Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Ronald69
Vandaag om 17:34:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 28766 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #30 Gepost op: 04 April 2019, 10:40:55 »
Klopt dat het bedrijf failliet is. Alleen is het dat pas gegaan, ruim nadat er een overeenkomst was getekend. Ze zijn dus niet meer van NS (financial lease of van NS Lease BV)
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2517
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #31 Gepost op: 04 April 2019, 10:57:20 »
Maar NS heeft nog geen cent van dat failliete bedrijf gehad, dus daar kan NS nu ook naar fluiten?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #32 Gepost op: 04 April 2019, 15:30:14 »
Toevallig zie ik net twee man de stellen inspecteren.
En maken notities.

Ik kon niet zien of ze een Arriva-hesje aanhadden  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #33 Gepost op: 04 April 2019, 15:35:02 »
Dave die mensen lopen al twee dagen op Nijmegen rond in verband met het doen van metingen en dergelijke ter voorbereiding van de verbouwingen de komende vele jaren. Jazeker het gaat beginnen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #34 Gepost op: 04 April 2019, 15:38:56 »
Maar NS heeft nog geen cent van dat failliete bedrijf gehad, dus daar kan NS nu ook naar fluiten?


Nou ja, dat is in principe wel een stukje "core-business" van de NS   ;D

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #35 Gepost op: 04 April 2019, 16:19:28 »
 ;D Scherp  ;)
Groet, Ronald.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #36 Gepost op: 04 April 2019, 16:51:50 »
Klopt dat het bedrijf failliet is. Alleen is het dat pas gegaan, ruim nadat er een overeenkomst was getekend. Ze zijn dus niet meer van NS (financial lease of van NS Lease BV)

Als het goed is ligt er een leveringsovereenkomst waarin staat wanneer de eigendom van de treinstellen overgaat. In de regel is dat na (gedeeltelijke) betaling. Zolang FeroTrans nog niet betaald heeft, hoeftt NS de leveringsplicht niet na te komen en zijn die treinstellen nog gewoon van NS. Als het eigendom al wel is overgedragen dan is het aan de curator van FeroTrans wat er met de treinen gaat gebeuren. Best kans dat de NS ze dan ook niet terug wil; want dan draaien ze ook op voor de huur van de sporen waar die treinen staan etc.
Oeps!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #37 Gepost op: 04 April 2019, 17:03:29 »
Dave die mensen lopen al twee dagen op Nijmegen rond in verband met het doen van metingen en dergelijke ter voorbereiding van de verbouwingen de komende vele jaren. Jazeker het gaat beginnen.

Nee ze waren echt die stellen aan het bekijken, bij de draaistellen, koppeling enz.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #38 Gepost op: 04 April 2019, 21:00:31 »
Die stellen moeten t.z.t. weg, Dave. Denk dat ze daarom gekeken hebben hoe de staat van die troep is, en of het veilig verplaatst kan worden.  ;D

@Niekleair Geen idee hoe het contract er uit ziet. Weet alleen dat ze niet meer van de lease maatschappij zijn, dus ik vermoed dat het eigendom al overgeschreven is.
Groeten Joop, machinist Lls

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #39 Gepost op: 04 April 2019, 21:20:13 »
Geen enkele reiziger?  ???

Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?

Eh Thom... ik heb het over forensen. .....

Een invalide of slecht lopende is per definitie geen forens? ??? ??? ???
René

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #40 Gepost op: 04 April 2019, 21:41:46 »
Als je oud bent en slecht loopt meestal niet meer nee, rolstoelers zie ik in de spits ook zelden - die maken dan eerder gebruik van de regionale taxibus (?). Het is sowieso een hypothetisch probleem als de GTW's gewoon blijven rijden. Daarentegen zijn er wel klachten over NS die deels oude Sprinters inzet daar waar eerst nieuwe reden zodat mensen idd niet meer altijd meekunnen: Woerden - Utrecht CS met ingang van de nieuwe dienstregeling.   

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #41 Gepost op: 05 April 2019, 00:03:50 »
Eh Thom... ik heb het over forensen. En dan is het nog altijd beter dan helemaal niet de trein in kunnen omdat hij propvol is. Of uitvalt... Dan zouden de Buffels gekoppeld als aanvulling kunnen rijden, nu staan ze te roesten. Omdat deze situatie nog 5 tot 6 jaar duurt lijkt het me de moeite waard ze uit de mottenballen te halen als er dan verder toch niks mee gebeurt.
Treinen rijden niet alleen maar voor forenzen, en onder forenzen zijn ook mensen die minder mobiel zijn, of dacht je dat die allemaal de hele dag achter de geraniums zitten?

Regels worden bedacht om ook voor deze mensen het reizen laagdrempelig te houden, en in de concessie eisen staat wat er van de concessienemer verwacht word, dat is een lage vloer en voldoende zitplaats capaciteit. De vervoerder weet dat vooraf en het is danook zijn verantwoording om daaraan te voldoen...

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #42 Gepost op: 05 April 2019, 00:26:36 »
Wat van een concessienemer vooral wordt verwacht is een lage prijs. Reservecapaciteit sneuvelt dan. Ik zie niet in wat het probleem zou zijn met inzet van de Buffels,
we hebben hier een kwartierdienst hoor! Eigenlijk moet er alleen maar rekening gehouden worden met de beroerde aansluitingen in Nijmegen.
Mvrgr
Koopmans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #43 Gepost op: 05 April 2019, 09:17:13 »
DM90 haalt de huidige rijtijden niet die bedacht zijn op de snellere GTW's, op dien beurt ga je kruisingen niet halen, is de tegentrein daardoor ook te laat en haalt die zijn volgende kruising weer niet en verder dondert het dan als een kaartenhuis in elkaar...

Simpelweg de rijtijd verlengen is daar ook de optie niet voor want dan kom je op de eindpunten niet uit (materieel moet eerder weg dan het aankomt) en overstappen red je niet meer (zoals in Nm dus).

Daarnaast, DM90 heeft de status verkocht, dus krijgen doe je ze toch niet al zou je het willen, daar heeft de NS namelijk geen enkele verplichting in.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #44 Gepost op: 05 April 2019, 19:45:07 »
Er rijden ook Lintjes die een lagere max. snelheid hebben dan Buffel en GTW. Dat rijtijd niet halen moet ik nog zien, Veolia hoopte indertijd op Buffels en kreeg ze niet.
Mvrgr
Koopmans