Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 107870 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #90 Gepost op: 29 november 2020, 01:40:35 »
Ook hier een bericht in de krant.
.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #91 Gepost op: 04 december 2020, 22:46:03 »
Uit de krant van vandaag Zondag 6 december ::)



Dat is nog eens goed nieuws! (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #92 Gepost op: 11 december 2020, 16:09:12 »
Het is de elfde dag van december, als ik samen met Fleurtje een bezoekje gaat brengen  aan het voor het personenverkeer stilgelegde voormalige station Veldhausen van de BE. Nu de geruchten van reactivering steeds sterker worden ben ik benieuwd of daar in de praktijk al iets van te zien is.


166 Op het voormalige spoorwegterrein aangekomen  zag het spoor in de richting van Nederland er goed bereden uit


167 Doen we een stapje terug dan ziet het er opeens heel anders uit. Men is druk met het opbreken van de goederensporen. Alleen het rechterspoor loopt nog door naar het einde van het terrein


168  Hier is goed te zien waar of dat dat spoor heen gaat en welke opgebroken zijn.


169 Vroeger zouden we zeggen “een overschot uit een losbandig leven”


170 Alles wat er overblijft is een berg los grint


171 Deze rails zitten waarschijnlijk te vast ingebed om ze zomaar even op te breken


172 Ik denk dat die vrachtwagen daar wel ongestraft kan blijven staan.


173 Dit is aan de andere zijde van het emplacement. Ook hier afbraak.


174 Hier zie ik ter hoogte van het sein iets merkwaardigs !


175  Een overweg zonder weg. Zijn dit de  eerste tekenen van de vooruitgang? Immers in een van de kranten berichten hierboven staat dat als de lijn door getrokken zou worden naar de Niederlanden, er een deugdelijke overweg beveiliging moet komen!


176 Het begin is er.


178  Verder onderzoek leerde dat de kabelgoten met inhoud allemaal vernieuwd zijn en het traject van nieuwe dwarsliggers a la BE voorzien gaat worden.


179 Langs het doorgaande spoor staat een heel rijtje van die crossovers te wachten op hun inzet


180 Zo zien ze er van dichtbij uit


181 Jammer voor ons liefhebbers is dat veel van de lokaalbaan romantiek verloren gaat.


182 Het voormalige station, nu boerenbond, zal plaats moeten maken voor nieuwbouw


183 net zoals deze kinderkopjes


184 Het spoor verder volgend richting Coevorden kom je bij Esche de afsplitsing  naar de oliesteigers van ExxonMobil tegen. Ook hier volop verbouwing activiteiten.  Kijk maar eens rechts naar de nieuwe vore die strak naast het spoor gegraven is. Links staat de D24 te wachten op het moment dat de olietrein vol is en afgehaald kan worden.


185 De D24 staat koud afgesteld op het uithaal/omloopspoor wat van en naar de Exxon loopt. (Mchn werd net opgehaald door een klein autootje   0.


186 Ik sta hier in het hoofdspoor en kijk naar het westen. Recht het spoor, met aan het eind een aftakking naar de  Bahnhofstrasse waar de ExxonMobil waar het laadstation voor de olietrein is


187 Het laadstation met dubbel spoor


188 Twee rijen ketelwagens van de VTG kunnen gelijktijdig geladen worden


189  Een Zaes voor het vervoer van Roherdol

190
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 12:37:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #93 Gepost op: 11 december 2020, 16:34:25 »
Interessante reportage, Hans (y)
Groet, Frank

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #94 Gepost op: 11 december 2020, 17:14:50 »
ik denk dat spoor opgebroken is om hier een perron te plaatsen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #95 Gepost op: 14 december 2020, 22:20:04 »
Bedankt voor deze rapportages!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Smalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #96 Gepost op: 15 december 2020, 01:35:38 »
Bedankt voor de update. Mooi om te zien dat er in de infrastructuur word geïnvesteerd, ook al gaat het nog wel even duren voordat we weer op een normale manier erop uit kunnen.

Wat de dwarsliggers betreft, dat zijn zogenaamde Y Stahlschwellen, over de voordelen is o.a. hier te lezen;

https://silo.tips/download/die-y-stahlschwelle-in-der-schweiz-eisenbahninfrastruktur-konferenz-mrz-2007-in

Groetjes,

Paul

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #97 Gepost op: 15 december 2020, 01:50:28 »
Een bericht van 1 december in Dagblad van het Noorden.
.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #98 Gepost op: 15 december 2020, 12:15:26 »
Interessante reportage, Hans (y)

Sluit me bij mijn naamgenoot aan; fascinerend vind ik de foto's 175 en 176 van de overweg zonder weg; is hier sprake van vooruitziende blik of ...?

Gr. Frank.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #99 Gepost op: 15 december 2020, 14:17:14 »
De fotoreportage is een zichtbare bevestiging van wat de BE al langer wil. Onderstaand alle maatregelen, die ik uit de officiele aanbestedingsdocumenten heb gehaald:

Oberbauarbeiten

Ia Bahnhof Bentheim Nord Gleis 5, komplette Gleisauswechselung

Ib Bahnhof Bentheim Nord Weiche 22, komplette Weichenauswechselung

IIa Bahnhof Veldhausen Gleis 2, komplette Gleisauswechselung

IIb Bahnhof Veldhausen Weiche 1, komplette Weichenauswechselung

IIc Bahnhof Veldhausen Weiche 5, komplette Weichenauswechselung

III Bahnhof Esche Weiche 3, komplette Weichenauswechselung

IV Hoogstede abschnittsweise Ertüchtigung des Gleisunterbaus Bahn-km 57,510-57,850

V Kleinringe komplette Gleisauswechselung Bahn-km 61,019-61,937 und Bahn-km 61,986-62,177

VIa Bahnhof Emlichheim Gleis 2; Schwellen- Gleisauswechselung

VIb Bahnhof Emlichheim Weiche 13, komplette Weichenauswechselung

VIIa Bahnhof Laarwald Weiche 1, Auswechselung Weichenschwellensatzes

VIIb Bahnhof Laarwald Weiche 14, Auswechselung Weichenschwellensatzes

VIIc Bahnhof Laarwald Weiche 13, Auswechselung Weichenschwellensatzes


Mit dem Baubeginn der Oberbauarbeiten können auch die Kabeltiefbauarbeiten beginnen.

 Aufbau der Trogtrassen entlang der Strecke und Haupttrassen in den Bahnhöfen

 Gleisquerungen und Kabelschächte der Hauptkabeltrassen

 Straßenquerungen

Bis Ende September ist die Prüfung der PT1-Unterlagen der Ausrüstungstechnik abgeschlossen. So können
vom 01. Oktober 2020 bis Ende März 2021 nachfolgende Kabeltiefbauarbeiten ausgeführt werden.

 Herstellen der Gleisquerungen zu den Anlagenteilen

 Setzen der Fundamente für Signale und Lichtzeichen

 Aufstellen der Betonschalthäuser

Die Kabelverlegung erfolgt nach Lieferung vom Hersteller Ausrüstungstechnik ab 01. April 2021 bis 30. Juni .2021



Dit laat zien dat dus niet alleen de spoorstaven, bielsen en wissels worden vervangen, maar dat ook sommige wissels voortaan vanaf het seinhuis in Nordhorn worden bediend, en dat er dus ook KS-seinen tussen Neuenhaus en Coevorden worden opgesteld (in Veldhausen, Esche, Emlichheim en Laar, omdat daar treinen elkaar kunnen kruisen).

Omdat nog niet officieel is besloten om het spoor tussen Neuenhaus en Coevorden te reactiveren heeft de Bentheimer Eisenbahn dit alles ter ondersteuning van hun goederenvervoer aangevraagd. Is ook logisch dat ze dit doen omdat ze anders tussen Bentheim en Coevorden met twee verschillende beveiligingssystemen moeten werken (tussen Bentheim en Neuenhaus met Zugmeldeverfahren, tussen Neuenhaus en Coevorden met Zugleitverfahren).

Hartelijk dank voor de foto's! Graag meer ervan!
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 17:27:44 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #100 Gepost op: 15 december 2020, 14:58:56 »
Oh ja: en vanaf volgend jaar wordt elk jaar in elke gemeente tussen Neuehaus en Emlichheim één spoorwegovergang actief beveiligd.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #101 Gepost op: 15 december 2020, 15:31:07 »
We gaan het zien en bijhouden!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #102 Gepost op: 15 december 2020, 15:55:51 »
Hoi Hans en anderen,

Vind dit een interessant draadje ook omdat we er vlak bij wonen en tot voor de corona deden mijn vrouw  en ik de boodschappen vaak in Emlichheim en ja dan komen we het spoor over , sinds dat het oude stationsgebouw weg is en er een parkeerplaats met supermarkt er voor terug is gekomen lijkt het net of er al een perron staat waar je zo op de trein kan stappen.(heb er geen foto van).

Goed om te lezen dat er straks een trein rijd en dat we vanaf Coevorden zo door kunnen reizen naar Rheine , wel jammer is dat het is al eerder geschreven dat de spoorromantiek verdwenen is.


dus ga even tijdelijk de grens niet over want het is geen noodzaak.

mvgr Evert en Bas

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #103 Gepost op: 15 december 2020, 17:25:46 »
Graag Hans Reints! Ik houd me aanbevolen! Weten jullie ook wanneer de goederentreinen op dat traject rijden? Die tijden worden niet meer online gepubliceerd, en ik zou ze graag willen doorgeven aan Justus van "Spoorwegovergangen Nederland", zodat hij de twee oude knipperlichtinstallaties in Hoogstede en Ringe kan filmen voordat die mogelijk worden vervangen door nieuwe installaties.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 17:28:51 door Bertholdowitsch »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #104 Gepost op: 16 december 2020, 17:09:47 »
Je zou je vraag eventueel,ook hier is kunnen neerleggen:
https://www.sion-rail.nl/
Wellicht dat je daar wat wijzer kan worden.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0