderzoekje in te stellen.


270 Inderdaad het plaatselijke emplacement gaat grondig op de schop zoals dit uitgenomen wissel duidelijk laat zien.


271 Een van de rangeersporen is weggehaald en het uitloopspoor voor de ketelwagentrein word geheel vernieuwd. Ik vermoed dat op de plaats van het verwijderde spoor later een geheel nieuw perron zal verreizen. Zoals je ziet worden ook hier de BE eigene ZZ stalen bielzen gebruikt.


272  Kijkende in de richting van Coevorden is rechts het te vernieuwen “olie” spoor te zien. Vlak na het oude wissel heeft het uitgenomen wissel van plaatje 270 gelegen. Links is het uithaal of passeerspoor te zien.


273 Kijken nu in de richting van Neuenhaus. Links het vernieuwde  oliespoor en rechts nog wat restanten van de lokale goederen sporen. Het stootjuk staat los in de opslag.


274 Genomen vanuit het doorgaande spoor. Voor het wissel gebruikt men toch nog eiken dwarshouten.


275 Dat deze houten geen eeuwig leven hebben is hier goed te zien!


276 Overgang van stalen naar houten bielsen en ook hier geen railplaten meer maar gebruikt men de gelaste railstaven


277 Diverse beton elementen die waarschijnlijk een functie gaan krijgen bij de bouw van een perron en/of overwegen.



278 Alle elementen waren voorzien van deze roesvrijstalen draadeinden.


279 Je heb hem al een paar keer voorbij zien komen, de D5 aan de lurk. Nu eens niet bij de Esch maar hier in Eimlichheim. Staat te wachten op werk aan/bij de olietrein.


280 Ik sta hier aan de overweg  en kijk in de richting van Coevorden. Rechts boven is het vernieuwde oliespoor te zien wat via het onderste wissel weer naar rechts afbuigt.


281 Het afbuigende spoor van plaatje 280 steekt hier de weg, die beveiligd is met overwegbomen, de weg over richting de diverse industrieën.


282 Al snel werd mijn aandacht getrokken door een bijzonder voertuig achter het afsluitbord. Aan het eind van het naar links gaande spoor zijn de driesporen met ketelwagens te zien.


283 Het bijzondere voertuig blijkt een onderlosser te zijn van een spooraannemer. Volgens de opschriften mag deze wagen niet in een trein vervoerd worden




284 en 285 Als het dan niet per spoor kan dan zoeken we wel alternatieven voor het verplaatsen. Volgens de overlevering staat er meestal een shovel voor. Zie de trekstangen!


286 Je blijft verrassingen tegen komen!


287 Waarschijnlijk bedoelen ze deze plant daarmee. Het hek was dicht dus heb ik deze foto door het gaas genomen.


288 Net buiten het hek van de olieboeren lagen deze sporen. Het rechter zal niet veel meer te doen hebben, maar het linker spoor loopt hele rond de plant en volg dan in tegengestelde richting een klein stukje van het Twentekanaal.


289 Ook een puntje van aandacht. In de woonwagens, recht vooruit, bivakkeren de spoorwerker van de aannemer die werken aan de spoorlijn van de BE. Een goed gesprek met deze voornamelijk uit Oost-Europese afkomstige werknemers is niet mogelijk daar zij zowel de Duitse als Engelse taal niet of nauwelijks beheersen.








290 en 291 Net terug bij mijn auto of daar komt de shuttle van 13.47 uur door


292 Het was een behoorlijk lange trein die achter de D21 hing. Het viel mij op dat de hele trein, op een paar lege en containertankwagen, uit louter Leemans container met dekzeil bestond.

Ik heb nog geprobeerd plaatjes in Laarwald, waar overigens niets van vernieuwingen te bespeuren viel, maar de trein was sneller dan de auto. Helaas…
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #127 Gepost op: 14 April 2021, 22:30:22 »
Hallo hans,

Mooie actuele fotoserie. Weet jij of iemand wat voor vervoer Leemans heeft?

groeten jandcargo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #128 Gepost op: 15 April 2021, 09:25:51 »
Leemans doet in (transport van) bulkgoederen en afval. Die containers zullen er dus in Coevorden worden opgezet en misschien is daar het antwoord te halen.
De oude situatie in Emlichheim is op GM goed te zien. Op de plek van het nieuwe spoor lag eerst ook al een spoor, maar dat was, op de bijbehorende wissels na, al opgebroken.
Als je dat aansluitspoor dat van de hoofdlijn afbuigt van boven bekijkt, zie je nog een paar ongebruikte spooraansluitingen in het industriegebied. Op de spooraansluiting die naar het Coevorden-Piccardiekanaal loopt, zie je ook geen goederenwagens staan, maar op de foto van Hans lijkt dat spoor wel gebruikt te worden.
Bedankt Hans, voor weer een interessante reportage. Als ze in Emlichheim klaar zijn, zullen ze wel aan Laarwald gaan beginnen (hint ;).
Groet, Frank

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #129 Gepost op: 15 April 2021, 09:57:10 »
Geweldig zoals je deze reactivering in kaart brengt.
Mijn ervaring is dat er soms verzet tegen reactivering is , maar als het eenmaal loopt dan wordt er ook gebruik van gemaakt.
Mooi dat je het voor de geschiedenis vastlegt.

