Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel  (gelezen 25938 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 21 maart 2019, 00:16:43 »
Het lijkt me ook dat het zoiets wordt.
De 1600 moet er dit jaar uit had ik begrepen.
Dus tot dat de Talgo rijdt, zal er een andere loc nodig zijn.
Dat wordt dan een geleasde Vectron of wat anders.
Dat is helemaal geen verplichting om de lokken aan de kant te zetten, maar louter een besluit bij de stammen DDM1 en DDAR omdat ze dan vervangen zijn door SNG.

De 1700 kan in theorie prima in dienst blijven tot de ECx er is, echter is de vraag of je daar inderdaad ook wilt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 21 maart 2019, 07:14:18 »
Uiteindelijk telt het bedrag onderaan de streep.
Wat kost meer ?
1) 1700 langer in dienst houden met behulp van revisie of iets dergelijks
2) 1700 aan de kant en dan voor een korte periode vectrons leasen,die ook onderhoud behoeven.

Daar buitenom hoe storingsgevoelig is een vectron voor die specifieke dienst ten overstaan van een 1700 ?
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)
Als je vlootje met vectrons te vaak moet worden weg gesleept omdat het een storing heeft die niet ter plekke in redelijk tijdsbestek is op te lossen,is het leasen van zulke locs dan goedkoper dan je 1700én iets langer in dienst houden ?
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 00:08:31 door Bert van Gelder »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 21 maart 2019, 19:37:01 »
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?
Jawel  ;)
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)

Want dat is nu niet anders.
Ook nu is er "overstap"/locwissel aan de grens.
Rest de vraag,wat kosten die vectrons voor een korte tijd en wat is t goedkoper om die 1700én wat langer te laten rijden tot DB die nieuwe metro dingen in dienst neemt ?

Wellicht stel ik het zo duidelijker ?
(al blijft het koffiedik kijken zolang niet bekend is wat NS van de DB beslissing vind en wat men er aan/mee wil doen. )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #63 Gepost op: 25 maart 2019, 10:25:37 »
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #64 Gepost op: 25 maart 2019, 10:29:00 »
Moeten ze wel een Vectron nemen die 200km/u kan en mag. 

Anders schiet het nog niet op.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #65 Gepost op: 25 maart 2019, 10:30:33 »
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)

Maar in eerst instantie, zou ook de Vectron gewoon bij de grens worden gewisseld. Daarmee komen de kosten-baten in de eerste periode er wel anders uit te zien dan in de tweede periode.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #66 Gepost op: 25 maart 2019, 11:47:51 »
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #67 Gepost op: 25 maart 2019, 12:03:17 »
Waarom moet DB gaan investeren in het opleiden van hun personeel voor de BR193? DB wil helemaal geen BR193 voor de IC treinen naar Berlijn.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #68 Gepost op: 25 maart 2019, 13:35:16 »
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel?
Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #69 Gepost op: 25 maart 2019, 13:45:57 »
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #70 Gepost op: 25 maart 2019, 14:16:23 »
Ik denk dat dit hier beter tot zijn recht komt dan in mijn blog.
Volgens de in het Grafschaft Bentheim verschijnende Sonntagszeitung van 24 maart, blijft Bahnhof Bad Bentheim ook na 2023 een Fernverkehrhalt. Ik heb het stukje uit deze krant gekopieerd en staat hier onder.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #71 Gepost op: 25 maart 2019, 14:42:13 »
Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #72 Gepost op: 25 maart 2019, 15:08:45 »
In de 70s/80s hadden ze de 1100/1200/1300 ook een grote opknapbeurt gegeven, en niet veel later kwam de 1600 toch bleef het tot eind 90s gewoon rond rijden.
Waarom kan de 1700 geen grote opknapbeurt krijgen?

Zie zat filmpjes waar de NS ICR(m) ICM(m) DDZ/VIR(m) dat materieel opknappen moderniseren veel goedkoper is dan nieuw materieel aanschaffen...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #73 Gepost op: 25 maart 2019, 15:13:07 »
En wat ga je er dan mee rijden? De koninklijke trein eens per jaar? Er is verder geen werk meer voor de 1700'n bij de NS, het dubbeldeksmaterieel gaat buiten dienst.

Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
't is de NS, die locs komen er dus wel.  :P

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Dan begreep ik je verkeerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
« Reactie #74 Gepost op: 25 maart 2019, 16:36:21 »
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
1700 wordt met noodgrepen rijdende gehouden. Mankeert nog wel het e.e.a aan hoor.
Groeten Joop, machinist Lls