Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

100x "Het is Weekend" foto's!!! door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:07:21
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 11:06:32
Modules van Kees Gorter door St00mboy
Vandaag om 11:03:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:44:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Benrail
Vandaag om 10:40:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door St00mboy
Vandaag om 10:39:43
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Benrail
Vandaag om 10:34:38
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 10:34:03
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door verst107
Vandaag om 10:31:54
Diorama houthandel Spoor-0 door Wim Vink
Vandaag om 10:31:44
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:29:19
ESU decoder, verlichting knippert na programmeren? door VAM65
Vandaag om 10:27:24
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door jerrytrein
Vandaag om 10:26:49
Grote treinreizen, in de woonkamer op het tapijt. door HIJ
Vandaag om 10:22:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 10:17:59
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 10:10:14
BNLS trammodule “Centraal Station” door St00mboy
Vandaag om 10:06:55
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Rolando
Vandaag om 10:03:40
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 09:59:43
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Norway13
Vandaag om 09:54:15
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 09:51:24
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 09:47:22
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Wouter_
Vandaag om 09:24:55
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
Vandaag om 09:14:57
Zestiger jaren plastic lijmen? door Duikeend
Vandaag om 09:14:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:07:53
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 08:54:01
Koppeling weg. Oplossingen? door henk
Vandaag om 08:16:45
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:49:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 02:31:37
  

Auteur Topic: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station  (gelezen 14508 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #60 Gepost op: 04 september 2019, 19:58:00 »
Begonnen aan het eerste onderdeel van het viaduct, de zijliggers (x2) uit 0,5 mm evergreen plaat met uitgesneden en opgelijmde klinknagelstrips (Slaters), van dichtbij gezien oogt het wel wat grof maar in werkelijkheid zijn het ook behoorlijke klinknagels. De klinknagels van 1 maatje kleiner, die ook in rijen voorbedrukt op de Slaters plaat om zelf uit te snijden zitten, ogen te iel voor de verticale klinknagelrijen. Met deze zijliggers krijg ik een goeie indruk van de doorrijhoogte, deze moet omgerekend ongeveer 3,80m-4 m worden. Nu kan ook de exacte hoogte van de bovenleiding bepaald worden, deze moet samen met de straat helemaal klaar zijn voordat ik verder met het viaduct kan gaan. De voorste zijligger ligt nu provisorisch en de middenpijlers worden een stuk breder.









Oeps :o M'n oude Niehorster RET vierasser gaat hier nooit onderdoorpassen, het is dan ook een oud model in 1:85 en staat ook nog eens te hoog op z'n wieltjes.

« Laatst bewerkt op: 04 september 2019, 21:45:19 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #61 Gepost op: 04 september 2019, 22:46:22 »
Ja,  dan maar geen schuim onder de rails?
Of de multiplex onderplaat verdiepen.

Ronald Visser ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #62 Gepost op: 05 september 2019, 16:06:36 »
Hoi Ronald, onder de spoorrails gaat wel een laagje schuim komen is de bedoeling, qua hoogte van de zijliggers maakt dat niet uit, de dikte van dat laagje is al meegenomen in de hoogte van de zijliggers.
Daarnaast vond ik het station toch te hoog liggen in vergelijking met Asmp en Asa. Inkorten van de pijlers onder het station ging niet meer, daarom ben ik een laag van 8mm multiplex als ophoging op de grondplaat (het straatniveau) aan het leggen. Bij Muiderpoort rijdt de tram onder een hoogte van 3,60 m door, als ik dan zelf 4 m aanhoud als doorrijhoogte heb ik inclusief de bovenleiding nog voldoende ruimte voor tramstellen in exact 1:87. De Lyrabeugel of pantograaf ligt dan net als in werkelijkheid bijna plat op het dak. Oudere trammodellen in een grotere schaalverhouding hebben verder niets te zoeken op m'n baan, dus dan geeft het niet als dat niet past onder het viaduct.
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #63 Gepost op: 05 september 2019, 17:21:37 »
Ja zeker plat op het dak, maar de rijdraad etc moet er ook nog onder passen?