Ik ga er zeker binennkort (als het weer kan en mag) kijken.

Eric

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #130 Gepost op: 15 April 2021, 10:09:20 »
Welke reactivering bedoel je, Eric?


Deze lijn is nooit stilgelegd. Er hebben jaaaaren goederentreinen over gereden. Nu komt er personenverkeer bij.
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #131 Gepost op: 15 April 2021, 10:32:40 »
Leemans uit Vriezeveen is een grote speler in het Grafschaft Bentheim.


Het stationsgebouw van Laarwald en het hele Umfeld is door Leemans ingenomen. Op het achterterrein staan enkele "tijdelijke" opslag loodsen


Leemans laat er geen twijfel over bestaan dat achter de slagboom van hem is


De brievenbus op het stationsgebouw











Enkele door Leemans gebruikte vrachtwagens

Brekina brengt diverse van deze wagens ook in 1:87, zijnde schaal h0, voor de liefhebber uit.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #132 Gepost op: 15 April 2021, 13:36:38 »
@Jeronimus: Het boek van Wolfgang Herzog over de Bentheimer Eisenbahn is uit 1991.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #133 Gepost op: 15 April 2021, 13:46:40 »
Super bedankt dat je de foto's hebt gemaakt Hans!

Jouw vermoeden klopt: het is de bedoeling dat er tussen de twee sporen een perron wordt gebouwd dat van beide kanten een toegang krijgt. Het gaat dan lijken op hoe het in Nordhorn-Centraal is.

Ik vermoed dat de betonnen blokken voor de kabels zijn die nog worden gelegd. Er worden namelijk nieuwe inrij- en uitrijseinen geplaatst, en sommige wissels worden in toekomst vanuit het seinhuis in Nordhorn-Centraal bediend (net als de seinen). Dit gaat dit jaar nog gebeuren, terwijl de bouw van het perron pas gebeurt als de reaktivering van het personenvervoer is besloten. Dat gaat in de zomer gebeuren, zoals vandaag in de Grafschafter Nachrichten staat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #134 Gepost op: 15 April 2021, 14:12:03 »
En, gaan we ook door naar Gronau!?
De reactivering van de lijn van Bad Bentheim naar Neuenhaus in juli 2019 was een groot succes. Een haalbaarheidsstudie zal nu onderzoeken of een reactivering en gedeeltelijke nieuwbouw van de spoorlijn van Bad Bentheim naar Gronau en een nieuwe halte in het oosten van de stad Gronau, zinvol zijn. Onder auspiciën van de Bentheimer Eisenbahn AG, en de districten Borken en Graafschap Bentheim, evenals de steden Gronau en Bad Bentheim, zal het Instituut voor Vervoer, Spoorwegbouw en Exploitatie van de Technische Universiteit Braunschweig tijdig in gebruik worden genomen. Aan Noordrijn-Westfaalse zijde zijn ook de special purpose associations Münsterland en Westfalen-Lippe betrokken. Zij ondersteunen en financieren gezamenlijk de haalbaarheidsstudie. De steden Gronau en Bad Bentheim moeten de hubs in het spoorwegnet in de nieuwe noord-zuidverbinding worden. Gronau profiteert dus van een betere bereikbaarheid van de lijn Amsterdam naar Berlijn en ook die van de nieuwe route via Bad Bentheim naar Neuenhaus. In 2024 is het de bedoeling om de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn AG, die momenteel van Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus loopt, uit te breiden  naar Coevorden en Emmen. Na een reactivering zouden de inwoners van het Graafschap Bentheim een betere verbinding via Gronau hebben met het spoorwegnet richting Enschede, Münster of Dortmund. Er staat ongeveer  drie maanden voor het haalbaarheidsstudie, daarna moet een eerste resultaat worden behaald. Zodra alle instanties en verenigingen elkaar hebben ontmoet, kan het onderzoek in opdracht worden gegeven. "Project Regiopa was een groot succes in het Graafschap Bentheim. Tegen de achtergrond van mobiliteitsverandering en klimaatbescherming zijn dergelijke reactiveringsprojecten uiterst belangrijk voor de toekomst", legt JOACHIM Berends, CEO van BE, uit. "Daarnaast spelen deze projecten een grote rol bij het bereiken van de doelstelling om het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen, en plattelandsregio's moeten betere spoorverbindingen naar grotere steden krijgen", benadrukt Berends. "Met de financiering van de federale overheid voor de reactivering van voormalige routes en het bijbehorende doel om de klimaatdoelstellingen in Duitsland te halen, dragen projecten die sterke netwerken in de regio's bereiken in het bijzonder positief bij", zegt Stefanie Kersten van het Graafschap Bentheim.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2021, 14:44:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.