Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
Vandaag om 21:30:12
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
Vandaag om 21:29:39
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:51
Bezetmelding voor gevorderden? door AlbertG
Vandaag om 21:20:33
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:50
Drukke spoorlijn Den Dolder? door richardvandijk
Vandaag om 21:16:19
Welke Roco koppelingen heb ik nodig? door Ronald69
Vandaag om 21:15:50
Loof soorten door EricZmS
Vandaag om 21:12:47
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 21:02:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 20:55:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:49:45
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door Juroen
Vandaag om 20:41:50
Waar is kurkplaat te koop ? door Frank 123
Vandaag om 20:35:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 20:24:08
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 20:00:27
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:50:19
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 19:46:48
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 19:42:38
Situatie Eurostar kritisch door Joshua
Vandaag om 19:37:04
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 19:18:29
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
Vandaag om 19:09:07
Railtalk Magazine Latest Issue door St00mboy
Vandaag om 18:58:22
Restauratie TEE treinstel door Dwergsein
Vandaag om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's! door basjuh1981
Vandaag om 18:45:33
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig? door Ronald Koerts
Vandaag om 18:42:29
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Tjalling
Vandaag om 18:29:41
Ferro train 2021 door VFR
Vandaag om 18:29:16
Ergensnergens in H0e door GD
Vandaag om 18:14:46
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 18:14:14
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:07:37
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 30351 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #60 Gepost op: 04 september 2019, 19:58:00 »
Begonnen aan het eerste onderdeel van het viaduct, de zijliggers (x2) uit 0,5 mm evergreen plaat met uitgesneden en opgelijmde klinknagelstrips (Slaters), van dichtbij gezien oogt het wel wat grof maar in werkelijkheid zijn het ook behoorlijke klinknagels. De klinknagels van 1 maatje kleiner, die ook in rijen voorbedrukt op de Slaters plaat om zelf uit te snijden zitten, ogen te iel voor de verticale klinknagelrijen. Met deze zijliggers krijg ik een goeie indruk van de doorrijhoogte, deze moet omgerekend ongeveer 3,80m-4 m worden. Nu kan ook de exacte hoogte van de bovenleiding bepaald worden, deze moet samen met de straat helemaal klaar zijn voordat ik verder met het viaduct kan gaan. De voorste zijligger ligt nu provisorisch en de middenpijlers worden een stuk breder.









Oeps :o M'n oude Niehorster RET vierasser gaat hier nooit onderdoorpassen, het is dan ook een oud model in 1:85 en staat ook nog eens te hoog op z'n wieltjes.

« Laatst bewerkt op: 04 september 2019, 21:45:19 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #61 Gepost op: 04 september 2019, 22:46:22 »
Ja,  dan maar geen schuim onder de rails?
Of de multiplex onderplaat verdiepen.

Ronald Visser ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #62 Gepost op: 05 september 2019, 16:06:36 »
Hoi Ronald, onder de spoorrails gaat wel een laagje schuim komen is de bedoeling, qua hoogte van de zijliggers maakt dat niet uit, de dikte van dat laagje is al meegenomen in de hoogte van de zijliggers.
Daarnaast vond ik het station toch te hoog liggen in vergelijking met Asmp en Asa. Inkorten van de pijlers onder het station ging niet meer, daarom ben ik een laag van 8mm multiplex als ophoging op de grondplaat (het straatniveau) aan het leggen. Bij Muiderpoort rijdt de tram onder een hoogte van 3,60 m door, als ik dan zelf 4 m aanhoud als doorrijhoogte heb ik inclusief de bovenleiding nog voldoende ruimte voor tramstellen in exact 1:87. De Lyrabeugel of pantograaf ligt dan net als in werkelijkheid bijna plat op het dak. Oudere trammodellen in een grotere schaalverhouding hebben verder niets te zoeken op m'n baan, dus dan geeft het niet als dat niet past onder het viaduct.
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #63 Gepost op: 05 september 2019, 17:21:37 »
Ja zeker plat op het dak, maar de rijdraad etc moet er ook nog onder passen?

Succes met de baan. (y) (y)
Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #64 Gepost op: 09 november 2019, 09:59:29 »
De VSM 517 als rangeerloc actief op de hoge sporen van Amsterdam WP....mwah echt geloofwaardig is ut niet...maar een leuk hippeltje is het wel  (y).

Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9229
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #65 Gepost op: 09 november 2019, 13:36:12 »
Uitleen loc omdat de huis rangeer loc(s) kapot zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 11274
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #66 Gepost op: 09 november 2019, 13:44:34 »
Hoi Richard.
Hoe/waarmee heb je de ronde gaten gemaakt voor de ronde ramen?
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #67 Gepost op: 09 november 2019, 17:51:25 »
Floris, dan zou de nood wel héél erg hoog moeten zijn als rayon Amsterdam een beroep moet doen op Beekbergen  ;D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #68 Gepost op: 09 november 2019, 18:02:42 »
Wim, ik heb er een stappenboor voor gebruikt, ligt op het werk en ingespannen in een kolomboor heb ik de raamgaten op 16 mm uitgeboord.  Die gaten ben ik aan het afwerken met Juweela steentjes.

De stappenboor is gewoon te koop bij de meeste bouwmarkten.


Hornbach
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #69 Gepost op: 09 november 2019, 18:07:32 »
Overigens moet je wel centreren met 4 mm en niet kleiner, de stappenboor "loopt" gemakkelijk weg en daardoor zaten de gaten in de vorige muur niet goed en kon ik opnieuw beginnen met dat stuk muur :P
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 11274
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #70 Gepost op: 09 november 2019, 18:30:52 »
Dank je Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #71 Gepost op: 21 maart 2020, 13:33:25 »
Sinds een tijdje de trotse bezitter van een blauw 1e/2e klas getrokken blokkendoos rijtuig. Past mooi bij de blauwe blokkendozen die ik al had. Maar mede door de aanwezige 1e klas coupe's valt het bij dit rijtuig extra op dat het interieur nog geschilderd moet worden.





Een aantal dichte wanden door/weggehakt zodat de reiziger vanaf de balkons uberhaupt het rijtuig in kan. Tevens de dikke houders voor de Roco-binnenverlichting weggezaagd, geeft wat meer realisme aan het interieur.

Na de eerste 2 schildergangen is de vloer nu rood-bruin en de hogere wanddelen beige. Nu ga we even naar buiten voor boodschappen en daarna gaan we afplakken om de banken in kleur te zetten.




Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #72 Gepost op: 22 maart 2020, 09:28:23 »



Het spul mag weer even drogen. Voor de 2e klas banken Humbrol 195 gebruikt, dat komt naar mijn idee goed overeen met het groene kunstleerdoek wat NS gebruikte. Ik neem aan dat bij de ombouw naar getrokken rijtuig in 1958 de oude trijpen 2e klas bekleding vervangen is door groen kunstleer.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • Dwangrail.nl
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #73 Gepost op: 22 maart 2020, 09:36:57 »
De groene kleur mag iets blauwer, de kleuren van mat '24 werden steeds meer gelijk getrokken met plan E.
De eerste klasse was blauw trijp, eerst met een grote ruit, later met een streep.

Die laatste versie zit nu nog in de plan D AB van het spoorwegmuseum.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #74 Gepost op: 22 maart 2020, 09:46:51 »
Het groen laat ik maar zo, maar je hebt inderdaad gelijk. Niet aan gedacht dat de nieuwe bekleding van toen blauwig was. Was de bekleding van de 1e klas blauw bij dit rijtuig in de jaren 60? Ik wilde eigenlijk rood gaan gebruiken voor de coupe's maar dan komt je tip net op tijd (y)

Een voordeel dat het zelfde blauwe trijp in de AB plan D zit. Nu kan ik van eigen foto werken, alleen wel bang dat ik dan eerst naar de verfboer moet hollen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 10:02:57 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard