BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReneN op 25 december 2018, 19:26:51

Titel: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 25 december 2018, 19:26:51
Het lijkt op de Maaslijn, waar ik af en toe gebruik van probeer te maken, wel of de tijden van Veolia zijn teruggekeerd. Propvolle treinen in de spits waarbij mensen op de perrons moeten worden achtergelaten, uitvallende treinen -meestal Lintjes- en doorlopend sein- en wisselstoringen. Langzamerhand worden wel de contouren van de elektrificatie zichtbaar: de meeste stations zijn opgeknapt, de rails vervangen en ProRail probeert de beveiliging te vernieuwen.

Dat lukt ze maar zeer matig. Zie hier steeds mannetjes bezig langs het spoor om de zoveelste storing te verhelpen - en dat leidt dan meestal gelijk tot een hele ochtend of middag geen treinen. Je zou maar voor studie of werk in Nijmegen moeten zijn. De regio Oost-Brabant waar ik woon heeft namelijk geen directe busverbinding. Wel de A73, populair bij Oostblokkers die met hun vrachtwagen parallel aan de grens blijven rijden tot Heerlen of Maastricht en zo de Duitse tol omzeilen, met als gevolg elke dag files en dat zal nog erger worden als de Maut per 1 januari omhoog gaat.

Heb zo al meerdere malen uren vertraging gehad of afspraken moeten afzeggen door de steeds verder teruglopende bereikbaarheid van de regio Arnhem - Nijmegen en bij zowel de gemeente als ProRail geklaagd. Niet onterecht, want inmiddels is de klachtenstroom in de Tweede Kamer beland en blijkt uit antwoorden op Kamervragen dat ProRail zelf een deel van de storingen veroorzaakt door beschadigingen aan de infrastructuur. Zie de monteur al voor me die wéér het verkeerde draadje aansluit. Oeps, kortsluiting! Saldo over november: 120 storingen :o

De elektrificatie Nijmegen - Roermond stond al in 1950 gepland. Ik begin het idee te krijgen dat we de 75 jaar wachttijd gaan halen... Gelukkig wordt volgend jaar naast de spoorbrug bij Mook een fietsbrug gebouwd. Beetje doortrappen en je hebt de trein niet meer nodig.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/boxmeer-en-cuijk-reiziger-maaslijn-niet-langer-dupe~a8193538/
https://www.gelderlander.nl/cuijk/maaslijn-blijft-probleem-reiziger-moet-maar-wennen-aan-storingen~aa7cb21a/
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 20 januari 2019, 16:30:19
Nu een maand verder is de situatie helaas nog verder verslechterd... en zo langzamerhand onhoudbaar aan het worden.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/cda-kamerleden-doen-oproep-den-haag-moet-ingrijpen-bij-maaslijn~a8e7fe8d/

Arriva heeft nieuwe Flirts besteld, die volgens planning volgend jaar geleverd worden. Nu dreigt hiervoor een Fyra-scenario: ze kunnen niet worden ingezet. Aan de andere kant staan de Buffels die met enig onderhoud weer de baan op kunnen ongebruikt op het station van Nijmegen. Officieel zijn ze verkocht aan Roemenië maar er lijkt niets mee te gebeuren. Of dit nog doorgaat?

Ondertussen ruziën de provincies Gelderland en Limburg verder omdat niemand de extra kosten wil betalen. Ook het Rijk niet. Het lijkt wel door de ongelukkige ligging van de Maaslijn te komen, die er steeds voor zorgt dat de opwaardering niet doorgaat - namelijk langs de grens met Duitsland. Dus geen Randstad-prioriteit. Inmiddels hadden de bovenleidingportalen er al moeten staan... uitgegaan wordt van 5 jaar extra vertraging, die 75 jaar uitstel klopt dus aardig.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: timtrein op 21 januari 2019, 19:27:12
Ik neem toch aan dat de nieuwe Flirts pas besteld worden als de elektrificatie begint?
Verder niet zo gek zoals het gaat - "men" wilde toch zo graag marktwerking, met kostenverlaging en terugtrekkende overheid? Dan is het wel een beetje zielig om nu naar Den Haag te wijzen als je er zelf niet uitkomt. Het is het één of het ander...
Arriva gaat natuurlijk nog meer voor de winst dan dat NS dat vroeger deed.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 21 januari 2019, 21:50:49
Ja zeker de provincie Gelderland heeft genoeg in kas om de extra kosten te betalen omdat het inmiddels 6,2 miljard heeft verdiend aan de verkoop van Nuon aan Vattenfall. Ook Brabant (5 miljard door Essent) en Limburg hoeven echt niet in Den Haag aan te kloppen, er is nog geld genoeg. Verder is het allemaal onduidelijk - volgens OV Magazine zijn de 36 Flirts voor Arriva Limburg al in 2015 bij Stadler besteld. In reacties in de Gelderlander lees ik weer dat de verkoop van de Buffels aan Roemenië niet is doorgegaan, wat nu we 1 jaar verder zijn ook steeds waarschijnlijker wordt.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: timtrein op 21 januari 2019, 22:53:02
Ja besteld zijn ze wel, dat klopt - het zal wel iets zijn dat ze pas afgeroepen gaan worden als ongeveer bekend is wanneer ze nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze een paar jaar ergens stil staan in afwachting tot die lijn een keer klaar is.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: dh3201 op 22 januari 2019, 08:32:08
Precies, dan gaat al het geld op aan stallingskosten waar geen inkomsten tegenover staan...
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Niekleair op 02 april 2019, 20:17:57
NOS meld dat er toch een doorbraak lijkt te zijn:

 https://nos.nl/artikel/2278730-akkoord-bereikt-over-kosten-aanpak-maaslijn.html
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: VAM65 op 02 april 2019, 20:37:15
Nou, dan wordt de wachttijd dus met geen 75 jaar ;), maar even zonder dollen, ik ben er we blij mee!
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: henk op 02 april 2019, 20:40:28
Voor wie wil weten wat precies de bedoeling is.

https://www.demaaslijn.nl (https://www.demaaslijn.nl)
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: timtrein op 02 april 2019, 23:14:04
Lijkt me goed om de naam van het topic te veranderen in iets passenders...
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Kronefan op 02 april 2019, 23:14:59
Wat ik mij afvraag.. Zetten de maatregelen straks echt zoden aan de dijk?

- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?

Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: tothebeach op 03 april 2019, 09:43:06
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?
Waar staat dat?

Ik lees:
Citaat van: https://www.demaaslijn.nl/
Als de lijn eenmaal is geëlektrificeerd, ruilt Arriva de huidige dieseltreinen in voor nieuwe elektrische treinen van het type Flirt.
Dus de twee en driedelige* diesels, zouden ook ingeruild kunnen worden voor electrische treinstellen met meer capaciteit.

Groet,
Michel

*) motorcompartiment niet meegerekend
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Quinzeedied op 03 april 2019, 10:33:24
- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.

Met een efficiënte dienstregeling kan je daarmee wel degelijk de frequentie van treinen flink omhoog doen. Met alleen maar dubbelspoor zul je ook lange stukken geen tegentrein tegenkomen. Nadeel blijft natuurlijk wel dat bij een vertraagde trein de vertraging ook snel op andere treinen doorwerkt (zie bijvoorbeeld tussen Leiden en Woerden).

Citaat
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?

Elektrische treinen trekken over het algemeen sneller op, zeker bij veel tussenstops kan dat een behoorlijke tijdwinst opleveren. Dus en de reistijd neemt af voor de reiziger, en je kunt meer treinen kwijt in dezelfde tijdsperiode. Mooi voorbeeld is de elektrificatie van Zwolle naar Wierden, niet alleen de stoptrein is 10 minuten sneller geworden, er is ook ruimte gekomen voor een sneltrein die over het hele traject ruim 20 minuten sneller is. En dat zonder dubbelspoor tussen Zwolle en Wierden.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 03 april 2019, 14:13:50
De naam van het topic veranderen, gelukkig dat het nu kan...  :) Als de elektrificatie gereed is zou dat inderdaad 75 jaar na de eerste plannen van NS zijn. Overigens is de punctualiteit nog steeds matig, dat ligt voornamelijk aan sein- en wisselstoringen waardoor het traject zolang ProRail bezig is er enkele dagen per week hele ochtenden of middagen uit ligt. Dubbelspoor helpt dan niet.

Daarnaast zit Arriva krap in het materieel dat nog wel eens defect raakt. Gewoon idioot dat je uitzicht hebt op de rijen ongebruikte Buffels op het emplacement in Nijmegen terwijl je in een stampvolle GTW staat. Zure en dure vruchten van de privatisering - het zou mogelijk moeten zijn het materieel tot 2025 weer op de baan te brengen om de overvolle spitstreinen tussen Nijmegen en Roermond te compenseren.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Reinout van Rees op 03 april 2019, 18:11:50
Welke titel mag het worden? Even "meld aan moderator" op dit berichtje aanklikken a.u.b. met de gewenste titel en we kunnen het veranderen :)

Reinout
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Dave....... op 03 april 2019, 18:20:46
Maaslijn kan beter weer van NS worden?  ;D
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: NS 1607 op 03 april 2019, 18:51:51
Ja besteld zijn ze wel, dat klopt - het zal wel iets zijn dat ze pas afgeroepen gaan worden als ongeveer bekend is wanneer ze nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze een paar jaar ergens stil staan in afwachting tot die lijn een keer klaar is.

Ze waren al besteld, maar Arriva heeft ze wegens de besluiteloosheid rond de Maaslijn, na (technische) aanpassing elders in Europa ingezet.


Jos.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: RodeDuivel op 03 april 2019, 22:04:54
Maaslijn kan beter weer van NS worden?  ;D
Ik denk niet dat het overdragen van de concessie aan de NS leidt tot een verbetering van de dienstregeling. Arriva kent in die zin een beter track record dan de NS op het gebied van het halen van de dienstregeling.

