BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn193 op 06 februari 2019, 08:29:06

Titel: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Martijn193 op 06 februari 2019, 08:29:06
zie bijgaand

https://railmagazine.nl/db-bestelt-talgo-treinen-voor-amsterdam-berlijn/ (https://railmagazine.nl/db-bestelt-talgo-treinen-voor-amsterdam-berlijn/)
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Daan! op 06 februari 2019, 13:08:25
Design staat nog helemaal niet vast...
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Trein033 op 06 februari 2019, 13:19:33
DB heeft in het verleden ook al Talgo rijtuigen gehad. Lijkt wel een metro :P
https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn)#/media/File:1994-07-17_Talgo-Nachtzug.jpg
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Rick op 06 februari 2019, 13:40:11
Er hoort ook nog een echte loc voor te staan: http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks--92-80-~br-1-234/707492/234-346-auf-drehfahrt-mit-einer.html
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Martijn193 op 06 februari 2019, 13:51:23
Zie ook

Railcolornews.com (https://railcolornews.com/2019/02/05/de-deutsch-bahn-to-ordwer-23-talgo-passenger-trains/)

en

Deutschebahn.com (https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Deutsche-Bahn-bestellt-23-neue-Fernverkehrsz%C3%BCge-beim-spanischen-Hersteller-Talgo--3763624)
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Falkenberg op 06 februari 2019, 16:30:48
Daar gaat de NS dus Vectrons voor hangen?
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Sander. op 06 februari 2019, 16:34:41
De Vectrons zijn voor de huidige rijtuigen bedoeld. Zoals ik het lees wordt de bestelde Talgo geleverd inclusief locomotieven.
Vectrons kunnen dan weer naar de leasmaatschappij terug ofzo.

Mvg

Sander.
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Martijn193 op 06 februari 2019, 16:39:44
Dat denk ik ook. Ben wel benieuwd wat ze zo snel kunnen opleveren....

Eerste keer talgo in NL?
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Floris Dilz op 06 februari 2019, 16:54:24
ah, een talgo met zo'n generatorwagen erin die ontspoort als je m twee keer zo hard als toegestaan door de bocht prakt?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: tothebeach op 06 februari 2019, 17:14:24
't was dat of zo'n ICE die wegsmelt als ie spontaan in de brand schiet.

Zo'n Talgo rijdt wel fijn, was mijn ervaring 20 jaar geleden...

Groet,
michel

Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: tijgernootje op 06 februari 2019, 19:22:00
Hopelijk blijven de bodemplaten vast zitten en vliegen er in de compartimenten onder de rijtuigen is geen dingen in de fik  ;D
Ben dan wel benieuwd of NS die Vectrons werkelijk gaat bestellen/heeft besteld,want voor een periode van net 3 jaar lijkt t me (als t koop is) niet echt een goede investering  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: ivanzon op 06 februari 2019, 19:31:42
Omwonenden zullen wel blij zijn, met onafhankelijke wielen is er een stuk minder herrie in bochten
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 06 februari 2019, 19:33:10
Hoog chips-en-cola-gehalte krijgt dit draadje.

Als de Vectrons er komen van NS, zullen die geleased worden. Mochten ze niet meer nodig zijn, kunnen ze zo weer retour.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: tothebeach op 06 februari 2019, 20:26:07
Hopelijk blijven de bodemplaten vast zitten en vliegen er in de compartimenten onder de rijtuigen is geen dingen in de fik  ;D

't is een beproeft concept dat zich al 80 jaar steeds weer bewijst. En ze rijden in diverse landen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Talgo). Dat gaat tzt best wel wat worden. Qua techniek zit het goed in elkaar. Dit citaat is eerder rijp voor de sloop.

Groet,
michel
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Thom op 06 februari 2019, 23:13:40
Design staat nog helemaal niet vast...
Dat staat gelukkig ook onder de foto in het artikel ;)

Daarnaast is alleen bekend dat Talgo de bouwer word, niet dat het ook het type treinen is waar zij bekend om staan maar dat kan net zo goed een conventioneel ontwerp zijn.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Falkenberg op 06 februari 2019, 23:19:21
Als je de artikelen gewoon leest, staat er dat het om het type Talgo 230 gaat. Met losse locs kunnen ze dan ook zonder draad rijden naar Westerland.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 06 februari 2019, 23:20:51
Is dat al een bestaand type van Talgo dan, want dat krijg ik zo 123 niet gegoogled?

Op hun website word 230 ook niet genoemd nog https://www.talgo.com/en/rolling-stock/products/
Titel: Re: Talgo naar Berlijn
Bericht door: Daan! op 06 februari 2019, 23:21:11
Dat staat gelukkig ook onder de foto in het artikel ;)

Alleen stonden er toen al meningen in de zin van "niet mooi, Fyra" of iets dergelijks. Vandaar.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 06 februari 2019, 23:22:08
Ik zie nu dat het eerste bericht aangepast is door een moderator hier ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Bert van Gelder op 06 februari 2019, 23:29:14
Klopt, ik heb de titel aangepast (eerste bericht), en een paar onzinberichten verwijderd...

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: martijn v m op 07 februari 2019, 10:33:37
Maar als dat dus van die lage talgo rijtuigen worden.
Zijn de Nederlandse perrons dan niet te hoog?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Martijn193 op 07 februari 2019, 10:41:37
Aangezien de Duitse perrons ook niet allemaal verlaagd zullen worden, zullen ze er rekening mee houden denk ik zo...................
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Blausee-Mitholz op 07 februari 2019, 12:42:56
Talgo voor de IC Berlijn ?
Is er ineens ergens spoorbreedte verschil op gedoken ??????
Of zouden ze ergens smalspoor gaan gebruiken om de verbinding korter af te steken  ;D

Mvg Johan
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Rick op 07 februari 2019, 12:54:59
Ja, dat probleem hadden ze in Duitsland ook.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: dwem op 07 februari 2019, 15:49:59
Talgo heeft niets met verschillende spoorwijdtes te maken maar met de manier waarop het ding rijdt (lees maar even wat Google oplevert) en de bakken opgelegd zijn..
En verwijzingen naar de Fyra en buitenlandse ongevallen slaan in dit verband echt nergens op. Lijkt wel of de redactie van de Telegraaf hier actief is.
Waarom alles gelijk afkraken zonder dat er nog maar enig detail bekend is gemaakt?

Dirk
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: iarnrod op 08 februari 2019, 00:21:30
Vroeger toch een paar keer de DB Talgo NachtZug/Intercity Night genomen tussen Munchen en Berlijn.
Het was een meer dan aangename beleving. Goeie service aan boord.
Waarom willen jullie nou eigenlijk problemen maken waar er geen zijn?
Het gelijkaardig model van "M" bestaat toch ook al vele jaren?

Het merk Talgo is wel degelijk. En over het Kanaal in het VK komt er zelfs een vestiging.
https://www.railwaygazette.com/news/business/single-view/view/talgo-shortlists-uk-factory-sites.html

En het Spaanse Talgo is ook niet te vergelijken met de treinen van het Italiaanse Ansaldo Breda.

Ansaldo Breda is nu het Aziatische Hitachi Rail, dat nu eveneens in het UK bedrijven en onderhoudsposten heeft.
Reeds jaren hebben die de 395 Class "Javalin" HST's, die vrolijk tussen de Eurostars doorsnellen van de havens in Kent naar Londen.
Dankzij die positieve ervaringen mochten zij de nieuwe Hybride HST's gaan ontwikkelen en produceren.
Van Londen richting Wales, Devon en Cornwall draaien ze nu al vrolijk hun diensten.
Kon ik zelf ondervinden tijdens m'n "Rail 'n Sail" trip een half jaar terug.
De problemen op de East Main Coast Line van Londen is gewoon de communicatie met het beveiligingssysteem die daar ligt.
Een deel van de produktie is aan de vroegere Ansaldo plant toegewezen.
https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/great-western-at300-trainsets-to-be-built-in-italy.html

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Falcon10 op 08 februari 2019, 06:39:56
't is gewoon dat de vorm van het voorste treinstel de zo hard op dat Fyra ding lijkt :)
Heb zelf de Nachtzug wagons hier thuis liggen van Marklin, en vindt het best fijne dingetjes.
Vindt het gewoon grappig dat men in een tijd van ICE en TGV/Eurostar a-like treinen opeens voor Talgo toestanden gaat op zulke lijn.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Jeroen Water op 08 februari 2019, 07:02:34
Maar als dat dus van die lage talgo rijtuigen worden.
Zijn de Nederlandse perrons dan niet te hoog?

Daarvoor zijn juist Europese normen afgesproken, namelijk 76cm bs (bovenkant spoorstaaf). De perrons in NL zijn allemaal op 76 cm bs gebracht. Nieuw materieel moet daar ook aan voldoen, zodat je een mooie gelijkvloerse instap krijgt.

Jeroen
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 09 februari 2019, 02:07:01
't is gewoon dat de vorm van het voorste treinstel de zo hard op dat Fyra ding lijkt :)
Heb zelf de Nachtzug wagons hier thuis liggen van Marklin, en vindt het best fijne dingetjes.
Vindt het gewoon grappig dat men in een tijd van ICE en TGV/Eurostar a-like treinen opeens voor Talgo toestanden gaat op zulke lijn.
In de tweede post van dit topic staat al dat het design helemaal nog niet vast staat  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Quinzeedied op 13 maart 2019, 16:05:04
Inmiddels is er wat meer duidelijk over het design:

https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ECx-3763624 (https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/ECx-3763624)

https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956?contentId=1204722 (https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956?contentId=1204722)

Dus inderdaad het klassieke Talgo-concept in een nieuw jasje, met bijpassende loc. Het stuurstandrijtuig heeft ook een draaistel in plaats van een enkele as.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Jelmer op 13 maart 2019, 17:05:50
Ah, niks geen fyra look...
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: henk op 13 maart 2019, 18:33:12
Nee, het eeuwige tandpastatubedesign.  :P
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: VAM65 op 13 maart 2019, 19:33:51
Ik vind het een mooi ontwerp  :)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: BrightonBelle op 13 maart 2019, 20:06:06
En standaard fietsvervoer plekken  (y)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 13 maart 2019, 20:12:36
De stuurstand heeft iets weg van de Talgo locomotief. Enkel de lampen zijn wat anders. Maakt hem wel een mooie trein.

Gr, Hans
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Floris Dilz op 13 maart 2019, 22:11:19
hippe metro.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 18 maart 2019, 23:58:38
Mooie trein hoor...

