Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 110284 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #240 Gepost op: 11 december 2021, 13:09:52 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #241 Gepost op: 15 december 2021, 22:15:48 »
Het was vandaag niet het ideale weer om foto’s te maken, mistig met een heel laag hangende bewolking, maar je moet het ijzer smeden als het heet is.!
De wagen gepakt en Coevorden op gezocht. Ik moet zeggen dat de temperatuur mij niet is tegen gevallen.
Na thuiskomst eerst eens wat plaatjes van “Toen” opgezocht, maar de plaatjes die ik zocht van Coevorden met een intensief BE gebruik, kon ik niet vinden.



537 Dit is het eerste plaatje wat ik tegen kwam. Het is de 1e naoorlogse goederentrein die op Coevorden aankwam. Er zijn genoeg uniformen te zien. Uiteraard mogen de kalkpotten absoluut niet ontbreken. De grens was immers nog steeds de grens.


538 Nog zonder waslijnen boven de sporen en met een bescheiden middenperron. Op het emplacement ontwaren we nog een exponent uit een roemrijk goederen verleden. De  hoogtemal naar Nederlands voorbeeld.


539 De waslijn heeft zijn intrede gedaan met het bijbehorende materieel. Station en perron zijn nog niet veranderd


540 Het verval aan emplacement en gebouwen heeft wel zijn intrede gedaan, zie de goederen annex douaneloods aan de linkerzijde.


541 De totaal verpauperde loods aan de bovenzijde van het emplacement.


542 Om dit verval een halt toe te roepen zijn er  grootse plannen ontwikkeld om het stationsgebied weer op te stuwen in de vaart der volkeren Het voormalige goederenemplacement, inclusief de BE-sporen en gebouwen, zullen allemaal verdwijnen.


543 Dit behoord tot ons historisch erfgoed en daar moeten zij met hun tengels vanaf blijven. Uiteraard heeft het gebouw wel een andere bestemming gekregen.


544  De zo verpauperde goederenloods staat er weer fris en fruitig bij


545 Zij huisvest nu, volgens de spandoeken aan de buitenzijde van het gebouw, de meest getalenteerde bakkers van Nederland.


546 Daar waar vroeger railslagen.


547 Tussen de loods en de doorgaande sporen richting Emmen, Is nu een grote waterpartij gekomen en een plek waar het heilige blik veilig kan uitrusten


548 Het stationsgebouw met omgeving heeft een flinke opknapbeurt gekregen.


549 Trappen en rolbanen bepalen nu het “umfeld” van het station.


550 En dan met de trein naar Duitsland. Het gaat er echt dit decennia van komen


551 Die reclame voor de trein naar Duitsland kom je dan ook letterlijk overal tegen.


552 En voor de liefhebber heb ik nog een weglerkaart met het oude seinstelsel kunnen bekomen!!
« Laatst bewerkt op: 16 december 2021, 09:11:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #242 Gepost op: 16 december 2021, 08:44:30 »
Hoi Hans,

Leuk deze foto serie, kom graag in Coevorden en langs de spoorlijn van de Bentheimereisenbahn , en zo als de stations en omgeving een heel stuk opgeknapt is .

Op 30 oktober was ik ook even in Coevorden om de 2 hondekoppen op de foto te zeten, en met name de omgeving heeft een enorme boost gehad (zie de foto's)













mvgr Evert en Bas


 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #243 Gepost op: 16 december 2021, 12:24:09 »
Na “alles’  in de “stad” gezien te hebben,  terug gereden naar het industrie gebied “De Heege/Europark”  en het Coevordenkanaal.


553 Dit plaatje laat de  Bentheimer Eisenbahn DE5 met de Locon 9905 zien tijdens het passeren van de oude brug over de Coevordekanaal.



554 Om mee te kunnen gaan in de vaart der containerwereld moet er een nieuwe verbinding naar de Euroterminal komen.  Dit word een boog van uit het westen met een wachtspoor en draaibrug over het kanaal.



555 een mooie Artis Impresion  van het te realiserende project. Links onder de brug met vaart en de openbare los- en laadplaats. Rechts boven een gedeelte van de Legerplaats Coevorden.



556 De DE5 heeft zo juist zijn trein op het wachtspoor achter gelaten en steekt hier de de Mars over.



557 De brug in de ruststand gezien vanuit de richting stad.



558 De geopende brug gezien richting stad.



559  Zo lijkt het of dat de brug een onderdeel van de doorgaande hoofdlijn is. Als je geen Vlaardingse toestanden wilt hebben is het verstandig om hier voor het rode sein te stoppen.



560 Gelijk even gekeken hoe of dat het Panoramarijtuig er bij staat? gezien de toestand van het rijtuig,  is er nog niet veel veranderd sinds de laatste keer.



561 Triestig



562 En dan te bedenken dat het in een nog niet zo lang verleden het er zo uitzag.



563 Of het echt lekker was? daar zijn de meningen over verdeeld. Het had in ieder geval ambiance



564  helaas is de Openbare losplaats van de Heege ook niet meer zo openbaar. Er staat nu een groot hek omheen.