Het probleem op de Maaslijn ligt niet aan de exploitant, maar bij de politiek en ProRail.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: WilcoV op 03 april 2019, 22:35:44
De DM'90 stellen waren gewoon te huur, maar Arriva heeft gekozen voor aanschaf van GTW stellen en huur van Lint stellen. De GTW heeft regelmatig kuren, aldus te horen gekregen van Arriva machinisten.
De plannen waren gepland voor 150 miljoen en de kosten lopen nu al op naar 230 miljoen. Hierbij wordt nu al door Arriva en Prorail gemeld dat dit eigenlijk al te weinig is. Om de capaciteitsproblemen echt op te lossen zouden ook langere treinen ingezet moeten kunnen worden. Hiervoor moeten echter de perronlengtes van de meeste stations vergroot worden, wat nog eens meer geld zal gaan kosten.
De plannen van NS in het verleden voor elektrificatie zijn altijd door de rijksoverheid tegen gehouden omdat geld voor spoorinfra vooral in de randstad en op routes naar de randstad besteed moest worden. Nu een aanzienlijk deel van de kosten voor rekening van de provincies is gekomen komt er ineens meer schot in de zaak.
Wel hou ik mijn hart vast als in deze relatief korte tijd de kosten al met bijna 100 miljoen verhoogd zijn. Ik zie al Amsterdamse metro en Hoekse lijn problemen ontstaan die de kosten nog verder zullen gaan opdrijven. Dit dreigt zo het nieuwe miljoenenlijntje van Limburg te worden.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Thom op 03 april 2019, 22:39:24
Zullen we even niet vergeten dat Arriva die DM90 wel had kunnen en willen huren, maar de provincie dan zegt "dat magnie" omdat het geen gelijkvloerse instap heeft zoals geëist in de concessie?
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 03 april 2019, 23:05:51
Tja en zo zit de overheid zichzelf en de reiziger steeds weer in de weg... met veel geldverspilling als resultaat. Geen enkele forens in de regio zal klagen over de instaphoogte als hij maar op tijd en liefst zittend op de plaats van bestemming komt. In de Maaslijn is decennia weinig geïnvesteerd omdat het ver van Den Haag ligt. Het zal met het komende klimaatbeleid wel veranderen, nu duidelijk is dat spoorwegen weer helemaal "in" zijn.  :)

De Duitsers doen het met de parallel rijdende RE 10 aan de andere kant van de grens niet veel beter. Ook daar is het wachten op 2025: https://www.wz.de/nrw/kreis-viersen/re10-und-co-vrr-kritisiert-nordwestbahn-scharf-untragbare-probleme_aid-35973719
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Thom op 03 april 2019, 23:10:37
Geen enkele reiziger?  ???

Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Niekleair op 03 april 2019, 23:25:10
Als er een wil is; zou Arriva ontheffing kunnen aanvragen en b.v. 1x per uur met de DM90 rijden. Of 1x per 2 uur; naar gelang wat nodig is.  Daar valt best wel mee te communiceren; dus b.v. de trein die op het uur vertrekt is gegarandeerd gelijkvloerse instap; de trein die op het halve uur vertrekt kan ook een DM90 zijn.
Word wel spannend bij vertragingen etc. Maar er is, als de wil er is, best een mauw aan te passen. Ik vermoed dat in dit geval het (boekhoudkundige) financiele plaatje de DM 90's er van weerhoud om ingezet te worden.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 03 april 2019, 23:34:14
Citaat
Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?

Eh Thom... ik heb het over forensen. En dan is het nog altijd beter dan helemaal niet de trein in kunnen omdat hij propvol is. Of uitvalt... Dan zouden de Buffels gekoppeld als aanvulling kunnen rijden, nu staan ze te roesten. Omdat deze situatie nog 5 tot 6 jaar duurt lijkt het me de moeite waard ze uit de mottenballen te halen als er dan verder toch niks mee gebeurt.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Joop_L op 03 april 2019, 23:48:03
Dingen zijn 2 jaar geleden al verkocht.  ;D Dus er over door blijven hameren heeft geen zin, ReneN ;)
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: jjg koopmans op 04 april 2019, 00:02:23
.....langere treinen ingezet moeten kunnen worden. Hiervoor moeten echter de perronlengtes van de meeste stations vergroot worden, wat nog eens meer geld zal gaan kosten.
...
De perrons van de Maaslijn zijn uitgelegd voor gekoppelde plan U stellen, elk 74 m lang. De GTW zijn 41 resp 56 m lang. Twee drietjes plus een tweetje kunnen dus best wel langs het perron,
probleem is dat dat materieel er gewoon niet is. Indertijd aangeschaft voor de toenmalige hoeveelheid reizigers.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: ReneN op 04 april 2019, 00:09:20
Klopt, er is vrijwel geen reserve:
https://www.gelderlander.nl/boxmeer/tijdelijk-trein-minder-in-ochtendspits-maaslijn~ae4f3d45/

Ja DM '90 is verkocht op papier... Volgens berichten op Somda.nl heeft het Roemeense Ferotrans echter helemaal geen vervoersvergunning en hullen beide partijen zich in dan maar in stilzwijgen. Maar goed, alles rond het thema Maaslijn duurt een eeuwigheid en van hameren word je moe  ;D
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Reinout van Rees op 04 april 2019, 01:19:05
De naam van het topic veranderen, gelukkig dat het nu kan...  :)

Ik heb een suggestie binnengekregen en de titel veranderd.

Reinout-als-moderator
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Martin Hornis op 04 april 2019, 01:34:59
Mijn broer woont in de buurt van deze lijn (Mook). Even volgen...
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Dave....... op 04 april 2019, 05:43:16
Dingen zijn 2 jaar geleden al verkocht.  ;D Dus er over door blijven hameren heeft geen zin, ReneN ;)

Dat gaat niet door, geloof dat t bedrijf failliet is ofzo.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Joop_L op 04 april 2019, 10:40:55
Klopt dat het bedrijf failliet is. Alleen is het dat pas gegaan, ruim nadat er een overeenkomst was getekend. Ze zijn dus niet meer van NS (financial lease of van NS Lease BV)
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: dh3201 op 04 april 2019, 10:57:20
Maar NS heeft nog geen cent van dat failliete bedrijf gehad, dus daar kan NS nu ook naar fluiten?
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Dave....... op 04 april 2019, 15:30:14
Toevallig zie ik net twee man de stellen inspecteren.
En maken notities.