Zie:
https://youtu.be/QXJMq2y5ix4

Gr, Hans
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Meppelspoor op 19 maart 2019, 11:02:10
Door de komt van deze trein komt er een einde aan de samenwerking tussen de DB en NS, DB zal zonder de NS de verbinding Amsterdam - Berlijn verzorgen.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 19 maart 2019, 11:20:01
Bron?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 19 maart 2019, 13:18:22
Door de komt van deze trein komt er een einde aan de samenwerking tussen de DB en NS, DB zal zonder de NS de verbinding Amsterdam - Berlijn verzorgen.
Totale onzin, want de trein rijdt in Nederland onder het attest van NSI en die regelen ook 50% van het personeel en de reiniging en controles van de trein in Nederland.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Meppelspoor op 19 maart 2019, 13:28:44
bron = somda.nl
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Jeronimos op 19 maart 2019, 13:31:03
Van de site van Railway Gazette haal ik dit:

Citaat
Described as a mix blending features from ICE and IC trains, each ECx set of 17 Talgo cars including a driving trailer will be matched with a four-axle multi-system locomotive suitable for 25 kV 50 Hz; 15 kV 16·7 Hz and 3 kV DC operation. Total weight of the 230 km/h trainset is put at around 425 tonnes. According to Huber, the Talgo 230 trainsets would also be able to operate with diesel locomotives.

Dua dat zou betekenen dat we zeer snel een 3000V lijn krijgen tussen Bad Bentheim en Amsterdam?

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/db-unveils-details-of-ecx-talgos.html
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 19 maart 2019, 13:38:13
bron = somda.nl

Daar kan ook iedereen maar wat opzetten. Come on....
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Niekleair op 19 maart 2019, 15:57:25
Van de site van Railway Gazette haal ik dit:

Dua dat zou betekenen dat we zeer snel een 3000V lijn krijgen tussen Bad Bentheim en Amsterdam?

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/db-unveils-details-of-ecx-talgos.html

Ik denk eerder dat ze de 1.5KV DC vergeten zijn erbij te zetten. Of diesels willen inzetten naar Amsterdam, maar daar zie ik onze groengebrilde bestuurders het nog niet mee eens zijn.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Hendrik Jan op 19 maart 2019, 18:34:30
Om over de rekenmeesters maar te zwijgen.
Een goed gedimensioneerde eloc zal het qua rendement altijd winnen van een diesel.
Zeker als die waslijn er toch al hangt.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Joop_L op 19 maart 2019, 19:13:10
Door de komt van deze trein komt er een einde aan de samenwerking tussen de DB en NS, DB zal zonder de NS de verbinding Amsterdam - Berlijn verzorgen.
Heb even de laatste 2 pagina's doorgenomen, kan nergens terug vinden dat de samenwerking straks voorbij is.
Daar kan ook iedereen maar wat opzetten. Come on....
Niet om het e.o.a hoor, maar hoe moet ik jouw reacties daar dan interrumperen?  ::)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Bartje81 op 19 maart 2019, 20:16:33
Wat een lelijke trein zeg...  :-\ :-X

Ziet er niet echt super sportief/gestroomlijnd uit voor een internationale intercity dienst.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 19 maart 2019, 21:10:13
Heb even de laatste 2 pagina's doorgenomen, kan nergens terug vinden dat de samenwerking straks voorbij is.Niet om het e.o.a hoor, maar hoe moet ik jouw reacties daar dan interrumperen?  ::)
Inderdaad, en met dat soort verkeerde interperaties komt dus allerlei onzin in de wereld die later voor 'waar' verklaard word :p
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Quinzeedied op 19 maart 2019, 21:23:48
De NS waren van plan Vectron-locs te gaan leasen (in overleg met de oosterburen), speciaal voor de Berlijntrein.
Dat plan zal nu dus wel niet doorgezet gaan worden?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 19 maart 2019, 21:28:02
Dat is (nog) niet bekend. Verwacht dat in de loop van het jaar daar antwoord op komt.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 19 maart 2019, 22:34:51
Ik denk eerder dat ze de 1.5KV DC vergeten zijn erbij te zetten. Of diesels willen inzetten naar Amsterdam, maar daar zie ik onze groengebrilde bestuurders het nog niet mee eens zijn.
Ik gok eerder 3kV genoemd ipv 1,5kV, wat moet dat ding immers met een Belgische spanning?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Martijnstein op 19 maart 2019, 23:19:41
In het VK rijden ze bi-mode omdat ze nu eindelijk die diesellijnen deels aan het electrificeren zijn. Tussen Amsterdam en Berlijn hangt al decennia een waslijn dus daar komt gewoon een tweespanningsloc te rijden.
Het is niet dat die Britten zo pragmatisch zijn met hun dieseltjes, ze kunnen gewoon niet anders omdat het gros van hun net nog in de jaren '70 is achtergebleven. Pragmatisch op de lijn Berlijn-Amsterdam is gewoon een tweespanningsloc, veel goedkoper en praktischer.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Niekleair op 20 maart 2019, 00:00:22
Ik gok eerder 3kV genoemd ipv 1,5kV, wat moet dat ding immers met een Belgische spanning?

In Nederland rijden we toch op 1500V (1.5kV) en 3KV is de toch juist de Belgische spanning?

Daarnaast, zijn moderne meersysteemlocs niet standaard ook geschikt voor 1.5kV? OF is dat afhankelijk van de installatie die je kiest?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 20 maart 2019, 00:01:52
Wat is standaard, als een lokomotief een modulair maatwerkpakket is ;)?

