Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 180147 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #105 Gepost op: 21 January 2021, 16:19:52 »
21-01-2021
Het is vandaag droog, wel veel wind, en het is koud. De zon schijnt dus mooi weer om er weer eens opuit te trekken. De bedoeling was om richting Nordhorn te gaan maar zoals gezegt, bij tijd en wijle scheen de zon, dus richting het westen gegaan.


190 In de buurt van Esche, daar waar de aftakking naar de Exxon gaat, zag ik in de weilanden een andere diesel staan als een paar weken terug.


191 Het was de D5, een drie-assige werkpaard van de BE.


192 Opschriften op het Machinistenhuis


193 en op een bord aan de stelbalk


194 Waarschijnlijk is dit de vaste wachtplaats, gezien de oliewerende ondergrond en de “Lurk” voor de olietrein locomotieven van de BE


195 Dat de werkzaamheden ter voorbereiding van het opwaarderen van de lijn stilliggen is optik bedrog


196 Net buiten het zichtveld waren deze mannen met hun Atlas nog druk doende


197 Een beetje hier


198 en een beetje daar!


199 Er worden wel erg grote gasflessen gebruikt!


200 Ook het loc personeel van de BE heeft te maken met de Armoe en Ellende borden. Hier gezien in de richting van het hoofdspoor


201 En dit in de richting van de Exxon.


202 Dat de olieproductie in het Grafschaft/Emsland nog niet voorbij is bewijzen deze werkende Ja-knikkers die hier in grote aantallen te vinden zijn.


203 Een stukje verder langs de Bundesstrasse 403 komen we in Berge. Ook hier is men volop bezig met de voorbereidingen. Hoofdzakelijk rondom de onbeveiligde overwegen In de verte is nog een Ätlas”KROL te zien. Die stapel ingepakte blauwe………. Zijn ook bestemd voor het spoor


204 Deze landelijke Idylle zal binnenkort plaats gaan maken voor afdsluithekken.


205 Overal langs het spoor vind je deze stille getuigen van de vooruitgang.


206 Geniet hier nog maar van.


207 Het blijft oppassen! Dacht je er kan toch geen trein komen, komt er opeens zo’n kraan met aanhangbakkie de overweg over.


208 Kwam een lading zand halen voor de werkzaamheden iets verder op aan het spoor.


209 Aan de hand van deze aanwijzing het Bahnhof opgezocht.


210 Berge moet niet te veel kapsones krijgen, dit slaat natuurlijk nergens op!


211 Met heel veel fantasie kan je er nog wel de contouren van het oude station uithalen.


212 Met die zelfde fantasie lukt het ook nog wel van de voormalige goederenloods te maken. Ik ben bang dat met het moderniseren van de lijn deze oude gebouwen plaats moeten gaan maken voor veel glas en staal.


213 We zijn weer bij het laatste station op Grafschaftlige bodem. Kijken hier in de richting van Coevorden NL. Wat een rust


214 Twee lange rijen buitendienst gestelde goederenwagens van de SNCF


215 Spreekt voorzich


216 Voormalig Station Laarwald gezien van het  stationsplein


217 Dit is het voormalige goederenontvangkantoor van station Laarwald


218 Ik vraag mij af of deze weegbrug er al vanaf het begin der spoorwegen gelegen heeft. De slagboom in ieder geval niet. Die is on het terrein van Leemans af te sluiten.


219 Gezien vanuit de voormalige perron zijde


220 Op het eerste gezicht ziet het er allemaal nog redelijk uit. Van dichtbij is het een compleet bouwval………..maar! met goede wil en een heleboel pecunia is het nog wel te redden


221 Hier stonden eens de goederenwagen ter controle door de Douane. Dat was in de tijd dat de grens nog de grens was!


222  Met enige trots laat het gebouw ons weten wie het is


223 Hier is te zien dat het niet meer de oorspronkelijke naam is. Duidelijk een ander letter type.


224 Moderne afgestelde SNCF containerdraagwagens


225 Deze overweg bij station Laarwald zal in deze vorm zijn langste tijd wel gehad hebben. De windmolens staan aan de Nederlandsekant van de grens.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2021, 17:41:24 door Reinout van Rees. Reden: img tag toegevoegd »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #106 Gepost op: 23 January 2021, 19:56:56 »
Hallo hans,

Mooie fotoserie. Ben weer helemaal up to date.

groeten jandcargo

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #107 Gepost op: 23 January 2021, 20:09:02 »
fraaie plaatjes Hans, ben er een jaar niet meer geweest ivm corona, geen boodschappen en tanken in Emlichheim.


hou dit draadje goed in de gaten.



mvgr Evert en Bas

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #108 Gepost op: 29 January 2021, 11:54:49 »
omdat ik vanmorgen even tijd had om in mijn archief te kijken kwam ik toch nog een foto tegen uit Emlichheim  (zie bericht 128)waar duidelijk te zien is dat na de afbraak van het station en renovatie van het terrein en perron is gebouwd.


de D20 met een bloktrein met diervoeders van van Triest te Emlichheim 15-07-2013 .


mvgr Evert en Bas

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #109 Gepost op: 31 January 2021, 16:30:05 »
omdat ik vanmorgen even tijd had om in mijn archief te kijken kwam ik toch nog een foto tegen uit Emlichheim  (zie bericht 128)waar duidelijk te zien is dat na de afbraak van het station en renovatie van het terrein en perron is gebouwd.

Ja, dit is door de BE gebouwd zodat bijvoorbeeld de Nikolauszug die elk jaar rond Sinterklaas rijd in Emlichheim kan blijven stoppen.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2021, 17:58:22 door Reinout van Rees. Reden: Citaat enorm ingekort »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #110 Gepost op: 01 February 2021, 11:37:16 »






MB CITARO LE 2 BUSMODELL
Unseren Bus im BE-Design gibt es auch als H0-Modell (1:87)!
Das detaillierte Sondermodell MB Citaro LE 2 wurde von AWM hergestellt.
Das Modell kann für 27,00 € bei der Bentheimer Eisenbahn AG erworben werden. Mail an: marketing@bentheimer-eisenbahn.de


REVITALISIERUNG BAHNHOF NORDOHRN
Die Umbauarbeiten am Bahnhof in Nordhorn haben begonnen!
Der Bahnhof Nordhorn hat eine Gesamtfläche von 1.235 m², die sich
in Kellergeschoss, Erdgeschoss sowie 1. und 2. Obergeschoss aufteilen.

Im Erdgeschoss wird ein moderne Mobilitätszentrale der Reisebüro Berndt GmbH und VGB mit einer Mietwagenstation von Europcar (87 m²), ein Kiosk (55 m²) sowie die arends backbar (250 m²) zu finden sein. Außerdem erwartet die Fahrgäste eine 200 m² große moderne Wartehalle mit Sitzgelegenheiten, Fahrkartenautomat, Gepäckschließfächern, analoger und digitaler Fahrgastinformation, kostenfreies WLAN sowie ein Geldautomat. Eine entgeltpflichtige WC-Anlage (45 m²) ist ebenfalls vorgesehen.

Das 1. Obergeschoss bietet mit ausreichend Platz für das Betriebsleitzentrum der Bentheimer Eisenbahn AG und Bentheimer Eisenbahn Netz für den Schienenpersonennah- und Güterverkehr. Die Aufenthaltsräume, Küche und Besprechungsräume finden unter dem 200 m² großen Dachgeschoss Platz. Die Haustechnik befindet sich im Untergeschoss. Das Investitionsvolumen beläuft sich auf ca. 4 Mio. €.


BRIEFMARKEN - 125 JAHRE BENTHEIMER EISENBAHN
Die Bentheimer Eisenbahn AG feiert in diesem Jahr
125-jähriges Jubiläum und hat sich dafür ein paar Überraschungen
und Besonderheiten überlegt. Eine der Besonderheiten sind in
diesem Jahr die Briefmarken mit eigenem 125-Jahre-Design.