Ik kon niet zien of ze een Arriva-hesje aanhadden  ;D
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: WilcoV op 04 april 2019, 15:35:02
Dave die mensen lopen al twee dagen op Nijmegen rond in verband met het doen van metingen en dergelijke ter voorbereiding van de verbouwingen de komende vele jaren. Jazeker het gaat beginnen.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Rondje_HO op 04 april 2019, 15:38:56
Maar NS heeft nog geen cent van dat failliete bedrijf gehad, dus daar kan NS nu ook naar fluiten?


Nou ja, dat is in principe wel een stukje "core-business" van de NS   ;D
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Calimero op 04 april 2019, 16:19:28
 ;D Scherp  ;)
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Niekleair op 04 april 2019, 16:51:50
Klopt dat het bedrijf failliet is. Alleen is het dat pas gegaan, ruim nadat er een overeenkomst was getekend. Ze zijn dus niet meer van NS (financial lease of van NS Lease BV)

Als het goed is ligt er een leveringsovereenkomst waarin staat wanneer de eigendom van de treinstellen overgaat. In de regel is dat na (gedeeltelijke) betaling. Zolang FeroTrans nog niet betaald heeft, hoeftt NS de leveringsplicht niet na te komen en zijn die treinstellen nog gewoon van NS. Als het eigendom al wel is overgedragen dan is het aan de curator van FeroTrans wat er met de treinen gaat gebeuren. Best kans dat de NS ze dan ook niet terug wil; want dan draaien ze ook op voor de huur van de sporen waar die treinen staan etc.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Dave....... op 04 april 2019, 17:03:29
Dave die mensen lopen al twee dagen op Nijmegen rond in verband met het doen van metingen en dergelijke ter voorbereiding van de verbouwingen de komende vele jaren. Jazeker het gaat beginnen.

Nee ze waren echt die stellen aan het bekijken, bij de draaistellen, koppeling enz.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Joop_L op 04 april 2019, 21:00:31
Die stellen moeten t.z.t. weg, Dave. Denk dat ze daarom gekeken hebben hoe de staat van die troep is, en of het veilig verplaatst kan worden.  ;D

@Niekleair Geen idee hoe het contract er uit ziet. Weet alleen dat ze niet meer van de lease maatschappij zijn, dus ik vermoed dat het eigendom al overgeschreven is.
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: René 4312 op 04 april 2019, 21:20:13
Geen enkele reiziger?  ???

Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?

Eh Thom... ik heb het over forensen. .....

Een invalide of slecht lopende is per definitie geen forens? ??? ??? ???
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 04 april 2019, 21:41:46
Als je oud bent en slecht loopt meestal niet meer nee, rolstoelers zie ik in de spits ook zelden - die maken dan eerder gebruik van de regionale taxibus (?). Het is sowieso een hypothetisch probleem als de GTW's gewoon blijven rijden. Daarentegen zijn er wel klachten over NS die deels oude Sprinters inzet daar waar eerst nieuwe reden zodat mensen idd niet meer altijd meekunnen: Woerden - Utrecht CS met ingang van de nieuwe dienstregeling.   
Titel: Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
Bericht door: Thom op 05 april 2019, 00:03:50
Eh Thom... ik heb het over forensen. En dan is het nog altijd beter dan helemaal niet de trein in kunnen omdat hij propvol is. Of uitvalt... Dan zouden de Buffels gekoppeld als aanvulling kunnen rijden, nu staan ze te roesten. Omdat deze situatie nog 5 tot 6 jaar duurt lijkt het me de moeite waard ze uit de mottenballen te halen als er dan verder toch niks mee gebeurt.
Treinen rijden niet alleen maar voor forenzen, en onder forenzen zijn ook mensen die minder mobiel zijn, of dacht je dat die allemaal de hele dag achter de geraniums zitten?

Regels worden bedacht om ook voor deze mensen het reizen laagdrempelig te houden, en in de concessie eisen staat wat er van de concessienemer verwacht word, dat is een lage vloer en voldoende zitplaats capaciteit. De vervoerder weet dat vooraf en het is danook zijn verantwoording om daaraan te voldoen...
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: jjg koopmans op 05 april 2019, 00:26:36
Wat van een concessienemer vooral wordt verwacht is een lage prijs. Reservecapaciteit sneuvelt dan. Ik zie niet in wat het probleem zou zijn met inzet van de Buffels,
we hebben hier een kwartierdienst hoor! Eigenlijk moet er alleen maar rekening gehouden worden met de beroerde aansluitingen in Nijmegen.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Thom op 05 april 2019, 09:17:13
DM90 haalt de huidige rijtijden niet die bedacht zijn op de snellere GTW's, op dien beurt ga je kruisingen niet halen, is de tegentrein daardoor ook te laat en haalt die zijn volgende kruising weer niet en verder dondert het dan als een kaartenhuis in elkaar...

Simpelweg de rijtijd verlengen is daar ook de optie niet voor want dan kom je op de eindpunten niet uit (materieel moet eerder weg dan het aankomt) en overstappen red je niet meer (zoals in Nm dus).