Succes met de baan. (y) (y)
Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #64 Gepost op: 09 november 2019, 09:59:29 »
De VSM 517 als rangeerloc actief op de hoge sporen van Amsterdam WP....mwah echt geloofwaardig is ut niet...maar een leuk hippeltje is het wel  (y).

Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #65 Gepost op: 09 november 2019, 13:36:12 »
Uitleen loc omdat de huis rangeer loc(s) kapot zijn  ;)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 8886
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #66 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:34 »
Hoi Richard.
Hoe/waarmee heb je de ronde gaten gemaakt voor de ronde ramen?
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #67 Gepost op: 09 november 2019, 17:51:25 »
Floris, dan zou de nood wel héél erg hoog moeten zijn als rayon Amsterdam een beroep moet doen op Beekbergen  ;D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #68 Gepost op: 09 november 2019, 18:02:42 »
Wim, ik heb er een stappenboor voor gebruikt, ligt op het werk en ingespannen in een kolomboor heb ik de raamgaten op 16 mm uitgeboord.  Die gaten ben ik aan het afwerken met Juweela steentjes.

De stappenboor is gewoon te koop bij de meeste bouwmarkten.


Hornbach
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #69 Gepost op: 09 november 2019, 18:07:32 »
Overigens moet je wel centreren met 4 mm en niet kleiner, de stappenboor "loopt" gemakkelijk weg en daardoor zaten de gaten in de vorige muur niet goed en kon ik opnieuw beginnen met dat stuk muur :P
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 8886
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #70 Gepost op: 09 november 2019, 18:30:52 »
Dank je Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #71 Gepost op: 21 maart 2020, 13:33:25 »
Sinds een tijdje de trotse bezitter van een blauw 1e/2e klas getrokken blokkendoos rijtuig. Past mooi bij de blauwe blokkendozen die ik al had. Maar mede door de aanwezige 1e klas coupe's valt het bij dit rijtuig extra op dat het interieur nog geschilderd moet worden.





Een aantal dichte wanden door/weggehakt zodat de reiziger vanaf de balkons uberhaupt het rijtuig in kan. Tevens de dikke houders voor de Roco-binnenverlichting weggezaagd, geeft wat meer realisme aan het interieur.

Na de eerste 2 schildergangen is de vloer nu rood-bruin en de hogere wanddelen beige. Nu ga we even naar buiten voor boodschappen en daarna gaan we afplakken om de banken in kleur te zetten.




Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #72 Gepost op: 22 maart 2020, 09:28:23 »



Het spul mag weer even drogen. Voor de 2e klas banken Humbrol 195 gebruikt, dat komt naar mijn idee goed overeen met het groene kunstleerdoek wat NS gebruikte. Ik neem aan dat bij de ombouw naar getrokken rijtuig in 1958 de oude trijpen 2e klas bekleding vervangen is door groen kunstleer.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #73 Gepost op: 22 maart 2020, 09:36:57 »
De groene kleur mag iets blauwer, de kleuren van mat '24 werden steeds meer gelijk getrokken met plan E.
De eerste klasse was blauw trijp, eerst met een grote ruit, later met een streep.

Die laatste versie zit nu nog in de plan D AB van het spoorwegmuseum.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1342
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #74 Gepost op: 22 maart 2020, 09:46:51 »
Het groen laat ik maar zo, maar je hebt inderdaad gelijk. Niet aan gedacht dat de nieuwe bekleding van toen blauwig was. Was de bekleding van de 1e klas blauw bij dit rijtuig in de jaren 60? Ik wilde eigenlijk rood gaan gebruiken voor de coupe's maar dan komt je tip net op tijd (y)

Een voordeel dat het zelfde blauwe trijp in de AB plan D zit. Nu kan ik van eigen foto werken, alleen wel bang dat ik dan eerst naar de verfboer moet hollen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 10:02:57 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard