Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 15:27:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 29733 keer)

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #60 Gepost op: 16 April 2021, 14:58:45 »
Nu de buit naar hun idee binnen is zeggen "doe er nog even 79 miljoen bij" lijkt meer te maken te hebben met een leuk verdienmodel voor zichzelf.

Dat haal ik niet uit het artikel en ook niet uit andere artikelen, wel dat er het één en ander niet goed is gegaan. Er staat o.a. dat door het ministerie een onafhankelijk bureau is ingeschakeld om referentie van de kosten op te stellen en dat het ministerie daaruit concludeert dat er een tekort is. Trouwens de opmerking over het verdienmodel snap ik niet helemaal, wat over blijft van een project gaat terug naar de financierder en het is niet dat ProRail dit mag houden of voor iets anders mag gebruiken.

Andere artikelen: https://www.treinreiziger.nl/maaslijn-blijft-hoofdpijndossier-96-miljoen-euro-duurder-en-nieuwe-vertraging-dreigt/
en https://www.1limburg.nl/foute-raming-maaslijn-vele-tientallen-miljoenen-duurder

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #61 Gepost op: 16 April 2021, 14:59:27 »
Ja inderdaad... nee dus, de Belgen hebben 38 miljoen voor die 30 kilometer betaald.

Als ik heel snel Google kom ik al wat anders tegen: 80 miljoen voor 38 kilometer.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #62 Gepost op: 16 April 2021, 15:03:18 »
Maar dat past niet in het verhaal van ReneN dus telt het niet. Ik vraag me trouwens af wat het verdienmodel van ProRail zou zijn want het geld houden ze niet zelf.

En waarschijnlijk zijn de kosten ook hoger omdat er een spanningssluis tussen Kaldenkirchen en Venlo gebouwd moet worden in plaats van de schakelbare bovenleiding in Venlo.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #63 Gepost op: 16 April 2021, 15:09:01 »
Plus een aantal spoorverdubbelingen lees ik in het AD-stuk. Appels en peren vrees ik, zonder een goede uitsplitsing of onderbouwing van de kosten.
No dress rehearsel, this is our life.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #64 Gepost op: 16 April 2021, 15:15:34 »
@Marc: in het artikel staat 80 miljoen voor Mol - Hamont en Mol - Hasselt.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #65 Gepost op: 16 April 2021, 15:22:45 »
Yep ik beweer ook niets anders. Totale traject is 38km en kost 80 miljoen. Dus wat is het punt dat ik mis?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2021, 15:24:56 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #66 Gepost op: 16 April 2021, 15:35:41 »
Dit: Mol - Hamont is 33 km, Mol - Hasselt 38 km, dus in totaal 80 miljoen voor 71 km

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #67 Gepost op: 16 April 2021, 15:46:14 »
Ah op die fiets. Duidelijk stuk dus....  8)
Appels en peren verhaal blijft wat mij betreft wel overeind staan.
« Laatst bewerkt op: 16 April 2021, 16:00:18 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #68 Gepost op: 16 April 2021, 22:48:23 »
dus in totaal 80 miljoen voor 71 km
Een soort miljoenenlijn, maar dan in euro's. En dan heb je het alleen over de bovenleiding.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #69 Gepost op: 17 April 2021, 19:50:38 »
Miljoenen lijn 2.0 dus,vraag je je toch af hoeveel dat lijntje zou moeten kosten als men ook het trace en de rails had moeten gaan leggen, nu  :-X
Hoe zou dat aan de andere kant van de grens zijn ?
Zou men zich daar ook zo vaak ver rekenen en zou het bouwen van iets daar ook zo duur zijn ?
Of is het telkens duurder uitvallen en zijn de kosten van iets bouwen enkel hier zo duur gemaakt/gecreëerd ?
Dat vraag ik me gewoon af omdat ik in elk geval,amper iets soort gelijks hoor in andere landen.
Vandaar dat mij het beeld bekruipt dat hier in NL het bouwen van iets(zowiezo) te vaak, duurder uitvalt omdat men zich heeft vergist in de kosten.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #70 Gepost op: 17 April 2021, 20:01:43 »
Hallo allemaal,

Is een accutrein niet goedkoper ?
Met de capaciteiten van de moderne accu's zal vast meer mogelijk zijn.

In Groningen is Arriva een waterstof trein aan het testen.

Misschien is onder de draad niet meer nodig.

Groeten, Alexander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #71 Gepost op: 17 April 2021, 20:15:40 »
:D Veel geld voor het spoor... prima natuurlijk, als het goed besteed wordt. Dat het niet in de haak is wat ProRail doet is in elk geval duidelijk, omdat de begroting van de drie provincies juist is gebaseerd op de kostencalculatie die ProRail zelf heeft gemaakt. Nu de buit naar hun idee binnen is zeggen "doe er nog even 79 miljoen bij" lijkt meer te maken te hebben met een leuk verdienmodel voor zichzelf.
En hoe lang hebben die overheden precies nodig gehad om tot een conclusie te komen? Want Prorail vraagt indicatie offertes uit. Daarin worden vaak limieten gegeven omtrent de uitvoerdata. Als de aannemer zegt dat hij binnen 6-9 maanden opdracht moet hebben en de overheden hebben 2 jaar nodig om tot de conclusie te komen dat het uitgevoerd mag worden, dan zijn die prijsopgaves inmiddels verlopen. Een deel van mijn werkzaamheden is het maken van calculaties binnen de metaalverwerkingsbranche... Als je nu bij mij komt met een prijsopgave van anderhalf jaar oud, moet je ook niet raar kijken als die 20-25% hoger gaat uitvallen. Metalen als koper en aluminium zijn belachelijk in prijs aan het stijgen. Als ik nu een opdracht krijg die ik pas over 1-2 jaar in uitvoering ga brengen, dan moet ik daarin gewoon rekening houden met mijn prijs. Dan moet daar simpelweg een opslag op.

Is een accutrein niet goedkoper ?
Met de capaciteiten van de moderne accu's zal vast meer mogelijk zijn.
Bij mijn weten is een van de doelen juist het bieden van een alternatief op grensovergang Emmerich voor goederenverkeer. Door Nijmegen - Venlo onder de draad te brengen kan een goederentrein tot Elst op de BetuweRoute rijden en dan via Nijmegen en Venlo alsnog Duitsland in. Momenteel als Emmerich (of verderop op de lijn) dicht is ligt de BetuweRoute er redelijk werkeloos bij.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2021, 20:17:19 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22602
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #72 Gepost op: 17 April 2021, 20:57:06 »
Dat vraag ik me gewoon af omdat ik in elk geval,amper iets soort gelijks hoor in andere landen.

Hoeveel buitenlandse (regionale) kranten lees je dan? Iets in deze orde is in andere landen meestal ook geen landelijk nieuws, laat staan internationaal nieuws.
Overigens ging het hier kort geleden over iets soortgelijks bij de Friesenbrücke.

En weet je waar je al helemaal nooit iets van hoort? Al die keren dat het gewoon goed gaat. Dat is geen nieuws.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • flickr fotopagina
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #73 Gepost op: 17 April 2021, 21:00:08 »
Bij mijn weten is een van de doelen juist het bieden van een alternatief op grensovergang Emmerich voor goederenverkeer. Door Nijmegen - Venlo onder de draad te brengen kan een goederentrein tot Elst op de BetuweRoute rijden en dan via Nijmegen en Venlo alsnog Duitsland in. Momenteel als Emmerich (of verderop op de lijn) dicht is ligt de BetuweRoute er redelijk werkeloos bij.
Nope, als Zuidtak is de (noordelijke) Maaslijn al langere tijd geleden afgeschoten. Daarvoor in de plaats wordt in feite de extra boog Kfh <-> Ht bij Meteren aangelegd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26853
    • Pagina van klaas
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #74 Gepost op: 17 April 2021, 21:04:10 »
En weet je waar je al helemaal nooit iets van hoort? Al die keren dat het gewoon goed gaat. Dat is geen nieuws.
De Hanzelijn bijvoorbeeld. Die is eerder voltooid dan gepland en ze hielden ook nog een leuk bedrag over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.