Daarnaast, DM90 heeft de status verkocht, dus krijgen doe je ze toch niet al zou je het willen, daar heeft de NS namelijk geen enkele verplichting in.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: jjg koopmans op 05 april 2019, 19:45:07
Er rijden ook Lintjes die een lagere max. snelheid hebben dan Buffel en GTW. Dat rijtijd niet halen moet ik nog zien, Veolia hoopte indertijd op Buffels en kreeg ze niet.
Mvrgr
Koopmans
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 05 april 2019, 21:25:02
Het kan zijn dat DM '90 wat trager optrekt, maar zowel de GTW's als Buffels zijn toegelaten voor 140 km/u. Dat wordt op de Maaslijn niet gehaald.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Thom op 06 april 2019, 09:26:48
Nee, precies, en met materieel wat nog trager optrekt bereik je dus tussen de stations in een langere snelheid, en dus haal je de rijtijd niet  ;)

Die maximum snelheid is vaak nog niet zo belangrijk, op trajecten met regelmatige stops ben je meer tijd kwijt met optrekken dan met op volle snelheid rijden.
Dan is vlot optrekken belangrijker, en dat kunnen die GTW's wel.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Carel Ruysink op 06 april 2019, 09:45:37
Hoog tijd voor verdubbeling en electrificatie. Problemen over en een heel goede noord/zuidlijn er bij.  ;D
Goed voor de capaciteit en goed alternatief bij calamiteiten.

Carel
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: WilcoV op 06 april 2019, 11:50:20
Nee ze waren echt die stellen aan het bekijken, bij de draaistellen, koppeling enz.
Klopt Dave, die stellen moeten namelijk verplaatst gaan worden naar een andere locatie in verband met de verbouwing. Heel GE west gaat namelijk op de schop voor het nieuwe perron en de opstelsporen in het verlengde daarvan.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Carel Ruysink op 06 april 2019, 14:51:10
De buffels te Nijmegen met de groene Hondekop en in het hoekje de bruine 1300

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-2-22-Rail-2019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-2-22-Rail-2019.jpg)


Stond op me te wachten toen in 22 februari terug kwam van Rail 2019, mooi nieuw nostalgisch plaatje m.i.

Carel.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 16 april 2021, 12:21:57
Twee jaar verder, en helaas weer slechte berichten over de Maaslijn gelezen waarbij de vraag opkomt of de lijn ooit nog wel bovenleiding krijgt. Ditmaal is het ProRail die dwarsligt, eerder waren het de provincies die het onderling niet eens werden over de kostenverdeling. Door het gemuts werd de lijn al een stuk duurder, pas vorig jaar is er een akkoord gesloten maar nu eist onze infrabeheerder dat er nog eens 79 miljoen bij moet, waarna Limburg, Brabant en Gelderland stelden dat Den Haag het verschil maar moet bijleggen.

Stientje van Veldhoven doet dat niet, want de Maaslijn ligt immers niet in de Randstad. Wel komt er weer een kostenverhogend onderzoek naar de calculaties van ProRail. Veel reacties zijn er niet te vinden, wel enkele die ProRail vooral omschrijven - forum Rover - als een waterhoofd met veel managers dat voor zichzelf zoveel mogelijk geld probeert binnen te slepen om vervolgens zo goedkoop mogelijk uit te besteden aan onderaannemers. Verbazingwekkend is deze chantage allemaal niet, wordt er nu nog eens 5 jaar gewacht dan is er uiteraard weer een tekort. Inmiddels is de kostenoverschrijding al bijna 100%. Misschien dat monopolist ProRail de klus nu maar eens niet moet krijgen...

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/maaslijn-opnieuw-duurder-79-miljoen-extra-nodig~aa874f67/
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 april 2021, 13:16:01
Misschien dat monopolist ProRail de klus nu maar eens niet moet krijgen...
Wat voor constructie had je dan in gedachten? Naast Prorail nog een spoorbeheerder?
Prorail krijgt geen klussen, maar deelt ze uit.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 13:27:15
En zoveel mogelijk geld binnen slepen en zo goedkoop mogelijk uitbesteden is een teken van een serieuze taakopvatting van Prorail. Ze gaan voor de belangen van het spoor en proberen die zo goedkoop mogelijk te realiseren.  (y)
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Remco vM op 16 april 2021, 13:28:55
sarcasme modus weer uit zeker  :-X
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 13:45:37
Van mij zeker niet, als je daar op doelt.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Remco vM op 16 april 2021, 13:55:53
Bedoelde de zinsnede dat ze voor de belangen van het spoor gaan, dit word op het spoor anders ervaren🤐
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 14:00:46
Ongetwijfeld.
Maar als argument voor slecht functioneren aanvoeren dat ze veel geld voor het spoor proberen binnen te slepen snijdt geen hout. Vandaar mijn opmerking.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 16 april 2021, 14:36:15
 :D Veel geld voor het spoor... prima natuurlijk, als het goed besteed wordt. Dat het niet in de haak is wat ProRail doet is in elk geval duidelijk, omdat de begroting van de drie provincies juist is gebaseerd op de kostencalculatie die ProRail zelf heeft gemaakt. Nu de buit naar hun idee binnen is zeggen "doe er nog even 79 miljoen bij" lijkt meer te maken te hebben met een leuk verdienmodel voor zichzelf.

Vandaar het onderzoek, maar daarmee komt de lijn niet dichterbij. De provincie Limburg heeft ook Arriva al een schadeloosstelling moeten bieden wegens het in gebreke blijven. Misschien dat Infrabel een goed alternatief is, die kon Mol - Hamont per kilometer onlangs voor ongeveer 1/3 van de kosten elektrificeren. Mocht de Maaslijn toch nog worden geëlektrificeerd, dan moet ik tegen die tijd een rollator meenemen  ;D
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: henk op 16 april 2021, 14:45:46
Misschien dat Infrabel een goed alternatief is, die kon Mol - Hamont per kilometer onlangs voor ongeveer 1/3 van de kosten elektrificeren.

Dat klopt dan aardig, want ik denk dat de afstand Mol-Hamont ongeveer een derde is van de lengte van de Maaslijn.  :)
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 16 april 2021, 14:55:48
Ja inderdaad... nee dus, de Belgen hebben 38 miljoen voor die 30 kilometer betaald. Dat zou hier dan 100 miljoen worden in plaats van de bijna 300 die ProRail nodig vindt. Denk dat er van die 90 ook een paar kilometers afgaan omdat Blerick - Venlo al onder de draad is.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Sikje248 op 16 april 2021, 14:58:45
Nu de buit naar hun idee binnen is zeggen "doe er nog even 79 miljoen bij" lijkt meer te maken te hebben met een leuk verdienmodel voor zichzelf.

Dat haal ik niet uit het artikel en ook niet uit andere artikelen, wel dat er het één en ander niet goed is gegaan. Er staat o.a. dat door het ministerie een onafhankelijk bureau is ingeschakeld om referentie van de kosten op te stellen en dat het ministerie daaruit concludeert dat er een tekort is. Trouwens de opmerking over het verdienmodel snap ik niet helemaal, wat over blijft van een project gaat terug naar de financierder en het is niet dat ProRail dit mag houden of voor iets anders mag gebruiken.

Andere artikelen: https://www.treinreiziger.nl/maaslijn-blijft-hoofdpijndossier-96-miljoen-euro-duurder-en-nieuwe-vertraging-dreigt/ (https://www.treinreiziger.nl/maaslijn-blijft-hoofdpijndossier-96-miljoen-euro-duurder-en-nieuwe-vertraging-dreigt/)
en https://www.1limburg.nl/foute-raming-maaslijn-vele-tientallen-miljoenen-duurder (https://www.1limburg.nl/foute-raming-maaslijn-vele-tientallen-miljoenen-duurder)
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 14:59:27
Ja inderdaad... nee dus, de Belgen hebben 38 miljoen voor die 30 kilometer betaald.

Als ik heel snel Google kom ik al wat anders tegen (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/14/vanaf-juni-elektrische-treinen-tussen-hamont-mol-en-antwerpen/): 80 miljoen voor 38 kilometer.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Rick op 16 april 2021, 15:03:18
Maar dat past niet in het verhaal van ReneN dus telt het niet. Ik vraag me trouwens af wat het verdienmodel van ProRail zou zijn want het geld houden ze niet zelf.

En waarschijnlijk zijn de kosten ook hoger omdat er een spanningssluis tussen Kaldenkirchen en Venlo gebouwd moet worden in plaats van de schakelbare bovenleiding in Venlo.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 15:09:01
Plus een aantal spoorverdubbelingen lees ik in het AD-stuk. Appels en peren vrees ik, zonder een goede uitsplitsing of onderbouwing van de kosten.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 16 april 2021, 15:15:34
@Marc: in het artikel staat 80 miljoen voor Mol - Hamont en Mol - Hasselt.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 15:22:45
Yep ik beweer ook niets anders. Totale traject is 38km en kost 80 miljoen. Dus wat is het punt dat ik mis?
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 16 april 2021, 15:35:41
Dit: Mol - Hamont is 33 km, Mol - Hasselt 38 km, dus in totaal 80 miljoen voor 71 km
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Marc tramt op 16 april 2021, 15:46:14
Ah op die fiets. Duidelijk stuk dus....  8)
Appels en peren verhaal blijft wat mij betreft wel overeind staan.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Martin Hornis op 16 april 2021, 22:48:23
dus in totaal 80 miljoen voor 71 km
Een soort miljoenenlijn, maar dan in euro's. En dan heb je het alleen over de bovenleiding.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: tijgernootje op 17 april 2021, 19:50:38
Miljoenen lijn 2.0 dus,vraag je je toch af hoeveel dat lijntje zou moeten kosten als men ook het trace en de rails had moeten gaan leggen, nu  :-X
Hoe zou dat aan de andere kant van de grens zijn ?
Zou men zich daar ook zo vaak ver rekenen en zou het bouwen van iets daar ook zo duur zijn ?
Of is het telkens duurder uitvallen en zijn de kosten van iets bouwen enkel hier zo duur gemaakt/gecreëerd ?
Dat vraag ik me gewoon af omdat ik in elk geval,amper iets soort gelijks hoor in andere landen.
Vandaar dat mij het beeld bekruipt dat hier in NL het bouwen van iets(zowiezo) te vaak, duurder uitvalt omdat men zich heeft vergist in de kosten.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Alexander op 17 april 2021, 20:01:43
Hallo allemaal,

Is een accutrein niet goedkoper ?
Met de capaciteiten van de moderne accu's zal vast meer mogelijk zijn.

