Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ferry As
Vandaag om 11:49:48
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Overwegen en bijna ongevallen  (gelezen 12776 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #60 Gepost op: 27 februari 2019, 23:56:51 »
Nee. Daar waar andreaskruizen staan wordt gesproken van een openbare overweg. Bij een niet openbare overweg staan geen andreaskruizen.

Voorbeeld van een niet openbare overweg is bijvoorbeeld een overweg tussen twee weilanden. Deze zijn niet openbaar en worden alleen door de boer gebruikt om van het ene weiland naar het andere weiland te gaan. En hier staan geen andreaskruizen bij.
Jouw uitleg strookt niet met de betekenis zoals vast gelegd in de wegenverkeerswet;
Citaat
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01#search_highlight0
"overweg > : kruising van een weg en een spoorweg die wordt aangeduid door middel van bord J12 of J13 van bijlage 1;"

J12 en J13 zijn de enkele of dubbele andreaskruisen; oftewel gesteld word dat een overweg daar ten alle tijden van voorzien zal moeten zijn, wat betekend dat als deze dus afwezig zijn er géén sprake is van een overweg (en dus ook niet van gestelde voorrangsregels die elders in de wetgeving besproken worden.)

Onderscheid in een openbare of besloten overweg kent men niet, volgens mij staat er danook gewoon bij elk besloten overweg een andreas kruis (en anders zou de trein dusook géén voorrang meer hebben).


« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 23:58:41 door Thom »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #61 Gepost op: 28 februari 2019, 00:10:09 »
Als je dan de wegenverkeerswet aan gaat halen, doe het dan wel goed :police:

De Wegenverkeersweg 1994 stelt onder lid 1 sub b namelijk het volgende:

Citaat
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Waaruit volgt dat er dus zeker een degelijk verschil bestaat tussen een openbare of een zogenaamde besloten overweg bestaat.

Tot zover "Hoe lees ik de wet"
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #62 Gepost op: 28 februari 2019, 06:31:04 »
...vanuit "het spoor" gezien kennen we een onderscheid tussen een overweg en een (dienst)overpad. Een overpad is niet voorzien van andreaskruizen en meestal ook niet publiek toegangkelijk. Voorrang heb ik daar echter nog nooit hoeven te verlenen.
Station Obdam heeft een overpad volgens mij zonder andreaskruizen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Overwegen en bijna ongevallen
« Reactie #63 Gepost op: 28 februari 2019, 22:26:43 »
Een particulier overweg, zonder Andreaskruizen en dus niet zijnde openbare weg, zal dan ongetwijfeld van een hek voorzien zijn.