Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Nederlandse" modellen
door
Gert Arkema
Vandaag
om 10:49:12
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Karben
Vandaag
om 10:48:14
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 10:45:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
henk
Vandaag
om 10:26:47
EifelBurgenBahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Eric v C
Vandaag
om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's
door
oranda-jin
Vandaag
om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:04:42
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:52:35
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
29
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 110741 keer)
eemstede
Offline
Berichten: 1609
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #150 Gepost op:
24 april 2021, 23:08:25 »
Dank je wel voor de moeite.
Gr. Frank
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #151 Gepost op:
26 april 2021, 17:51:38 »
Als extra service van mij
Hier geht's zur Onlineausgabe der Jubiläumszeitung.
Keine Jubiläumszeitung erhalten? Wir versenden gerne
ein Exemplar per Post! Mail an: marketing@bentheimer-eisenbahn.de
Geen Jubileums krant ontvangen? Wij, de Bentheimer Eisenbahn, sturen u graag een exemplaar per post. Stuur een I-meel aan: marketing@bentheimer-eisenbahn.de
«
Laatst bewerkt op: 26 april 2021, 17:56:45 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #152 Gepost op:
27 april 2021, 10:31:21 »
Vandaag, Koningsdag, is het prachtig weer om foto’s te maken van de nog onbekende stukken in de lijn van de BE. Deze keer ben ik begonnen in Bad Bentheim en langzaam, soms langs ongebaande weggetjes, afgezakt in de richting van het knooppunt Nordhorn. Helaas heb ik door tijdgebrek nog niet de helft kunnen afhandelen. Een goed excuus om er later weer eens op uit te trekken.
309 Bad Bentheim, het startpunt van deze foto sessie!
310 Op het voorplein worden we nog steeds verrast door dit monument. Wie, wat, waar en hoe staat op het bordje vermeld. Is volgens mij een as van een ELNA locomotief.
311 Met de ombouw en modernisering van de lijn Hengelo-Rheine is ook het seinhuis van Bentheim vervangen en is een nieuw naast het station gebouwd.
312 In een flits zag ik iets geels staan. Moest snel zijn en daardoor had niet in de gaten dat de timer nog aanstond!
313 Deze jongens stonden te wachten op werk.
314 De lijn van de “Bentheimer” gaat hier met een grote boog en een stalenvakwerkbrug over de sporen van de DB heen. .
315 Als je dit in model zou bouwen dan vraag men zich af of dat je wel goed bij je hoofd ben, een lokaallijn met daarvoor nog een onoverzichtelijke overweg! Je wil niet weten hoeveel verkeer er nog overdeze overweg afgehandeld word. In Nederland zou of deze overweg gesloten zijn, of er lag een tunnel!
316. Op de achtergrond de boog in de BE spoordijk die leid naar de brug over de DB sporen.
317 De rangeer en opstelsporen van de BE in BB-Nord
We gaan door naar de volgende post!
318 Het voormalige, nu gesloten, stations gebouw van Quendorf
319 De nieuwe halteplaats van Quendorf
320 Zo’n zelfde stationsgebouw vinden we ook in Hestrup. Het voormalige station van Hestrup is ook nu nog gesloten voor het passagiersvervoer. Het gebouw huisvest nu een restaurant.
321 rechts naast het voormalige stationsgebouw ligt de voormalige los en laadplaats welke nu helemaal ingenomen is door de Boerenbond. Na de overweg een stukje over het voormalige los en laadplaats gereden. Hier viel mijn oog op twee merkwaardigheden.
322 De BE maakte hier gebruik van dubbelspoor. Ietsje verder lag een wissel en op dat spoor stond een hele rij Falns op betere tijden te wachten.
323 Helemaal tegen het juk stonden twee gesloten wagens waarvan ik de herkomst en eigendomsmerken niet kon terug vinden. We kijken hier in de richting van Nordhorn.
324 De rij Falns-en in het zonnetje De draaistellen verraden wel iets van hun afkomst. Recht zien we het soort “wegen” wat je toegang verschaft tot deze hiervoor genoemde informatie.
325 33 RIV
53 RO-Tourax
6635 315-9
Falns
326 Gare d’attache: DUNKERQUE PORT OUEST code 281030
TRANSPORT DE MINERAI ET DE CARBON
327 Kijkend langs het dubbelspoor in de richting van Nordhorn. Dat beide sporen frequent bereden worden getuigd het glimmend zijn van de spoorstaven.
328 Deze Hoofdseinen dekken de ligging van het wissel. Van hier gaat het weer als enkel spoor verder naar Nordhorn
329 Terug rijdend naar de BoerenBond kom je langs de drie in onbruik geraakte opstelsporen. Het is opvallend dat de sporen allemaal een eigen lengte hebben. Kijkend in de richting van Bad Bentheim en net voor het dubbelspoor.
