Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 108388 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #150 Gepost op: 24 april 2021, 23:08:25 »
Dank je wel voor de moeite.
  Gr. Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #151 Gepost op: 26 april 2021, 17:51:38 »
Als extra service van mij ;D

Hier geht's zur Onlineausgabe der Jubiläumszeitung.


Keine Jubiläumszeitung erhalten? Wir versenden gerne
ein Exemplar per Post! Mail an: marketing@bentheimer-eisenbahn.de


Geen Jubileums krant ontvangen? Wij, de Bentheimer Eisenbahn, sturen u graag een exemplaar per post. Stuur een I-meel aan: marketing@bentheimer-eisenbahn.de  :angel:
« Laatst bewerkt op: 26 april 2021, 17:56:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #152 Gepost op: 27 april 2021, 10:31:21 »
Vandaag, Koningsdag, is het prachtig weer om foto’s te maken van de nog onbekende stukken in de lijn van de BE. Deze keer ben ik begonnen in Bad Bentheim en langzaam, soms langs ongebaande weggetjes, afgezakt in de richting van het knooppunt Nordhorn. Helaas heb ik door tijdgebrek nog niet de helft kunnen afhandelen.  Een goed excuus om er later weer eens op uit te trekken.



309 Bad Bentheim, het startpunt van deze foto sessie!



310 Op het voorplein worden we nog steeds verrast door dit monument. Wie, wat, waar en hoe staat op het bordje vermeld. Is volgens mij een as van een ELNA locomotief.



311 Met de ombouw en modernisering van de lijn Hengelo-Rheine is ook het seinhuis van Bentheim vervangen en is een nieuw naast het station gebouwd.



312 In een flits zag ik iets geels staan. Moest snel zijn en daardoor had niet in de gaten dat de timer nog aanstond!



313 Deze jongens stonden te wachten op werk.



314 De lijn van de “Bentheimer” gaat hier met een grote boog en een stalenvakwerkbrug over de sporen van de DB heen. .



315  Als je dit in model zou bouwen dan vraag men zich af of dat je wel goed bij je hoofd ben, een lokaallijn met daarvoor nog een onoverzichtelijke overweg!  Je wil niet weten hoeveel verkeer er nog overdeze overweg afgehandeld word.  In Nederland zou of deze overweg gesloten zijn, of er lag een tunnel!




316. Op de achtergrond de boog in de BE spoordijk die leid naar de brug over de DB sporen.



317  De rangeer en opstelsporen van de BE in BB-Nord

We gaan door naar de volgende post!




318 Het voormalige, nu gesloten, stations gebouw van Quendorf



319 De nieuwe halteplaats van Quendorf



320 Zo’n zelfde stationsgebouw vinden we ook in Hestrup. Het voormalige station van Hestrup is ook nu nog gesloten voor het passagiersvervoer. Het gebouw huisvest nu een restaurant.



321 rechts naast het voormalige stationsgebouw ligt de voormalige los en laadplaats welke nu helemaal ingenomen is door de Boerenbond. Na de overweg een stukje over het voormalige los en laadplaats gereden. Hier viel mijn oog op twee merkwaardigheden.



322 De BE maakte hier gebruik van dubbelspoor. Ietsje verder lag een wissel en op dat spoor stond een hele rij Falns op betere tijden te wachten.



323 Helemaal tegen het juk stonden twee gesloten wagens waarvan ik de herkomst en eigendomsmerken niet kon terug vinden. We kijken hier in de richting van Nordhorn.



324  De rij Falns-en in het zonnetje De draaistellen verraden wel iets van hun afkomst. Recht zien we het soort “wegen” wat je toegang verschaft tot deze hiervoor genoemde informatie.



325 33 RIV
        53 RO-Tourax
        6635 315-9
        Falns



326 Gare d’attache: DUNKERQUE PORT OUEST code 281030
       TRANSPORT DE MINERAI ET DE CARBON



327 Kijkend langs het dubbelspoor in de richting van Nordhorn. Dat beide sporen frequent bereden worden getuigd het glimmend zijn van de spoorstaven.



328  Deze Hoofdseinen dekken de ligging van het wissel. Van hier gaat het weer als enkel spoor verder naar Nordhorn



329 Terug rijdend naar de BoerenBond kom je langs de drie in onbruik geraakte opstelsporen. Het is opvallend dat de sporen allemaal een eigen lengte hebben. Kijkend in de richting van Bad Bentheim en net voor het dubbelspoor.



