Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 13:07:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Overwegen en bijna ongevallen  (gelezen 12778 keer)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #30 Gepost op: 26 november 2018, 18:07:27 »
In een ander forum las ik de suggestie ,om reinen weer te laten fluiten bij (Onbewaakte ) overwegen.
Vroeger (Zei Opa   ;) ) floten de machinisten als ze een tegenligger bijna voorbij waren ,omdat er wel eens overstekers (Spoorweg personeel ) konden opduiken.
 Peter

Zo is dat in Zwitserland nog heel normaal om te fluiten bij onbewaakte overgangen (y)

Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #31 Gepost op: 26 november 2018, 23:14:51 »
Herinvoeren van het fluiten betekent of suggereert dat de verantwoordelijkheid van de weggebruiker naar de machinist verschuift. Ik denk niet dat de machinist die verantwoordelijkheid mag dragen.

Groeten,
Peter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #32 Gepost op: 27 november 2018, 08:53:23 »
Het is inmiddels ook in Den Haag aangekomen:

Het kabinet wil dat er binnen 5 jaar geen onbewaakte spoorwegovergangen meer zijn. Er zijn er nu nog 135 en dat is niet meer van deze tijd. Dat schrijft staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Zij zegt dat "elk ongeval er één te veel" is.                   
                                       
Het kabinet wil over de sluiting snel afspraken maken met ProRail, provincies, gemeenten en andere belanghebbenden. Ook komt er een bemiddelaar die voorkomen moet dat het proces te traag verloopt.
                                       
ProRail zette dit weekend een filmpje online van een bijna-ongeluk op een spoorwegovergang. De campagne moet het 
 publiek nog eens wijzen op de gevaren.

Bron: NOS Teletekst

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #33 Gepost op: 27 november 2018, 13:02:15 »
Herinvoeren van het fluiten betekent of suggereert dat de verantwoordelijkheid van de weggebruiker naar de machinist verschuift. Ik denk niet dat de machinist die verantwoordelijkheid mag dragen.

Groeten,
Peter

Ach, kleine moeite, groot plezier... toch?
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #34 Gepost op: 27 november 2018, 15:23:48 »
Toen ik in de jaren 50 opgroeide werd mij geleerd dat het leven vol gevaren is en dat ik er zelf voor moet zorgen zo weinig mogelijk risico te lopen. Zelfs als ik wilde oversteken bij een zebrapad met knipperbol (wie kent die nog?) moest ik goed naar links, naar rechts en weer naar links kijken voor ik overstak.

Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om te voorkomen dat een persoon geen enkel risico loopt met allerlei hekken en verboden -- alsof dat ooit haalbaar is.
Het is altijd "trein grijpt auto" in plaats van "auto negeert knipperlichtinstallatie".

Er zijn natuurlijk allerlei factoren die het cijfer van het aantal dodelijke ongelukken beïnvloeden (frequentie en snelheid van treinen, auto in plaats van fiets, enz.) maar ik maak me sterk dat als je die factoren zou kunnen elimineren (ceteris paribus voor de classici onder ons), dat het aantal ongelukken de laatste jaren is toegenomen, puur door onvoorzichtigheid van de weggebruikers.

Dirk

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #35 Gepost op: 27 november 2018, 15:44:33 »
Onderbelicht aspect:

met het huidige drukke treinverkeer kunnen we het ons niet meer veroorloven dat de boel plat gaat door een aanrijding.

De discussie wordt cosmetisch opgeleukt met argumenten over veiligheid, terwijl het eveneens over efficiency gaat.

Overigens lag het aantal verkeersdoden in Nederland in de jaren 50 rond de 1000.

Halverwege de jaren 70 lag het aantal verkeersodoen boven de 3000.
Tegenwoordig onder de 700.
Waarbij de laatste jaren opvalt dat de grootste stijgers onder de verkeersdoden zijn:
de babyboomers.

Zij waren jong in de jaren '50, keken keurig uit bij het oversteken.
En nu moeten ze allemaal een e-bike waarmee een aanzienlijk deel niet overweg kan, zodat ze het met de dood bekopen.
Daarnaast blijkt dat drankmisbruik onder deze groep ook nog eens significant hoger ligt dan het gemiddelde, vooral bij de beter opgeleidde babyboomers.

Zoals de (niet al te grote) Filosoof Reagan destijds al zei:
"Feiten zijn stomme dingen."

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #36 Gepost op: 27 november 2018, 15:48:45 »
Mee eens. Sigaretten zijn ook levensgevaarlijk, maar veroorzaken geen stagnatie bij misbruik. Daarom verdwijnen overwegen wel en sigaretten niet. Past ook in de liberale gedachte; "het maakt me niet uit als jij jezelf omlegt, als ik er maar geen last van heb".
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #37 Gepost op: 27 november 2018, 15:55:44 »

Halverwege de jaren 70 lag het aantal verkeersodoen boven de 3000.
Tegenwoordig onder de 700.


