Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Overwegen en bijna ongevallen  (gelezen 12779 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #45 Gepost op: 28 november 2018, 09:34:06 »
"Ik heb er nu ook eentje op mijn verlanglijst voor de kerstman staan..."

Ja, maar dan is het nog maar de vraag of je er eentje krijgt, is net hoe de gever het met je voor heeft  8)

Bovendien: Als je komende week van je fiets lazert/aangereden wordt kun je je altijd afvragen waarom je je lot in handen van de Kerstman hebt gelegd en niet eerder hebt aangeschaft.

Dus: halen dat ding! :police:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #46 Gepost op: 18 januari 2019, 16:21:30 »
Het overpad dat de aanleiding vormde voor dit draadje is in ieder geval opgeheven.
Op foto 2 zie je rechts in beeld de camera nog staan.






Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #47 Gepost op: 18 januari 2019, 17:47:48 »
Niet opgeheven maar afgesloten.

Bij opheffen dienen alle zaken die bij een overweg horen verwijderd te zijn. Op je foto zie ik nog een schrikhek staan (links) en de overwegbevloering is ook nog aanwezig.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #48 Gepost op: 18 januari 2019, 18:08:19 »
De andreaskruizen zijn verwijderd, dus daarmee lijkt mij de term overweg niet meer van toepassing. En zodoende opgeheven.
Als deze voormalige overweg ook gebruikt wordt om werkmaterieel het spoor in te rijden, dan zal de bevloering gewoon blijven liggen.
Het wegverkeer kan er in ieder geval geen gebruik meer van maken.

Maar afgesloten vind ik ook goed natuurlijk.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #49 Gepost op: 18 januari 2019, 20:49:07 »
Een overweg is pas opgeheven als alle uiterlijke kenmerken zijn verwijderd. Maar dit was dan ook een noodoplosing waarbij ProRail een punt wilde maken, alleen hebben ze hierbij niet aan hun eigen voorschtiften voldaan.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #50 Gepost op: 18 januari 2019, 22:53:21 »
Ik denk dat het voor de gebruikers van die overweg weinig uitmaakt hoe je het noemt. Het is over, ze mogen er niet meer over.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2019, 22:58:03 »
Als deze voormalige overweg ook gebruikt wordt om werkmaterieel het spoor in te rijden, dan zal de bevloering gewoon blijven liggen.
Inzetstuk is daar te klein voor, Sander. ;) Maar mooi dat ie is afgesloten/opgeheven of hoe men het ook wilt noemen (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2019, 01:46:06 »
De andreaskruizen zijn verwijderd, dus daarmee lijkt mij de term overweg niet meer van toepassing. En zodoende opgeheven.
Als deze voormalige overweg ook gebruikt wordt om werkmaterieel het spoor in te rijden, dan zal de bevloering gewoon blijven liggen.
Het wegverkeer kan er in ieder geval geen gebruik meer van maken.

Maar afgesloten vind ik ook goed natuurlijk.

Mvg

Sander.
Volgens de wegenverkeerdwet; (https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01)
"Overweg: kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

Dus op het moment dat het bord J12 of 13 ontbreekt is het voor de wet géén overweg meer, wat inhoud dat er géén voorrangsregeling meer is voor het Spoorwegverkeerd tov het wegverkeer.

Andreaskruisen geven alleen aan of het een enkel- of meersporige overweg betreft maar meer betekenis of regels kunnen er niet opgemaakt worden aan de hand ervan.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 01:52:48 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #53 Gepost op: 27 februari 2019, 13:17:17 »
https://youtu.be/ZCgkISYjqP4

Eigenaardige wezens toch die mensen. Zelfs een hond zet er zijn vraagtekens bij.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2019, 16:23:22 »

Andreaskruisen geven alleen aan of het een enkel- of meersporige overweg betreft maar meer betekenis of regels kunnen er niet opgemaakt worden aan de hand ervan.


Andreaskruizen geven ook aan of het een openbare of niet openbare overweg is.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2019, 16:24:50 »
Hebben ze dan een verschillende vorm?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2019, 19:56:43 »
Nee. Daar waar andreaskruizen staan wordt gesproken van een openbare overweg. Bij een niet openbare overweg staan geen andreaskruizen.

Voorbeeld van een niet openbare overweg is bijvoorbeeld een overweg tussen twee weilanden. Deze zijn niet openbaar en worden alleen door de boer gebruikt om van het ene weiland naar het andere weiland te gaan. En hier staan geen andreaskruizen bij.
De bouw van Berkendam is begonnen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #57 Gepost op: 27 februari 2019, 20:13:54 »
Prorail kan altijd nog besluiten om de overwegen naar Russisch model om te bouwen,met de uit de grond komende kleppen., alleen moet dan wel duidelijk zijn wie financieel verantwoordelijk is voor de blikschade bij doorrijden...

https://www.youtube.com/watch?v=XQqkzYQnN24

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7817
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #58 Gepost op: 27 februari 2019, 20:15:26 »
https://youtu.be/ZCgkISYjqP4

Eigenaardige wezens toch die mensen. Zelfs een hond zet er zijn vraagtekens bij.
In ieder geval wel duidelijk dat het verstand zit in degene die aan de lijn vastzit en niet bij degene die de lijn vasthoudt  :'( ::)
Gr.
Eric

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #59 Gepost op: 27 februari 2019, 20:36:01 »
Prorail kan altijd nog besluiten om de overwegen naar Russisch model om te bouwen,met de uit de grond komende kleppen., alleen moet dan wel duidelijk zijn wie financieel verantwoordelijk is voor de blikschade bij doorrijden...

https://www.youtube.com/watch?v=XQqkzYQnN24

Aan de andere kant heb je dat daar wel weer nodig als je ziet hoe makkelijk je Russische spoorbomen aan gort rijd; het lukt zelfs een fietser in dat filmpje
Oeps!