In Groningen is Arriva een waterstof trein aan het testen.

Misschien is onder de draad niet meer nodig.

Groeten, Alexander
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: laurent op 17 april 2021, 20:15:40
:D Veel geld voor het spoor... prima natuurlijk, als het goed besteed wordt. Dat het niet in de haak is wat ProRail doet is in elk geval duidelijk, omdat de begroting van de drie provincies juist is gebaseerd op de kostencalculatie die ProRail zelf heeft gemaakt. Nu de buit naar hun idee binnen is zeggen "doe er nog even 79 miljoen bij" lijkt meer te maken te hebben met een leuk verdienmodel voor zichzelf.
En hoe lang hebben die overheden precies nodig gehad om tot een conclusie te komen? Want Prorail vraagt indicatie offertes uit. Daarin worden vaak limieten gegeven omtrent de uitvoerdata. Als de aannemer zegt dat hij binnen 6-9 maanden opdracht moet hebben en de overheden hebben 2 jaar nodig om tot de conclusie te komen dat het uitgevoerd mag worden, dan zijn die prijsopgaves inmiddels verlopen. Een deel van mijn werkzaamheden is het maken van calculaties binnen de metaalverwerkingsbranche... Als je nu bij mij komt met een prijsopgave van anderhalf jaar oud, moet je ook niet raar kijken als die 20-25% hoger gaat uitvallen. Metalen als koper en aluminium zijn belachelijk in prijs aan het stijgen. Als ik nu een opdracht krijg die ik pas over 1-2 jaar in uitvoering ga brengen, dan moet ik daarin gewoon rekening houden met mijn prijs. Dan moet daar simpelweg een opslag op.

Is een accutrein niet goedkoper ?
Met de capaciteiten van de moderne accu's zal vast meer mogelijk zijn.
Bij mijn weten is een van de doelen juist het bieden van een alternatief op grensovergang Emmerich voor goederenverkeer. Door Nijmegen - Venlo onder de draad te brengen kan een goederentrein tot Elst op de BetuweRoute rijden en dan via Nijmegen en Venlo alsnog Duitsland in. Momenteel als Emmerich (of verderop op de lijn) dicht is ligt de BetuweRoute er redelijk werkeloos bij.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: henk op 17 april 2021, 20:57:06
Dat vraag ik me gewoon af omdat ik in elk geval,amper iets soort gelijks hoor in andere landen.

Hoeveel buitenlandse (regionale) kranten lees je dan? Iets in deze orde is in andere landen meestal ook geen landelijk nieuws, laat staan internationaal nieuws.
Overigens ging het hier kort geleden over iets soortgelijks bij de Friesenbrücke.

En weet je waar je al helemaal nooit iets van hoort? Al die keren dat het gewoon goed gaat. Dat is geen nieuws.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Jean-Pierre op 17 april 2021, 21:00:08
Bij mijn weten is een van de doelen juist het bieden van een alternatief op grensovergang Emmerich voor goederenverkeer. Door Nijmegen - Venlo onder de draad te brengen kan een goederentrein tot Elst op de BetuweRoute rijden en dan via Nijmegen en Venlo alsnog Duitsland in. Momenteel als Emmerich (of verderop op de lijn) dicht is ligt de BetuweRoute er redelijk werkeloos bij.
Nope, als Zuidtak is de (noordelijke) Maaslijn al langere tijd geleden afgeschoten. Daarvoor in de plaats wordt in feite de extra boog Kfh <-> Ht bij Meteren aangelegd.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 april 2021, 21:04:10
En weet je waar je al helemaal nooit iets van hoort? Al die keren dat het gewoon goed gaat. Dat is geen nieuws.
De Hanzelijn bijvoorbeeld. Die is eerder voltooid dan gepland en ze hielden ook nog een leuk bedrag over.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: thijs op 18 april 2021, 14:30:31
Nou ja met wel een knoeperd van een fout in de Drontenmeertunel.
Koste €90 miljoen om het op te lossen.
Dat vond men te duur...

Thijs
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 april 2021, 16:10:52
Dat is dan precies die 90 miljoen die ze overhielden.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: spoorzeven op 18 april 2021, 16:25:06
En waarom niet de oplossing uit het noorden? Alleen bovenleiding in de stations, voor het opladen van de accu's. Lijkt mij beduidend goedkoper.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 april 2021, 16:31:05
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: André82 op 18 april 2021, 16:35:45
Het probleem van het elektrificeren van de Maaslijn gaat Venlo worden, want de Maaslijn kruist het gedeelte wat geëlektrificeerd met 15 kV Wisselstroom. Hoe ze dat willen gaan doen is volgens mij ook niet duidelijk. 
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Rick op 18 april 2021, 16:42:12
spanningssluis tussen Kaldenkirchen en Venlo gebouwd moet worden in plaats van de schakelbare bovenleiding in Venlo.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: VictorPM op 18 april 2021, 17:40:09
Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: timtrein op 18 april 2021, 20:32:10
Een spanningssluis richting Kaldenkirchen is ook niet echt mogelijk omdat dat stuk te steil is. De tijd die het omschakelen kost, is te lang - dan staan ze al stil op de helling.