Sinds de jaren '70: verplicht dragen van een gordel en verplicht een helm voor motorrijders en bromfietsers. Daarna is de auto aangepakt met veiligheidkooien, ABS en airbags. Vervolgens is de infrastructuur aangepakt met minder kruisingen met stoplichten en meer verkeerspleinen (rotondes) en inmiddels veel secundaire wegen waar niet meer mag worden ingehaald of waar inhalen fysiek niet meer mogelijk is. Dat heeft allemaal bijgedragen aan 3000 naar 700. Overigens zou je ook het aantal (zwaar)gewonden in aanmerking moeten nemen en dan ontstaat weer een ander beeld.
In elk geval gaan de babyboomers op de elektrische fietsen er voor zorgen dat wij binnen een paar jaar een helmplicht gaan krijgen voor op de fiets  >:(

Van de overblijvende 700 zijn er helaas veel eenzijdige ongevallen: tegen een boom of lantaarnpaal rijden, bij voorkeur vrijdag- en zaterdagavond na het stappen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #38 Gepost op: 27 november 2018, 16:11:26 »
Yep, eens Ivo.

Er is technisch het nodige verbeterd, zodat de factor 'mens' nog nadrukkelijker naar voren komt als oorzaak van de dodelijke ongelukken.

En dan blijkt, dat we niet ieders gedrag altijd ten goede kunnen sturen.
Wil je dan nog meer veiligheid, moet dat dus langs de andere kant komen: via infrastructuur en techniek.

Overwegen dicht en altijd je helm op.
(ook bij het bloemschikken)
https://www.youtube.com/watch?v=zqHcE6pX7nU
https://www.youtube.com/watch?v=QpP7gMPzC78

groeten
Hendrik Jan


Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #39 Gepost op: 27 november 2018, 18:47:50 »
Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om te voorkomen dat een persoon geen enkel risico loopt

Dat is niet helemaal wat je bedoelt  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #40 Gepost op: 27 november 2018, 19:24:38 »
En ook nu is zelf opletten nog altijd de kern van de zaak en krijgen kinderen dat echt wel aangeleerd. En de meeste volwassenen weten dat ze een beetje rekening moeten houden met jeugd, ook net als vroeger neem ik aan. In ieder geval is het aantal jeugdige verkeersslachtoffers nog steeds dalende. De groei, het is al eerder en door anderen gemeld, zit nou net bij de groep ouderen die in de jaren vijftig is opgegroeid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #41 Gepost op: 27 november 2018, 22:53:36 »
Nogal wiedes.

De meeste kinderen MOGEN niet eens meer buiten spelen.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/jul/13/no-freedom-play-outside-children

Met zulke kneuzen van ouders wordt het natuurlijk nooit wat.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #42 Gepost op: 28 november 2018, 07:06:48 »
De Nederlandse jeugd fietst zich nog altijd ongans van en naar school en andere bestemmingen. En zelfs hier in de stad Utrecht al vrij vroeg (jaar of 10) zonder begeleidng. De jeugd fietst met afstand de meeste kilometers van alle leeftijdsgroepen en toch is de kans op fietsongevallen juist laag. Heel opvallend. Kennelijk brengen we onze kinderen toch het nodige bij over het verkeer. Fietsen in Utrecht is topsport, aldus de wethouder.

Wat misschien ook helpt is dat je reactiesnelheid nooit meer zo goed zal zijn dan rond je vijftiende.  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 07:26:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #43 Gepost op: 28 november 2018, 09:15:10 »
In elk geval gaan de babyboomers op de elektrische fietsen er voor zorgen dat wij binnen een paar jaar een helmplicht gaan krijgen voor op de fiets  >:(

Plicht gaat me te ver, maar de helm zou wel wat meer geaccepteerd mogen worden. In Nederland ben je als kind een soort Willempie als je een fietshelm op hebt. Hier in Denemarken rijdt vrijwel elk kind met een helm en word je als ouder vermanend aangekeken als je kinderen onder het fietsen geen helm op hebben.

En vanuit mijn werk in het ziekenhuis kan ik alleen maar zeggen: zet een helm op. Dat kan heel veel schade voorkomen. Ik heb er nu ook eentje op mijn verlanglijst voor de kerstman staan...

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #44 Gepost op: 28 november 2018, 09:32:00 »
Nogal wiedes.

De meeste kinderen MOGEN niet eens meer buiten spelen.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/jul/13/no-freedom-play-outside-children

Met zulke kneuzen van ouders wordt het natuurlijk nooit wat.

groeten
Hendrik Jan

Sja, heel Engeland wil alleen nog maar binnen spelen, dat zit in de cultuur  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.