Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100205 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #75 Gepost op: 22 maart 2020, 09:57:39 »
Bij de onderdelen van de A 8508 te Goes zat nog een eerste klasse bank met blauwe trijp met ruit.
in de kleurenstalen van het HUA is deze stof ook genoemd bij mat '24 en plan E.

Ik vermoed dat bij de ombouw in 1940 van deze rijtuigen tot AB er wel rode trijp in heeft gezeten, alleen zijn die tekeningen allen verloren gegaan. De coupe's waren technisch gelijk aan de mat '36 vierwagenstellen.
Van deze verbouwing is dus niets meer terug te vinden in de archieven.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #76 Gepost op: 22 maart 2020, 09:59:50 »
Weer lekker bezig Richard. Ik moet je teleurstellen maar ik blijf je volgen hoor  ;D (y) ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #77 Gepost op: 22 maart 2020, 18:14:47 »
Bedankt Wim  (y)

Arjen, bedankt voor de weer zeer nuttige informatie! De verbouwing van het halve rijtuig tot 1e klas in 1940 heeft idd de 1e klas van mat' 36 als voorbeeld gehad. NJvWJ schrijft daar iets over in van Stoom tot Stroom. Maar ook daar geen benoemen van kleuren helaas.


Zelf gekozen voor de toestand na de verbouwing van 1958 dus de 1e klas van mijn rijtuig wordt blauw trijp. De oude bank uit de A 8508 is voor mij genoeg bewijs ;)

Donkerblauwe verf met wat grijze verf lichter gemaakt. In het daglicht lijkt het redelijk goed op het blauw van de interieurfoto's van de plan D uit het Spoorwegmuseum, als je de mate van het verschoten zijn niet meerekent.








Links in beeld ligt de toekomstige wc deur, als tie droog is wordt hij op de binnenwand naar de wc geplakt. Verder nog alle binnendeuren in de vernis zetten en dan is het interieur klaar.


Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #78 Gepost op: 22 maart 2020, 18:47:19 »
Netjes  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #79 Gepost op: 23 maart 2020, 15:19:05 »
Voor het deuren vernissen toch nog even wat zilververf erop.





Het eindresultaat. Ik ben er tevreden mee :)


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #80 Gepost op: 23 maart 2020, 16:11:22 »
Lekker bezig Richard  (y)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #81 Gepost op: 23 maart 2020, 18:52:12 »
Mooi hoor!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #82 Gepost op: 23 maart 2020, 21:18:24 »
Arjen, Marco en Tom bedankt. Zonder het forum zou de helft van de bankjes in het rijtuig nu rood geweest zijn, op het laatste moment veranderde dat. Hoe snel een 'vast' staand plan kan veranderen :laugh:......
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2020, 08:28:55 »
Heey Richard.

Dat ziet er allemaal erg leuk uit.
Vooral dat tram gebeuren vind ik top. (y)

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2020, 10:06:35 »
Dank je Kees (y)

Wordt weer eens tijd voor een update ervan maar moet eerst nog een paar andere dingen aan de modulebakken zelf fixen.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2020, 10:55:44 »
En rijdt er al wat (heen en weer ofzo) ? Ik zie zoveel nevenprojectjes voorbij komen dus dat sporenplan moet al uitgevogeld zijn...  :angel:

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2020, 11:36:02 »
Een prachtig uitgevoerd project. En die gele bakstenen zijn perfect gelukt.


▲ Volgens mij heeft dit station ook prachtige muurschilderingen. Of ben ik nou twee stations door elkaar aan het halen?  ???
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 11:38:08 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #87 Gepost op: 24 maart 2020, 12:05:54 »
Hallo Wim, dank voor het compliment. Echter heb ik gekozen voor bruinige baksteen zoals bij station Muiderpoort. Dat vind ik zelf toch fraaier.
De muurschildering is overigens in de hal van station Amstel, prachtig inderdaad.

Marco, de sporen liggen nog los omdat er nog een kurklaag van 2mm dik onder moet. Moet ik nog steeds bestellen :-[

Met het sporenplan ben ik nog niet helemaal uitgevogeld. Oorspronkelijk wilde ik graag een zakspoortje in het plan hebben, leuk om een loc of een Pec of een dienstwagen neer te zetten. Weet alleen niet hoe dit spoortje aan te sluiten op de fiddleyard, het wisselkruis wil ik graag zo houden. En dan begon het kopspoortje me steeds meer te irriteren omdat de toch al korte perronlengte nog verder wordt verkort daardoor. Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten. Daarom denk ik dat het zakspoor wordt weggelaten zoadat het perron ongeveer 30cm langer kan worden. In tekening 2 zie je wat ik bedoel.



Tek. 1 oorspronkelijk plan



Tek. 2 aangepast plan


Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #88 Gepost op: 24 maart 2020, 13:29:59 »
"Zoals Dirk Post al zei, Het gaat om de kunst van het weglaten"   

Ja, Dirk zei wel meer, maar toen wisten we nog niet dat we uiteindelijk met dik 50 verhuisdozen aan modelspoor materieel mochten slepen...en dan heb ik de dozen met literatuur, cd's en dvd's nog niet meegerekend. Een andere bekende uitspraak van Dirk was: "Eerst de baan af", om vervolgens nog meer treintjes te bestellen...  ::)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #89 Gepost op: 24 maart 2020, 13:46:26 »
"Eerst de baan maar eens af" Ik hoor het hem nog steeds zeggen. In feite had hij drie banen, de Nederlandse "rondrijbaan", het Belgische Zattegem en natuurlijk zijn Amerikaanse baan met de nadruk op Interurban.

Ontzettend jammer dat Dirk niet meer in ons midden is. Het heeft wel zijn plaatsje gekregen maar toch...
Groeten,
Richard