Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dönsdorfer Bauberichte door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:15:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:11:13
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
Vandaag om 22:06:57
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Marco1044
Vandaag om 21:58:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 21:52:39
Artitec plan U, materieelbespreking door henk
Vandaag om 21:50:28
Trix class 66 stationair toerental door Frans v H
Vandaag om 21:42:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:39:07
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:15:48
De fabriek - Spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 21:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 42574 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #165 Gepost op: 15 april 2021, 13:46:40 »
Super bedankt dat je de foto's hebt gemaakt Hans!

Jouw vermoeden klopt: het is de bedoeling dat er tussen de twee sporen een perron wordt gebouwd dat van beide kanten een toegang krijgt. Het gaat dan lijken op hoe het in Nordhorn-Centraal is.

Ik vermoed dat de betonnen blokken voor de kabels zijn die nog worden gelegd. Er worden namelijk nieuwe inrij- en uitrijseinen geplaatst, en sommige wissels worden in toekomst vanuit het seinhuis in Nordhorn-Centraal bediend (net als de seinen). Dit gaat dit jaar nog gebeuren, terwijl de bouw van het perron pas gebeurt als de reaktivering van het personenvervoer is besloten. Dat gaat in de zomer gebeuren, zoals vandaag in de Grafschafter Nachrichten staat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #166 Gepost op: 15 april 2021, 14:12:03 »
En, gaan we ook door naar Gronau!?
De reactivering van de lijn van Bad Bentheim naar Neuenhaus in juli 2019 was een groot succes. Een haalbaarheidsstudie zal nu onderzoeken of een reactivering en gedeeltelijke nieuwbouw van de spoorlijn van Bad Bentheim naar Gronau en een nieuwe halte in het oosten van de stad Gronau, zinvol zijn. Onder auspiciën van de Bentheimer Eisenbahn AG, en de districten Borken en Graafschap Bentheim, evenals de steden Gronau en Bad Bentheim, zal het Instituut voor Vervoer, Spoorwegbouw en Exploitatie van de Technische Universiteit Braunschweig tijdig in gebruik worden genomen. Aan Noordrijn-Westfaalse zijde zijn ook de special purpose associations Münsterland en Westfalen-Lippe betrokken. Zij ondersteunen en financieren gezamenlijk de haalbaarheidsstudie. De steden Gronau en Bad Bentheim moeten de hubs in het spoorwegnet in de nieuwe noord-zuidverbinding worden. Gronau profiteert dus van een betere bereikbaarheid van de lijn Amsterdam naar Berlijn en ook die van de nieuwe route via Bad Bentheim naar Neuenhaus. In 2024 is het de bedoeling om de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn AG, die momenteel van Bad Bentheim via Nordhorn naar Neuenhaus loopt, uit te breiden  naar Coevorden en Emmen. Na een reactivering zouden de inwoners van het Graafschap Bentheim een betere verbinding via Gronau hebben met het spoorwegnet richting Enschede, Münster of Dortmund. Er staat ongeveer  drie maanden voor het haalbaarheidsstudie, daarna moet een eerste resultaat worden behaald. Zodra alle instanties en verenigingen elkaar hebben ontmoet, kan het onderzoek in opdracht worden gegeven. "Project Regiopa was een groot succes in het Graafschap Bentheim. Tegen de achtergrond van mobiliteitsverandering en klimaatbescherming zijn dergelijke reactiveringsprojecten uiterst belangrijk voor de toekomst", legt JOACHIM Berends, CEO van BE, uit. "Daarnaast spelen deze projecten een grote rol bij het bereiken van de doelstelling om het vervoer van de weg naar het spoor te verplaatsen, en plattelandsregio's moeten betere spoorverbindingen naar grotere steden krijgen", benadrukt Berends. "Met de financiering van de federale overheid voor de reactivering van voormalige routes en het bijbehorende doel om de klimaatdoelstellingen in Duitsland te halen, dragen projecten die sterke netwerken in de regio's bereiken in het bijzonder positief bij", zegt Stefanie Kersten van het Graafschap Bentheim.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 14:44:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #167 Gepost op: 15 april 2021, 14:16:06 »
29 maart 2021
Bentheimer Eisenbahn AG heeft opnieuw de opdracht voor de exploitatie van de lijn Bad Bentheim – Neuenhaus (RB56 – Regiopa Express) gegund gekregen van het regionale vervoersbedrijf Hannover in een Europese aanbesteding. Het nieuwe vervoerscontract start met de dienstregelingswijziging op 12 december 2021 en loopt tot december 2036. In principe zijn er geen wijzigingen in het tijdschema zelf.
"Als regionaal bedrijf zijn we erg blij dat we de komende 15 jaar het lokale openbaar vervoer per spoor in het graafschap Bentheim kunnen blijven beveiligen en banen kunnen creëren in de regio en ook voor de regio", zegt Joachim Berends.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #168 Gepost op: 15 april 2021, 14:26:30 »
Heb je het artikel al gevonden, Hans? Het staat in ieder geval op de website van de Grafschafter Nachrichten.

https://www.gn-online.de/grafschaft/althusmann-bis-sommer-gruenes-licht-fuer-spnv-fortfuehrung-392332.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #169 Gepost op: 15 april 2021, 14:30:24 »
Ik heb het zien staan. Om het te lezen wil GN  graag hebben dat ik een abo afsluit. Ik lees het wel als mijn dochter vanavond de krant langs breng. ;D :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #170 Gepost op: 15 april 2021, 15:38:08 »
 ;D Trouwens: in Laarwald worden de komende tijd alleen bij 3 wissels de bielzen vervangen, dus zo druk wordt het daar niet.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #171 Gepost op: 16 april 2021, 18:00:26 »



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #172 Gepost op: 16 april 2021, 18:02:31 »
Blijven die historische gebouwen een beetje intact?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #173 Gepost op: 16 april 2021, 18:14:06 »
ik er bang voor zijn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #174 Gepost op: 24 april 2021, 15:59:20 »
De Bentheimer houdt ons wel op de hoogte! Nog geen uurtje geleden bracht de post deze krant huis aan huis. Hij is te groot om te kopiëren, daarom heb ik hem voor U maar gefotografeerd. Nee ik heb geen aandelen of krijg kadotjes van de BE ;D



301

302

303

304

305

306

307

308
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 10:35:09 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #175 Gepost op: 24 april 2021, 23:08:25 »
Dank je wel voor de moeite.
  Gr. Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #176 Gepost op: 26 april 2021, 17:51:38 »
Als extra service van mij ;D

Hier geht's zur Onlineausgabe der Jubiläumszeitung.


Keine Jubiläumszeitung erhalten? Wir versenden gerne
ein Exemplar per Post! Mail an: marketing@bentheimer-eisenbahn.de


Geen Jubileums krant ontvangen? Wij, de Bentheimer Eisenbahn, sturen u graag een exemplaar per post. Stuur een I-meel aan: marketing@bentheimer-eisenbahn.de  :angel:
« Laatst bewerkt op: 26 april 2021, 17:56:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11193
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #177 Gepost op: 27 april 2021, 10:31:21 »
Vandaag, Koningsdag, is het prachtig weer om foto’s te maken van de nog onbekende stukken in de lijn van de BE. Deze keer ben ik begonnen in Bad Bentheim en langzaam, soms langs ongebaande weggetjes, afgezakt in de richting van het knooppunt Nordhorn. Helaas heb ik door tijdgebrek nog niet de helft kunnen afhandelen.  Een goed excuus om er later weer eens op uit te trekken.



309 Bad Bentheim, het startpunt van deze foto sessie!



310 Op het voorplein worden we nog steeds verrast door dit monument. Wie, wat, waar en hoe staat op het bordje vermeld. Is volgens mij een as van een ELNA locomotief.



311 Met de ombouw en modernisering van de lijn Hengelo-Rheine is ook het seinhuis van Bentheim vervangen en is een nieuw naast het station gebouwd.



312 In een flits zag ik iets geels staan. Moest snel zijn en daardoor had niet in de gaten dat de timer nog aanstond!



313 Deze jongens stonden te wachten op werk.



314 De lijn van de “Bentheimer” gaat hier met een grote boog en een stalenvakwerkbrug over de sporen van de DB heen. .



315  Als je dit in model zou bouwen dan vraag men zich af of dat je wel goed bij je hoofd ben, een lokaallijn met daarvoor nog een onoverzichtelijke overweg!  Je wil niet weten hoeveel verkeer er nog overdeze overweg afgehandeld word.  In Nederland zou of deze overweg gesloten zijn, of er lag een tunnel!




316. Op de achtergrond de boog in de BE spoordijk die leid naar de brug over de DB sporen.



317  De rangeer en opstelsporen van de BE in BB-Nord

We gaan door naar de volgende post!




318 Het voormalige, nu gesloten, stations gebouw van Quendorf



319 De nieuwe halteplaats van Quendorf



320 Zo’n zelfde stationsgebouw vinden we ook in Hestrup. Het voormalige station van Hestrup is ook nu nog gesloten voor het passagiersvervoer. Het gebouw huisvest nu een restaurant.



321 rechts naast het voormalige stationsgebouw ligt de voormalige los en laadplaats welke nu helemaal ingenomen is door de Boerenbond. Na de overweg een stukje over het voormalige los en laadplaats gereden. Hier viel mijn oog op twee merkwaardigheden.



322 De BE maakte hier gebruik van dubbelspoor. Ietsje verder lag een wissel en op dat spoor stond een hele rij Falns op betere tijden te wachten.



323 Helemaal tegen het juk stonden twee gesloten wagens waarvan ik de herkomst en eigendomsmerken niet kon terug vinden. We kijken hier in de richting van Nordhorn.



324  De rij Falns-en in het zonnetje De draaistellen verraden wel iets van hun afkomst. Recht zien we het soort “wegen” wat je toegang verschaft tot deze hiervoor genoemde informatie.



325 33 RIV
        53 RO-Tourax
        6635 315-9
        Falns



326 Gare d’attache: DUNKERQUE PORT OUEST code 281030
       TRANSPORT DE MINERAI ET DE CARBON



327 Kijkend langs het dubbelspoor in de richting van Nordhorn. Dat beide sporen frequent bereden worden getuigd het glimmend zijn van de spoorstaven.



328  Deze Hoofdseinen dekken de ligging van het wissel. Van hier gaat het weer als enkel spoor verder naar Nordhorn



329 Terug rijdend naar de BoerenBond kom je langs de drie in onbruik geraakte opstelsporen. Het is opvallend dat de sporen allemaal een eigen lengte hebben. Kijkend in de richting van Bad Bentheim en net voor het dubbelspoor.



330 Dat er waarschijnlijk meer sporen hebben gelegen doet de stapel rails en het “prelbox” vermoeden.



331 Het oud ijzer wat dichter bij gehaald



332 Duidelijk is te zien dat de sporen zelden of nooit meer bereden worden.



333 Dat het geloof in extra (goederen)sporen nog niet verloren is blijkt uit de totale vernieuwing van de wissels



334  Dat vernieuwen geen overbodige luxe was is wel te zien aan dit dwarshout en let ook eens op de speciale “railspijkers”



335  De goederen sporen zijn wel afgedekt door dit hypermoderne stopontsporingsblok



336 We gaan weer verder in de richting van Nordhorn



337 Zojuist heeft een tweetje, zonder te stoppen, Hestrup verlaten



338 Nordhorn GIP. Bovenop  het viaduct in de Otto-Hahnstrasse heb je een mooi zicht op de sporen en werkplaatsen van de Bentheimer Eisenbahn.



339 Richting Bad Bentheim



340 Richting Nordhorn



341 Bij de ingang van de “Bentheimer” staat een replica van het voormalige haltegebouw “Kloster Frenswege” Helaas stopt de trein daar nu niet meer.



342 Stelwerk Kloster Frenswege
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 10:41:41 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #178 Gepost op: 27 april 2021, 10:44:28 »
Mooie sfeervolle foto's Hans  (y)

Maar wat doet een stopontsporingsblok ? Het zal toch niet zo zijn dat er dan expres een ontsporing wordt veroorzaakt?  :o
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #179 Gepost op: 27 april 2021, 11:12:15 »
herstrup word gebruikt als kruising
regards wimke