330 Dat er waarschijnlijk meer sporen hebben gelegen doet de stapel rails en het “prelbox” vermoeden.
331 Het oud ijzer wat dichter bij gehaald
332 Duidelijk is te zien dat de sporen zelden of nooit meer bereden worden.
333 Dat het geloof in extra (goederen)sporen nog niet verloren is blijkt uit de totale vernieuwing van de wissels
334 Dat vernieuwen geen overbodige luxe was is wel te zien aan dit dwarshout en let ook eens op de speciale “railspijkers”
335 De goederen sporen zijn wel afgedekt door dit hypermoderne stopontsporingsblok
336 We gaan weer verder in de richting van Nordhorn
337 Zojuist heeft een tweetje, zonder te stoppen, Hestrup verlaten
338 Nordhorn GIP. Bovenop het viaduct in de Otto-Hahnstrasse heb je een mooi zicht op de sporen en werkplaatsen van de Bentheimer Eisenbahn.
339 Richting Bad Bentheim
340 Richting Nordhorn
341 Bij de ingang van de “Bentheimer” staat een replica van het voormalige haltegebouw “Kloster Frenswege” Helaas stopt de trein daar nu niet meer.
342 Stelwerk Kloster Frenswege
«
Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 10:41:41 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
MartinH0
Offline
Berichten: 588
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #153 Gepost op:
27 april 2021, 10:44:28 »
Mooie sfeervolle foto's Hans
Maar wat doet een stopontsporingsblok ? Het zal toch niet zo zijn dat er dan expres een ontsporing wordt veroorzaakt?
Gelogd
Met vriendelijke groet, Martin
wimke
Offline
Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #154 Gepost op:
27 april 2021, 11:12:15 »
herstrup word gebruikt als kruising
regards wimke
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3342
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #155 Gepost op:
27 april 2021, 11:18:28 »
Jawel, een stopontspoorblok is gemaakt om in de eerste plaats een erg langzaam rollende wagon te stoppen en, als de wagon harder rijdt, bewust uit de rails te werken. Dit omdat het gevaar zodanig is dat het prettiger is de boel te laten ontsporen op een minder belangrijke plek dan een wagon in het profiel van een doorgaand stuk spoor terecht te laten komen (met alle gevolgen van dien).
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #156 Gepost op:
27 april 2021, 13:29:44 »
@Hans: Dank voor de mooie foto's: vooral voor de foto van de ingang van de BE. Nu heb ik ook eindelijk een foto gezien met de oude klok van station Neuenhaus (foto 341). Stond ergens vermeld uit welk station de handels op foto 342 zijn?
«
Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 13:31:57 door Bertholdowitsch
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #157 Gepost op:
27 april 2021, 13:51:43 »
343
344
345
Hier was de loc nog niet helemaal verziekt met die vast aangebrachte lichtslangen!
Nee, ik heb met de grootste moeite door het (vervuilde)glas een plaatje kunnen maken. Ook stond de zon grandioos verkeerd. Trouwens, het interieur is nopg steeds niet afgewerkt, zeg maar gewoon een rommeltje.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #158 Gepost op:
19 mei 2021, 18:49:37 »
Vandaag, dat is de 19e dag van de vijfde maand van het jaar onze here 2021, even een kleine up-date (wat tegenwoordig een goed Nederland woord is) gemaakt bij en langs de Bentheimer Eisenbahn. Bij vertrek scheen het zonnetje nog lekker maar dat was van korte duur. Eerst maar eens in Nordhorn gaan kijken of dat de bouwvakkers al opschieten met de verbouwing van het station
346 Er verdwijnt steeds meer van het oude gebouw! Het is doodstil op het bouwterrein, geen mens te zien!
347 Gezien in de richting van Neuenhaus. Het is en blijft druk op het perron. Is ook niet zo verwonderlijk met al die middelbarescholen rond het station!
348 Zij aanzicht
349 In mijn vorige reportage kon ik vanwege tijdgebrek geen aandacht aan het BE-museum aan de Klukkerthaven besteden. Deze omissie word hierbij hersteld. Na de auto recht tegenover de loods bij de Lidell geparkeerd te hebben, de Gronauerstrasse overgestoken en zonder veel moeite en/of problemen langs het sein toegang tot het museale terrein gekregen.
350 Panorama overzichtje van het terrein. Rechts de museale loods met voor een van de deuren een korte bakwagen die in betere tijden dienst deed als sneeuwploeg van de BE. Achter het bakstenengebouw kan je de Sultan Ahmet Moskee vinden die dan weer recht op de hellingbaan van de Klukkerthaven uitkijkt
351 Wat mij onmiddellijk opviel waren deze segmentbogen. Het kan niet anders als dat deze segmentbogen afkomstig moeten zijn van de opgebroken draaischijf op het voormalige depot in Neuenhaus.
352 Waar de schijf moet komen te liggen is voor mij een grote vraag? Als je kijkt richting ingang van het terrein, zie je al snel dat er alleen links genoeg grond beschikbaar is om een schijf te plaatsen. Op de achtergrond staan nog steeds de twee Umbauwagens type 3yg op een doodstukje spoor te wachten op betere (spoorse) tijden.
353 Als ik mij omdraai in de richting van de loods zie je dat er inderdaad tussen het reeds bestaande spoor en de spoordijk van de BE, genoeg ruimte beschikbaar is om daar de schijf in te bouwen. Ik heb begrepen dat geldgebrek de reden is dat de schijf, asput, kolenbunker en waterkraan nog niet geplaats en afgewerkt zijn.
354 De niet gemonteerde sneeuwschuivers op ipv onder de wagen.
355 -Handelinrichting. Waar deze ooit dienst heeft gedaan is mij onbekend.
356 Een oude handelinrichting met liniaalkast en de stromende regen. Jammer!
357 Aan de achterzijde van de loods, tegen het Nordhorn-Almelo kanaal aan, staan nog wat oude goederenwagens afgesteld
358 Een korte lagebakwagen, beladen met de basis van een twee assig draaisteln en met zijborden van de BE.
359 Een voor mij onbekende gesloten wagen. Kan er geen merk en/of eigendomstekens op vinden.
360 En dan staat er ook nog deze wagen!
361 Heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, deelgenomen aan deze transporten
362 Nader onderzoek verschafte wat meer duidelijkheid waarom deze wagen hier bewaard is gebleven
363 Zo of je daar maar even kennis van wilt nemen!
364 Helaas een niet zo duidelijke foto van de KLukkerthaven en omgeving. Ik heb deze van een informatiebord ter plaatse genomen.
365 Van het zelfde bord deze info getrokken.
366 Op de brug over het Nordhorn-Almelokanaal zag ik deze constructie staan
367 Net zoals hier op het talud naar de brug toe. Wie het weet mag het zeggen.
368 Spoorbrug BE over het Nordhorn-Almelokanaal
«
Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 09:47:29 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #159 Gepost op:
20 mei 2021, 00:27:33 »
Die rare constructie op de laatste twee foto's: ik gok op geluidsreductie. Een soort minatuur-geluidsscherm.
Het meeste lawaai komt van de wielen en ik kan me voorstellen dat het geluid hierdoor wat richting de trein en richting omhoog wordt teruggekaatst?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #160 Gepost op:
20 mei 2021, 09:39:02 »
Hans, interessant filmpje?
Abbau der Drehscheibe in Neuenhaus (facebook.com)
Nog wat personentreinen van de BE (met diesels)
Drehscheibe Online Foren :: 04 - Historisches Forum :: Klein- und Privatbahnimpressionen: Personenzüge der Bentheimer Eisenbahn AG (1) (drehscheibe-online.de)
Drehscheibe Online Foren :: 04 - Historisches Forum :: Klein- und Privatbahnimpressionen: Personenzüge der Bentheimer Eisenbahn AG (2) (drehscheibe-online.de)
«
Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 09:53:19 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #161 Gepost op:
20 mei 2021, 13:40:23 »
Hallo Hans,
de wagen op foto nummer 359 is goederenwagen nr. 402 van de Bentheimer Eisenbahn uit 1907, die sinds december 1983 niet meer wordt gebruikt. Graf Mec wil hem restaureren en als wagen voor fietsen en/of bagage mee laten rijden in de Nikolausfahrten. Dit zeggen ze op hun Facebook-pagina. En de handelinrichting met liniaalkast op foto nummer 356 is afkomstig uit station Neuenhaus. Zie hiervoor op Youtube het filmpje "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" bij minuut 19:25.
Ga je deze maand nog weer naar station Emlichheim?
«
Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 13:46:58 door Bertholdowitsch
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #162 Gepost op:
20 mei 2021, 13:47:08 »
Vertel, was ist loos?
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #163 Gepost op:
20 mei 2021, 21:32:15 »
Gewoon benieuwd hoe het ervoor staat met de verbouwing op station Emlichheim. Maar als jij er niet komt is dat ook niet erg: dan ga ik volgende week wel als ik weer in de Heimat ben.
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #164 Gepost op:
25 mei 2021, 13:56:43 »
Gisteren was ik in het Grafschaft Bentheim, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe ver de werkzaamheden op station Emlichheim gevorderd zijn. Wat mij opviel is dat niet alleen de twee buitenste wissels van handbediening op afstandsbediening worden omgezet, maar dat 4 van de 6 wissels naar afstandsbediening gaan.
1 Het rangeerspoor schijnt klaar te zijn
2 Dit is de laatste wissel op het station in richting Coevorden die, zoals ik had verwacht, naar afstandsbediening gaat.
3 Hier het fundament voor het nieuwe (op afstand bediende) inrijsein vanuit richting Coevorden. Ver op de achtergrond is het oude inrijsein te zien, dat volgens mij gekoppeld is aan een plaatselijk Schlüsselwerk.
«
Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 15:49:30 door Bertholdowitsch
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
29
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.