Meer goederentreinen over de Maaslijn wordt 'm trouwens niet want het blijft ATB NG dus je blijft aangewezen op dieseltractie - tot er ERTMS ligt.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: RobK op 18 april 2021, 20:45:49
@Andre82, kruisingen van verschillend geëlectrificeerde trajecten zijn geen probleem, daar is ervaring mee, al heel lang. Leiden NS/NZH bij Lammenschans. NS/NBM bij Driebergen. En een handvol tram/treinkruisingen in het Ruhrgebiet.

Stroomloos passeren op rolsnelheid. En een seinstelsel waarin beide kruisende baanvakken zijn opgenomen.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: André82 op 19 april 2021, 14:39:26
Het is niet alleen kruisen, je moet vanaf de Maaslijn ook nog het goederen emplacement opkomen, want er is best heel wat verkeer wat via de Maaslijn naar het DSM in Geleen gaat.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Rick op 19 april 2021, 15:20:17
Dat lijkt me makkelijker dan een goederentrein van het emplacement de helling bij Kaldenkirchen op krijgen terwijl je het eerste stuk moet rollen.

Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.
Inderdaad, ik zou Venlo bereikbaar houden voor 15 kV-materieel.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: spoorzeven op 19 april 2021, 16:06:26
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar ze moeten toch ook andere treinen kopen als je er wel overal waslijn boven hangt.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Dave....... op 19 april 2021, 16:31:25
Volgens mij zijn die al gekocht en dat is ook t punt.
Want het leasecontract van de diesels schijnt af te lopen.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 19 april 2021, 16:40:47
Misschien is het juist vanwege de situatie in Venlo idd wel de moeite waard om waterstof- of accutreinen te overwegen, al zullen er weer kosten voor de extra voorzieningen zijn... maar het project loopt nu inmiddels zó lang dat ik er niet echt meer in geloof, want het uitstel wordt steeds weer ingehaald door kostenstijgingen. Dan kun je wel aan de gang blijven. Het onderzoek naar de calculatie van ProRail zal ook weer vertragend werken.

Het gedrag van ProRail is moeilijk of niet uit te leggen. Het is alsof je een nieuwe auto bestelt, je handtekening zet en hem na een maand komt ophalen. De dealer zegt dan: "Ja sorry, u krijgt hem wel mee maar u moet eerst een paar duizend euro bijleggen." Het lijkt erop dat bij de provincies ook niemand op het idee van een bindende prijsafspraak is gekomen. Een deadline voor zichzelf hebben ze al helemaal niet gesteld, want tja het is toch maar belastinggeld. Als de bestelling van de Flirts wel bindend is, wordt het een dure afkoop en hebben ze zich aardig in de nesten gewerkt.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: laurent op 20 april 2021, 12:44:13
Nee, dat is een foute vergelijking. Je kan het beter vergelijken dat je een exclusieve aanbieding krijgt van de dealer die tot eind van de maand geldig is en dan 3 maanden later komt, dat je toch nog gebruik wil maken van die aanbieding.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Kronefan op 25 april 2021, 20:28:09
Stel dat het ooit toch zover is dat er een waslijn boven het spoor komt te hangen..
Is er dan ook een kans dat we wat meer goederen over de maaslijn zien gaan?

Net als voor de Dolimetrein, lijkt het mij dan een stuk korter over Zwolle - Nijmegen - Roermond?
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: wibi op 25 april 2021, 20:53:07
Die kan daar al rijden hoor, er gaat een diesel mee
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: timtrein op 25 april 2021, 21:17:51
Zolang er geen ERTMS ligt overal, is elektrificeren niet van invloed op de hoeveelheid goederentreinen. Want er zijn en komen geen elocs met ATB-NG; veel te duur qua inbouw en toelating voor die ene lijn. En het gaat nog wel een paar decennia duren voor overal ERTMS ligt...
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Kronefan op 26 april 2021, 19:53:40
Die kan daar al rijden hoor, er gaat een diesel mee

Klopt, maar ze rijden bij voorkeur met een E-loc. Anders was de Maaslijn neem ik aan de standaard route.

Zolang er geen ERTMS ligt overal, is elektrificeren niet van invloed op de hoeveelheid goederentreinen. Want er zijn en komen geen elocs met ATB-NG; veel te duur qua inbouw en toelating voor die ene lijn. En het gaat nog wel een paar decennia duren voor overal ERTMS ligt...

helder. jammer.
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: ReneN op 26 april 2021, 23:26:53
De elektrificatie lijkt voorlopig niet door te gaan. De drie provincies willen geen cent extra uitgeven, staatssecretaris Van Veldhoven wil ProRail niet compenseren... Want ja, het is een lijn van regionaal belang. Eerst komt er een onderzoek naar de rekenkundige kwaliteiten van onze infrabeheerder. Nog maar eens wat geld verspillen aan rapporten schrijven.  :-\

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/provincies-betalen-niet-mee-aan-tekort-maaslijn-rijk-moet-extra-79-miljoen-betalen~a3c7e95a/
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: timtrein op 29 april 2021, 20:24:43
Dit is natuurlijk met name een spelletje "wie knippert het eerste met de ogen".
Titel: Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
Bericht door: Rik op 29 april 2021, 22:44:14
https://www.1limburg.nl/dassenburcht-mogelijk-gedrang-bij-verdubbeling-maaslijn-0?context=latestarticles

Ondertussen is geld niet meer het enige probleem wat de verbetering van de Maaslijn in de weg staat.. ;)