Na het bezoek aan de brug over het kanaal en het desolate Panoramarijtuig, de de Mars gevolgd tot aan de Legerplaats. Daar links af de Brusselseweg op en deze weg gevolgd langs de Euroterminal tot aan de grens met Duitsland waar de Brusselseweg van naam veranderd en overgaat in Brookdiek. Via wat tussendoor weggetjes naar Laarwald/Agterhorn.



565 Op het emplacement van Laarwald was het een stuk rustiger als bij mijn laatste bezoek. De sloper was weg dus ook een groot deel van het gestalde materieel.



566 Kijkende in de richting Nederland, haast leeg.



567 Kijkende in de richting Nordhorn, ook zo goed als leeg! De vraag blijft, hoelang blijven deze sporen (nog)liggen?
« Laatst bewerkt op: 16 december 2021, 12:51:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #244 Gepost op: 16 december 2021, 13:20:45 »
Hallo Hans,

Weer mooie reportage.
Triest dat de containertrein Coevorden-Rotterdam wordt opgeheven per 1 januari.
De peperdure draaibrug met sporen staan dan weer werkeloos te wachten.

groeten jandcargo

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #245 Gepost op: 17 december 2021, 09:21:03 »
Dank voor de foto's, Hans! Jandcargo: rijd de BE helemaal niet meer naar Rotterdam vanaf januari?  :o Kun het bericht daarover hier delen? Dat is wel een heel groot probleem voor de BE, lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 09:22:39 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #246 Gepost op: 27 december 2021, 21:26:50 »
Ik was de afgelopen Kerstdagen weer bij mijn ouders en heb nog heel snel de tijd gevonden om te kijken hoe de zaken er in Emlichheim en Veldhausen voor staan. De Ks-seinen zijn nog niet in werking en de Sperrsignale ook nog niet. Wel is men nu bezig om naast de spoorwegovergang bij station Laarwald ook de overweg 'Westerhook' bij het station Emlichheim en de overweg 'Escher Straße' in de buurt van station Veldhausen te vernieuwen. Dit in verband met de nieuwe Ks-seinen, die niet met de oude techniek compatibel zijn.


14 De overweg 'Westerhook'. Ik heb ergens nog het krantenartikel uit de jaren 90 waarin wordt vermeld dat de oude installatie (zonder slagbomen) is opgebouwd. Het is, naar ik vermoed, een EBÜT vB installatie.


15 De overweg 'Escher Straße'. Ook een EBÜT vB volgens mij, en eveneens als in Emlichheim wordt nu hier een BUES2000 installatie met slagbomen geplaatst.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #247 Gepost op: 28 december 2021, 14:12:31 »
Hallo,

Inderdaad, voor zover mij bekend is is het voorbij met de coevordenshuttle. Het zou niet meer rendabel zijn. Voor de bedrijfsvoering van de terminal lijkt mij dit ook slecht nieuws.
Het is triest dat een project waar zoveel miljoenen subsidie (denk alleen al aan de nieuwe draaibrug met bijbehorende sporen) is ingestopt nu ter ziele lijkt te gaan.
Maar hopelijk komt het allemaal nog een keer goed.
We wachten af.

groeten jandcargo

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #248 Gepost op: 28 december 2021, 21:51:17 »
Ik las in een interview met de baas van de Bentheimer Eisenbahn in de Grafschafter Nachrichten dat de Bentheimer Eisenbahn op hun eigen traject tussen Bentheim en Coevorden nu 330.000 kilometer personenvervoer per jaar rijd en 120.000 kilometer goederenvervoer. Misschien krijgen ze nu dusdanig veel geld voor het personenvervoer dat het goederenvervoer minder belangrijk is geworden. In ieder geval boekten ze in het verleden met alleen het goederenvervoer aangaande hun spoor tussen Bentheim en Coevorden verlies. Dat is nu niet meer het geval.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2021, 21:53:08 door Bertholdowitsch »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #249 Gepost op: 29 december 2021, 12:52:01 »
Misschien zijn er hier leden die dit interessant vinden. Een Facebookpagina over het grensbaanvak Bentheim- Hengelo:

https://www.facebook.com/groups/1221544908285737
Jeroen

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #250 Gepost op: 18 februari 2022, 14:18:04 »
Vandaag staat in de Grafschafter Nachrichten dat de seinen (en daarmee ook de vernieuwde overwegen) sinds 14 januari in werking zijn, dat de BE bij het Euroterminal twee grote units voor logistieke doeleinden wil bouwen en dat men het aantal shuttle treinen naar Rotterdam van twee naar vier per week hoopt op te voeren. Ook al rijd de BE niet meer zelf en willen ze 60% van hun aandelen aan het Euroterminal verkopen: opgegeven hebben ze dat terminal en het treinverkeer naar Rotterdam nog niet.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2022, 13:20:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #252 Gepost op: 24 februari 2022, 13:02:03 »
dat men het aantal shuttle treinen naar Rotterdam van twee naar vier per week hoopt op te voeren. Ook al rijd de BE niet meer zelf

Wie rijdt ze nu dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
    • Richie's homepage
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #253 Gepost op: 24 februari 2022, 13:34:50 »
HSL en huurt hiervoor tractie van RXP.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #254 Gepost op: 24 februari 2022, 14:00:35 »
aha, dank! Was al even bang dat het spoorvervoer gesneuveld zou zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT