Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door AB 7216
Vandaag om 07:26:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
Vandaag om 07:22:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:31:40
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 01:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 01:09:53
Brawa 2021 door Marcel112
Vandaag om 00:56:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:05:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 juni 2021, 23:28:42
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
12 juni 2021, 23:00:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
12 juni 2021, 22:47:09
Stroompunten onder baan door De eerste Ivo
12 juni 2021, 22:22:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
12 juni 2021, 22:16:19
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door Weerd
12 juni 2021, 22:05:32
Een stukje raccordement de Zwette in 1:87 door RieX
12 juni 2021, 21:51:01
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Spoors
12 juni 2021, 21:50:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Albert de Heer
12 juni 2021, 21:37:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 juni 2021, 21:30:58
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door treinengup
12 juni 2021, 20:13:50
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
12 juni 2021, 19:07:53
Een soort modules voor onder de bank door Klaas Zondervan
12 juni 2021, 19:04:59
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door MOVisser
12 juni 2021, 18:58:01
Waar is dit? door Hans Reints
12 juni 2021, 17:54:36
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door jandcargo
12 juni 2021, 17:37:30
Raadplaatje door Cc72000
12 juni 2021, 17:35:42
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
12 juni 2021, 17:35:06
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Wim Vink
12 juni 2021, 17:04:28
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door VAM65
12 juni 2021, 17:00:52
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door Remunj
12 juni 2021, 16:57:33
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
12 juni 2021, 16:46:18
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
12 juni 2021, 16:00:00
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 12462 keer)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Gepost op: 25 december 2018, 19:26:51 »
Het lijkt op de Maaslijn, waar ik af en toe gebruik van probeer te maken, wel of de tijden van Veolia zijn teruggekeerd. Propvolle treinen in de spits waarbij mensen op de perrons moeten worden achtergelaten, uitvallende treinen -meestal Lintjes- en doorlopend sein- en wisselstoringen. Langzamerhand worden wel de contouren van de elektrificatie zichtbaar: de meeste stations zijn opgeknapt, de rails vervangen en ProRail probeert de beveiliging te vernieuwen.

Dat lukt ze maar zeer matig. Zie hier steeds mannetjes bezig langs het spoor om de zoveelste storing te verhelpen - en dat leidt dan meestal gelijk tot een hele ochtend of middag geen treinen. Je zou maar voor studie of werk in Nijmegen moeten zijn. De regio Oost-Brabant waar ik woon heeft namelijk geen directe busverbinding. Wel de A73, populair bij Oostblokkers die met hun vrachtwagen parallel aan de grens blijven rijden tot Heerlen of Maastricht en zo de Duitse tol omzeilen, met als gevolg elke dag files en dat zal nog erger worden als de Maut per 1 januari omhoog gaat.

Heb zo al meerdere malen uren vertraging gehad of afspraken moeten afzeggen door de steeds verder teruglopende bereikbaarheid van de regio Arnhem - Nijmegen en bij zowel de gemeente als ProRail geklaagd. Niet onterecht, want inmiddels is de klachtenstroom in de Tweede Kamer beland en blijkt uit antwoorden op Kamervragen dat ProRail zelf een deel van de storingen veroorzaakt door beschadigingen aan de infrastructuur. Zie de monteur al voor me die wéér het verkeerde draadje aansluit. Oeps, kortsluiting! Saldo over november: 120 storingen :o

De elektrificatie Nijmegen - Roermond stond al in 1950 gepland. Ik begin het idee te krijgen dat we de 75 jaar wachttijd gaan halen... Gelukkig wordt volgend jaar naast de spoorbrug bij Mook een fietsbrug gebouwd. Beetje doortrappen en je hebt de trein niet meer nodig.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/boxmeer-en-cuijk-reiziger-maaslijn-niet-langer-dupe~a8193538/
https://www.gelderlander.nl/cuijk/maaslijn-blijft-probleem-reiziger-moet-maar-wennen-aan-storingen~aa7cb21a/
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 01:17:06 door Reinout van Rees. Reden: Titel op suggestie veranderd »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2019, 16:30:19 »
Nu een maand verder is de situatie helaas nog verder verslechterd... en zo langzamerhand onhoudbaar aan het worden.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/cda-kamerleden-doen-oproep-den-haag-moet-ingrijpen-bij-maaslijn~a8e7fe8d/

Arriva heeft nieuwe Flirts besteld, die volgens planning volgend jaar geleverd worden. Nu dreigt hiervoor een Fyra-scenario: ze kunnen niet worden ingezet. Aan de andere kant staan de Buffels die met enig onderhoud weer de baan op kunnen ongebruikt op het station van Nijmegen. Officieel zijn ze verkocht aan Roemenië maar er lijkt niets mee te gebeuren. Of dit nog doorgaat?

Ondertussen ruziën de provincies Gelderland en Limburg verder omdat niemand de extra kosten wil betalen. Ook het Rijk niet. Het lijkt wel door de ongelukkige ligging van de Maaslijn te komen, die er steeds voor zorgt dat de opwaardering niet doorgaat - namelijk langs de grens met Duitsland. Dus geen Randstad-prioriteit. Inmiddels hadden de bovenleidingportalen er al moeten staan... uitgegaan wordt van 5 jaar extra vertraging, die 75 jaar uitstel klopt dus aardig.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 16:40:19 door ReneN »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1908
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2019, 19:27:12 »
Ik neem toch aan dat de nieuwe Flirts pas besteld worden als de elektrificatie begint?
Verder niet zo gek zoals het gaat - "men" wilde toch zo graag marktwerking, met kostenverlaging en terugtrekkende overheid? Dan is het wel een beetje zielig om nu naar Den Haag te wijzen als je er zelf niet uitkomt. Het is het één of het ander...
Arriva gaat natuurlijk nog meer voor de winst dan dat NS dat vroeger deed.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2019, 21:50:49 »
Ja zeker de provincie Gelderland heeft genoeg in kas om de extra kosten te betalen omdat het inmiddels 6,2 miljard heeft verdiend aan de verkoop van Nuon aan Vattenfall. Ook Brabant (5 miljard door Essent) en Limburg hoeven echt niet in Den Haag aan te kloppen, er is nog geld genoeg. Verder is het allemaal onduidelijk - volgens OV Magazine zijn de 36 Flirts voor Arriva Limburg al in 2015 bij Stadler besteld. In reacties in de Gelderlander lees ik weer dat de verkoop van de Buffels aan Roemenië niet is doorgegaan, wat nu we 1 jaar verder zijn ook steeds waarschijnlijker wordt.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1908
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2019, 22:53:02 »
Ja besteld zijn ze wel, dat klopt - het zal wel iets zijn dat ze pas afgeroepen gaan worden als ongeveer bekend is wanneer ze nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze een paar jaar ergens stil staan in afwachting tot die lijn een keer klaar is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2019, 08:32:08 »
Precies, dan gaat al het geld op aan stallingskosten waar geen inkomsten tegenover staan...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2019, 20:17:57 »
Oeps!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2991
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2019, 20:37:15 »
Nou, dan wordt de wachttijd dus met geen 75 jaar ;), maar even zonder dollen, ik ben er we blij mee!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19780
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2019, 20:40:28 »
Voor wie wil weten wat precies de bedoeling is.

https://www.demaaslijn.nl
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1908
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2019, 23:14:04 »
Lijkt me goed om de naam van het topic te veranderen in iets passenders...

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2019, 23:14:59 »
Wat ik mij afvraag.. Zetten de maatregelen straks echt zoden aan de dijk?

- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7385
    • Rangeerbanen
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2019, 09:43:06 »
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?
Waar staat dat?

Ik lees:
Als de lijn eenmaal is geëlektrificeerd, ruilt Arriva de huidige dieseltreinen in voor nieuwe elektrische treinen van het type Flirt.
Dus de twee en driedelige* diesels, zouden ook ingeruild kunnen worden voor electrische treinstellen met meer capaciteit.

Groet,
Michel

*) motorcompartiment niet meegerekend

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2019, 10:33:24 »
- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.

Met een efficiënte dienstregeling kan je daarmee wel degelijk de frequentie van treinen flink omhoog doen. Met alleen maar dubbelspoor zul je ook lange stukken geen tegentrein tegenkomen. Nadeel blijft natuurlijk wel dat bij een vertraagde trein de vertraging ook snel op andere treinen doorwerkt (zie bijvoorbeeld tussen Leiden en Woerden).

Citaat
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?

Elektrische treinen trekken over het algemeen sneller op, zeker bij veel tussenstops kan dat een behoorlijke tijdwinst opleveren. Dus en de reistijd neemt af voor de reiziger, en je kunt meer treinen kwijt in dezelfde tijdsperiode. Mooi voorbeeld is de elektrificatie van Zwolle naar Wierden, niet alleen de stoptrein is 10 minuten sneller geworden, er is ook ruimte gekomen voor een sneltrein die over het hele traject ruim 20 minuten sneller is. En dat zonder dubbelspoor tussen Zwolle en Wierden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2019, 14:13:50 »
De naam van het topic veranderen, gelukkig dat het nu kan...  :) Als de elektrificatie gereed is zou dat inderdaad 75 jaar na de eerste plannen van NS zijn. Overigens is de punctualiteit nog steeds matig, dat ligt voornamelijk aan sein- en wisselstoringen waardoor het traject zolang ProRail bezig is er enkele dagen per week hele ochtenden of middagen uit ligt. Dubbelspoor helpt dan niet.

Daarnaast zit Arriva krap in het materieel dat nog wel eens defect raakt. Gewoon idioot dat je uitzicht hebt op de rijen ongebruikte Buffels op het emplacement in Nijmegen terwijl je in een stampvolle GTW staat. Zure en dure vruchten van de privatisering - het zou mogelijk moeten zijn het materieel tot 2025 weer op de baan te brengen om de overvolle spitstreinen tussen Nijmegen en Roermond te compenseren.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6123
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2019, 18:11:50 »
Welke titel mag het worden? Even "meld aan moderator" op dit berichtje aanklikken a.u.b. met de gewenste titel en we kunnen het veranderen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)