En wat ik zeg, 3kV verkeerd genoemd, waarschijnlijk had er 1,5 kV moeten staan gok ik zo.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Niekleair op 20 maart 2019, 00:08:21

Sorry, ik had je post verkeerd gelezen/begrepen.

Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Rick op 20 maart 2019, 07:09:37
Dat is (nog) niet bekend. Verwacht dat in de loop van het jaar daar antwoord op komt.
Simpel toch: de Vectrons aan het eind van dit jaar in dienst, dan kan over twee jaar de locwissel vervallen en de ICB versneld worden, waarna in 2023 de Talgo de snellere dienst kan overnemen. De Vectrons mogen dan terug naar de lease-maatschappij en iedereen is blij.  :)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 20 maart 2019, 07:36:53
Dat zou zeker kunnen, maar is nog nergens officieel bevestigd zover ik weet.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Dave....... op 20 maart 2019, 09:21:49
Het lijkt me ook dat het zoiets wordt.
De 1600 moet er dit jaar uit had ik begrepen.
Dus tot dat de Talgo rijdt, zal er een andere loc nodig zijn.
Dat wordt dan een geleasde Vectron of wat anders.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Daan! op 20 maart 2019, 09:28:29
1700  ;) 1600 rijdt NS al een hele tijd niet meer mee.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Dave....... op 20 maart 2019, 10:06:26
1700, dat bedoel ik  ;D
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Thom op 21 maart 2019, 00:16:43
Het lijkt me ook dat het zoiets wordt.
De 1600 moet er dit jaar uit had ik begrepen.
Dus tot dat de Talgo rijdt, zal er een andere loc nodig zijn.
Dat wordt dan een geleasde Vectron of wat anders.
Dat is helemaal geen verplichting om de lokken aan de kant te zetten, maar louter een besluit bij de stammen DDM1 en DDAR omdat ze dan vervangen zijn door SNG.

De 1700 kan in theorie prima in dienst blijven tot de ECx er is, echter is de vraag of je daar inderdaad ook wilt.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: Rick op 21 maart 2019, 07:14:18
Uiteindelijk telt het bedrag onderaan de streep.
Wat kost meer ?
1) 1700 langer in dienst houden met behulp van revisie of iets dergelijks
2) 1700 aan de kant en dan voor een korte periode vectrons leasen,die ook onderhoud behoeven.

Daar buitenom hoe storingsgevoelig is een vectron voor die specifieke dienst ten overstaan van een 1700 ?
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)
Als je vlootje met vectrons te vaak moet worden weg gesleept omdat het een storing heeft die niet ter plekke in redelijk tijdsbestek is op te lossen,is het leasen van zulke locs dan goedkoper dan je 1700én iets langer in dienst houden ?
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?

Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam
Bericht door: tijgernootje op 21 maart 2019, 19:37:01
En heb je onder de streep ook rekening gehouden met hoe een 1700 onder 15 kV rijdt?
Jawel  ;)
(puur gekeken naar vervoer tot aan het grens station en een overstap)

Want dat is nu niet anders.
Ook nu is er "overstap"/locwissel aan de grens.
Rest de vraag,wat kosten die vectrons voor een korte tijd en wat is t goedkoper om die 1700én wat langer te laten rijden tot DB die nieuwe metro dingen in dienst neemt ?

Wellicht stel ik het zo duidelijker ?
(al blijft het koffiedik kijken zolang niet bekend is wat NS van de DB beslissing vind en wat men er aan/mee wil doen. )
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 25 maart 2019, 10:25:37
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: martijn v m op 25 maart 2019, 10:29:00
Moeten ze wel een Vectron nemen die 200km/u kan en mag. 

Anders schiet het nog niet op.

Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 25 maart 2019, 10:30:33
Die vergelijking heeft geen zin aangezien de Vectron bedoelt is om van de locwissel af te komen.  ::)

Maar in eerst instantie, zou ook de Vectron gewoon bij de grens worden gewisseld. Daarmee komen de kosten-baten in de eerste periode er wel anders uit te zien dan in de tweede periode.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 25 maart 2019, 11:47:51
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 25 maart 2019, 12:03:17
Waarom moet DB gaan investeren in het opleiden van hun personeel voor de BR193? DB wil helemaal geen BR193 voor de IC treinen naar Berlijn.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: ZwolsBas op 25 maart 2019, 13:35:16
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel?
Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 25 maart 2019, 13:45:57
Wat verandert er dan aan de prijs als de locs wel/niet doorrijden aan de grens? Het lijkt mij in ieder geval goedkoper als de Vectrons doorrijden, een dozijn locs voor alleen Amsterdam - Bentheim is niet nodig.

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Hans Reints op 25 maart 2019, 14:16:23
Ik denk dat dit hier beter tot zijn recht komt dan in mijn blog.
Volgens de in het Grafschaft Bentheim verschijnende Sonntagszeitung van 24 maart, blijft Bahnhof Bad Bentheim ook na 2023 een Fernverkehrhalt. Ik heb het stukje uit deze krant gekopieerd en staat hier onder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img241_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img241_5.jpg)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 25 maart 2019, 14:42:13
Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: ZwolsBas op 25 maart 2019, 15:08:45
In de 70s/80s hadden ze de 1100/1200/1300 ook een grote opknapbeurt gegeven, en niet veel later kwam de 1600 toch bleef het tot eind 90s gewoon rond rijden.
Waarom kan de 1700 geen grote opknapbeurt krijgen?

