Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door ceuleer
Vandaag om 06:02:42
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
Vandaag om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Duoblock
Vandaag om 01:58:51
Cranicher Altbahn door Joost O
Vandaag om 01:13:56
Waar is kurkplaat te koop ? door Butselboy
Vandaag om 00:29:57
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033 door hein frunt
Vandaag om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Draadloos Mobile Station? door KNed
20 januari 2021, 23:46:05
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
20 januari 2021, 23:28:02
Deutsche Gründlichkeit ;-) door Duoblock
20 januari 2021, 23:22:54
Heris 2021, nieuws van de fabrikant door Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Duoblock
20 januari 2021, 23:07:38
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 januari 2021, 22:51:12
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
20 januari 2021, 22:50:27
Projekt 083-338 door Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Rob Ellerman
20 januari 2021, 22:31:00
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door Tjalling
20 januari 2021, 22:14:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Update: baan in de tropen door Arjen52
20 januari 2021, 21:37:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Reinout van Rees
20 januari 2021, 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 januari 2021, 21:15:27
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
20 januari 2021, 21:12:22
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 28955 keer)


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #106 Gepost op: 09 november 2020, 14:59:17 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #107 Gepost op: 27 november 2020, 19:22:39 »

Gezien vanaf de grens bij Coevorden richting het Oosten.

UELSEN. Een internationale regionale treinverbinding tussen Emmen en Bad Bentheim/Rheine.

Een Drentse droom? Niet als het aan de provincie, Landkreis Grafschaft Bentheim en de Bentheimer Eisenbahn ligt.
Tussen 2020 en 2023 zou de trein kunnen rijden. De schatting is dat er 1.530 reizigers per dag gebruik van gaan maken.
De spoorlijn ligt er al maar de laatste personentrein vanaf Coevorden reed in 1939.
De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Na 1974 werd de rest van de lijn op Duits grondgebied ook gesloten voor personenverkeer,
zoals met veel regionale spoorlijnen gebeurde. Sindsdien rijden er alleen langzame goederentreinen.
De Bentheimer Eisenbahn is in principe een goederenvervoerder met een goederenspoorlijn
en daardoor is deze lijn door gebrek aan geen of beperkte overwegbeveiliging, niet geschikt voor hoge snelheden.
Als de treinen door moeten gaan rijden naar Emmen, moet ook het gedeelte Neuenenhaus-Coevorden flink op de schop.
Het traject Coevorden-Emmen is met een klein stukje extra dubbel spoor snel geschikt te maken.
De provincie Drenthe, Landkreis Grafschaft Bentheim en de Bentheimer Eisenbahn laten een onderzoek uitvoeren
 naar de haalbaarheid en het aantal reizigers dat er gebruik van zullen maken.
Volgens een eerste verkenning zouden dat er gemiddeld 1.530 per dag kunnen zijn.
Volgens directeur Joachim Berends van de Bentheimer Eisenbahn kan dat aantal nog flink groeien
als er veel meer uitwisseling komt tussen de Nederlandse en de Duitse arbeidsmarkt.
De grootste groep potentiële reizigers bestaat uit forenzen die tussen beide landen hen en weer pendelen voor hun werk.
Studenten die zo makkelijker de hogescholen van Emmen, Lingen, Osnabrück en Münster kunnen bereiken,
zijn een tweede grote groep.
Gedeputeerde Henk Brink van verkeer en vervoer: 'je ziet nu al dat er steeds meer Duitse studenten naar de hogeschool in Emmen gaan.'
Tenslotte zijn er ook een kleiner aantal toeristen en dagjesmensen die van de verbinding gebruik zullen gaan maken.
Een heikel punt is wie het opknappen van de spoorlijn naar Coevorden gaat betalen.
Op het Nederlandse deel tussen Coevorden en Emmen moet een stuk dubbelspoor komen.
Voor een goede exploitatie tussen Emmen en Bad Bentheim moeten er vier extra treinen bij worden gebouwd.
De treinen die vanaf 2019 op het traject Bad Bentheim-Neuenhaus rijden zijn ook geschikt voor het Nederlandse spoor.
De Bentheimer Eisenbahn heeft voor twintig miljoen euro vijf Lint treinstellen bij Alstom gekocht.
Arriva rijdt er ook mee tussen Hardenberg en Almelo.
De directeur van de Bentheimer Eisenbahn gaat er vanuit dat ieder land zijn eigen kosten gaat betalen.


Het station van Laar ziet er zo wel erg mistroostig uit
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 19:40:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #108 Gepost op: 28 november 2020, 13:27:05 »

(ging er net niet helemaal op)

Uit de Zeitung van vandaag. Het leeft wel!!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9233
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #109 Gepost op: 28 november 2020, 17:27:38 »
Het idee is leuk.
Vraag me echter wel af hoe de Bentheimer Eisenbahn hierover denkt.
Die hebben na jaren opknappen en (volgens mij) een eindelijk leuk lopend gebeuren op poten gezet op een lijn waar geen hond meer aandacht aan wilde besteden,iets wat werkt.
En na zoveel jaren is er "ineens" weer reële interesse om ook op dat spoor weer reizigers te gaan vervoeren.
Kan me als BE zomaar voorstellen dat men dan toch met een voor de BE gunstig plan moet komen alvorens die akkoord zijn met dit delen van hun "terrein"
Aan de kant schuiven kan je ze volgens mij niet zomaar,toch ?
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Altwied im Westerwald
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #110 Gepost op: 28 november 2020, 19:10:32 »
Uit de Zeitung van vandaag. Het leeft wel!!!!!
Hoi Hans, zie ik daar nu 29 nov 2020 in die krant staan? Volgens mij is dat morgen pas!  ;D

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2680
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #111 Gepost op: 28 november 2020, 19:33:06 »
Kwestie van tijdzones  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #112 Gepost op: 28 november 2020, 19:41:18 »
Hoi Hans, zie ik daar nu 29 nov 2020 in die krant staan? Volgens mij is dat morgen pas!  ;D

Groet, Wim

Dat klopt hier in Uelsen brengen ze de krant van zondag al op zaterdag ;D ;D

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1737
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #113 Gepost op: 28 november 2020, 19:48:26 »
Het station en emplacement van Laarwald van de foto's hierboven ziet er erg sfeervol en rustiek uit. Met die reactiveringsplannen gaat die rustiek wel verdwijnen, moderne abri's, nieuw perron met betonnen wanden, zijsporen weggesaneerd. Kortom dag sfeer :-[ dat is dan weer de keerzijde helaas.
Groeten,
Richard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Altwied im Westerwald
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #114 Gepost op: 28 november 2020, 20:08:19 »
Kwestie van tijdzones  :D
Hmm... Ik ben nog niet overtuigd; ik woon in Moskou (Rusland) en daar is het nu toch nog echt 28 november  ;D
Terwijl het toch nog een stukkie oostelijker is dan Neuenhaus/ Uelsen  ;)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Altwied im Westerwald
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #115 Gepost op: 28 november 2020, 20:14:35 »
Het idee is leuk.
Vraag me echter wel af hoe de Bentheimer Eisenbahn hierover denkt.
Hoi Floris,
Ik dacht dat het juist de BE is die het personenverkeer ook tussen Neuenhaus en Emmen wil uitvoeren. Net zoals ze dat nu ook doen tussen Bentheim en Neuenhaus.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #116 Gepost op: 29 november 2020, 01:40:35 »
Ook hier een bericht in de krant.
.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #117 Gepost op: 04 december 2020, 22:46:03 »
Uit de krant van vandaag Zondag 6 december ::)



Dat is nog eens goed nieuws! (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10935
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #118 Gepost op: 11 december 2020, 16:09:12 »
Het is de elfde dag van december, als ik samen met Fleurtje een bezoekje gaat brengen  aan het voor het personenverkeer stilgelegde voormalige station Veldhausen van de BE. Nu de geruchten van reactivering steeds sterker worden ben ik benieuwd of daar in de praktijk al iets van te zien is.


166 Op het voormalige spoorwegterrein aangekomen  zag het spoor in de richting van Nederland er goed bereden uit


167 Doen we een stapje terug dan ziet het er opeens heel anders uit. Men is druk met het opbreken van de goederensporen. Alleen het rechterspoor loopt nog door naar het einde van het terrein


168  Hier is goed te zien waar of dat dat spoor heen gaat en welke opgebroken zijn.


169 Vroeger zouden we zeggen “een overschot uit een losbandig leven”


170 Alles wat er overblijft is een berg los grint


171 Deze rails zitten waarschijnlijk te vast ingebed om ze zomaar even op te breken


172 Ik denk dat die vrachtwagen daar wel ongestraft kan blijven staan.


173 Dit is aan de andere zijde van het emplacement. Ook hier afbraak.


174 Hier zie ik ter hoogte van het sein iets merkwaardigs !


175  Een overweg zonder weg. Zijn dit de  eerste tekenen van de vooruitgang? Immers in een van de kranten berichten hierboven staat dat als de lijn door getrokken zou worden naar de Niederlanden, er een deugdelijke overweg beveiliging moet komen!


176 Het begin is er.


178  Verder onderzoek leerde dat de kabelgoten met inhoud allemaal vernieuwd zijn en het traject van nieuwe dwarsliggers a la BE voorzien gaat worden.


179 Langs het doorgaande spoor staat een heel rijtje van die crossovers te wachten op hun inzet


180 Zo zien ze er van dichtbij uit


181 Jammer voor ons liefhebbers is dat veel van de lokaalbaan romantiek verloren gaat.


182 Het voormalige station, nu boerenbond, zal plaats moeten maken voor nieuwbouw


183 net zoals deze kinderkopjes


184 Het spoor verder volgend richting Coevorden kom je bij Esche de afsplitsing  naar de oliesteigers van ExxonMobil tegen. Ook hier volop verbouwing activiteiten.  Kijk maar eens rechts naar de nieuwe vore die strak naast het spoor gegraven is. Links staat de D24 te wachten op het moment dat de olietrein vol is en afgehaald kan worden.


185 De D24 staat koud afgesteld op het uithaal/omloopspoor wat van en naar de Exxon loopt. (Mchn werd net opgehaald door een klein autootje   0.


186 Ik sta hier in het hoofdspoor en kijk naar het westen. Recht het spoor, met aan het eind een aftakking naar de  Bahnhofstrasse waar de ExxonMobil waar het laadstation voor de olietrein is


187 Het laadstation met dubbel spoor


188 Twee rijen ketelwagens van de VTG kunnen gelijktijdig geladen worden


189  Een Zaes voor het vervoer van Roherdol

190
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 12:37:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3562
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #119 Gepost op: 11 december 2020, 16:34:25 »
Interessante reportage, Hans (y)
Groet, Frank