Overgenomen uit de BE nieuwsbrief,
Modelfoto,s BE
« Laatst bewerkt op: 02 February 2021, 10:31:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #111 Gepost op: 01 February 2021, 12:47:08 »
... kostenfreies WLAN sowie ein Geldautomat.
Zelf zou ik zoiets in een andere volgorde schrijven: "... ein Geldautomat sowie kostenfreies WLAN." Want anders zit ik toch te denken aan een kostenfreies Geldautomat. ;D
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #112 Gepost op: 01 February 2021, 12:52:34 »
Martin dan zou je een berichtje aan de BE zelf moeten sturen. Het is n.l. hun tekst, niet de mijne ;D (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #113 Gepost op: 01 February 2021, 14:31:31 »
Veldhausen op 4 september 2015, toen het emplacement nog geheel intact was:




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #114 Gepost op: 01 February 2021, 15:18:51 »
Netjes!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #115 Gepost op: 04 February 2021, 13:57:20 »
Frequentie spoorgoederenpendel Coevorden-Rotterdam verdubbeld tot zes keer per week

Bentheimer Eisenbahn AG gaat de frequentie van zijn goederenpendeltrein tussen Coevorden en de haven van Rotterdam (Maasvlakte en Waalhaven) dit jaar verdubbelen van drie tot zes ritten per week. In het verleden had de shuttle..

De rest kan je verder lezen op de site van SpoorPro.nl
« Laatst bewerkt op: 04 February 2021, 14:00:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #116 Gepost op: 06 March 2021, 18:17:53 »
Burgemeester Gerard Truun van de gemeente Laar laat aan BNLS weten dat de e.v.t. her activering van station Laarwald de aandacht van de gemeenteraad heeft. In deze onzekere coronatijd verdwijnen sommige openbare projecten naar de achtergrond, of worden uitgesteld. Volgens de burgervader gaat het gewone leven in de  Grafschaft, ondanks de corona -pandemie, gewoon door. Zo heeft de Gemeente Laar de afgelopen tijd voor een 120.000 euro geïnvesteerd in enkele lokale wegenbouw projecten. Het is een vurige wens van Burgemeester Truun en zijn gemeente Laar dat bij de reactivering van de spoorlijn voor personenverkeer, station Laarwald weer tot stopplaats word uitgeroepen. Het huidige station van Laarwald is het oudste stationsgebouw in de Nieder Grafschaft Bentheim. In de gemeentelijke begrotingsplannen van 21019/20 zijn onder het hoofdstuk "treinverbinding" de plannen voor de noodzakelijke beveiliging van de nu onbewaakte spoorwegovergangen Bahnkampstege en de extra toegevoegde Knuvendiek opgenomen. Maar geld kan je maar een keer uitgeven. Deze plannen zijn nu doorgeschoven naar de begroting van 2021/22.

Dat het project nog steeds een warme belangstelling heeft blijkt wel uit het artikel wat vandaag in de SonntagsZeitung van 6e maart 2021 staat;
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #117 Gepost op: 30 March 2021, 14:49:07 »
UMBAU BAHNHOF NORDHORN

Die Umbauarbeiten am Bahnhof in Nordhorn haben bereits begonnen. Wir haben den aktuellen Zwischenstand mit unserer Drohne festgehalten.  Drohnenaufnahmen vom 19. März.

https://www.facebook.com/watch/?v=171357064806884
« Laatst bewerkt op: 30 March 2021, 15:43:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #118 Gepost op: 10 April 2021, 14:39:47 »
Dit schreef de "Grafschafter Nachrichten" van Sonnabend 10 April 2021!

Het blijft de gemoederen aan beide kanten van de grens bezig houden!



Als het goed weer is ga ik volgende week weer eens een kijkje nemen!
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 14:42:43 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #119 Gepost op: 11 April 2021, 16:56:20 »
Ik ben deze week naar maanden weer eens in de Niedergrafschaft geweest. Ze zijn nu op het station Emlichheim bezig de bielzen te vervangen en het aantal sporen te reduceren. Ik kon helaas ook vanwege het weer geen goede foto's maken. Misschien lukt het jou volgende week, Hans.