Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door laurent
Vandaag om 00:26:38
Verschil 3G en 5G tram GVB door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:11:39
Artitec overwegbomen en angermanagement door Edwin2121992
Vandaag om 00:01:02
XPS (roofmate platen) waar te koop? (in corona-tijd) door AntonM
12 mei 2021, 23:52:13
Dönsdorfer Bauberichte door Freek Jonkers
12 mei 2021, 23:35:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
12 mei 2021, 23:24:17
Wat kan je precies doen met Railcom? door Blausee-Mitholz
12 mei 2021, 23:18:13
Projekt 083-338 door jerrytrein
12 mei 2021, 23:04:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
12 mei 2021, 23:01:52
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
12 mei 2021, 22:59:52
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris2412
12 mei 2021, 22:56:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
12 mei 2021, 22:46:18
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
12 mei 2021, 22:27:43
Bouw van modelbaan Soestbeek door NS264
12 mei 2021, 22:22:57
Module 'Kopstationnetje NS Tijdperk IV' door NS264
12 mei 2021, 22:19:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
12 mei 2021, 22:05:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
12 mei 2021, 21:55:08
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
12 mei 2021, 21:45:43
De bouw van een ponton met kraan door EricZmS
12 mei 2021, 21:40:20
Raadplaatje door Sicco Dierdorp
12 mei 2021, 21:34:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Edde
12 mei 2021, 21:33:57
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
12 mei 2021, 21:23:25
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Edsko Hekman
12 mei 2021, 21:19:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
12 mei 2021, 20:30:25
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
12 mei 2021, 20:17:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arentjan
12 mei 2021, 20:16:13
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
12 mei 2021, 18:57:01
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door MOVisser
12 mei 2021, 18:56:33
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
12 mei 2021, 18:54:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
12 mei 2021, 18:45:22
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 39993 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #75 Gepost op: 22 maart 2020, 09:57:39 »
Bij de onderdelen van de A 8508 te Goes zat nog een eerste klasse bank met blauwe trijp met ruit.
in de kleurenstalen van het HUA is deze stof ook genoemd bij mat '24 en plan E.

Ik vermoed dat bij de ombouw in 1940 van deze rijtuigen tot AB er wel rode trijp in heeft gezeten, alleen zijn die tekeningen allen verloren gegaan. De coupe's waren technisch gelijk aan de mat '36 vierwagenstellen.
Van deze verbouwing is dus niets meer terug te vinden in de archieven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 12799
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2020, 09:59:50 »
Weer lekker bezig Richard. Ik moet je teleurstellen maar ik blijf je volgen hoor  ;D (y) ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2020, 18:14:47 »
Bedankt Wim  (y)

Arjen, bedankt voor de weer zeer nuttige informatie! De verbouwing van het halve rijtuig tot 1e klas in 1940 heeft idd de 1e klas van mat' 36 als voorbeeld gehad. NJvWJ schrijft daar iets over in van Stoom tot Stroom. Maar ook daar geen benoemen van kleuren helaas.


Zelf gekozen voor de toestand na de verbouwing van 1958 dus de 1e klas van mijn rijtuig wordt blauw trijp. De oude bank uit de A 8508 is voor mij genoeg bewijs ;)

Donkerblauwe verf met wat grijze verf lichter gemaakt. In het daglicht lijkt het redelijk goed op het blauw van de interieurfoto's van de plan D uit het Spoorwegmuseum, als je de mate van het verschoten zijn niet meerekent.








Links in beeld ligt de toekomstige wc deur, als tie droog is wordt hij op de binnenwand naar de wc geplakt. Verder nog alle binnendeuren in de vernis zetten en dan is het interieur klaar.


Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #78 Gepost op: 22 maart 2020, 18:47:19 »
Netjes  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2020, 15:19:05 »
Voor het deuren vernissen toch nog even wat zilververf erop.





Het eindresultaat. Ik ben er tevreden mee :)


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2020, 16:11:22 »
Lekker bezig Richard  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2020, 18:52:12 »
Mooi hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:24 »
Arjen, Marco en Tom bedankt. Zonder het forum zou de helft van de bankjes in het rijtuig nu rood geweest zijn, op het laatste moment veranderde dat. Hoe snel een 'vast' staand plan kan veranderen :laugh:......
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2020, 08:28:55 »
Heey Richard.

Dat ziet er allemaal erg leuk uit.
Vooral dat tram gebeuren vind ik top. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2020, 10:06:35 »
Dank je Kees (y)

Wordt weer eens tijd voor een update ervan maar moet eerst nog een paar andere dingen aan de modulebakken zelf fixen.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2020, 10:55:44 »
En rijdt er al wat (heen en weer ofzo) ? Ik zie zoveel nevenprojectjes voorbij komen dus dat sporenplan moet al uitgevogeld zijn...  :angel:

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2020, 11:36:02 »
Een prachtig uitgevoerd project. En die gele bakstenen zijn perfect gelukt.


▲ Volgens mij heeft dit station ook prachtige muurschilderingen. Of ben ik nou twee stations door elkaar aan het halen?  ???
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 11:38:08 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #87 Gepost op: 24 maart 2020, 12:05:54 »
Hallo Wim, dank voor het compliment. Echter heb ik gekozen voor bruinige baksteen zoals bij station Muiderpoort. Dat vind ik zelf toch fraaier.
De muurschildering is overigens in de hal van station Amstel, prachtig inderdaad.

Marco, de sporen liggen nog los omdat er nog een kurklaag van 2mm dik onder moet. Moet ik nog steeds bestellen :-[

Met het sporenplan ben ik nog niet helemaal uitgevogeld. Oorspronkelijk wilde ik graag een zakspoortje in het plan hebben, leuk om een loc of een Pec of een dienstwagen neer te zetten. Weet alleen niet hoe dit spoortje aan te sluiten op de fiddleyard, het wisselkruis wil ik graag zo houden. En dan begon het kopspoortje me steeds meer te irriteren omdat de toch al korte perronlengte nog verder wordt verkort daardoor. Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten. Daarom denk ik dat het zakspoor wordt weggelaten zoadat het perron ongeveer 30cm langer kan worden. In tekening 2 zie je wat ik bedoel.



Tek. 1 oorspronkelijk plan



Tek. 2 aangepast plan


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #88 Gepost op: 24 maart 2020, 13:29:59 »
"Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten"   

Ja, Dirk zei wel meer, maar toen wisten we nog niet dat we uiteindelijk met dik 50 verhuisdozen aan modelspoor materieel mochten slepen...en dan heb ik de dozen met literatuur, cd's en dvd's nog niet meegerekend. Een andere bekende uitspraak van Dirk was: "Eerst de baan af", om vervolgens nog meer treintjes te bestellen...  ::)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #89 Gepost op: 24 maart 2020, 13:46:26 »
"Eerst de baan maar eens af" Ik hoor het hem nog steeds zeggen. In feite had hij drie banen, de Nederlandse "rondrijbaan", het Belgische Zattegem en natuurlijk zijn Amerikaanse baan met de nadruk op Interurban.

Ontzettend jammer dat Dirk niet meer in ons midden is. Het heeft wel zijn plaatsje gekregen maar toch...
Groeten,
Richard