Zie zat filmpjes waar de NS ICR(m) ICM(m) DDZ/VIR(m) dat materieel opknappen moderniseren veel goedkoper is dan nieuw materieel aanschaffen...
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 25 maart 2019, 15:13:07
En wat ga je er dan mee rijden? De koninklijke trein eens per jaar? Er is verder geen werk meer voor de 1700'n bij de NS, het dubbeldeksmaterieel gaat buiten dienst.

Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
't is de NS, die locs komen er dus wel.  :P

Nou je zegt het zelf al. Het lijkt mij goedkoper als de locs doorrijden. Als ze dat niet doen heeft NS overgekwalificeerde locs voor Amsterdam Bentheim.
Dan begreep ik je verkeerd.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Joop_L op 25 maart 2019, 16:36:21
Een moderne meerspanningsloc kost duizenden euro's per maand, een 1700 is allang afbetaald en elke trein die hij rijdt levert geld op. NS zal wel gek zijn als ze dure locs gaan huren voor die paar jaar.
1700 wordt met noodgrepen rijdende gehouden. Mankeert nog wel het e.e.a aan hoor.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 25 maart 2019, 17:48:51
1700 wordt met noodgrepen rijdende gehouden. Mankeert nog wel het e.e.a aan hoor.
De kosten om ze in de vaart te houden weegt niet op tegen de kosten van de huur/lease van een moderne meerspanningsloc. Daarom rijden een aantal goederenvervoerders nog altijd met een aantal 16/17/1800'en, puur vanwege de kosten, niet omdat ze het zo leuk vinden.  Het gaat pas een beetje geld opleveren als je met zo'n loc door gaat rijden aan de grens, maar DB gaat dat pas doen als het nieuwe materieel er is en geef ze eens ongelijk.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: timtrein op 25 maart 2019, 21:19:06
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel? Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Nou, vanaf midden jaren tachtig ofzo?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Thom op 26 maart 2019, 01:29:36
In de 70s/80s hadden ze de 1100/1200/1300 ook een grote opknapbeurt gegeven, en niet veel later kwam de 1600 toch bleef het tot eind 90s gewoon rond rijden.
Waarom kan de 1700 geen grote opknapbeurt krijgen?

Zie zat filmpjes waar de NS ICR(m) ICM(m) DDZ/VIR(m) dat materieel opknappen moderniseren veel goedkoper is dan nieuw materieel aanschaffen...
Omdat je voor het geld van die een revisie kost van een 1700 ook heel wat maandjes een Vectron kunt leasen  ;)

Je noemt nu materieel op wat een revisie gekregen heeft rond de helft van hun levensduur en een veel grotere seriehoeveelheid heeft.
Door die grote serie worden de engineringskosten verhoudingsgewijs een stuk minder omdat je die uitspreid over de gehele serie.
Ga je dat doen bij die paar lokken die nodig zijn voor de ICB, dat zijn er een stuk of 8 geloof ik, dan worden die kosten per lok enorm en over 2/3 jaar zijn die lokken ook nogeens werkloos, een investering die je dus nooit meer terug verdiend.

En buiten dat, het kost misschien niet de wereld om een 1700 een reguliere onderhoudsbeurt te geven maar dat maakt ze niet per definitie goedkoop.
Zijn de wielen 'op' dan kun je voor het bedrag wat dat kost ook een best leuke flat kopen en zo hebben we ook nog andere hoofdcomponenten als een compressor, een omzetter, een tractie motor etc, die allemaal weleens stuk gaan en flink geld kosten om te laten herstellen.

Iets wat bij een Vectron waarschijnlijk allemaal bij de huurprijs in zit en voor de konto van de lease-toko is ;)



Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 26 maart 2019, 08:24:39
Ach, NS hoeft toch niet op de kosten te letten, de overheid betaald wel.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: henk op 26 maart 2019, 08:39:52
 ???  Dacht het niet.

Hoeveel ritten en hoeveel kilometers maken die locs bij de goederenvervoerders per week?
Wat is de defectenstand?
Wat kost revisie?
Wat kost huren?

Ik lees een hoop speculaas, maar weinig informatie.
Voor het doel worden de locs geacht dag in dag uit hun baantjes in de dienstregelimg te trekken graag zonder veel defecten. Hoeveel kost het om een 1700 in de gewenste conditie te brengen?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Hendrik Jan op 26 maart 2019, 09:53:03
Ach, NS hoeft toch niet op de kosten te letten, de overheid betaald wel.

Onzin, zowel inhoudelijk als grammaticaal.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Quinzeedied op 26 maart 2019, 11:44:43
Huh, hoe oud zijn de IC-Berlijn rijtuigen momenteel?
Heb niet echt het idee dat ze oud zijn? Voldoet gewoon, prettige stoelen, airco, rustige loop  ???
Nou, vanaf midden jaren tachtig ofzo?

De Avmz is een Eurofima, de seriebouw daarvan ligt halverwege de jaren zeventig. De seriewagens Bpmz stammen uit begin jaren tachtig, de Bvmz uit de tweede helft van de jaren tachtig.
De AR is een verbouwde ABm waarvan de bouwtijd zelfs teruggaat tot de jaren zestig. Deze wagens zijn tijdens een grondige verbouwing eind jaren tachtig omgebouwd tot Interregio-wagens.

In de jaren negentig en opnieuw sinds 2012 zijn de rijtuigen van binnen volledig gemoderniseerd. Sinds de laatste renovatie rijden de wagens rond met een extra "m" in de type-aanduiding, van IC Mod. Hierbij hebben de stoelen dezelfde bekleding als de ICE's gekregen, en zijn de wagens van buiten ook te herkennen aan een digitaal bestemmingsdisplay. Dus dat het interieur er behoorlijk nieuw uitziet, kan kloppen  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 26 maart 2019, 12:46:30
???  Dacht het niet.

Hoeveel ritten en hoeveel kilometers maken die locs bij de goederenvervoerders per week?
Wat is de defectenstand?
Wat kost revisie?
Wat kost huren?
Bij de goederenvervoerders maken ze een hoop kilometers. Mooi voorbeeld is Tilburg naar Malaszewice in Polen aan de grens met Wit Rusland. Ook van Rotterdam van naar Basel is inmiddels heel normaal en daar is zo’n dure loc ook voor bedoeld. De defectenstand is redelijk laag. Bij de meeste leasecontracten zit onderhoud en revisie inbegrepen.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: henk op 26 maart 2019, 13:30:02
De vraag ging over de 1600'en die in Nederland in de goederendienst rijden André. Was een reactie op je eerdere post. Ik denk dat die locs aanzienlijk minder kilometers per week maken dan verwacht wordt van de locs die de Berlijntreinen tot de grens trekken. Dat is voortdurend heen en weer pendelen.

De kosten om ze in de vaart te houden weegt niet op tegen de kosten van de huur/lease van een moderne meerspanningsloc. Daarom rijden een aantal goederenvervoerders nog altijd met een aantal 16/17/1800'en, puur vanwege de kosten, niet omdat ze het zo leuk vinden.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: dwem op 26 maart 2019, 15:36:54
Onzin, zowel inhoudelijk als grammaticaal.

groeten
Hendrik Jan

Grammaticaal niets op aan te merken, taalkundig wel.

Dirk
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Hendrik Jan op 26 maart 2019, 15:58:46
De derde persoon enkelvoud is nog altijd met een t, niet met een d.
`De overheid betaald` is dus ook grammaticale onzin.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 26 maart 2019, 16:49:52
De vraag ging over de 1600'en die in Nederland in de goederendienst rijden André. Was een reactie op je eerdere post. Ik denk dat die locs aanzienlijk minder kilometers per week maken dan verwacht wordt van de locs die de Berlijntreinen tot de grens trekken. Dat is voortdurend heen en weer pendelen.
Als er werk voor is, de kosten tussen een 1600 en een 193 zijn niet met elkaar te vergelijken. We gaan het allemaal zien, voorlopig is de inzet van de BR193 van de baan en zal de 1700 voorlopig moeten blijven rijden, tenzij er wat 186'ers vrij komen als de eerste ICNG stellen in dienst zijn gekomen.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 26 maart 2019, 16:55:05
Waar baseer je dat nou op?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: André82 op 26 maart 2019, 17:37:46
Ik heb andere bronnen, iets dichter bij het vuur. Tevens is het zo dat de BR193 met de huidige toelating geen reizigerstreinen mag rijden. Hoe ik dat weet? Ik werk alweer anderhalf jaar met de BR193.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Jeronimos op 26 maart 2019, 17:53:28
De BR 186 wordt het ook niet meer? Want daar werd de berlijntrein ook af en toe mee gereden.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Joop_L op 26 maart 2019, 18:50:22
Tevens is het zo dat de BR193 met de huidige toelating geen reizigerstreinen mag rijden.
Wat niet is, kan nog komen he..  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: WilcoV op 26 maart 2019, 19:10:41
Volgens de officiële website van Siemens is de Vectron in Nederland gewoon toegelaten voor zowel goederen- als reizigersvervoer.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 27 maart 2019, 07:12:17
De BR 186 wordt het ook niet meer? Want daar werd de berlijntrein ook af en toe mee gereden.
Die werd het al niet en mag maar 160 km/u, dat schiet niet op in Duitsland.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: WilcoV op 27 maart 2019, 10:58:05

Wel 2 dingen uit elkaar blijven houden, de nieuwe Talgo rijtuigen krijgen een hiervoor te bouwen tractievorm. De locomotieven die NS wil inzetten tot die tijd gaan NIET naar Duitsland rijden. De locwissel aan de grens blijft tot die tijd gewoon bestaan ongeacht de definitieve keuze van NS. Een definitieve keuze voor de komende paar jaar is overigens door NS nog niet gemaakt. Intenr wordt gesproken over of blijvend gebruik van de 1700 (met alle kosten voor revisie) of huur van een multicourante loc (waarbij de Vectron een serieuze gegadigde is).
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: ZwolsBas op 27 maart 2019, 23:41:32
Aha begin tot midden 80s, dacht dat de rijtuigen van begin tot midden 90s waren.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 28 maart 2019, 08:14:52
Wel 2 dingen uit elkaar blijven houden, de nieuwe Talgo rijtuigen krijgen een hiervoor te bouwen tractievorm. De locomotieven die NS wil inzetten tot die tijd gaan NIET naar Duitsland rijden. De locwissel aan de grens blijft tot die tijd gewoon bestaan ongeacht de definitieve keuze van NS. Een definitieve keuze voor de komende paar jaar is overigens door NS nog niet gemaakt. Intenr wordt gesproken over of blijvend gebruik van de 1700 (met alle kosten voor revisie) of huur van een multicourante loc (waarbij de Vectron een serieuze gegadigde is).
Over de Talgo-rijtuigen heb ik het niet. Zolang de NS niets anders communiceert ga ik ervan uit dat het plan om met Vectrons door te rijden nog steeds doorgaat. En bovendien zie ik weinig logica in het idee om een aantal 1700'n een revisie te geven voor die laatste paar jaar of om multicourante locs te huren die niet de grens over gaan.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: JKER op 28 maart 2019, 08:21:29
Wil je de ICB dan zonder loks laten rijden als de termijn van de huidige 1700'en verlopen zijn, en de talgo's zijn er nog niet?
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 28 maart 2019, 09:37:19
Andre zei het hier al, maar inzet van Vectron zit er (voorlopig) niet in.
Ook Traxx van NS kan er voorlopig niet rijden. Dienstregeling 2021 stroomt ICNG in. Bij een goede instroom van ICNG komen er pas in dienstregeling 2022 Traxxen vrij.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Joop_L op 28 maart 2019, 10:31:41
Andre zei het hier al, maar inzet van Vectron zit er (voorlopig) niet in.
Bron? NS heeft aangekondigd dat er Vectrons komen voor de IC Berlijn. Na die aankondiging is er verder niets meer gecommuniceerd, ook niet intern. Dus ik ben wel benieuwd waar deze uitspraak dan op gebaseerd is.  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Rick op 28 maart 2019, 10:39:48
Op André die al anderhalf jaar goederen met de BR193 rijdt en daardoor ook weet wat de NS gaat doen.  :P

Wil je de ICB dan zonder loks laten rijden als de termijn van de huidige 1700'en verlopen zijn, en de talgo's zijn er nog niet?
Tsjah...
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 28 maart 2019, 11:10:37
Bronnen zijn intern.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Thom op 28 maart 2019, 11:43:05
Wil je de ICB dan zonder loks laten rijden als de termijn van de huidige 1700'en verlopen zijn, en de talgo's zijn er nog niet?
Dat scheelt, er verlopen namelijk geen termijnen van de 1700  ;)

Revisies zoals ooit bedacht elke 7,5 jaar zijn inmiddels op een andere manier beschreven in het onderhoud en instandhoudingsplan van deze lokken.

Anders was het probleem er allang geweest, want de lokken hebben op de bak 2004/2005 als revisie datum staan maar dat slaat eigenlijk alleen nog op het casco  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Thom op 28 maart 2019, 11:44:57
Na die aankondiging is er verder niets meer gecommuniceerd, ook niet intern.
Bronnen zijn intern.
;D
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Joop_L op 28 maart 2019, 11:47:30
Tja Thom...  ::) ;D ;D ;D
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Thom op 03 april 2019, 00:43:00
Daarmee wilde ik trouwens niet aan jou twijfelen Joop  ;)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Hans Reints op 03 april 2019, 19:25:27
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img244_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img244_3.jpg)
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Daan! op 03 april 2019, 19:45:18
Het zal allemaal utopie zijn, maar ik denk nog altijd dat een spoorlijn vanaf Amersfoort langs de A1 naar Hengelo, de beste optie zou zijn.

Waarschijnlijk kost het alleen te veel geld. Aan de andere kant, de HSL faciliteert meer dan 200 treinen per dag.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Marc tramt op 03 april 2019, 20:08:21
Amsterdam-Tubbergen-Berlijn  ;D
Titel: Nieuwe Talgo
Bericht door: martijn v m op 16 juli 2019, 06:39:42
Wanneer we de IC Berlijn meerekenen nog een jaar of vijf.

Die nieuwe Talgo stammen worden trek/duw. Dus blijven rijtuigen met locomotief.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: henk op 16 juli 2019, 06:45:15
Dat is niet zo bijzonder voor een treinstel. Een Koploper drietje is ook trek/duw. Maar toch een heus treinstel.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: Daan! op 16 juli 2019, 10:02:42
Talgo krijgt iig een losse loc.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: martijn v m op 16 juli 2019, 12:54:29
Klopt. Maar een Locomotief met een stam rijtuigen is niet echt een treinstel zoals een koploper  ::)

Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: henk op 16 juli 2019, 17:57:46
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: martijn v m op 16 juli 2019, 19:19:11
Dan is een DD-AR met 1700 ook een treinstel?

Die locomotief voor de talgo heeft 2 cabines volgens de renders die online staan.

Blijft een Locomotief met een stam rijtuigen met stuurstand.

Had die loc 1 cabine met doorloop naar de rijtuigen zou ik het als treinstel zien. Zoals MDDM TGV ICE 1 en 2
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: Thom op 16 juli 2019, 23:22:49
Dan is een ice1 of een Thalys ook geen treinstel.
Zeg maar als ik het verkeerd heb. Maar volgens mij worden de huidige Talgotreinen als een geheel ontworpen inclusief de trekkracht. Het is niet de bedoeling de trekkracht voor een ander type trein te zetten. De delen worden alleen gescheiden bij onderhoud of calamiteiten.
Dat zal men toch wel moeten gaan doen, want dezelfde stammen zullen ook gaan rijden naar Westerland, en daar heb je toch echt niets aan de E-lok die er door Talgo bijgeleverd word.


Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Een DDAR is geen treinstel, in de basis werden er namelijk nogweleens lokken of rijtuigen gewisseld bij een defect en werden er ook weleens stammen van een 3-wagencombinatie aangepast naar een 4-wagencombinatie of andersom. Daarom had men ook de treinstam nummers op een los koersbord staan wat daarvoor omgedraaid of verwisseld kon worden.

Dat men daar de laatste jaren afstand van genomen heeft is een ander verhaal, maar het blijft een lok met rijtuigen combinatie.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: martijn v m op 17 juli 2019, 06:42:15
Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.

Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: henk op 17 juli 2019, 07:07:33
Een treinstel is een vaste combinatie rijtuigen waarvan je als regel zou kunnen houden dat deze buiten de werkplaats om niet eenvoudig van elkaar gescheiden kunnen en zullen worden en dat ook niet de bedoeling is voor de dienstuitvoering.

Daar ben ik het mee eens. Maar hoe zit dat nu bij de bestelde Talgo? Bij de enige Talgo treinen die ik ooit heb gezien, leek het me geen een tweetje om de trekkracht te ontkoppelen.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: Rick op 17 juli 2019, 08:07:49
Dat zal geen probleem zijn (https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~e-loks~br-143/860245/zwischen-1994-und-2009-setzte-auch.html) (Wiki (https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn,_1994%E2%80%932009))).

Waarom zouden ze in westnederland niks aan die Talgo loc hebben?

Lijkt me dat dat gewoon een meer spannings loc wordt.
Westerland, niet West-Nederland, is spanningsloos.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: dennie op 17 juli 2019, 09:46:53
Voor de talgo zouden toch de vectrons ingezet gaan worden.
Titel: Re: Nieuwe Talgo
Bericht door: henk op 17 juli 2019, 09:49:55
Nee, die zouden voor de huidige treinen moeten.

Maar DB heeft dus die Talgotreinen besteld, compleet met purpose built locomotieven.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: henk op 17 juli 2019, 10:20:34
Maar de 1700'en die nu worden gesloopt, zijn dat dezelfde die de trein richting Berlijn trekken?  ;D
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: dennie op 17 juli 2019, 11:26:36
http://www.spanishrailwaysnews.com/noticias.asp?not=7026&cs=repo
website en voorsteling talgo wagons
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: henk op 17 juli 2019, 13:46:21
Aha.
Ik wil hem in H0.  :D
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Jelmer op 17 juli 2019, 14:05:52
Ik ook wel, hoewel ik die meer dan 2 meter (zo rond 2,50 meter bij 1:87 lengte) niet echt makkelijk kwijt kan.
En dan ook nog met dubbele tractie, want die electrolok blijft er met alle stuurelectronica aan hangen (als een treinstel, net zoals bij de IC2 composities) en dan moet je  wel nog even een diesel inzetten voor het laatste stukje naar Oberstdorf en/of Sylt.

Nou, nog maar even doorsparen dan... voor een ander huis waar ik voorbeeldgetrouw kan rijden  ;)

Gelukkig is die er nog niet in model als ECx uitvoering

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: henk op 17 juli 2019, 14:36:24
Aha. Zonder bovenleiding gaat een dieselloc de hele set (inclusief electrische trekkracht) meesleuren?

Märklin en Electrotren (Hornby) hebben ervaring met Talgotreinen in model.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Jelmer op 17 juli 2019, 15:53:25
Dat lees ik inderdaad in de link die Dennie had geplaatst, mogelijkheid tot koppeling met Diesellok.

Marklin model is mij bekend, heb een ICN 9 delig (dus veel te kort, die was 22 wagens of zo..)

Jelmer
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: dennie op 17 juli 2019, 21:01:25
Op zich nog best lang 17 wagons,waarvan laatste stuurstand is en dan een meerspanningssysteem loc.
Stond ook artikel in railmagazine nummer 362 en363.
Ik zag in railmagazine 362 pagina 31 wel foto staan van andere producten van talgo zag er ook goed uit
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: martijn v m op 17 juli 2019, 21:36:46
Valt mee. Talgo wagons zijn erg kort.

Stam van 17 rijtuigen inclusief stuurstand is 235M

Ongeveer 13M per rijtuig.
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: ivanzon op 17 juli 2019, 22:01:48
Aha. Zonder bovenleiding gaat een dieselloc de hele set (inclusief electrische trekkracht) meesleuren?

Märklin en Electrotren (Hornby) hebben ervaring met Talgotreinen in model.
Als de hele bestelling bij Talgo geplaatst is zou je een Renfe 730 oplossing kunnen verwachten, met motor wagons die de loc voeden. Dan kan je gewoon doorrijden zonder locwissel
Titel: Re: DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel
Bericht door: Thom op 17 juli 2019, 22:25:51
Het was al duidelijk dat er gewoon een normale E-lok mee besteld word en geen hybride oplossing zoals je noemt.

Zou ook onzinnig zijn, want dan rij je 3/4e van de diensten met een onnodig ingewikkelde lokomotief.

Maar de 1700'en die nu worden gesloopt, zijn dat dezelfde die de trein richting Berlijn trekken?  ;D
Nee, dat zijn de voormalige laag genummerde DDAR lokken en een aantal ander overbodig geworden lokken.