330 Dat er waarschijnlijk meer sporen hebben gelegen doet de stapel rails en het “prelbox” vermoeden.



331 Het oud ijzer wat dichter bij gehaald



332 Duidelijk is te zien dat de sporen zelden of nooit meer bereden worden.



333 Dat het geloof in extra (goederen)sporen nog niet verloren is blijkt uit de totale vernieuwing van de wissels



334  Dat vernieuwen geen overbodige luxe was is wel te zien aan dit dwarshout en let ook eens op de speciale “railspijkers”



335  De goederen sporen zijn wel afgedekt door dit hypermoderne stopontsporingsblok



336 We gaan weer verder in de richting van Nordhorn



337 Zojuist heeft een tweetje, zonder te stoppen, Hestrup verlaten



338 Nordhorn GIP. Bovenop  het viaduct in de Otto-Hahnstrasse heb je een mooi zicht op de sporen en werkplaatsen van de Bentheimer Eisenbahn.



339 Richting Bad Bentheim



340 Richting Nordhorn



341 Bij de ingang van de “Bentheimer” staat een replica van het voormalige haltegebouw “Kloster Frenswege” Helaas stopt de trein daar nu niet meer.



342 Stelwerk Kloster Frenswege
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 10:41:41 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #153 Gepost op: 27 april 2021, 10:44:28 »
Mooie sfeervolle foto's Hans  (y)

Maar wat doet een stopontsporingsblok ? Het zal toch niet zo zijn dat er dan expres een ontsporing wordt veroorzaakt?  :o
Met vriendelijke groet, Martin

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #154 Gepost op: 27 april 2021, 11:12:15 »
herstrup word gebruikt als kruising
regards wimke


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #155 Gepost op: 27 april 2021, 11:18:28 »
Jawel, een stopontspoorblok is gemaakt om in de eerste plaats een erg langzaam rollende wagon te stoppen en, als de wagon harder rijdt, bewust uit de rails te werken. Dit omdat het gevaar zodanig is dat het prettiger is de boel te laten ontsporen op een minder belangrijke plek dan een wagon in het profiel van een doorgaand stuk spoor terecht te laten komen (met alle gevolgen van dien).

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #156 Gepost op: 27 april 2021, 13:29:44 »
@Hans: Dank voor de mooie foto's: vooral voor de foto van de ingang van de BE. Nu heb ik ook eindelijk een foto gezien met de oude klok van station Neuenhaus (foto 341). Stond ergens vermeld uit welk station de handels op foto 342 zijn?
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 13:31:57 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #157 Gepost op: 27 april 2021, 13:51:43 »

343

344

345

Hier was de loc nog niet helemaal verziekt met die vast aangebrachte lichtslangen!

Nee, ik heb met de grootste moeite door het  (vervuilde)glas een plaatje kunnen maken. Ook stond de zon grandioos verkeerd. Trouwens, het interieur is nopg steeds niet afgewerkt, zeg maar gewoon een rommeltje.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #158 Gepost op: 19 mei 2021, 18:49:37 »
Vandaag, dat is de 19e dag van de vijfde maand van het jaar onze here 2021,  even een kleine up-date (wat tegenwoordig een goed Nederland woord is) gemaakt bij en langs de Bentheimer Eisenbahn. Bij vertrek scheen het zonnetje nog lekker maar dat was van korte duur. Eerst maar eens in Nordhorn gaan kijken of dat de bouwvakkers al opschieten met de verbouwing van het station




346 Er verdwijnt steeds meer van het oude gebouw! Het is doodstil op het bouwterrein, geen mens te zien!



347 Gezien in de richting van Neuenhaus. Het is en blijft druk op het perron. Is ook niet zo verwonderlijk met al die middelbarescholen rond het station!



348 Zij aanzicht



349 In mijn vorige reportage kon ik vanwege tijdgebrek geen aandacht aan het BE-museum aan de  Klukkerthaven besteden. Deze omissie word hierbij hersteld. Na de auto recht tegenover de loods bij de Lidell geparkeerd te hebben, de Gronauerstrasse overgestoken en zonder veel moeite en/of problemen langs het sein toegang tot het museale terrein gekregen.



350 Panorama overzichtje van het terrein. Rechts de museale loods met voor een van de deuren een korte bakwagen die in betere tijden dienst deed als sneeuwploeg van de BE. Achter het bakstenengebouw kan je de Sultan Ahmet Moskee vinden die dan weer recht op de hellingbaan van de Klukkerthaven uitkijkt



351 Wat mij onmiddellijk opviel waren deze segmentbogen. Het kan niet anders als dat deze segmentbogen afkomstig moeten zijn van de opgebroken draaischijf op het voormalige depot in Neuenhaus.



352 Waar de schijf moet komen te liggen is voor mij een grote vraag? Als je kijkt richting ingang van het terrein, zie je al snel dat er alleen links genoeg grond beschikbaar is om een schijf te plaatsen. Op de achtergrond staan nog steeds de twee Umbauwagens type 3yg op een doodstukje spoor te wachten op betere (spoorse) tijden.



353 Als ik mij omdraai in de richting van de loods zie je dat er inderdaad tussen het reeds bestaande spoor en de spoordijk van de BE,  genoeg ruimte beschikbaar is om daar de schijf in te bouwen. Ik heb begrepen dat geldgebrek de reden is dat de schijf, asput, kolenbunker en waterkraan nog niet geplaats en afgewerkt zijn.



354 De niet gemonteerde sneeuwschuivers op ipv onder de wagen.



355 -Handelinrichting. Waar deze ooit dienst heeft gedaan is mij onbekend.



356 Een oude handelinrichting met liniaalkast en de stromende regen. Jammer!



357 Aan de achterzijde van de loods, tegen het Nordhorn-Almelo kanaal aan, staan nog wat oude goederenwagens afgesteld



358 Een korte lagebakwagen, beladen met de basis van een twee assig draaisteln en met zijborden van de BE.



359 Een voor mij onbekende gesloten wagen. Kan er geen merk en/of eigendomstekens op vinden.



360 En dan staat er ook nog deze wagen!



361 Heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, deelgenomen aan deze transporten



362 Nader onderzoek verschafte wat meer duidelijkheid waarom deze wagen hier bewaard is gebleven



363 Zo of je daar maar even kennis van wilt nemen!



364 Helaas een niet zo duidelijke foto van de KLukkerthaven en omgeving. Ik heb deze van een informatiebord ter plaatse genomen.



365 Van het zelfde bord deze info getrokken.



366 Op de brug over het Nordhorn-Almelokanaal zag ik deze constructie staan



367 Net zoals hier op het talud naar de brug toe. Wie het weet mag het zeggen.



368 Spoorbrug BE over het Nordhorn-Almelokanaal
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 09:47:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #159 Gepost op: 20 mei 2021, 00:27:33 »
Die rare constructie op de laatste twee foto's: ik gok op geluidsreductie. Een soort minatuur-geluidsscherm.
Het meeste lawaai komt van de wielen en ik kan me voorstellen dat het geluid hierdoor wat richting de trein en richting omhoog wordt teruggekaatst?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)


Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #161 Gepost op: 20 mei 2021, 13:40:23 »
Hallo Hans,

de wagen op foto nummer 359 is goederenwagen nr. 402 van de Bentheimer Eisenbahn uit 1907, die sinds december 1983 niet meer wordt gebruikt. Graf Mec wil hem restaureren en als wagen voor fietsen en/of bagage mee laten rijden in de Nikolausfahrten. Dit zeggen ze op hun Facebook-pagina. En de handelinrichting met liniaalkast op foto nummer 356 is afkomstig uit station Neuenhaus. Zie hiervoor op Youtube het filmpje "100 jaar Bentheimer Eisenbahn" bij minuut 19:25.

Ga je deze maand nog weer naar station Emlichheim?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 13:46:58 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #162 Gepost op: 20 mei 2021, 13:47:08 »
Vertel, was ist loos?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #163 Gepost op: 20 mei 2021, 21:32:15 »
Gewoon benieuwd hoe het ervoor staat met de verbouwing op station Emlichheim. Maar als jij er niet komt is dat ook niet erg: dan ga ik volgende week wel als ik weer in de Heimat ben.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #164 Gepost op: 25 mei 2021, 13:56:43 »
Gisteren was ik in het Grafschaft Bentheim, en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe ver de werkzaamheden op station Emlichheim gevorderd zijn. Wat mij opviel is dat niet alleen de twee buitenste wissels van handbediening op afstandsbediening worden omgezet, maar dat 4 van de 6 wissels naar afstandsbediening gaan.


1 Het rangeerspoor schijnt klaar te zijn


2 Dit is de laatste wissel op het station in richting Coevorden die, zoals ik had verwacht, naar afstandsbediening gaat.


3 Hier het fundament voor het nieuwe (op afstand bediende) inrijsein vanuit richting Coevorden. Ver op de achtergrond is het oude inrijsein te zien, dat volgens mij gekoppeld is aan een plaatselijk Schlüsselwerk.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 15:49:30 door Bertholdowitsch »